Attack på Lars Vilks...

Medlem

Jag sitter just nu och väntar på att bjosarns vapendragare Greger skall komma och sprida frid, harmoni, förståelse och tolerans till forumets (enligt vissa..) "mindre begåvade" skara.

Lustigt att det Alltid är samma personer som väljer samma sida i varje tråd som behandlar samma saker (religion/politik). Sedan är det ännu roligare att det syns så tydligt vilken politisk ståndpunkt vissa har kontra synen på religion (eller vice verca)..


signatur

"Totalt. Jävla. IG!"

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det har inte göra med angreppet på Vilks att göra, men däremot har det att göra med reaktionerna från... t.ex. dig.

En "konstnär" gör saker för att provocera och gömmer sig bakom "yttrandefriheten" och "konsten". Han får motstå kritik och faller till marken och förstör sina glasögon.
Alla "invandrare" ska ut ur Sverige, "islam är farligt" och så vidare.

En annan "konstnär" skriver en bok, lika möjligt att det är att provocera, men han har iaf. ett vetenskapligt tillvägagångssätt. Han får kritik och pastorer uppmanar till bokbål.
Ingen säger någonting.

Speglar ganska bra hur "vissa" människor ser på samhället genom en toalettrulle.

Håller helt enkelt inte med dig.Problemet är att kritik mot Islam är =dödshot och ofta tyvärr även mord,i en demokrati får man utstå kritik och förlöjligande utan att springa och hota och mörda.Tyvärr så visas det gång på gång när islam kritiseras att dom inte bryr sig om varken lagar eller demokrati när deras tro hånas."bokbål" är trots allt inte samma som misshandel och mordförsök.Din syn är enligt mig naiv och blåögd gentemot hoten som framställs av extremister inom islam.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

"han föll baklänges och tappade sina glasögon"
//DN.se

Efter en "dansk skalle" så ramlar man oftast baklänges.


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

En annan "konstnär" skriver en bok, lika möjligt att det är att provocera, men han har iaf. ett vetenskapligt tillvägagångssätt. Han får kritik och pastorer uppmanar till bokbål.
Ingen säger någonting.

Att han får kritik är bara bra. Allt bör kritiseras. Dock så är det här med bokbålen ganska primitivt som jag tidigare nämnde. Antar väl att det inte har uppmärksammats lika mycket som "attacken" på Vilks, eftersom det aldrig skedde någon bokbål(?).

Dessutom så är det svenska folket betydligt mer intresserade av det muslimska inflytandet i Sverige, av många anledningar. Kristendomen är boooooring! Islam är "nytt" och osvenskt, och dessutom känner sig många svenskar "hotade" av Islam i Sverige. Varför kan man diskutera, men det är iaf ett faktum. Jag har svårt att tro att det enbart har med rasism att göra.

Slutligen tror jag att Sverige börjar närma sig punkten där dammen börjar brista. Dammen av återhållen rasism. Det har verkligen varit tabu att ogilla invandring. Vi är trots att Sverige, ett av världens mest jämlika land. Att ogilla invandring är en skam. Men det känns nästan som om dammen har brustit och folket tänker mindre och mindre och istället förlitar sig på magkänsla och känslor i allmänhet. Även frustrationen som har skapats av att inget parti riktigt vill diskutera invandringen, när det ändå tycks vara ett sådant intresse bland folket. Det kanske t.o.m inte har så mycket med invandringen att göra, utan mer att folket vill visa att vi vill bestämma. Politiken ska gå på folkets vägar, inte på sina egna.

Kan man kalla det för en minirevolution?

Medlem

Enligt vittnesrapport ska det tydligen ha funnits minst en muslim och andra som sagt emot. Det är imponerande med tanke på stämningen i salen.

Jag tycker man har rätt att provocera utan att bli attackerad. Det blir också lite löjligt när folk som går på en föreläsning, troligtvis väl medvetna om vad den kommer handla om, ska protestera där. Vill man argumentera emot kan man ta det under frågestunden. Tycker man att det är så fruktansvärt illa är det bara att gå ut. Det finns i så fall bättre tillfällen att säga emot på. Våld är inte rätt väg att gå.

evh
Medlem

signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem

Dessa muslimer, nu menar jag ej ALLA muslimer utan dessa idioter som jag absolut förmodar är muslimer då dem envisades med att vråla ut allah akbhar i sann Al-quaida stil och speciellt dem två eller tre personerna som vansinnigt nog är så idiotiska att dem hoppar på Lars Vilks på en föreläsning framför poliser och media, Jag har absolut inget emot alls om dessa personer blir utskickade från sverige utan omnejd.

Inte bara för det är avskyvärt att man ens gör sånt här, utan att självklart kommer ju detta event stirra upp allt jävla tjaffs och främlingsfientlighet som vuxit dem senaste åren här i sverige.. Så jävla typiskt..

Men jag ser att vissa här på en gång myntar ut ord som ut med dessa invandrare! kolla vad invandrare gör med vårt land, nu måste vi ta tillbaks det osv osv..

ni verkar ha fått för er att alla invandrare som bor i detta land är oskötsamma islamistiska terrorister, Blanda inte in oss andra som sköter oss tack.. Vissa har väl svårt att tro det men vi är betydligt fler än dem som bråkar


signatur

Suup homie

Medlem

Jag har ingenting emot invandrare. Jag hatar islam. Varför? Därför att det är våldets och hatets religion. Gillar du inte någon? Slå ner honom eller döda honom. Då blir du belönad av Allah.

Om Allah är så mäktig kan han väl ändå slå ner folk själv?

Angående kristna: (Även trots att det är helt OT) Mycket få kristna använder våld då Jesus var en klar pacifist. Nya Testamentet är en av dom mest pacifistiska religiösa skrifterna. Symboliska handlingar som att bränna böcker eller annat är givetvis inte lika allvarligt som att attackera/döda någon (och även attackera poliser).

Muhammed, däremot, använde otroligt mycket våld och utförde grova krigsförbrytelser i Guds namn. Eftersom Koranen innehåller så mycket våld så är det ju självklart att de muslimer som är bokstavstroende är våldsamma.

Kristendomen är inte på något sätt bra. Inte bara lika livsfarlig som islam.

Avstängd

Problemet med Sverige (och andra västländer idag) är att vi har fått för oss att hörandefrihet är samma sak som yttrandefrihet. I en demokrati har vi inte rätt att slippa höra det vi inte vill. Det är det som dessa islamister vill (och även homosexuella, om man ser sig omkring). Okej att folk kan känna sig kränkta och ledsna över saker de hör, men det är så det fungerar i en demokrati. Det finns alltid någon som tar illa upp och blir sårad av offentliga uttalanden.

Eller om man säger så här: de som har fel blir ofta ledsna av sanningen, eller rättare sagt att de har fel: innebär det att vi ska förbjuda folk att säga sanningen av hänsyn till de som har fel? De ska ju inte behöva bli kränkta och sårade!

Medlem

Det är skillnad på att uttala sig negativt om något en person ÄR (till exempel handikappad, homosexuell, afrikansk) och att uttala sig negativt om något som folk tror på/tycker - till exempel politik och religion.

Man kan inte rå för att man är afrikansk eller homosexuell. Man blev född så. Men man kan helt klart rå för att man tror på sagofigurer som Allah eller Gud.

"Jag hatar kommunister" är okej att säga. "Jag hatar handikappade" är inte okej att säga. "Jag hatar islam" BORDE vara okej att säga - men i Sverige är du en rasist om du säger detta. Medan det är helt okej att säga "jag hatar kristendomen/kristna".

Medlem

Och så drar vi alla över en kam igen för att några individer använder våld dumt mikaelh

ang detta så är det givetvis fel att använda våld däremot argumentera och tycka det är fel att han visade detta är ju helt ok

Personligen så upplever det som att lars är lite på ett vendetta tåg mot islam, och det känns som han har en rejäl dos islamfobi samt han verkar vilja vara i rampljuset hela tiden eftersom han gör nya grejer hela tiden med fokus just mot islams.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Hade han varit rädd för islam så hade han inte gjort det han gjorde.


signatur

Allah är stor men jag har större

Jag tycker det är ganska kul, för det är exakt den reaktionen Villks "Vill" ha. Villks vill mycket och har trampat över många lagar i vårt land, när människor slutade bry sig om hans utspel gjorde han det här och hamnade åter på nyheterna. Jag tycker det är tråkigt att vi lägger ut pengar på att skydda sådana här provokatörer, han har inget att komma med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Expressens blogg förklarar bra vad det handlar om.

http://blogg.expressen.se/thomasmattsson/entry.jsp?messid=597...

"Lars Vilks rätt att kränka är okränkbar"


signatur
Medlem

Lars Vilks är en idiot, men de som attackerar honom är också idioter. Hälften av alla som är med på föreläsningen verkar vara där just för att hetsa för hetsandets skull.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Ni säger att Lars Vilks är en idiot. Jag säger att han är en hjälte. Han vill visa att yttrandefriheten är viktigare än vidskepelser (religioner). Dom som grinar högst är uppenbarligen muslimerna.

Ecce Homo-utställningen (där man vanhedrade Jesus) gillades inte av kristna. Men inte anföll man konstnären.

Medlem

Heine e bara effektsökeri

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Ni säger att Lars Vilks är en idiot. Jag säger att han är en hjälte. Han vill visa att yttrandefriheten är viktigare än vidskepelser (religioner). Dom som grinar högst är uppenbarligen muslimerna.

Ecce Homo-utställningen (där man vanhedrade Jesus) gillades inte av kristna. Men inte anföll man konstnären.

http://img130.imageshack.us/img130/7577/302311391667545976106...

http://img245.imageshack.us/img245/1853/157301402300931804106...

Haha! Intressant poäng i "serierna"

Medlem

Alltså I Sverige så har vi frihet att få uttrycka oss. Bara för att man lynchar folk som driver med Islam i ett Land som Iran behöver inte betyda att man gör det i resten av världen.

Visst Vilks är provokativ, men som serien säger. Vi kan driva med i stort sett allt idag. Extremt grova saker, men en bild på Muhammed och helvetet bryter lös.

Tycker att alla ska Sprida Bilder på Muhammed. Förr eller sedan så borde de fan ge upp och acceptera att, alla människor har rätt att uttrycka sig om religoner mm..

(Oftopic Har träffat Vilks när jag var på Debatt förra året. Han var helt klart schysst och trevlig.)

Medlem
Skrivet av Sharpblade:

"Off topic"

Skrivet av Saltkråkan:

Håller helt enkelt inte med dig.Problemet är att kritik mot Islam är =dödshot och ofta tyvärr även mord,i en demokrati får man utstå kritik och förlöjligande utan att springa och hota och mörda.Tyvärr så visas det gång på gång när islam kritiseras att dom inte bryr sig om varken lagar eller demokrati när deras tro hånas."bokbål" är trots allt inte samma som misshandel och mordförsök.

Som jag tidigare har skrivit, men som du kanske missat, försvarar jag inte att man blir fysiskt påhoppad för vad man säger. MEN däremot så är det mycket möjligt att det sker när man provocerar. På liknande sätt som att kristna grupper provoceras av abortläkare.

Av det du skriver får jag en känsla att du drar över alla muslimer över samma kant (t.ex. användningen av "dom"). Vad man MÅSTE förstå är att man inte kan reducera individers identiteter ner till endast religion. Som båtsman påpekade så fanns det muslimer på plats som tog avstånd mot attacken, samt muslimer som inte var där inte tycker att det var okej. Man MÅSTE ha en insikt i dynamiken inom religionen. Av samma anledning till att jag inte säger "alla kristna dödar abortläkare".

Citat:

Din syn är enligt mig naiv och blåögd gentemot hoten som framställs av extremister inom islam.

Här slår du huvudet på spiken, "extremister", precis. Jag gillar inte extremister, men den absoluta majoriteten av muslimer är inte extremister. Att vara av den åsikten att 1 - 1,8 miljarder muslimer är extremister är naivt.

Skrivet av TobbeW:

Kan man kalla det för en minirevolution?

Absolut inte.

Sen måste jag bara få tala om en sak till alla "skicka hem dem". För en hel del muslimer är Sverige deras "hem", både identitetsmässigt och juridiskt.

Mikaelh: Bokbål är absolut ett brott mot mänskligheten.
Man kan hitta, och legitimera, allt möjligt i alla religiösa texter. Du har inte större tolkningsföreträde en någon annan, gör du anspråk på det är du... extremist?

Skrivet av walter_iego:

Jag tycker det är ganska kul, för det är exakt den reaktionen Villks "Vill" ha. Villks vill mycket och har trampat över många lagar i vårt land, när människor slutade bry sig om hans utspel gjorde han det här och hamnade åter på nyheterna. Jag tycker det är tråkigt att vi lägger ut pengar på att skydda sådana här provokatörer, han har inget att komma med.

Håller med.

Skrivet av Mikaelh:

Ecce Homo-utställningen (där man vanhedrade Jesus) gillades inte av kristna. Men inte anföll man konstnären.

Inte? Seriöst hur blåögd är du?
* Kyrkan i Uppsala bombhotades.
* Tuulikki Koivunen Bylund som hade tillstånd för visningarna mordhotades.
* Under visningen i Norrköpings museum bombhotades lokalen.
* Vid en demonstration (under samma tillfälle) urartade det till upplopp och Elisabeth Ohlson Wallin fick ta emot ord som "hora" och "fitta" och folk började kasta grus och sten mot henne. Det hela blev än värre när demonstranterna försökte storma museet och flera inblandade blev misshandlade.
* Vid flertalet visningar har utställningen utsatts för attentat där man t.o.m. har lyckats förstöra fotografier.
* Enskilda arbetande på olika museer har blivit hotade och lokalerna vandaliserats.
* Elisabeth Ohlson Wallin har mordhotats, bombhotats och fått hatbrev.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

"Inte? Seriöst hur blåögd är du?"

Källa på dessa påståenden? Och är du säker på att det var kristna och inte nazister som utförde dessa >påstådda< dåd? Utställningen handlade ju om homosexualitet.

Medlem

"I helgen uppstod bråk i Jönköping sedan en grupp ungdomar från den kaldéiska församlingen attackerade Ecce Homo-uställningen på Kulturhuset. "

Det är löjligt hur du försöker slingra dig.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Tyvärr så är det ju extremisterna som syns och väsnas mest, både bland kristna och muhammedaner. Jag skulle gärna vilja se att de vettiga personerna som faktist finns bland dem ställer sig upp och fördömer handlingarna.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av RagNy:

gud vad jag hatar rötägg som inte kan anpassa sig...

Anpassa sig bör ske i en relation till varandra, inte en enkelriktad fil. Kasta inte pil i din kuvös.

ja lite överreaktion kan det ha varit, men ge mig lika många exempel på hur vi anpassat oss efter dom som dom gjort efter oss?


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Vilka jäkla stolpskott:O


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Hade tänkt säga lite grejer men bjosarn har redan summerat det kan man säga.

Vad hade han tänkt sig? Att dom skulle ge han stående ovationer för en fin film?

Medlem
Skrivet av Pliskin:

Tyvärr så är det ju extremisterna som syns och väsnas mest, både bland kristna och muhammedaner. Jag skulle gärna vilja se att de vettiga personerna som faktist finns bland dem ställer sig upp och fördömer handlingarna.

Vilket det gör om man lyssnar och kollar på publiken i klippen.

Men om vi ska tillämpa ett fåtal personer i salens beteende på en hel befolkningsdel, så kanske vi ska blanda in dom "ariska" svenskar man ser i ett av klippen, bland annat där en "arisk" svensk tjej slår en kille i bakhuvudet, som under bråket manade till lugn.

Jag ser bara en stor klump med idioti när jag kollat igenom nyhetsklippen på händelsen, känns meninglöst att försöka sätta en stämpel på individerna mer än idiot.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Hade tänkt säga lite grejer men bjosarn har redan summerat det kan man säga.

Vad hade han tänkt sig? Att dom skulle ge han stående ovationer för en fin film?

Så man ska alltid förvänta sig en fysisk attack när man förlöjligar/kritiserar det någon tror på?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

"I helgen uppstod bråk i Jönköping sedan en grupp ungdomar från den kaldéiska församlingen attackerade Ecce Homo-uställningen på Kulturhuset. "

Det är löjligt hur du försöker slingra dig.

Jag har fortfarande inte fått någon källa. :/ Det är du som slingrar dig om du försöker ljuga.

Medlem

http://www.jnytt.se/Read__6088.aspx

http://www.expressen.se/Nyheter/1.795133/det-som-hant-ar-inte...

http://www.qx.se/5402/attentat-mot-ecce-homoutstallning

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artik...

(För mer artiklar om ämnet: Google eller gå till ett tidningsbibliotek.)

Sorgligt att du drar upp ett exempel som du tydligt visar att du inte har någon inblick i alls.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar