Wolfenstein dras tillbaka i Tyskland

Medlem
Inaktiv

[quote=Qrush]

Skrivet av robba94:

Jeppen, nej vi i Sverige har det så jävla bra så vi kan inte förstå deras lidande. Den nyare generationen skiter nog blanka fan i vad som hände för 70 år sen.

Det beror på var i tyskland man är uppvuxen, min sambo är född och uppvuxen i gamla östtyskland, där är det EXTREMT känsligt pga att det är bara 15 år sen muren föll som skulle "ena" Tyskland, men Östtyskar och Västtyskar har forfarande starka känslor Mot varandra.
Västtyskarna ser ned på Östtyrskarna och de nya generationerna har lärt sig av sina föräldrar att göra samma sak, fast de vet egentligen inte riktigt varför.
Hennes familj och släkt har inget emot att prata om ww2, men hakkorset.. det är en HELT annan fråga.
Det är inte så att dom inte VILL prata om ww2 och försöka glömma det, för dom är resultat fortfarande så färskt (gamla östtyskarna) de är bara inte så fascinerade av det som vi är som har fått en ganska lång distans till det.

Västtyskar har förmodligen mycket lättare att ta distans till det.

Det är lite som att hänga upp glorifierande tavlor på Christer Pettersson för oss svenskar.

Skrivet av Ghostknight:

Jeppen: Många kulturer har lidit i ett historiskt perspektiv, men vi försöker inte censurera bort deras symbolik för den sakens skull. Det handlar nog snarare om en sorts nationell skam, även om det ju i Tysklands fall är ganska kort tid sedan händelserna utspelade sig och det kan ju göra det lite mera känsligt än exempelvis den europeiska kolonialiseringen eller vikingaräder.

Hitlers version av hakkorset är förbjudet och olagligt i många länder, då det ses som "hets mot folkgrupp".
Det måste ju säga något om det och dess starka negativa laddning.

Sen tycker jag personligen om och är för när spel och filmer har hakkorset istället för ett politiskt korrekt riddarkors.
Jag menar bara att om Tyska staten vill cencurera hakkorset, så ska dom få göra det utan att man börjar döma dom efter felaktiga värderingar.

Sen som någon sa, betyder det inte att majoriteten av tyska befolkningen vidhåller statens åsikter i den här frågan.

12
Skriv svar