Bloggarna - buggar, förslag och förfrågningar

Flakmonkey
Bloggarna - buggar, förslag och förfrågningar

Tänkte bara starta en tråd om lite synpunkter på bloggfunktionaliteten. Skulle ju kunna rapportera det här som en enkel bugg men tänkte att andra kanske har liknande och andra upplevelser kring bloggarna så vore kanske lämpligt att samla dem på ett ställe. Tycker överlag att bloggarna fungerar allt bättre, men att det fortfarande finns lite störningsmoment som vore trevligt om man kunde styra upp på ett eller annat sätt. Inser att det förmodligen inte är den avdelningen som det läggs mest krut på eftersom det nog inte är den mest använda/besökta, men det kanske snickras lite på den sådär vid sidan om på "backoffice"-avdelningen

- Spellänkar ([g=""]) fungerar inte längre. Åtminstone gör dem inte det för mig - se här - och det gäller säkert mer eoscode än så
- Automatisk publicering till Facebook fungerar inte längre
- Vid publicering till Facebook får man inte alltid med den första texten från inlägget utan enbart titelraden - se här tex.
- Vid publicering på Facebook får man bara ett val av miniatyrbild och det är topbannern i bloggen. Hade varit trevligt om man kunnat välja lite fler, helst de som finns inbäddade i inlägget eller varför inte en FZ-logga?
- Topplistan för antalet tummen upp stämmer nog, men den visar inte antalet tummen upp som ett inlägg fått.
- Statistik per inlägg. Det är kanske knepigt att implementera, men jag skulle hemskt gärna vilja se hur många läsningar ett specifikt inlägg har fått och inte bara totalen.
- Skulle vara kul att kunna lägga till en blogg som favoritblogg. Nu kan du ju skapa egna favoriter, men jag tänkte mer så att jag kan se vilka bloggar andra gillar att läsa. På samma vis kanske även kunna se vilka inlägg som personen i fråga gjort tummen upp till.
- Mobilbloggen verkar bugga ur ibland. Väldigt ofta som texten inte kommer med när jag bifogar en bild.
- Blogga om en artikel (nyhet, film, etc etc etc). Visst kunde man det förut? Vore trevilgt med en knapp vid artikeln som man kan klicka på för att skapa kopplingen och sen syns det att någon bloggat om artikeln i fråga.

Sådär... det var väl lite av det jag kom på nu, finns säkert mer, men som helhet tycker jag det fungerar riktigt bra nu

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Nosnos:

Tänkte bara starta en tråd om lite synpunkter på bloggfunktionaliteten. Skulle ju kunna rapportera det här som en enkel bugg men tänkte att andra kanske har liknande och andra upplevelser kring bloggarna så vore kanske lämpligt att samla dem på ett ställe. Tycker överlag att bloggarna fungerar allt bättre, men att det fortfarande finns lite störningsmoment som vore trevligt om man kunde styra upp på ett eller annat sätt. Inser att det förmodligen inte är den avdelningen som det läggs mest krut på eftersom det nog inte är den mest använda/besökta, men det kanske snickras lite på den sådär vid sidan om på "backoffice"-avdelningen

- Spellänkar ([g=""]) fungerar inte längre. Åtminstone gör dem inte det för mig - se här - och det gäller säkert mer eoscode än så
- Automatisk publicering till Facebook fungerar inte längre
- Vid publicering till Facebook får man inte alltid med den första texten från inlägget utan enbart titelraden - se här tex.
- Vid publicering på Facebook får man bara ett val av miniatyrbild och det är topbannern i bloggen. Hade varit trevligt om man kunnat välja lite fler, helst de som finns inbäddade i inlägget eller varför inte en FZ-logga?
- Topplistan för antalet tummen upp stämmer nog, men den visar inte antalet tummen upp som ett inlägg fått.
- Statistik per inlägg. Det är kanske knepigt att implementera, men jag skulle hemskt gärna vilja se hur många läsningar ett specifikt inlägg har fått och inte bara totalen.
- Skulle vara kul att kunna lägga till en blogg som favoritblogg. Nu kan du ju skapa egna favoriter, men jag tänkte mer så att jag kan se vilka bloggar andra gillar att läsa. På samma vis kanske även kunna se vilka inlägg som personen i fråga gjort tummen upp till.
- Mobilbloggen verkar bugga ur ibland. Väldigt ofta som texten inte kommer med när jag bifogar en bild.
- Blogga om en artikel (nyhet, film, etc etc etc). Visst kunde man det förut? Vore trevilgt med en knapp vid artikeln som man kan klicka på för att skapa kopplingen och sen syns det att någon bloggat om artikeln i fråga.

Sådär... det var väl lite av det jag kom på nu, finns säkert mer, men som helhet tycker jag det fungerar riktigt bra nu

Första punkten är buggrapporterad


signatur
Medlem

Det där med favoritblogg etc. kanske man skulle kunna lösa med en sorts puffbox i bloggsektionen, med lite info och så? Det mesta står ju iof redan runt om.

Medlem

Som du själv säger är inte bloggarna prioriterat just nu då de fått mycket kärlek för inte allt för länge sedan. Men självklart ska buggar åtgärdas.

- En bugg som blir fixad nu i veckan.
- Även detta ska fixas i veckan.
- Det är inte alltid helt självklart vad som kommer visas när man delar ett inlägg på Facebook. Vi kan, till viss del, bestämma det själva men det är inte alltid självklart då det är FB som hämtar datan, inte vi som publicerar till dem. Men ska se om vi kan påverka detta.
- Se ovan.
- Ska åtgärdas.
- Kommer inte göras då det blir för komplext.
- Som sagt är inte bloggarna prioriterade men kan absolut komma i framtiden.
- Mobilbloggen jobbas det ständigt på. Problemet med den är att det inte finns någon standard för att skicka mejl. De flesta klienter har sin egen standard. En hel del buggar har fixats senaste veckan så gör en ny test och se om det fungerar, om inte, släng in en buggrapport.
- Det har funnits tidigare. Varför det försvann i processen när vi byggde nya bloggsystemet kan jag inte minnas. Skriver upp det så får vi se om det blir åtgärdat i framtiden.

Bra feedback btw

Flakmonkey
Skrivet av musse1:

Som du själv säger är inte bloggarna prioriterat just nu då de fått mycket kärlek för inte allt för länge sedan. Men självklart ska buggar åtgärdas.

Tackar för infon, ser fram emot lite snabba buggfixar och lite långsammare förbättringsarbete då ^^

Medlem

Kom över 800 visningar-strecket idag, och såg då att det fanns ett litet fel, gissar på att det ska stå "2000" men det står ",200". Inte så jätteviktigt men kanske något att fixa ändå

Redaktör

Nu funkar Eos-kodlänkar i bloggarna igen (t.ex.

#spelnamn

).


signatur
Medlem

En annan bugg är om man gör inlägget och sparar det. För att sedan redigera det så kommer forumtråden som skapas om någon gör en kommentar, vara ifrån då man sparade blogginlägget första gången. Blir lite jobbigt att hålla koll på det helt och hållet.

Exempel:
http://www.fz.se/bloggar/bildjaveln/20110331/104-talande-mars...

http://www.fz.se/forum/bloggkommentarer/99-talande-arsmallows...

Notera att första m'et försvunnit i andra länken, det är bara för att då jag sparade den första gången så hade jag inget m med.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Siken:

En annan bugg är om man gör inlägget och sparar det. För att sedan redigera det så kommer forumtråden som skapas om någon gör en kommentar, vara ifrån då man sparade blogginlägget första gången. Blir lite jobbigt att hålla koll på det helt och hållet.

Exempel:
http://www.fz.se/bloggar/bildjaveln/20110331/104-talande-mars...

http://www.fz.se/forum/bloggkommentarer/99-talande-arsmallows...

Notera att första m'et försvunnit i andra länken, det är bara för att då jag sparade den första gången så hade jag inget m med.

Det är ingen bugg utan forumtråden skapas när du först sparar ditt inlägg. Skulle bli väldigt förvirrande om det skapades en ny tråd om du går in och rättar ett stavfel, eller missuppfattar jag dig?


signatur
Medlem

Du har nog rätt, men kanske att tråden redigeras om man ändrar rubrik då :P?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Siken:

Du har nog rätt, men kanske att tråden redigeras om man ändrar rubrik då :P?

Om du stavat fel i rubriken då?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Siken:

Du har nog rätt, men kanske att tråden redigeras om man ändrar rubrik då :P?

Om du stavat fel i rubriken då?

Nu hänger jag inte med här XD.
Men jag tänkte som ett litet förslag att om man ändrar rubriken på blogginlägget så kanske även forumtrådens rubrik ändras?

Kanske inte det viktigaste att fixa just nu, men varför inte tänker jag :).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Siken:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Siken:

Du har nog rätt, men kanske att tråden redigeras om man ändrar rubrik då :P?

Om du stavat fel i rubriken då?

Nu hänger jag inte med här XD.
Men jag tänkte som ett litet förslag att om man ändrar rubriken på blogginlägget så kanske även forumtrådens rubrik ändras?

Kanske inte det viktigaste att fixa just nu, men varför inte tänker jag :).

Aha! Vet inte om det påverkar permalänken för tråden, det får kodarna svara på


signatur

Två buggar till:

1. Det funkar inte att baka in YouTube längre i min blogg...

2. Det går inte att ändra presentationstexten till bloggen; det står bara:

"Internt fel: Parametern "Title" hade ett felaktigt värde. Kontakta support..."


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Två buggar till:

1. Det funkar inte att baka in YouTube längre i min blogg...

2. Det går inte att ändra presentationstexten till bloggen; det står bara:

"Internt fel: Parametern "Title" hade ett felaktigt värde. Kontakta support..."

Fungerade för mig runt 19:00?
Om du har tex denna video: http://www.youtube.com/watch?v=JEz2QTjL8qs

Använder du då JEz2QTjL8qs
alltså [*youtube=JEz2QTjL8qs] (utan *)

Då bör det fungera.

Skrivet av Siken:
Skrivet av walter_iego:

Två buggar till:

1. Det funkar inte att baka in YouTube längre i min blogg...

2. Det går inte att ändra presentationstexten till bloggen; det står bara:

"Internt fel: Parametern "Title" hade ett felaktigt värde. Kontakta support..."

Fungerade för mig runt 19:00?
Om du har tex denna video: http://www.youtube.com/watch?v=JEz2QTjL8qs

Använder du då JEz2QTjL8qs
alltså [*youtube=JEz2QTjL8qs] (utan *)

Då bör det fungera.

Ska kolla Siken, tack...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Siken:
Skrivet av walter_iego:

Två buggar till:

1. Det funkar inte att baka in YouTube längre i min blogg...

2. Det går inte att ändra presentationstexten till bloggen; det står bara:

"Internt fel: Parametern "Title" hade ett felaktigt värde. Kontakta support..."

Fungerade för mig runt 19:00?
Om du har tex denna video: http://www.youtube.com/watch?v=JEz2QTjL8qs

Använder du då JEz2QTjL8qs
alltså [*youtube=JEz2QTjL8qs] (utan *)

Då bör det fungera.

Ska kolla Siken, tack...

Återkoppla annars, eos-koden ska fungera vad jag vet, möjligt att <iframe>-taggar avaktiverats.


signatur
Medlem

Mest tummat-funktionen verkar inte fungera allt för bra.
Fått två tummar upp på detta inlägget: http://www.fz.se/bloggar/bildjaveln/20110406/118-tack-sa-javl...

Men det syns inte vid mest tummat. Antar att mest tummat är facebook gilla-funktionen? Man brukar få använda F5 någon gång för att se blogginlägg i bloggindex. Har försökt med det men utan resultat.

Sen så har jag bara fått en notis för en tumme upp, fast det kanske beror på att det är en bugg som gjort att det står två (hoppas, hoppas inte!).

Medlem

Vad som sägs om en funktion att kunna publicera inlägg på Twitter istället för Facebook?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Länkarna förstörs om man använder sig utav å, ä, ö, é o.s.v i länken. Det är något som bör fixas. Gissar på att det även gäller forumet :).

Skägg.
10 Chambers

Jag har bett kodarna hålla ett öga här!


signatur
Medlem
Skrivet av Siken:

Mest tummat-funktionen verkar inte fungera allt för bra.
Fått två tummar upp på detta inlägget: http://www.fz.se/bloggar/bildjaveln/20110406/118-tack-sa-javl...

Men det syns inte vid mest tummat. Antar att mest tummat är facebook gilla-funktionen? Man brukar få använda F5 någon gång för att se blogginlägg i bloggindex. Har försökt med det men utan resultat.

Sen så har jag bara fått en notis för en tumme upp, fast det kanske beror på att det är en bugg som gjort att det står två (hoppas, hoppas inte!).

Har du rätt i. Ser ut som att tummarna sorterar rätt på bloggportalen men att antalet inte visas. Jag tar en titt på det.

Och anledningen till att bloggarna inte dyker upp direkt efter publicering på bloggportalen är att den är cachad och därför kan det finnas en fördröjning på några minuter.

Skrivet av Boomer:

Vad som sägs om en funktion att kunna publicera inlägg på Twitter istället för Facebook?

Inget som är planerat just nu. Men du kan, manuellt, dela inlägget på twitter via den lilla ikonen till vänster om inlägget.

Skrivet av Siken:

Länkarna förstörs om man använder sig utav å, ä, ö, é o.s.v i länken. Det är något som bör fixas. Gissar på att det även gäller forumet :).

Tror jag behöver lite mer info här. Vilka länkar är det som förstörs med ÅÄÖ?

Medlem
Skrivet av musse1:

Tror jag behöver lite mer info här. Vilka länkar är det som förstörs med ÅÄÖ?

Ej fungerande (pga ö;et)
Fungerande, (pga inget specialtecken som ö)

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av musse1:

Tror jag behöver lite mer info här. Vilka länkar är det som förstörs med ÅÄÖ?

Ej fungerande (pga ö;et)
Fungerande, (pga inget specialtecken som ö)

Tackar, Siken! Jag tar en titt på det.

Jag tänkte på en sak, hur visar man en bild från sitt galleri i "stor" storlek, inte som en thumbnail? Tumnaglar stör i layouten och det inlägg man skriver dels genom att hamna - inte i mitten av layouten, utan ungefär 15% sidan om.

Går det att visa bild i stor storlek, just som den visas när man länkar till bild utifrån?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tänkte på en sak, hur visar man en bild från sitt galleri i "stor" storlek, inte som en thumbnail? Tumnaglar stör i layouten och det inlägg man skriver dels genom att hamna - inte i mitten av layouten, utan ungefär 15% sidan om.

Går det att visa bild i stor storlek, just som den visas när man länkar till bild utifrån?

Jag antar att om bilden överskrider antingen höjd- eller breddgräns så blir den en tumnagel. Vore bra om den gich efter endast bredd så en del bilder är smala men höga får plats i originalstorlek.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Jag tänker lägga upp alla bilder på min egen FTP och länka till dem så blir det som jag vill ha det, dessutom tar jag inte upp plats på FZ servrar


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Finns 3 storlekar att välja mellan:

[*ia=26923; small]
[*ia=26923; medium]
[*ia=26923; large]

(Plocka bort stjärnan i början)

Medlem

Tecken som "™" förstör även länkar. Kanske också är något att fixa.

Bugg igen när man klickar på sin avatar längst upp i högra hörnet, man kommer till en fellänk...

Man får ingen översikt av sina bilder i fotoalbum när man klickar på "MITT FZ" --> "INSTÄLLNINGAR", eller "BILDUPPLADDNING", detta har endast funkat via klick på avataren...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar