Notch vill betala nästan 100 miljoner för Psychonauts 2

Skägg.
10 Chambers

Mojang drar fortfarande in närmare två miljoner kronor per dygn på Minecraft. Säg att hälften försvinner i diverse omkostnader (skatt, löner, hyra, hattar) så kan Mojang fortfarande ha råd att producera Psychonauts 2:s löpande utveckling. Om det är en bra investering återstår att se.


signatur
Inaktiv

Är jag den enda som inte kan stå ut med psychonauts? Bara för ett spel har quirky karaktärer, gör det inte kul att spela.

Medlem

Psychonauts må ha blivit en klassiker i mångas ögon, men sålde det verkligen så bra? Jag tvivlar lite på att de får igen pengarna i tillräcklig utsträckning, men vem vet.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonis:

Psychonauts må ha blivit en klassiker i mångas ögon, men sålde det verkligen så bra? Jag tvivlar lite på att de får igen pengarna i tillräcklig utsträckning, men vem vet.

400.000 ex inledningsvis enligt Schafer. Vet inte totalsiffran, det var fysiska exemplar för fem år sedan.


signatur
Inaktiv

Det sålde tydligen väldigt bra på Steam's och GoG's reor, gick om CoD vid ett tillfälle.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av henkka:

Han må ha gjort en del pengar på Minecraft men de sötebrödsdagarna är snart slut om han kastar ut pengar som om han hade obegränsat med resurser (väldigt vanligt "noob" beteende bland nyrika ).

Faktiskt INTE ett väldigt vanligt beteende bland nyrika. Faktum är att ca 1 utav 10 enbart tappar kontrollen och snabbt hamnar i ekonomisk knipa. De allra flesta nyrika behåller sina dagliga jobb, och lägger undan pengarna, avklarar skulder osv.

Skrivet av henkka:

Att lägga ut pengar så att andra kan utveckla spel är ingen direkt smart investering.

Typ så majoriteten utav spel som görs idag finansieras. Väldigt få utvecklare idag som självfinansierar sin spelutveckling. Det är sådana man kallar indie-utvecklare i många fall idag. Med vissa undantag såklart.

DÄREMOT, anser jag att investera i en Psychonauts 2, är en dum idé, då jag inte tror att en uppföljare till spelet kommer lyckas så mycket bättre än ettan, således kommer Mojang göra förlust på affären.

Medlem

Notch <3


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

400.000 ex inledningsvis enligt Schafer. Vet inte totalsiffran, det var fysiska exemplar för fem år sedan.

Det var som attan, om man då inkluderar Steam etc så lär det definitivt gått runt. Kul


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Medlem

Fortsätt utveckla Minecraft istället?
Säkert en trevlig kille, men vilken jävla idiot som lägger sina pengar på allt annat än Minecraft.

Medlem

Istället för att investera 100mille i ett projekt som förmodligen (men inte nödvändigtvis) kommer går bra, istället för att investera 100mille i 100projekt som kan ge 500 indieutvecklare en årslön hade jag gissat på varit mycket säkrare kort och framförallt gett oss lite nyskapande spel

Medlem

Om han nu skulle finansiera hela projektet får han ju rimligtvis majoriteten av kakan. Vissa får det att framstå som att han, om han nu skulle stoppa in pengarna "själv" (Mojang?), bara slänger bort 100 miljoner.

Självklart är ju frågan hur mycket ett Psychonauts 2 skulle sälja men det här skulle ju i vilket fall vara ett nytt spelprojekt som han har chans att tjäna pengar på.

Medlem
Skrivet av henkka:

Om inte notch ser upp så kommer han att dö utfattig och bitter i en soc.betald etta en dag.

Han må ha gjort en del pengar på Minecraft men de sötebrödsdagarna är snart slut om han kastar ut pengar som om han hade obegränsat med resurser (väldigt vanligt "noob" beteende bland nyrika ).

Är han smart så behöver han aldrig jobba igen, är han dum så står han där utfattig inom några år. Att lägga ut pengar så att andra kan utveckla spel är ingen direkt smart investering.

Hur har det gått med "Scrolls" förresten? Har Mojang/Notch nergång redan börjat?

Tror du han skänker bort pengarna?
Det är en investering, vilket förhoppningsvis innebär att han får tillbaka sina pengar och lite till.

Medlem

Hans pengar, som han gör vad fan han vill med.

Medlem

Men snälla nån, han skänker väl ändå inte bort pengarna? Det är en investering, han får cash om spelet säljer bra. Och det här är ju minst sagt bra reklam för spelet. Självklart behöver han tänka på företagets ekonomi, men han har nog blivit lite blind av framgången, och han hade ju knappast kunnat säga "Jaha, $13M, nej, det har jag inte råd med :S"

Medlem

Det är fan sjukt, spelbranschen är den enda bransch där folk kan få allt dem pekar på, i övriga så försöker man spara så mkt det bara går, satsar på konsulter och bemanning, håller lönerna på ett minimum.

Men har man en ide på ett spel så kan någon slanta 100 mille bara rätt upp och ned

Musikhjälpen, Rädda barnen, greenpeace, WWF, vad har dem att komma med, MH = futtiga 18 miljoner
Vi har snart 10 miljoner invånare i Sverige, men inkomsterna ökar inte, det gör dock utgifterna, vem skall betala när ni bara vill sitta och spela?

jobba till 75 år, ja det funkar nog bara man har tillgång till rollator, hdk toalett och ett stort skrivbord samt blir matade intravenöst!

Heja Notch, satsa på SN 3, kanske ni kan spränga 300 millespärren nästa år!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Det är fan sjukt, spelbranschen är den enda bransch där folk kan få allt dem pekar på, i övriga så försöker man spara så mkt det bara går, satsar på konsulter och bemanning, håller lönerna på ett minimum.

Men har man en ide på ett spel så kan någon slanta 100 mille bara rätt upp och ned

Musikhjälpen, Rädda barnen, greenpeace, WWF, vad har dem att komma med, MH = futtiga 18 miljoner
Vi har snart 10 miljoner invånare i Sverige, men inkomsterna ökar inte, det gör dock utgifterna, vem skall betala när ni bara vill sitta och spela?

jobba till 75 år, ja det funkar nog bara man har tillgång till rollator, hdk toalett och ett stort skrivbord samt blir matade intravenöst!

Heja Notch, satsa på SN 3, kanske ni kan spränga 300 millespärren nästa år!

/DT

Du måste lära dig skilja på investering och filantropi.

Medlem

låter trevligt det här. pelade aldrig psychonauts men gillar vad jag sett.

vad gällande notch's ekonomi så får han väl sköta den själv som han vill. de flesta av oss har nog tillräckligt att tänka kring sin egen ekonomi.

men respect för att han verkar se kostnader och avkastning som sekundärt och satsar på kreativitet och kultur

Medlem

Här är Notch senaste uppdatering angående detta:

http://notch.tumblr.com/post/17681692985/hype


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Ish
Medlem

Jag stöttar idén, men kanske inte valet av spel. Jag har inte spelat Psychonauts, men det ser inte ut som något jag skulle finna värt den summan. Tycker Mojang & co kan börja fila på ett MMO. Han har ju uppenbarligen hjärtat på rätt plats att vilja satsa och göra något med substans. MMO-världen kan behöva det.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv

Skulle gärna vilja se Notch bankkonto..många nollor efter ettan.

12
Skriv svar