The Fourth Kind

Medlem
The Fourth Kind

VARNING!
I texten fram till trailern skriver jag om filmen rätt löst, efter trailern bör man inte läsa vidare om man inte redan sett filmen då det innehåller spoilers som avslöjar saker som händer i filmen.
JAG MENAR VERKLIGEN DETTA!

Såg just filmen "The Fourth Kind" med Milla Jovovich. Fy FAN!
Trodde faktiskt att den skulle vara så där dramatråkig och lite arkiv x-aktig. Den baseras på verkliga händelser, jo tjena det har man inte hört förut...
Skillnaden med denna film är dock att man förutom scenerna med Milla och övriga skådisar, även får se riktiga filmer och ljudupptagningar från verkligheten. Dvs. ljudupptagningar där folk blir bortförda, filmklipp från dom samtal som Abigail Taylor har med sina patienter då dom "flippar ur"...milt sagt. Filmklipp från poliskameror med ja...ska nog inte säga mer men om man är "openminded" med utomjordingar och annat paranormalt så lär man skita knäck. Det är trots allt inte "filmscenerna" som har skrämselmomenten utan dom finns i dom riktiga inspelningarna. Filmen avslutas med snygga eftertexter och inspelningar från i princip hela USA där folk rapporterar om UFOn...där sitter man i mörkret helt själv efter en ganska övertygande film och lyssnar på dessa rapporter och PAFF!, så slår en jävla taxibil på helljuset på innegården mitt emot vardagsrumsfönstret...tack för den...så nu sitter man på toaletten och bloggar...

Jag gillar filmen skarpt, hade den inte haft dom "verkliga inspelningarna" så hade det varit någon tråkig dramadokumentär...budgeten måste vara rekordlåg, en dyr kamera (det är bra bild i DVD-versionen) och en Milla och sen några mer och mindre kända birollsskådisar. Alla effekter ligger trots allt redan klara i dom inspelningar man redan hade...

Filmen utspelar sig i staden Nome i Alaska, staden är avlägsen men har varit Alaskas största stad en gång i tiden. Staden fick stadsrättigheter 1901 och har idag 3500 invånare. För att ta sig dit flyger man lättast. Staden är dessutom känd sedan tidigare filmer. Under en difteriepidemi 1925, som praktiskt nog skedde under en kraftig snöstorm, skickades hundspann in med medicin, Ledarhunden hette Balto...

Milla Jovovich spelar huvudrollen som psykologen Abigail Tyler som efter att ha förlorat sin man börjar nysta i sina patienters drömmar. Patienterna drömmer alla om en uggla som stirrar på dom under natten.
Efter att ha hypnotiserat en patient och att det sedan sker lite "konstiga" saker så tar det fart ganska ordentligt...
Filmen börjar med att regissören Olatunde Osunsanmi intervjuvar den riktiga Abigail Taylor, verkliga intervjuver och inspelningar mixas med filmen och det är ganska bra gjort. Jag slutade ganska snart att bry mig om det rent filmiska för det är storyn som allt handlar om.
Se det inte som en film utan mer som en dramadokumentär vilket det nog också är menat att vara. Men det är ingen film för lättskrämda. Jag sitter mest och garvar i rysare och skräckfilmer, brukar aldrig hoppa till eller känna någon olust men det kände jag igenom hela den här filmen.

<object width='486' height='275'><param name=flashvars value='http://rstvideo.com/trailer/embedxml/?id=9685'><param name='movie' value='http://rstvideo.com/player/player.swf' /><embed src='http://rstvideo.com/player/player.swf' width='486' height='275' allowfullscreen='true' allowscriptaccess='always' wmode='opaque' flashvars='config=http://rstvideo.com/trailer/embedxml/%3Fid=9685'></embed></object><p>Trailer till <a href='http://rstvideo.com/trailer/the-fourth-kind/' title='Trailer till The Fourth Kind hos rstvideo' target='_blank'>The Fourth Kind</a> från <a href='http://rstvideo.com/trailer/' title='rstvideo har Sveriges största arkiv med filmtrailers' target='_blank'>rstvideos trailerarkiv</a>.</p>

LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hittade en annan isolerad stad som det hänt saker i:
"The Village That Disappeared

Eskimo-Village

An individual that vanishes is one thing, but how about an entire village of 2,000 men, women and children? In November, 1930, a fur trapper named Joe Labelle made his way on snow shoes to an Eskimo village on the shores of Lake Anjikuni in northern Canada. Labelle was familiar with the village, which he knew as a thriving fishing community of about 2,000 residents. When he arrived, however, the village was deserted. All of the huts and storehouses were vacant. He found one smoldering fire on which there was a pot of blackened stew. Labelle notified the authorities and an investigation was begun, and which turned up some bizarre findings: no footprints of any of the residents were found, if they had vacated the village; all of the Eskimos’ sled dogs were found buried under a 12-foot-high snow drift – they had all starved to death; all of the Eskimos’ food and provisions were found undisturbed in their huts. And there was one last unnerving discovery: the Eskimos’ ancestral graves had been emptied.

"

Synd bara att samma story finns för flera samhällen/byar i Alaska och Kanada. Kan förklaras med diverse logiska förklaringar som rabies och epidemier men det är ju inte riktigt vattentätt dock...

JAG MENAR DET, LÄS VERLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!

LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
LÄS VERKLIGEN INTE VIDARE OM DU TÄNKT SE FILMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om "The Fourth Kind".

Fick lov att snoka runt lite på nätet om det hela och det finns lite saker på imdb som sänker intrycket, klockan i intervjun med med Abigail hoppar lite genom klippen, hennes utsago om bortförandet är lite blandad då hon ena stunden svävar iväg, i den andra river märken i golvet då hon blir släpad. Och hon ser väl kanske inte ut som ett idealiskt vittne heller...
Även lite konstigheter med namn i klippen och att det inte finns några sheriffer i Alaska...

Nome har en väldigt hög andel "natives" (över 60%), i filmen finns bara vita med.
Nome ser inte ut som i filmen.
Nome har en väldigt hög andel saknade och mördade personer under 50- och 60-talet.
FBI har besökt Nome "väldigt" många gånger, över 3000 ggr enligt vissa källor, Anchorage har ca 300 besök och har ca 280 000 inv, Nome 3500...källor som man presenterar i filmen. Det hela handlar om att en polis mördade en kvinna och befolkningen vände sig till FBI. Så ja, dom har varit där men antagligen inte 3000 grr.
Utomjordingarna låter som om dom kommer ifrån Stargate, Ra är tillbaka and he´s pissed!
Filmens "riktiga" Abigail spelas av Charlotte Milchard...
[http://www.genreaddict.com/news/video-proof-charlotte-milchar...]

Slutsats: Ja, jag gick på det hela, dels för att jag kom ihåg en artikel jag läste för en massa år sedan om en stad i Alaska där en psykolog med hjälp av hypnos upptäckt att folk blivit bortförda. Har till och men för mig att det var Nome det gällde.
Dels för att jag litade på Milla i början av filmen. Man har gjort en ny Blair Witch på ett riktigt bra sätt med all PR och rykten man skapa om filmen. Med detta i åtanke blir filmen inte lika bra, rent usel egentligen och jag hoppas verkligen att ni som läst ända hit...som om någon skulle orka eller bry sig...redan har sett filmen. För har ni inte det så är den nu förstörd.

#blogg

Medlem
The Fourth Kind

Jo jag såg filmen för ett tag sen och den var jäkligt bra men jag satt och var väldigt skeptisk till hela "Detta är en verklig händelse!!!" och de "äkta filmklippen" så kollade upp filmen direkt och får mina misstankar bekräftade rätt fort.

Universal vart även stämda och tvingades betala skadestånd för falska nyhetsartiklar de fabricerade fram i samband med filmens släpp.

Men ser man filmen som ren underhållning (vilket är rätt svårt att göra första gången man ser den) så är den riktigt bra.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

1
Skriv svar