GC: Counter-Strike: GO spelbart mellan formaten är målet

Medlem

Detta har ju testats förr, men blev ändrat då konsolanvändarna blev överkörda, varför skulle det fungera nu? Autoaim måste ju bort på konsolerna om det ska vara rättvist, och vilket FPSspel har inte autoaim/assist till konsol?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det blir nog ingen hit, senast det gjorde i Shadowrun blev PC spelarna sura då de inte fick steka konsoln00bs.
Det var så illa att PC spelarna gick in på forumet och krävde att få aim assist och liknande för att de skulle ha en chans, skit bakom ratten ^^
Vill man spela på "lika villkor" är PC gaming över huvud taget dött, olika hårdvara/mjukvara = olika förutsättning.

Ska det spelas med kontroll då, som typ OnLive? Hur ställer sig Steam till det?
Men just ja, de flesta PC spelare kan ju inte lira med handkontroll, mus + tangentbord då. Som kompensation får konsolspelarna aim assist och PC spelarna gråter då deras skills inte är så bra som de tror.
Konsol är ju en guldgruva för de som vill spela på samma nivå och testa sina skills, alla har samma hårdvara och samma kontroll med samma inställningar (aim assist kan man stänga av, kids). Å andra sidan är det väl för krävande, får an inte kompensera sitt dåliga aim med en snabbare mus blir det ju hjärtesorg ^^

Nu råkar det ju finnas mus+nunchack till PS3, samt en hel hög med olika sorters handkontroller som ska ge övertag mot spelare med grundkontrollerna, så även inom konsolindustrin själv så finns det ju olika förutsättningar, precis som inom PC som du nämner. Därav blir det ju inte lika villkor på konsol heller.

Jag vet inte vad som låg bakom att PC spelare whinade angående
Shadowrun, men av det du skriver så låter det bara som att konsolspelarna fick för mycket övertag i form av aim assist och därav ville PC spelarna ha det också för att kompensera. Troligtvis har företaget som skapade spelet gjort ett dåligt jobb och inte balanserat och speltestat det hela tillräckligt.
Det är tex sällan som PC spelare kräver aimbot för ett PC spel bara för att andra spelare har bättre hårdvara och får en fördel, så därför tycker jag ditt argument låter lite vagt angående Shadowrun.

Medlem

Förmodligen så kommer man kunna välja servrar med "Pc-players-only" om ni nu är sä j****a rädda för att bli dödade av någon med en kontroll.

Tjatandet om kontroll vs tangentbord-mus är urlöjlig. Vad söm är bäst är en SMAKSAK! jag lovar att skulle jag spela mot någon här med tangentbord och mus så skulle ni vara övertygade om att jag använde en kontroll. Ja så dålig är jag med tangentbordet. MEN jag spelar ofta olika FPS med mina vänner då jag använder 360 kontrollen i pluggad och jag kan upplysa er om att jag än så länge aldrig legat sist i någon match.
Även om jag i nuläget spelar mer på PC än xbox så vill jag tyvärr påpeka att PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord.

Medlem

Du vet.. .du vet.. lol va jobbigt om alla i Sverige skulle börja säga så.. som dem gär i USA. va drygt.

Medlem

hoppas dom genomför det med då kan man lire dom polare som vägrar köra på PC ^^

Medlem
Skrivet av Typhor:

Förmodligen så kommer man kunna välja servrar med "Pc-players-only" om ni nu är sä j****a rädda för att bli dödade av någon med en kontroll.

Tjatandet om kontroll vs tangentbord-mus är urlöjlig. Vad söm är bäst är en SMAKSAK! jag lovar att skulle jag spela mot någon här med tangentbord och mus så skulle ni vara övertygade om att jag använde en kontroll. Ja så dålig är jag med tangentbordet. MEN jag spelar ofta olika FPS med mina vänner då jag använder 360 kontrollen i pluggad och jag kan upplysa er om att jag än så länge aldrig legat sist i någon match.
Även om jag i nuläget spelar mer på PC än xbox så vill jag tyvärr påpeka att PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord.

Klart vi gnäller lite då konsolerna och vissa PC-spelare gjort att spelen idag är förenklade för att funka på både PC och konsol. Konsolerna håller tillbaka utvecklingen. Förhoppningsvis kommer en ny generation konsoler så utvecklingen kommer framåt ett snäpp.


signatur

| AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 2x16GB DDR5 6GHz CL30 | Asus ROG Strix X670E-F | Gigabyte RTX 3080 OC 10GB | Samsung 990 Pro | Acer Predator Z35+ 35" | Logitech G413 | Logitech G310 | Sennheiser Game One |

Medlem

Eller vill vi verkligen se nya konsoler? Utvecklare har på senare tid sagt att PC är deras primära plattform eftersom konsolerna är såpass daterade nu. Jag tror vi kommer att få se fler rena PC-spel dess äldre konsolerna blir.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Eller vill vi verkligen se nya konsoler? Utvecklare har på senare tid sagt att PC är deras primära plattform eftersom konsolerna är såpass daterade nu. Jag tror vi kommer att få se fler rena PC-spel dess äldre konsolerna blir.

Det går ju i vågor, om folk inte uppfattat det än.

1. Genomsnitts-PCn är bättre än konsoler, utvecklare lägger krut på PC.

2. Nya konsoler släpps, är kraftigare än genomsnitts-PCn. Utvecklarna lägger krut på konsoler.

3. Genomsnitts-PCn går om konsolen i kraft, utvecklarna återvänder till PC...

4. ...tills nya konsoler släpps som är kraftigare. Osv, osv.

*Notera att med "kraft" så menar jag inte rena hästkrafter, utan vad som praktiskt kan åstadkommas med en viss hårdvara. Detta beror på utformning av system, kunskap hos utvecklarna osv. Att bara stirra sig blind på ghz och GB ger inte all info man behöver här.

För att klargöra: Visst kan man rent teoretiskt åstadkomma rent fantastisk grafik på en PC under vilken punkt som helst i cykeln, om man räknar med optimal hårdvara, optimal kod osv. Problemet är ju självklart att inte mer än nån promille av alla spelsugna PC-användare kan njuta av resultatet isåfall. För alla väsentliga syften måste man därför jämföra just genomsnitts-PCn (med stora variationer i hårdvara osv som i sin tur skapar mer problem) med konsolerna. Allt annat vore affärsmässigt självmord.*

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Tybalt:

Eller vill vi verkligen se nya konsoler? Utvecklare har på senare tid sagt att PC är deras primära plattform eftersom konsolerna är såpass daterade nu. Jag tror vi kommer att få se fler rena PC-spel dess äldre konsolerna blir.

Det går ju i vågor, om folk inte uppfattat det än.

1. Genomsnitts-PCn är bättre än konsoler, utvecklare lägger krut på PC.

2. Nya konsoler släpps, är kraftigare än genomsnitts-PCn. Utvecklarna lägger krut på konsoler.

3. Genomsnitts-PCn går om konsolen i kraft, utvecklarna återvänder till PC...

4. ...tills nya konsoler släpps som är kraftigare. Osv, osv.

*Notera att med "kraft" så menar jag inte rena hästkrafter, utan vad som praktiskt kan åstadkommas med en viss hårdvara. Detta beror på utformning av system, kunskap hos utvecklarna osv. Att bara stirra sig blind på ghz och GB ger inte all info man behöver här.

För att klargöra: Visst kan man rent teoretiskt åstadkomma rent fantastisk grafik på en PC under vilken punkt som helst i cykeln, om man räknar med optimal hårdvara, optimal kod osv. Problemet är ju självklart att inte mer än nån promille av alla spelsugna PC-användare kan njuta av resultatet isåfall. För alla väsentliga syften måste man därför jämföra just genomsnitts-PCn (med stora variationer i hårdvara osv som i sin tur skapar mer problem) med konsolerna. Allt annat vore affärsmässigt självmord.*

Bra att du håller med.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Typhor:

Förmodligen så kommer man kunna välja servrar med "Pc-players-only" om ni nu är sä j****a rädda för att bli dödade av någon med en kontroll.

Tjatandet om kontroll vs tangentbord-mus är urlöjlig. Vad söm är bäst är en SMAKSAK! jag lovar att skulle jag spela mot någon här med tangentbord och mus så skulle ni vara övertygade om att jag använde en kontroll. Ja så dålig är jag med tangentbordet. MEN jag spelar ofta olika FPS med mina vänner då jag använder 360 kontrollen i pluggad och jag kan upplysa er om att jag än så länge aldrig legat sist i någon match.
Även om jag i nuläget spelar mer på PC än xbox så vill jag tyvärr påpeka att PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord.

Vad som är bäst är INTE en smaksak. Vad du föredrar kan påverka vad du spelar mer med, och därför vad du blir bättre med, men det har inget att göra med vilket av styrdonen som skulle vara bättre om du gav dem lika tid.

Nu finns det vad jag vet inga vetenskapliga undersökningar på vad som skulle vara bättre, men om man skulle ta de 100 bästa från varje plattform, och sätta dem i en enorm turnering, i ett spel utan aim-assist och annat fusk så är jag övertygad om att mus+tangentbord skulle vinna. Ingen tvekan om saken. Och det hela beror på musen. Ditt sikte får en direkt återkoppling från dina handrörelser på ett sätt som du inte får med en handkontroll. Du kan aldrig röra dig lika snabbt, eller lika exakt, med en styrspak, så länge inte kontrollen och kontrollschemat görs om på något revolutionerande sätt.

Jag har vuxit upp med både PC och konsoller, spelar på båda regelbundet. Handkontroll betydligt bättre än tangentbord i sportspel och racing. Men när det kommer till FPS och RTS så dominerar musen istället. Den enda fördelen som handkontroll har i FPS är bättre precision på förflyttning (analog spak > WASD) men det väger inte på lång vägar upp den förlorade precisionen...

Slutligen: Att dra slutsatser om att "PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord" plockar bara ner dig till sandlådenivå. Ta det lugnt med generaliserandet så ska du se att någon tar dig på allvar en vacker dag.

Medlem
Skrivet av krukan6:
Skrivet av Typhor:

Förmodligen så kommer man kunna välja servrar med "Pc-players-only" om ni nu är sä j****a rädda för att bli dödade av någon med en kontroll.

Tjatandet om kontroll vs tangentbord-mus är urlöjlig. Vad söm är bäst är en SMAKSAK! jag lovar att skulle jag spela mot någon här med tangentbord och mus så skulle ni vara övertygade om att jag använde en kontroll. Ja så dålig är jag med tangentbordet. MEN jag spelar ofta olika FPS med mina vänner då jag använder 360 kontrollen i pluggad och jag kan upplysa er om att jag än så länge aldrig legat sist i någon match.
Även om jag i nuläget spelar mer på PC än xbox så vill jag tyvärr påpeka att PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord.

Klart vi gnäller lite då konsolerna och vissa PC-spelare gjort att spelen idag är förenklade för att funka på både PC och konsol. Konsolerna håller tillbaka utvecklingen. Förhoppningsvis kommer en ny generation konsoler så utvecklingen kommer framåt ett snäpp.

Håller tillbaka vilken utveckling? Grafiken? Jag kan köra Crysis maxat och visst är det fint att se på men spelet är ju fortfarande skräp. Är grafik det enda PC-spelare brys sig om? För att göra Bra spel med Bra och känslosam story det gör ju ingen spelutvecklare nu för tiden. ist lägger de allt krut på ögongodis. Men allt är ju konsolernas fel. Själv så om jag tycker att ett spel är dåligt så klagar jag på Utvecklarna, de som faktiskt gjort spelet. Men jag antar att andra världskriget det var väll judarnas fel det också va? Nästa konsolgeneration kommer inte automatisk innebära bättre spel. Bara bättre grafik och det är fullständigt ointressant. Men klaga på konsolerna du, om vi får bort alla konsoler så försvinner säkert svälten i världen också...

Medlem
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Typhor:

Förmodligen så kommer man kunna välja servrar med "Pc-players-only" om ni nu är sä j****a rädda för att bli dödade av någon med en kontroll.

Tjatandet om kontroll vs tangentbord-mus är urlöjlig. Vad söm är bäst är en SMAKSAK! jag lovar att skulle jag spela mot någon här med tangentbord och mus så skulle ni vara övertygade om att jag använde en kontroll. Ja så dålig är jag med tangentbordet. MEN jag spelar ofta olika FPS med mina vänner då jag använder 360 kontrollen i pluggad och jag kan upplysa er om att jag än så länge aldrig legat sist i någon match.
Även om jag i nuläget spelar mer på PC än xbox så vill jag tyvärr påpeka att PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord.

Vad som är bäst är INTE en smaksak. Vad du föredrar kan påverka vad du spelar mer med, och därför vad du blir bättre med, men det har inget att göra med vilket av styrdonen som skulle vara bättre om du gav dem lika tid.

Nu finns det vad jag vet inga vetenskapliga undersökningar på vad som skulle vara bättre, men om man skulle ta de 100 bästa från varje plattform, och sätta dem i en enorm turnering, i ett spel utan aim-assist och annat fusk så är jag övertygad om att mus+tangentbord skulle vinna. Ingen tvekan om saken. Och det hela beror på musen. Ditt sikte får en direkt återkoppling från dina handrörelser på ett sätt som du inte får med en handkontroll. Du kan aldrig röra dig lika snabbt, eller lika exakt, med en styrspak, så länge inte kontrollen och kontrollschemat görs om på något revolutionerande sätt.

Jag har vuxit upp med både PC och konsoller, spelar på båda regelbundet. Handkontroll betydligt bättre än tangentbord i sportspel och racing. Men när det kommer till FPS och RTS så dominerar musen istället. Den enda fördelen som handkontroll har i FPS är bättre precision på förflyttning (analog spak > WASD) men det väger inte på lång vägar upp den förlorade precisionen...

Slutligen: Att dra slutsatser om att "PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord" plockar bara ner dig till sandlådenivå. Ta det lugnt med generaliserandet så ska du se att någon tar dig på allvar en vacker dag.

Jag står för vad jag säger, om folk tar mig på allvar eller inte det struntar jag fullständigt i. Om jag anser att PC-communityn klagar så är det för att alla jag stöter på gör just det, klagar. Ingen säger varför gjorde utvecklarna såhär? det var ett dåligt designval. nej ist så klagar de på konsolerna som om det skulle ha varit krysslådan själv som snickrat ihop spelen.

Inaktiv

Det kan inte bli annat än mega-fail eftersom det blir konsol-kn****t. Det är väldigt synd. Problemet med alla pc+konsol releaser är att:
1. spelen måste tas ner till IQ nivå tallkotte för att passa den breda massan
2. det tar resurser som annars kan läggas på att göra pc-varianten ännu bättre
3. det tar längre tid att göra färdigt
4. så mycket som möjligt av kodbasen behöver delas av kostnadsskäl vilket innebär att kvalitén/tekniken måste hållas tillbaka för pc-versionen

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av krukan6:
Skrivet av Typhor:

Förmodligen så kommer man kunna välja servrar med "Pc-players-only" om ni nu är sä j****a rädda för att bli dödade av någon med en kontroll.

Tjatandet om kontroll vs tangentbord-mus är urlöjlig. Vad söm är bäst är en SMAKSAK! jag lovar att skulle jag spela mot någon här med tangentbord och mus så skulle ni vara övertygade om att jag använde en kontroll. Ja så dålig är jag med tangentbordet. MEN jag spelar ofta olika FPS med mina vänner då jag använder 360 kontrollen i pluggad och jag kan upplysa er om att jag än så länge aldrig legat sist i någon match.
Även om jag i nuläget spelar mer på PC än xbox så vill jag tyvärr påpeka att PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord.

Klart vi gnäller lite då konsolerna och vissa PC-spelare gjort att spelen idag är förenklade för att funka på både PC och konsol. Konsolerna håller tillbaka utvecklingen. Förhoppningsvis kommer en ny generation konsoler så utvecklingen kommer framåt ett snäpp.

Håller tillbaka vilken utveckling? Grafiken? Jag kan köra Crysis maxat och visst är det fint att se på men spelet är ju fortfarande skräp. Är grafik det enda PC-spelare brys sig om? För att göra Bra spel med Bra och känslosam story det gör ju ingen spelutvecklare nu för tiden. ist lägger de allt krut på ögongodis. Men allt är ju konsolernas fel. Själv så om jag tycker att ett spel är dåligt så klagar jag på Utvecklarna, de som faktiskt gjort spelet. Men jag antar att andra världskriget det var väll judarnas fel det också va? Nästa konsolgeneration kommer inte automatisk innebära bättre spel. Bara bättre grafik och det är fullständigt ointressant. Men klaga på konsolerna du, om vi får bort alla konsoler så försvinner säkert svälten i världen också...

Hela motordelen där grafiken är en del av det. Klart inte grafiken är allt i ett spel dock betyder det mycket annars skulle man inte utveckla den. Självklart är känslan de viktigaste.
Se bara på BF3, vad är det som blir begränsat där? 24 players max på konsol och 64 på PC. Bara det säger endel.


signatur

| AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 2x16GB DDR5 6GHz CL30 | Asus ROG Strix X670E-F | Gigabyte RTX 3080 OC 10GB | Samsung 990 Pro | Acer Predator Z35+ 35" | Logitech G413 | Logitech G310 | Sennheiser Game One |

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Typhor:

Förmodligen så kommer man kunna välja servrar med "Pc-players-only" om ni nu är sä j****a rädda för att bli dödade av någon med en kontroll.

Tjatandet om kontroll vs tangentbord-mus är urlöjlig. Vad söm är bäst är en SMAKSAK! jag lovar att skulle jag spela mot någon här med tangentbord och mus så skulle ni vara övertygade om att jag använde en kontroll. Ja så dålig är jag med tangentbordet. MEN jag spelar ofta olika FPS med mina vänner då jag använder 360 kontrollen i pluggad och jag kan upplysa er om att jag än så länge aldrig legat sist i någon match.
Även om jag i nuläget spelar mer på PC än xbox så vill jag tyvärr påpeka att PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord.

Vad som är bäst är INTE en smaksak. Vad du föredrar kan påverka vad du spelar mer med, och därför vad du blir bättre med, men det har inget att göra med vilket av styrdonen som skulle vara bättre om du gav dem lika tid.

Nu finns det vad jag vet inga vetenskapliga undersökningar på vad som skulle vara bättre, men om man skulle ta de 100 bästa från varje plattform, och sätta dem i en enorm turnering, i ett spel utan aim-assist och annat fusk så är jag övertygad om att mus+tangentbord skulle vinna. Ingen tvekan om saken. Och det hela beror på musen. Ditt sikte får en direkt återkoppling från dina handrörelser på ett sätt som du inte får med en handkontroll. Du kan aldrig röra dig lika snabbt, eller lika exakt, med en styrspak, så länge inte kontrollen och kontrollschemat görs om på något revolutionerande sätt.

Jag har vuxit upp med både PC och konsoller, spelar på båda regelbundet. Handkontroll betydligt bättre än tangentbord i sportspel och racing. Men när det kommer till FPS och RTS så dominerar musen istället. Den enda fördelen som handkontroll har i FPS är bättre precision på förflyttning (analog spak > WASD) men det väger inte på lång vägar upp den förlorade precisionen...

Slutligen: Att dra slutsatser om att "PC communityn bara är ett stort gäng Whiners som klagar över allt mellan himmel och jord" plockar bara ner dig till sandlådenivå. Ta det lugnt med generaliserandet så ska du se att någon tar dig på allvar en vacker dag.

Jag står för vad jag säger, om folk tar mig på allvar eller inte det struntar jag fullständigt i. Om jag anser att PC-communityn klagar så är det för att alla jag stöter på gör just det, klagar. Ingen säger varför gjorde utvecklarna såhär? det var ett dåligt designval. nej ist så klagar de på konsolerna som om det skulle ha varit krysslådan själv som snickrat ihop spelen.

Jag tycker bara man ska vara försiktig med att dra alla över en kam, och lägga fram åsikter som sanningar. Är det din åsikt kan du gott lägga till "jag tycker" någonstans så kanske folk kan tar det som det är och man slipper en massa käftande.

Anledningen till att många PC-spelare klagar är för att PC:n tappat VÄLDIGT mycket mark de senaste åren. Färre och färre spel kommer till PC, och de som kommer är ofta dåligt portade.

Det är frustrerande att sitta och titta på när ens favoritplattform gång på gång blir våldtagen, och man kan inte göra något åt det. Det finns alltså en anledning till att många är bittra, men jag litar på Valve, och tror därför inte att det kommer bli ett problem i CS:GO

Om det är några som kommer få pisk så är det PC-spelarna, jag förutsätter att spelet kommer vara "balanserat" med ordentligt med autoaim på konsoll så att även handkontrollspelare ska ha en chans....

Nej jag tror inte det här är en bra idé. OK med PC mot konsoll om spelet är bäst med handkontroll, för då har PC-spelarna möjlighet att koppla in en gamepad. Men PVP där vissa har bättre förutsättningar än andra är bara dumt....

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Det skulle vara roligt att spöa skiten ur konsolspelarna men jag är samtidigt rädd att det där med auto aim och sånt skit kommer följa med till PC versionen då. (Jag hatar auto aim)


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Den som har lite pengar kanske köper en billigare (eller begagnad) handkontroll med sämre prestanda. Vem vet, kanske rent av spelar med någon rörelsekänslig kontroller.
En spelare har kanske sämre ljudanläggning eller mindre TV än sin motståndare. Någon kanske stoppar in en SSD i sin konsol. Någon kanske inte har mikrofon, något som begränsar kommunikationen.

Det här att allt skall vara lika i PvP är inte så enkelt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

DENNA NYHET HAR JAG VÄNTAT PÅ MKT MKT LÄNGE.. äntligen är det någon som tänker krossa isen!

Medlem

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Tybalt:

Eller vill vi verkligen se nya konsoler? Utvecklare har på senare tid sagt att PC är deras primära plattform eftersom konsolerna är såpass daterade nu. Jag tror vi kommer att få se fler rena PC-spel dess äldre konsolerna blir.

Det går ju i vågor, om folk inte uppfattat det än.

1. Genomsnitts-PCn är bättre än konsoler, utvecklare lägger krut på PC.

2. Nya konsoler släpps, är kraftigare än genomsnitts-PCn. Utvecklarna lägger krut på konsoler.

3. Genomsnitts-PCn går om konsolen i kraft, utvecklarna återvänder till PC...

4. ...tills nya konsoler släpps som är kraftigare. Osv, osv.

*Notera att med "kraft" så menar jag inte rena hästkrafter, utan vad som praktiskt kan åstadkommas med en viss hårdvara. Detta beror på utformning av system, kunskap hos utvecklarna osv. Att bara stirra sig blind på ghz och GB ger inte all info man behöver här.

För att klargöra: Visst kan man rent teoretiskt åstadkomma rent fantastisk grafik på en PC under vilken punkt som helst i cykeln, om man räknar med optimal hårdvara, optimal kod osv. Problemet är ju självklart att inte mer än nån promille av alla spelsugna PC-användare kan njuta av resultatet isåfall. För alla väsentliga syften måste man därför jämföra just genomsnitts-PCn (med stora variationer i hårdvara osv som i sin tur skapar mer problem) med konsolerna. Allt annat vore affärsmässigt självmord.*

Bra att du håller med.

Jag är inte så säker på att han håller med om något alls där >_> Han sitter och poängterar olika saker mellan konsoller och PC och att det går i vågor mellan hur utvecklarna vill göra, men såg aldrig ordet "håller med".

Skrivet av MrMadMan:

Vad som är bäst är INTE en smaksak. Vad du föredrar kan påverka vad du spelar mer med, och därför vad du blir bättre med, men det har inget att göra med vilket av styrdonen som skulle vara bättre om du gav dem lika tid.

Nu får du väl ge dig. Vad som går bäst för var och en är väl ändå en smaksak. Vad jag föredrar påverkar vad jag spelar med, exakt. Och jag har spelat med mus + tangentbord i sågott som hela mitt liv, förutom dom senaste 4-5-6 åren (10 år om man ska räkna med xbox:en med Halo: CE, men jag var så liten då så det räknar jag inte med) Men likförbannat så kan jag inte spela t.ex cod på datan för fem öre. CSS & TF2 går bättre dock, men aldrig cod eller något dyligt.

Skrivet av krukan6:

Klart vi gnäller lite då konsolerna och vissa PC-spelare gjort att spelen idag är förenklade för att funka på både PC och konsol. Konsolerna håller tillbaka utvecklingen. Förhoppningsvis kommer en ny generation konsoler så utvecklingen kommer framåt ett snäpp.

Jag förstår inte vad som är förenklat som alla sitter och gnäller över. Snälla förklara?
Sen så förstår jag inte heller på vilket sätt konsolerna på något som helst jä**a sätt håller tillbaka utvecklingen, kom inte och säg att dom första spelen till t.ex 360:n ser exakt likadan ut som dom som kommer ut nu gör, för då tycker jag då att du behöver skaffa dig ett par glasögon.

Skrivet av Purjoo:

Det kan inte bli annat än mega-fail eftersom det blir konsol-kn****t. Det är väldigt synd. Problemet med alla pc+konsol releaser är att:
1. spelen måste tas ner till IQ nivå tallkotte för att passa den breda massan
2. det tar resurser som annars kan läggas på att göra pc-varianten ännu bättre
3. det tar längre tid att göra färdigt
4. så mycket som möjligt av kodbasen behöver delas av kostnadsskäl vilket innebär att kvalitén/tekniken måste hållas tillbaka för pc-versionen

1. Japp, för alla vi som spelar konsol är helt jäkla dum i huvudet, det förstår tillochmed du!
2. Det är väl inte dina pengar? och spelet blir inte nå mycket dyrare för det. Standard är att konsol spelen kostar ca 100kr mer, men det blir då iallafall inte jag ruinerad utav.
3. Sen så förövrigt så brukar dom ofta göra portningar, så det tar inte alltför lång tid att vänta på det
4. Så mycket håller dom nog inte tillbaka ska du ha klart för dig. Jämför en Average Joe's data och t.ex xboxen då så är det inte stor skillnad (Sen om du tar en riktigt bra en dator för x antal tusen, som inte alla kanske har eller ens har råd med. Då kan du få lite bättre grafik till datorn, det är jag villig att hålla med om. Men ska vi tänka på majoriteten så är det knappt någon skillnad.)

Medlem

Herregud, när blev folk så jävla Grafik kåta? Har ni glömt bort vad SPEL står för? Spel är nöje, det ska vara kul och ett spel blir inte KUL bara för att det är bra GRAFIK. Det är det som är problemet med PC-användare, visst. Ni kan köpa grafikkort för 3 - 6 tusen kronor och sen uppdatera proccesorn och ramminnet mm. Men vi konsol användare, vi sitter på en och samma hårdvara tills nästa konsol kommer. Vi gnäller inte över att i princip alla spel snittar 30 FPS. Vi har anpassat OSS och därför trivs vi fortfarande att spela. Majoriteten av spelare så är den FAN PC-användare så gnäller på andra. T.ex. att vi konsol spelare är dumma i huvet för att vi sitter på ett gammalt system. Det är detta jag menar, SPEL ÄR NÖJE, INGEN JÄVLA PRESTANDA TÄVLING! Det gäller att anpassa sig i dagens samhälle. Liksom, det är KONSOLMARKNADEN SOM ÄR HETAST JUST NU. DET ÄR VÄL KLART SOM FASEN ATT SPEL-UTVECKLARE väljer att utveckla spel till konsol för det är där dom drar in alla pengar. Vart tror ni att ni får mest pengar? Vara VD för McDonalds eller M.A.X.? Dåligt exempel, men det är en princip sak! Konsol förhindrar ingenting, vi spelar för att det är kul och tänker inte på att man måste ligga på 60-FPS hela jävla tiden. Man kan ju faktiskt spela på båda, eller hur? Liksom Gears of War finns bara på konsol medan WoW bara finns till PC. Är man en HARDORE GAMER så kör man ju på flera system. Nu är jag ingen HARDCORE GAMER, men jag sitter och spelar på Xbox 360 och PC. Ska ni säga att jag är dum i huvet nu, för jag spelar på konsol?

Medlem
Medlem
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av MrMadMan:

Vad som är bäst är INTE en smaksak. Vad du föredrar kan påverka vad du spelar mer med, och därför vad du blir bättre med, men det har inget att göra med vilket av styrdonen som skulle vara bättre om du gav dem lika tid.

Nu får du väl ge dig. Vad som går bäst för var och en är väl ändå en smaksak. Vad jag föredrar påverkar vad jag spelar med, exakt. Och jag har spelat med mus + tangentbord i sågott som hela mitt liv, förutom dom senaste 4-5-6 åren (10 år om man ska räkna med xbox:en med Halo: CE, men jag var så liten då så det räknar jag inte med) Men likförbannat så kan jag inte spela t.ex cod på datan för fem öre. CSS & TF2 går bättre dock, men aldrig cod eller något dyligt.

Uppenbarligen förstår du inte vad jag säger. Jag gissar att det är lönlöst, men jag ska försöka förklara mig efter bästa förmåga:

Preferens ingen som helst anknytning till färdighet. Det betyder ungefär "Man blir inte bättre på något bara för att man föredrar det". Däremot föredrar man oftast det man är bättre på, och man blir vanligen bättre på det man använder mer, men det var inte det du ursprungligen skrev (fast det kan vara det du menade?).

Medlem
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av alftagrabben:
Skrivet av MrMadMan:

Vad som är bäst är INTE en smaksak. Vad du föredrar kan påverka vad du spelar mer med, och därför vad du blir bättre med, men det har inget att göra med vilket av styrdonen som skulle vara bättre om du gav dem lika tid.

Nu får du väl ge dig. Vad som går bäst för var och en är väl ändå en smaksak. Vad jag föredrar påverkar vad jag spelar med, exakt. Och jag har spelat med mus + tangentbord i sågott som hela mitt liv, förutom dom senaste 4-5-6 åren (10 år om man ska räkna med xbox:en med Halo: CE, men jag var så liten då så det räknar jag inte med) Men likförbannat så kan jag inte spela t.ex cod på datan för fem öre. CSS & TF2 går bättre dock, men aldrig cod eller något dyligt.

Uppenbarligen förstår du inte vad jag säger. Jag gissar att det är lönlöst, men jag ska försöka förklara mig efter bästa förmåga:

Preferens ingen som helst anknytning till färdighet. Det betyder ungefär "Man blir inte bättre på något bara för att man föredrar det". Däremot föredrar man oftast det man är bättre på, och man blir vanligen bättre på det man använder mer, men det var inte det du ursprungligen skrev (fast det kan vara det du menade?).

Det var något i den stilen jag menade.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Vadå, är ni rädda eller?:) Hade vart kul och se vilken den bästa spelkonsollen är (inkl PC)

ja alla verkar vara lite nervösa ändå glöm inte att det finns folk som spelar som rovdjur på konsoller med och då kommer inte tangentbord/nus att rädda alla


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av TheRob:

"mycket välskriven text"

pc-spelare har alltid varit såhär, jag spelar också pc/xbox men det finns inget med boxen jag har att klaga på, allt tjat om att riktiga gamers spelar på pc medans de inte ens fokuserar på spelet och svårigheten och mycket hellre hur imponerande tech demot är. och om ett spel släpps på båda plattformar och det är lika lätt på båda är det lätt att avfärda som konsolifiering vilket är sanslöst korkat och absurt. spel farmville,sims och peggle är ansvariga för att spel har blivit casualiserade och många blundar gärna för att detta härrör från pc och inte från konsollerna.


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

12
Skriv svar