Grin AB går i konkurs

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Fick väldiga vibbar av oprofessionalism á la PirateBay när jag läste brevet.
Tråkigt att ännu ett företag går i konkurs. Men det är så här det ska fungera. De starka står kvar medan de svaga knuffas bort.

mm.. fina facistvibbar du drar runt dig. Sen tycker ja de e skönt att de inte är så jävla skitnödiga som många andra företag är idag.

Medlem
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

sen att de sålde sig till djävulen och gjorde bad company pc exklusivt fick mig ju inte att gilla dem mer precis..

... wait... what?

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Tommy_h:

sen att de sålde sig till djävulen och gjorde bad company pc exklusivt fick mig ju inte att gilla dem mer precis..

... wait... what?

Gissar på att han menar console only :S
Men vem vet.

Lite synd att GRIN gick under iaf. Har Bandits nånstans här i lägenheten och det är fortfarande lika roligt som förut. GRAW likaså, även fast jag gillade gamla GR bättre så gjorde GRIN ett schysst jobb på GRAW.

Inaktiv

Marknaden är mycket hård men oftast rättvis. Vad de gjorde fel är inte jag rätt person att nämna. Jag vill ogärna sörja för de som inte lyckades denna gång utan heldre önska dem lycka till på vägen mot deras nästa utmaning. Lycka till alla på Grin!

Medlem

Lirat GRAW, helt okej spel. Dock inte tagit mig an någon av deras andra titlar.

Men det vore väl konstigt om det här är slutet för de killarna

Medlem

Tråkigt... Men jag tror nog personerna bakom kommer tillbaka igen i någon annan form... Svårt att tro att de kommer bli tidningsbud och kasta bort sina talanger.

Medlem

Graw var väl ok, men, tja, det är hårda tider. Grin R.I.P.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tror att de satsade alldeles för mycket resurser på Bionic Commando, spelet är dåligt MEN tekniskt avancerat och måste kostat massvis med pengar att utveckla.

När det senare fick ett mycket svalt mottagande internationellt (förut fzs 5/5..) och inte blev den hit man räknat med så fick man troligtvis kapitalbrist och sedan rullade det bara på tills man tappade kontrollen.
Ingen fakta bakom detta bara min uppskattning som egen företagare själv

Tyckt vad man vill om Grin och dess spel, alltid tråkigt när företag går i kk och folk förlorar jobben:(
Det är dock som folk sagt, otroligt konkurens och Grin är för svaga för att överleva speciellt i dagens klimat tyvärr.


signatur

Mess with the best, die like the rest. ^^

Medlem

Jättetråkigt.

Medlem

Man behöver inte oroa sig grabbarna från Grin kommer att finnas kvar fast antagligen i flera nya studios eller en helt ny med många från Grin.


signatur

I got a Goldenshower.

Väldigt tråkiga nyheter.

Medlem

– Nu försvinner Grin, men det finns fler stjärnor. Det svenska dataspelsundret består. Branschen som helhet fortsätter att växa. Bortfallet från Grin kompenseras på andra områden, bland annat med nystartade företag som har andra affärsmodeller, säger han.
Källa: http://www.dn.se/ekonomi/grin-har-gatt-omkull-1.930032

Hur såg Grin's affärsmodell ut?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

? Nu försvinner Grin, men det finns fler stjärnor. Det svenska dataspelsundret består. Branschen som helhet fortsätter att växa. Bortfallet från Grin kompenseras på andra områden, bland annat med nystartade företag som har andra affärsmodeller, säger han.
Källa: http://www.dn.se/ekonomi/grin-har-gatt-omkull-1.930032

Hur såg Grin's affärsmodell ut?

Jag tror att implikationen från artikeln är att grin arbetade med uppdrag och fick betalt av kund under utvecklingen. Tydligen så förhalade grins kunder utbetalningarna vilket gjorde att de fick ett väldigt instabilt kassaflöde på slutet.

Medlem

Jag har spelat alla deras spel - dock har jag inte ett enda av dom själv.
Oavsett vad man tycker om deras spel så är det tråkigt att de går i graven. Jag tycker samtliga spel har varit hyffsade om inte annat.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

TheTemplar: Tackar för den informationen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Satans finanskris


signatur

Game long and prosper

Medlem

Men kan folk sluta skriva att det var GRIN som gjorde GRAW (Det låter som så i exakt alla inlägg jag läst i alla fall), dom gjorde portningen till PC bara, inte dom som kom på idén precis. Det är redan påväg ett GRAW 3..
Och förmodligen lär dom hitta någon annan som kan porta.

Har inte spelat något GRIN spel i mer än 2min, det säger kvaliten på deras spel. Tråkigt men tar inte på mig så värst precis.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Har inte spelat något GRIN spel i mer än 2min, det säger kvaliten på deras spel. Tråkigt men tar inte på mig så värst precis.

Nej se det gör det inte. Det bara säger något om din smak.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Men kan folk sluta skriva att det var GRIN som gjorde GRAW (Det låter som så i exakt alla inlägg jag läst i alla fall), dom gjorde portningen till PC bara, inte dom som kom på idén precis. Det är redan påväg ett GRAW 3..
Och förmodligen lär dom hitta någon annan som kan porta.

Har inte spelat något GRIN spel i mer än 2min, det säger kvaliten på deras spel. Tråkigt men tar inte på mig så värst precis.

Portning till PC?

Som sagt, du har inte ens spelat spelet, hade du gjort det så hade du sett att PC versionerna av både GRAW och GRAW 2 inte är portningar av konsol versionerna utan helt fristående spel, som delar bitar av storyn med konsol versionerna, men det är det enda.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Tommy_h:

sen att de sålde sig till djävulen och gjorde bad company pc exklusivt fick mig ju inte att gilla dem mer precis..

... wait... what?

Woops, lite trött där! Självklart menade jag Console;)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Kanske fler spelutvecklare ser upp vad de ger ut för skitspel hädanefter om de inte vill hamna i samma sits.

Medlem

Intressant artikel om spelindustrin, riskkapitalister och "krisen":
http://www.dn.se/ekonomi/de-starkaste-overlever-i-spelbransch...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Citat:

År 2008 gjorde Grin en vinst efter skatt på 10,4 miljoner kronor och omsättningen var 18,4 miljoner enligt Bolagsverket.

Det enda spel som Grin släppte 2008 var Bionic Commando Rearmed, och innan det GRAW 2 år 2007. BCR var en Live/PSN titel och hade lågt pris. Så undrar hur de gick med 10,4 milj vinst 2008. Utvecklingsbetalningar på de spel de släppte 2009?

Medlem

R.I.P
Grin

sagan slutar D:


signatur

OMGWTFBBQHAXXXXXXXXX

Medlem

R.I.P.


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av Buio:

Så undrar hur de gick med 10,4 milj vinst 2008. Utvecklingsbetalningar på de spel de släppte 2009?

Jag skulle tro att det är rätt. Som jag sa ovan, GRIN berodde på pengar från förläggarna. 2008 så hade GRIN 4 spel i ugnen varav de gav ut ett.

Medlem
Medlem

Det är väl tyärr något man visste redan när man fick reda på deras skuld. Tråkigt bara att det är svenskt.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Skriv svar