Ports of Call Deluxe

Robot
Ports of Call Deluxe

Detaljerad fartygssimulator kombinerad med 3D-brillor - ett synnerligen intressant recept. Har den rödgröna tekniken utvecklats något sedan 70-talet och hur intressanta är egentligen lastfartyg?

#ports-of-call-deluxe


Medlem
FZ testar Ports of Call Deluxe

Usch ja, ungefär som när man kollar på ett 3d-glasögon "sample" utan 3d-glasögon, får huvudvärk på 0.5 sekunder.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jag lirar Serious Sam Second Encounter med Röd-blåa 3D brillor, är jävligt coolt, men det finns bättre grejer.
Som Nvidias 3D glasögon, men då måste man ha ett Nvidia kort och jag har ett ATi =/.

Skulle vilja se en ATi version på 3D, det skulle jag inskaffa direkt.

Medlem

Fan vad jag spelade Ports of Call på amigan när det begav sig. Kunde lägga till manuellt i nästan alla hamnar hehe. Jag sög på att plocka upp alla jävla pajasar i gummiflotte dock. Körde över nästan allihop. =P


signatur
Medlem
Medlem

Orka lastfartygsfetish..

Medlem

Ah minnen. Sjukt att vyn när man lägger till i hamn ser lika ful ut som på gamla Amiga

Medlem

värre än att spela Missile Command VR?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Ser ut som om spelet kommer från början av 80-talet, men skepp är alltid kul att lattja med...

Medlem

jävlar. tror fz recenserar såna här spel bara på skämt.

KoP
Medlem

Se där.. mitt favoritspel alla tider. Tack men nej tack, håller mig till original PoC.

Inaktiv

Um. Vad går spelet ut på? Hur spelar man? Vilka spelmoment finns det och hur fungerar de? Likheter eller olikheter med originalet? Kan man få en recension på spelet och inte en text om att det släppts på nytt?

Medlem
Skrivet av Yyy:

Um. Vad går spelet ut på? Hur spelar man? Vilka spelmoment finns det och hur fungerar de? Likheter eller olikheter med originalet? Kan man få en recension på spelet och inte en text om att det släppts på nytt?

Tyvärr lite lite recensionsutrymme att förklara alla moment. Valde därför att fokusera på 3d-effekten och lite mer generell beskrivning. I korthet går spelet ut på att i nedbantad managerstil (jämför med fotbollmanager-spel) köpa skepp, leverera varor till hamnar över hela världen antingen via 3d-gränssnittet eller med autopilot, tjäna pengar och köpa mer skepp.

Jag har inte spelat originalet mycket men av det jag minns är upplägget relativt likt bortsett från den "nya" grafiken.

Ungefär så

Medlem

aldrig hörttalas om detta fast det är väl förståeligt om någon kunde göra en cool trailer av det här spelet skulle jag vara sjukt imponerad "in a world when trading-ships roam the sea you are in some way supposed to reach the top
with features like -low textures in a new dimension-low level of detail new york shanghai you name it, they all look the same that i'l be gray rectangular shapes
that can be done by a 3 year old using paint! this will take your frustration to new levels! giving you a brand new never before senn challenge......oh we have anti-alising to!!!! (jag vet jag är inte rolig)=)


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av depthless:

Ser ut som om spelet kommer från början av 80-talet, men skepp är alltid kul att lattja med...

ja ...undrar om man kan lasta båten med sprängmedel och krasha i ett annat skepp
"ports of bin ladin deluxe" (naturligt vis inget rasistiskt menat):D


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Yyy:

Um. Vad går spelet ut på? Hur spelar man? Vilka spelmoment finns det och hur fungerar de? Likheter eller olikheter med originalet? Kan man få en recension på spelet och inte en text om att det släppts på nytt?

+1

Lågvattenmärke på den recensionen.

"hur intressanta är egentligen lastfartyg?" svar=fel recencent?
Skärpning tack!


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Gortie:

Fan vad jag spelade Ports of Call på amigan när det begav sig. Kunde lägga till manuellt i nästan alla hamnar hehe. Jag sög på att plocka upp alla jävla pajasar i gummiflotte dock. Körde över nästan allihop. =P

Haha ja samma här, det var galet svårt att rädda folk i gummiflottar. Skönt moment i originalet var också när man fick inbrott i sitt kontor därför att man inte hade varit där på länge...

Nä denna nyversion hoppar jag över, jag fortsätter att hålla tummarna för att nån gör en iPhone-konvertering av originalet!

Medlem

Det är ju trist att alla recensioner av simulatorspel på FZ recenseras _av_ folk som inte gillar simulatorer _för_ folk som inte gillar simulatorer. Vad är meningen egentligen?

Redaktör

Tobbe och Forcie - vad snackar ni om? Dissningen av simulatorer och lastfartyg i inledningen är alldeles uppenbara överdrifter för att skapa en infallsvinkel.


signatur
Medlem

I så fall är det en infallsvinkel som aldrig får bli emotsagd.
Huvuddelen av recensionen går åt att klargöra att recensenten inte är intresserad av genren i sig. Cirka tre meningar handlar om vad man gör i själva spelet. Inget utrymme ges åt att jämföra spelet med sin föregångare, antagligen eftersom skribenten knappt var född när det släpptes.
Tacka vet jag FragZone när det var en hobbyist-site, då fick man i alla fall entusiaster som skrev om saker de uppskattade. Den här recensionen ger precis ingenting.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Lågvattenmärke på den recensionen.

"hur intressanta är egentligen lastfartyg?" svar=fel recencent?
Skärpning tack!

Mycket möjligt. Jag gjorde vad jag kunde av det jag hade. Spelet som sådant är faktiskt relativt monotont i avseende av olika spelmoment. Det mesta går således ut på de två saker som (kanske något kort, men ändå) togs upp i texten.

Tyckte att det verkade vara ett spännande spel att testa på, om inte annat för 3d-tekniken. Jag är inget gigantiskt simulatorfan - nej - men jag har heller inget emot dessa spel så länge de är välgjorda och fångar ens intresse - något som Ports Of Call inte gjorde.

Men jag tar åt mig kritiken och lovar att återkomma i mer objektiva och beskrivande banor framöver, så fort jag för möjlighet. Lära av sina misstag (om man ska ta det så hårt) heter det väl

Medlem

Vart kan man köpa 3D glasögon??!

Medlem

Nötte sönder en mus pga Ports of Call på Amigan. Gud vad jag var besatt av det spelet.
I dagsläget tror jag inte att jag skulle tycka det vara värt att lägga tid på.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Angående 3D-glasögon. Om man har nvidiakort, glasögon och en skärm som klarar frekvensen... fungerar det i alla spel eller bara i de spel som specifikt fixat en 3d-funktion?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Angående 3D-glasögon. Om man har nvidiakort, glasögon och en skärm som klarar frekvensen... fungerar det i alla spel eller bara i de spel som specifikt fixat en 3d-funktion?

Jag är inte hundra men som jag förstått det ska det funka med i princip alla spel som är gjorda i 3D då tekniken när den är påslagen "delar upp" bilden 120/2=60Hz på varje öga varpå glasögonen skapar effekten. Sen fungerar det säkert bättre i spel som är nyare/mer optimerade för tekniken.

Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Angående sådana rödgröna glasögon (om det var sådana du tänkte på Tybalt) vet jag faktiskt inte riktigt vart man kan få tag i dem nu för tiden. Gissar typ Tradera, men finns kanske någon återförsäljare också.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Angående 3D-glasögon. Om man har nvidiakort, glasögon och en skärm som klarar frekvensen... fungerar det i alla spel eller bara i de spel som specifikt fixat en 3d-funktion?

Beror på vilka glasögon du menar. Finns lite olika sätt man kan få 3D.

Tänker du på Nvidias 3D Vision glasögon så behöver du en hel del saker. En 100hz CRT skärm eller en 120hz LCD. DX10, så det är Windows Vista eller Windows 7 som gäller. Och självklart ett Nvidia kort (8800 eller bättre). Plus då 3D vision glasögonen som kostar runt 1500 spänn. Vill man bara testa 3D med röd/blå brillor kan man göra det genom att lägga in drivrutinerna för 3D Vision. Då behöver man ingen särskild skärm, bara DX10/8800+.

Nvidias drivrutiner fungerar i alla DirextX spel, hur väl dom fungerar beror på om Nvidia har gjort en profil i drivrutinerna för spelet plus en del annat. Vissa blir bättre än andra. Så länge spelet är DirextX så får man någon form av stöd iaf.

Har man ATI och/eller Windows XP så kan man testa IZ3D drivrutinerna. Dom låter en även använda röd/blå glasögon men vad jag sett så blir resultatet bra mycket sämre än Nvidias drivrutiner. Visserligen fungerar dom med en del OpenGL spel, det gör inte Nvidia.

Alla alternativen kräver riktigt bra grafikkort om du vill spela något nyare spel. Frameraten blir i princip halverad då datorn måste skapa två olika bilder.

Medlem

Ja det var Nvidias 3D Vision jag syftade på. Jag nämnde ledtrådarna "nvidiakort, glasögon och en skärm som klarar frekvensen".

Tack för svaret. Det skulla vara intressant att testa detta... tyvärr för dyrt att köpa innan man testat i sina favoritspel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

MFZ
Medlem

poc var riktigt underhållande på amigatiden, jag o polarna brukade lira det i multiplayerläget då och då.

men som någon sa tidigare, bisarrt att hamnvyn ser lika dan ut, om inte fulare.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

tfp
Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

...
men som någon sa tidigare, bisarrt att hamnvyn ser lika dan ut, om inte fulare.

Fast det gör den inte. När jag testade PoC deluxe såg hamnerna redan då ut som den övre bilden. Givetvis gick det stänga av allt 3D-grejs och få något som liknade nedre bilden.

För de som nu vill det borde det ingå licens på Ports of Call (orginalet) i ny modern windowsversion till Deluxe-versionen. Exakt samma spel men körbart i windows.

Det går även att köpa "Classic" löst, såvitt jag vet.

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

poc var riktigt underhållande på amigatiden, jag o polarna brukade lira det i multiplayerläget då och då.

men som någon sa tidigare, bisarrt att hamnvyn ser lika dan ut, om inte fulare.

Den nedre bilden är då man har fullskärmskartan aktiverad, vilket gör det lättare att navigera in mot hamnen i en korrekt vinkel.

Spelet är annars helt i 3D. Sorry för förvirringen

1
Skriv svar