Bilddagboken.se HACKAD!

Medlem
Bilddagboken.se HACKAD!

Idag när jag skulle logga in på Bilddagboken så fungerade inte mitt lösen, trodde jag skrivit in fel så testade igen utan resultat... Sen tog jag password recover och fick ett mejl där det stod att Bilddagboken hade blivit hackad sen MAJ 2007!

[http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1613016.ab]

MAJ 2007, ganska längesen och de märker det nu?! Dåligt, sämre och sämst!
Så nu måste man byta lösen på allt man har, msn, fz etc... Nån annan som råkade ut för samma sak ?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Medlem

Dom blev inte hackade vid den tidpunkten utan dom som hackade fick en logg över alla användares användarnamn och lösenord som var registrerade vid den tidpunkten om jag förstår rätt.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Inaktiv

Det som hände var att hackarna lyckades få tag på en logg med användar id, mailadresser och krypterade lösenord till medlemmar registrerade vid den tidpunkten. Bilddagboken uppdaterar för tillfället säkerheten på sin sida. när man ska gå in så står följande:

"bilddagboken.se
Hej,
<
För att ni som ej är drabbade av det som inträffat snabbare ska få åtkomst till era konton kommer vi att vidta ytterliggare åtgärder.

Vi är tillbaka så snart vi kan."

Bilddagboken gick tidigare ut idag med mail som uppmanade användarna att byta lösenord på t.ex. sitt hotmail konto om det va samma som på Bilddagboken. Och så fick man ett nytt lösenord som bestog utav siffror som man kunde logga in på på bilddagboken med.


signatur

"Enemy-Unknown har talat"

Inaktiv
Inaktiv

Bilddagboken är åter uppe igen


signatur

"Enemy-Unknown har talat"

Medlem

Man får ju hoppas folk är smarta nog att inte använda samma lösenord som man kör till sin mail


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Menar det att den var hackad i Maj, eller att de som registreart senare också behöver ändra?
F.ö. är säkerheten där usel.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.


signatur
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.

Man är ju lagom smart om man lägger upp bilder som man inte vill skall spridas där. Har sagt det till kompisarna, men nejhej, det var en JÄTTE säker sida...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Menar det att den var hackad i Maj, eller att de som registreart senare också behöver ändra?
F.ö. är säkerheten där usel.

Alltså, som qu0rra skrev så blev de hackade någon gång igår. Men de som hackade bdb fick tag i en lista med lösenord och användarnamn från Maj 07. Så tror att om du reggat dig efter Maj så ska det vara lugnt.
Finns mer att läsa på flashback.

Inaktiv

Varför hashar de inte lösenorden. Det är skandal att inte en stor inloggningsbaserad websida inte har grundläggande användarskydd.

nj
Medlem
Skrivet av GrassEater:

Varför hashar de inte lösenorden. Det är skandal att inte en stor inloggningsbaserad websida inte har grundläggande användarskydd.

Att hasha dem är ingen större säkerhet (och antagligen så görs väl det med skulle jag tippa på, annars så får de skylla sig själva), relativt enkelt att knäcka det bara man har några datorer att dela upp arbetet på.

För att göra det lite säkrare så går det ju alltid att salta hasharna, men jag har för mig att det kan leda till lite problem med, var ett tag sedan jag läste på om det hela.

Medlem

Se till att inte ha samma lösenord till allt bara..

Medlem

det är riktigt tråkigt att man inte kan ha samma lösenord överallt. Har aldrig själv haft det, men har mitt system i lösenordshanteringen. Men det är alltid ett återkommande problem för mig att komma ihåg vad min användar-id och lösenord är, så favoritknappen på webben är nog "Glömt lösenord". Och ja, då måste man även komma ihåg vilken mailaddress man använt när man reggat kontot.


signatur

thank you, come again

nj
Medlem

KeePass Password Safe är imho ett ruskigt trevligt program för att hantera lösenord, version 1.x går att ta med sig på ett USB-minne eller liknande så man kan använda det mer eller mindre överallt där man har möjlighet att koppla in en USB-enhet (version 2.x kräver att någon version av .Net Framework finns installerat på datorn, minns inte exakt vilken version).
De vanligaste sidorna jag brukar vara inloggade på har jag lösenorden sparade i Firefox (som i sin tur har lösenorden skyddade med ett huvudlösenord som bara finns i mitt huvud).

Medlem
Skrivet av Smocko:
Skrivet av Mr. G:

Menar det att den var hackad i Maj, eller att de som registreart senare också behöver ändra?
F.ö. är säkerheten där usel.

Alltså, som qu0rra skrev så blev de hackade någon gång igår. Men de som hackade bdb fick tag i en lista med lösenord och användarnamn från Maj 07. Så tror att om du reggat dig efter Maj så ska det vara lugnt.
Finns mer att läsa på flashback.

Tack!
Skönt att veta!


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.

haha, en poäng till dig


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Smocko:
Skrivet av Mr. G:

Menar det att den var hackad i Maj, eller att de som registreart senare också behöver ändra?
F.ö. är säkerheten där usel.

Alltså, som qu0rra skrev så blev de hackade någon gång igår. Men de som hackade bdb fick tag i en lista med lösenord och användarnamn från Maj 07. Så tror att om du reggat dig efter Maj så ska det vara lugnt.
Finns mer att läsa på flashback.

var det inte så att dem har haft tillgång till allt material på BDB sen maj 2007 ? Eller har är det som du säger ?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv
Skrivet av Donqen:
Skrivet av Smocko:
Skrivet av Mr. G:

Menar det att den var hackad i Maj, eller att de som registreart senare också behöver ändra?
F.ö. är säkerheten där usel.

Alltså, som qu0rra skrev så blev de hackade någon gång igår. Men de som hackade bdb fick tag i en lista med lösenord och användarnamn från Maj 07. Så tror att om du reggat dig efter Maj så ska det vara lugnt.
Finns mer att läsa på flashback.

var det inte så att dem har haft tillgång till allt material på BDB sen maj 2007 ? Eller har är det som du säger ?

de kom över någon form av back up grej från maj 2007 som innehöll användarnamn, mailadresser och krypterade lösenord.


signatur

"Enemy-Unknown har talat"

Medlem

Aja, det fungerar nu igen, och det är man glad över :D. Nej, jag är ingen fjortis, men bilddagboken är kul :)!

Inaktiv

Jo bilddagboken e assköj ^^

Btw, bara för att man har en Bilddagbok så betyder ju inte det att man är en fjortis. Det blir vad man gör det till


signatur

"Enemy-Unknown har talat"

Medlem
Skrivet av Enemy-Unknown:
Skrivet av Donqen:
Skrivet av Smocko:
Skrivet av Mr. G:

Menar det att den var hackad i Maj, eller att de som registreart senare också behöver ändra?
F.ö. är säkerheten där usel.

Alltså, som qu0rra skrev så blev de hackade någon gång igår. Men de som hackade bdb fick tag i en lista med lösenord och användarnamn från Maj 07. Så tror att om du reggat dig efter Maj så ska det vara lugnt.
Finns mer att läsa på flashback.

var det inte så att dem har haft tillgång till allt material på BDB sen maj 2007 ? Eller har är det som du säger ?

de kom över någon form av back up grej från maj 2007 som innehöll användarnamn, mailadresser och krypterade lösenord.

Okej, riktigt dåligt av bdb...


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Enemy-Unknown:

Jo bilddagboken e assköj ^^

Btw, bara för att man har en Bilddagbok så betyder ju inte det att man är en fjortis. Det blir vad man gör det till

helt sant


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Gullefjun:

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.

Man är ju lagom smart om man lägger upp bilder som man inte vill skall spridas där. Har sagt det till kompisarna, men nejhej, det var en JÄTTE säker sida...

Folk skiter väl fullständigt om deras bilder kommer på vift. Dom är ju redan offentliga. Problemet här var att LÖSENORDEN kom ut, vilket är något man inte vill ha på vift. Comprende?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Gullefjun:

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.

Man är ju lagom smart om man lägger upp bilder som man inte vill skall spridas där. Har sagt det till kompisarna, men nejhej, det var en JÄTTE säker sida...

Folk skiter väl fullständigt om deras bilder kommer på vift. Dom är ju redan offentliga. Problemet här var att LÖSENORDEN kom ut, vilket är något man inte vill ha på vift. Comprende?

Mina spanska kunskaper hade kunnat vatt bättre men jag ha för mig att "comprende" är "förstå", eller "fattar ni" i detta fall aja men jag fattar vad du menar, men jag skulle ändå inte vilja att mina bilder skulle spridas på typ tpb eller något..


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Donqen:
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Gullefjun:

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.

Man är ju lagom smart om man lägger upp bilder som man inte vill skall spridas där. Har sagt det till kompisarna, men nejhej, det var en JÄTTE säker sida...

Folk skiter väl fullständigt om deras bilder kommer på vift. Dom är ju redan offentliga. Problemet här var att LÖSENORDEN kom ut, vilket är något man inte vill ha på vift. Comprende?

Mina spanska kunskaper hade kunnat vatt bättre men jag ha för mig att "comprende" är "förstå", eller "fattar ni" i detta fall aja men jag fattar vad du menar, men jag skulle ändå inte vilja att mina bilder skulle spridas på typ tpb eller något..

Om du inte gillar risken av att just dina bilder ska bli offentliga så avråder jag dig från att använda bdb dom dom blir oerhört offentliga då du lägger upp dom.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Gullefjun:

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.

Man är ju lagom smart om man lägger upp bilder som man inte vill skall spridas där. Har sagt det till kompisarna, men nejhej, det var en JÄTTE säker sida...

Folk skiter väl fullständigt om deras bilder kommer på vift. Dom är ju redan offentliga. Problemet här var att LÖSENORDEN kom ut, vilket är något man inte vill ha på vift. Comprende?

Nej, de behöver inte vara offentliga. Jag känner en som lägger upp bilder på sig själv och andra under en lösenordsskyddad dagbok - i tron att de är säkra.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Donqen:
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Gullefjun:

Haha, ja nu fick fjortisarna säkerligen fnatt.

Man är ju lagom smart om man lägger upp bilder som man inte vill skall spridas där. Har sagt det till kompisarna, men nejhej, det var en JÄTTE säker sida...

Folk skiter väl fullständigt om deras bilder kommer på vift. Dom är ju redan offentliga. Problemet här var att LÖSENORDEN kom ut, vilket är något man inte vill ha på vift. Comprende?

Mina spanska kunskaper hade kunnat vatt bättre men jag ha för mig att "comprende" är "förstå", eller "fattar ni" i detta fall aja men jag fattar vad du menar, men jag skulle ändå inte vilja att mina bilder skulle spridas på typ tpb eller något..

Om du inte gillar risken av att just dina bilder ska bli offentliga så avråder jag dig från att använda bdb dom dom blir oerhört offentliga då du lägger upp dom.

sant, men man kan ju inte spara bilderna på bdb... men visst man kan ju alltid ta printscreen elr nått men om någon vill åt mina bilder får dem väl göra det då ?!


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv

Hehe undra hur de bar sig åt...


signatur

Got the skills to pay the bills

1
Skriv svar