Vad önskar Ni er?

Medlem

En PS3 slim 250GB och en LCD tv vore inte fel...


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

Medlem

Cash till ME2 och en 32" LCD tv skulle sitta fint.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

En 32 LCD tv och en miljon vinst på triss eller ett arv från en okänd död släkting skulle inte sitta fel.


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Inaktiv

Är det inte lite sent för att skaffa LCD? LED(som jag var först med i typ hela forumet) är det som gäller.

Och Båtsman varför måste du skriva så långa replies.

Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Med tanke på att 50 000 är mer än vad de flesta tjänar i månaden innan skatt så kan det bli svårt att hosta upp bara så där.

Var skrev jag att man ska skaffa 50 000 på en gång?

När jag sa att de skickar en faktura på 100 000 kr mer än väntat.

Citat:
Citat:

Men om man har en stabil inkomst och inte behöver tigga julpengar så kanske man har en större besparing redan samlad

Om man inte har en stabil inkomst eller känner att den är för liten men ändå måste göra om köket? Behöver inte vara en så dyr sak som köket, man kanske inte har något jättebra inkomst men vill ändå kunna åka på en resa, köpa en cykel eller något annat.

Det skulle ju vara att tigga pengar.

Citat:
Citat:

De är egentligen rätt avgörande för den här diskussionen.

Bevisbördan ligger på dig eftersom det är du som påstår att det är så. Tycker du att det är avgörande är det bara att börja.

loading.se/forum

Skrivet av okänd:

Jag får i stort sett bara "bidrag" -i form av pengar- från mina föräldrar i julklapp medan min bror brukar köpa någonting litet för en knapp hundring. Pengarna använder jag efter behov. Just för tillfället behöver jag en ny jacka.

Så jag önskar väl egentligen ingenting.

Skrivet av S44D:

Jag önskar mig pengar, sedan handlar jag.

Skrivet av Mack the Knife:

På min önskelista står det;

Ett stycke hörlurar, ett par cd-skivor, en stickad tröja (ja, seriöst!) och The Office-boxen.

Skrivet av Lania:

Jag önskar mig alldeles för mycket och bara dyra saker. Min önskelista är väl lätt över 20000 kr. Men, det är ju bara önskningar och de är faktiskt gratis. Är väl lite random grejer. Möbler, spel, laptop, konsoler, tillbehör till konsoler, kläder, nån DVD-box osv.
Du kommer säkert på nåt.

flashback.info

Skrivet av Melechesh:

Som rubriken lyder; Vad ska man önska sig i julklapp i år?
Har ständigt en massa släktingar flåsandes i nacken om vad jag önskar mig. Jag har verkligen ingen jävla aning. Det är inte så att jag är bortskämd och har precis allting jag vill ha, utan det är mer att jag inte vill ha massa onödigt skräp jag inte kommer använda.
Så, vad önskar ni er i julklapp? Vilken är årets julklapp? Jag behöver tips på nödvändiga saker som man missat av någon anledning.

Skrivet av Chbril:

Nu kommer jag vara riktigt tråkig, men varför önskar du dig inte bara pengar?

devote.se

Skrivet av schulz:

jag önskar mig en underbar plånbok från Jimmy Choo, tyvärr så är den fruktansvärt dyr; 350 pund. Annars en väska, kläder och smågrejer

Skrivet av borna:

Önskar mig en iPod touch. haha, har gjort det bra länge. Inte haft råd bara att köpa själv. Samt pengar! för jag har en mindre ekonomisk kris

Tre random google resultat och i varje tråd hittar man samma exempel.

Citat:
Citat:
Citat:

Dessutom är det inte lika lätt att jämföra värdet på presenter då det finns rea och prisskillnader. Om man inte lägger energi på det kanske man aldrig få veta. med pengar blir det självklart vare sig man vill eller inte.

Inte om man ser längre än summan och tackar för gåvan. Man kan inte ha förväntningarna att alla ska ge lika mycket, då är det hos en själv problemet ligger.

Det är helt oundvikligt att se att en ger mer än en annan. Någon som skulle vara ännu jävligare var om samma person gav pengar till flera i samma julsällskap och sen olika mycket.

Citat:
Citat:

Att köpa kläder till någon utöver strumpor, kalsonger och långkalsonger är något de flesta aktar sig för.

Det var ett exempel. Tänk om de ger dig ett tråkigt spel, en ful kaffemugg etc.

Okej dåliga presenter kan inträffa

Citat:
Citat:

Pengar är för dem som inte känner personen ifråga och inte vill göra bort sig sammt inte förstått golfbollar.

Eller folk som vill bidra till ett uttryckt önskemål.

Nu ändrar du reglerna här. Du har tidigare sagt att det inte var fel att önska sig pengar överhuvudtaget

Citat:
Citat:

Man kan inte leva på prylar. Man skriker inte jag befinner mig i ekonomisk kris på samma sätt.

Det behöver väl inte vara ekonomisk kris det handlar om? Det kan bara vara så att man vill unna sig något man kanske inte riktigt har råd med.

Ett uteliggare har inte råd att äta varje dag. Kanske den bara vill unna sig något den kanske inte har råd med.

Citat:

Och om man nu är i ekonomisk kris, varför vore det så hemskt att ta emot pengar från folk som vill ge en?

Det är fel att leva på andra

Citat:
Citat:

Det är inte snyggt men det går om det inte händer för ofta

Julen är en gång om året, det är inte särskilt ofta.

Till räkligt ofta för att folk ska kunna tänka. Ja nu var det dags för han som alltid frågar efter pengar. Om det istället hade rört sig om 10 tals dagar skulle det bli svårare att se mönster

Citat:

Det var illa. Men du menar egentligen avrundat till 0 rundor på de senaste 5 åren?

Va? Vad är det du inte förstår? Jag har kompisar som aldrig någonsin satt sin fot på en golfbana. Jag har inte spelat golf eller rört en golfklubba de senaste fem åren. 0 gånger, noll, null, zero, etc.

Det tog ett tag men jag tror jag börjar förstå vad du menar. Jag har fortfarande ltie svårt att se hur en verklig människa kan göra så här men det hoppar väl ner snart

Citat:
Citat:

En köpt vatten kokare för 500 kr mot 400 kr= -100kr och försämrad relation till han som gav 400kr. Om ni båda hade gett presenter kanske det istället hade blivt 0 = win win

Så nu kan man räkna pengar på gåvorna helt plötsligt? Special pleading.

Eftersom du vet hur mycket du köpte för kan du inte undgå att göra den jämförelsen.

Citat:
Citat:

Nej det är en atmosfärar om känslor och minnen runt den ena medans den andra är tom

Så du känner skillnad på en vägg som är helt betald av någon annan och en som är delvis betald av någon annan? Behandlar du dem olika också?

Ett spel jag tex har betalt full pris för har ett större krav att underhålla än ett jag fått av någon. Vad jag försöker säga är att Sak och sak kan skillja sig

Citat:
Citat:

Om du bara kunde erkänna att man helst inte ska önska pengar för ofta och att

Jag har aldrig påstått att man ska önska sig pengar varje dag, det är du som försöker tillskriva mig åsikter.

Jul är för ofta

Citat:
Citat:

de som gör det oftast har brist på lista idéer.

Det håller jag med om, om det står "kan" eller "ofta" istället för "oftast".

Nu har jag bevis på det


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Är det inte ganska självklart att någon som önskar sig pengar inte önskar sig något annat för att, du vet, han önskar sig pengar så att h*n kan köpa dom saker h*n vill?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Och Båtsman varför måste du skriva så långa replies.

Skriver någon långt blir svaret långt.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

När jag sa att de skickar en faktura på 100 000 kr mer än väntat.

Länka gärna dit, har inget minne av det. Jag kommer ihåg att man fick ge 20 kronor om man så kände för det.

Citat:

Det skulle ju vara att tigga pengar.

Istället för att tigga presenter, som tydligen är så mycket bättre...

Många som önskar sig annat än pengar.

För övrigt alldeles för litet urval för att det ska vara intressant.

Citat:

Tre random google resultat och i varje tråd hittar man samma exempel.

Ja, i stort sett alla önskar sig annat än pengar, som bara är en punkt på deras lista. Vad vill du bevisa? Inget av det där säger emot vad jag har sagt.

Citat:

Det är helt oundvikligt att se att en ger mer än en annan.

Samma sak med presenter, man ser nästan direkt vad som är dyrare än en annan.

Citat:

Någon som skulle vara ännu jävligare var om samma person gav pengar till flera i samma julsällskap och sen olika mycket.

Ungefär som att ge presenter för olika kostnader. Det händer varje jul hemma hos oss och jag har aldrig reagerat på det, jag förväntar mig inte att min moster ska lägga ut lika mycket pengar på mig som mina föräldrar gör.

Citat:

Nu ändrar du reglerna här. Du har tidigare sagt att det inte var fel att önska sig pengar överhuvudtaget

Jag har inte ändrat några regler, allt jag gjorde var att ge ett annat exempel för att nyansera eftersom ditt bara visade hur hemskt det är.

Citat:

Ett uteliggare har inte råd att äta varje dag. Kanske den bara vill unna sig något den kanske inte har råd med.

Härligt att dra till med ett extremt exempel. Men ändå, vad är det för fel med att en uteliggare skulle vilja unna sig något? Är det fel på något sätt?

Och som sagt, onödigt extremt exempel, du måste kunna se det hela lite mer nyanserat.

Citat:

Det är fel att leva på andra

Jaså? Och du lever inte på dina föräldrar? Du har tjänat pengar hela ditt liv? Du lever inte av hela den svenska skattebetalande befolkningen?

Vidare är det önskningar det handlar om, inte krav.

Citat:

Till räkligt ofta för att folk ska kunna tänka. Ja nu var det dags för han som alltid frågar efter pengar. Om det istället hade rört sig om 10 tals dagar skulle det bli svårare att se mönster

Det är en önskning, inte ett krav. Vill ingen ge pengar, då behöver ingen ge pengar.

Citat:

Eftersom du vet hur mycket du köpte för kan du inte undgå att göra den jämförelsen.

Du kan inte räkna värde på en sak, men inte på en annan.

Det kanske är du som ger pengar och får en present? Hur fungerar ditt exempel då?

Citat:

Ett spel jag tex har betalt full pris för har ett större krav att underhålla än ett jag fått av någon. Vad jag försöker säga är att Sak och sak kan skillja sig

Ingen har sagt emot att sak och sak kan skilja sig. Det jag sagt emot är att det skiljer sig när halva är gåva i ena fallet, och hela är gåva i andra. Ergo, att det skulle vara fel att önska sig bidrag till något.

Ditt exempel är alltså felaktigt, som det ska vara är att i ena fallet har du kanske betalt halva själv och fått resten, och i det andra fått hela spelet.

Citat:

Jul är för ofta

Det är vad du tycker, ska jag erkänna att du tycker det?

Citat:

Nu har jag bevis på det

Va? Bevis på vad?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Är det inte lite sent för att skaffa LCD? LED(som jag var först med i typ hela forumet) är det som gäller.

För att LED är sämre på så gott som samtliga punkter (utom energiförbrukning och storleken) och definitivt inget man väljer för spel.

Medlem
Skrivet av THEPROTEANSELF:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Är det inte lite sent för att skaffa LCD? LED(som jag var först med i typ hela forumet) är det som gäller.

För att LED är sämre på så gott som samtliga punkter (utom energiförbrukning och storleken) och definitivt inget man väljer för spel.

Nu skojar du allt,
LED är ju klart bättre än vanlig lcd,

när jag skulle köpa ny tv så fanns det mest lcd och nån enstaka LED tv, så såg man en Samsung 40 tums LED,
och den svärtan, det djupet den friska bilden var klart finare än samtliga lcd som jag såg på Mediamarkt.

Och jag kör min LED tv till min ps3, och det är överjävligt najs.

http://www.samsung.com/us/aboutsamsung/sustainability/environ...

The Samsung LED TV was selected the best green TV based on outstanding environmental performance in energy, material safety, packaging and transportation efficiency as well as its performance and technology.

Har du ens tittat på en LED tv ?

Medlem

"när jag skulle köpa ny tv så fanns det mest lcd och nån enstaka LED tv, så såg man en Samsung 40 tums LED,
och den svärtan, det djupet den friska bilden var klart finare än samtliga lcd som jag såg på Mediamarkt."

*facepalm* Det var inte så att LED tvn var mycket dyrare än majoriteten de andra tv apparaterna? Finns ju inget vinst syfte att t ex spela blu-ray på den istället för de andra tv apparaterna eller bara använda fluminställningar på de billigare varianterna.

Ganska roande hur blinda den stora massan är för såna här försäljningsknep.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

"när jag skulle köpa ny tv så fanns det mest lcd och nån enstaka LED tv, så såg man en Samsung 40 tums LED,
och den svärtan, det djupet den friska bilden var klart finare än samtliga lcd som jag såg på Mediamarkt."

*facepalm* Det var inte så att LED tvn var mycket dyrare än majoriteten de andra tv apparaterna? Finns ju inget vinst syfte att t ex spela blu-ray på den istället för de andra tv apparaterna eller bara använda fluminställningar på de billigare varianterna.

Ganska roande hur blinda den stora massan är för såna här försäljningsknep.

Javisst är den dyrare, har jag sagt nåt annat ?

Jag bara svarade på THEPROTEANSELF som skrev

För att LED är sämre på så gott som samtliga punkter (utom energiförbrukning och storleken) och definitivt inget man väljer för spel

LED är bättre än lcd, det var det jag var ute efter,
och att LED är dyrare är ju en helt annan sak,

all förbättrad teknik är ju dyr i början,
när LED ligger i samma prisklass som lcd då är ju LED det givna valet,

THEPROTEANSELF´s kommentar att LED är sämre på alla punkter är ju rent komiskt.

Samsungen kostade iaf 18000 när jag köpte den,
och eftersom man ska använda tvn till spel, film och allt möjligt så ville man ha det bästa man hade råd med.

Allt jag kör är i HD, tvkanaler, köpfilm och spel, då duger bara det bästa för den som har råd.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Är det inte lite sent för att skaffa LCD? LED(som jag var först med i typ hela forumet) är det som gäller.

jag reggade mig på fz innan dig, dessutom är jag född flera år innan dig så jag är allt lite bättre än du även om du var typ först med att skaffa led-tv i forumet.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Serious Sam:

Nu skojar du allt,
LED är ju klart bättre än vanlig lcd,

Har du ens tittat på en LED tv ?

Jag har faktiskt "köpt" en Samsung UE55B7070 och haft den hemma ett par dagar men blev så pass besviken att jag lämnade tillbaka den. Visst, snygg design, kanske något bättre svärta och betydligt energisnålare än min gamla Sony Bravia KDL-52W4500. Men inte i närheten av samma prestanda i snabbare spel som FPS och fightingspel. Köper jag en ny tv för nästan 30 000kr så ska den fan i mig vara bättre än min gamla tv på alla punkter för att jag ska vara nöjd. Jag är väl bara kräsen antar jag.

Vet du alls vad "input lag" är för något?

Medlem
Skrivet av Serious Sam:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

"när jag skulle köpa ny tv så fanns det mest lcd och nån enstaka LED tv, så såg man en Samsung 40 tums LED,
och den svärtan, det djupet den friska bilden var klart finare än samtliga lcd som jag såg på Mediamarkt."

*facepalm* Det var inte så att LED tvn var mycket dyrare än majoriteten de andra tv apparaterna? Finns ju inget vinst syfte att t ex spela blu-ray på den istället för de andra tv apparaterna eller bara använda fluminställningar på de billigare varianterna.

Ganska roande hur blinda den stora massan är för såna här försäljningsknep.

Javisst är den dyrare, har jag sagt nåt annat ?

Jag bara svarade på THEPROTEANSELF som skrev

För att LED är sämre på så gott som samtliga punkter (utom energiförbrukning och storleken) och definitivt inget man väljer för spel

LED är bättre än lcd, det var det jag var ute efter,
och att LED är dyrare är ju en helt annan sak,

all förbättrad teknik är ju dyr i början,
när LED ligger i samma prisklass som lcd då är ju LED det givna valet,

THEPROTEANSELF´s kommentar att LED är sämre på alla punkter är ju rent komiskt.

Samsungen kostade iaf 18000 när jag köpte den,
och eftersom man ska använda tvn till spel, film och allt möjligt så ville man ha det bästa man hade råd med.

Allt jag kör är i HD, tvkanaler, köpfilm och spel, då duger bara det bästa för den som har råd.

*facepalm* Du missade helt det jag försökte säga. Men att du fick det till någon penisviftar tävling är ju minst sagt roande.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Är det inte lite sent för att skaffa LCD? LED(som jag var först med i typ hela forumet) är det som gäller.

jag reggade mig på fz innan dig, dessutom är jag född flera år innan dig så jag är allt lite bättre än du även om du var typ först med att skaffa led-tv i forumet.

Medlem
Skrivet av THEPROTEANSELF:
Skrivet av Serious Sam:

Nu skojar du allt,
LED är ju klart bättre än vanlig lcd,

Har du ens tittat på en LED tv ?

Jag har faktiskt "köpt" en Samsung UE55B7070 och haft den hemma ett par dagar men blev så pass besviken att jag lämnade tillbaka den. Visst, snygg design, kanske något bättre svärta och betydligt energisnålare än min gamla Sony Bravia KDL-52W4500. Men inte i närheten av samma prestanda i snabbare spel som FPS och fightingspel. Köper jag en ny tv för nästan 30 000kr så ska den fan i mig vara bättre än min gamla tv på alla punkter för att jag ska vara nöjd. Jag är väl bara kräsen antar jag.

Vet du alls vad "input lag" är för något?

Jodå, det är latency, lag eller fördröjning.

Den Samsungen jag har är 40 tummarn, och den är mina mest kräsna tv freaks imponerade av iaf,

hur UE55B7070 är har jag ingen aning om, eftersom jag inte sett 55 tums modellen live.

Vad var det som du var missnöjd med då, märkte du nåt lag när du spelade eller vad ?

Det jag iaf var mest impad av när man köpte 40 tummarn var just svärtan, och märker inte det minsta problem när jag spelar eller ser på blu-ray.

Vad är det för maskiner du har kopplat till din tv och är dom anslutna med någorlunda bra hdmi kablar ?

Inaktiv

Drunken_monkey och Protean. LED TV är LCD fast förbättrat. Eftersom serie producerat LED TV är ganska nytt lider de dock inte av samma problem som de första LCD TV:na. Vad är LED?. Hur skulle LCD skillja sig hade ni tänkt er?

Jag skriver Båt reply imorgon istället


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Drunken_monkey och Protean. LED TV är LCD fast förbättrat. Eftersom serie producerat LED TV är ganska nytt lider de dock inte av samma problem som de första LCD TV:na. Vad är LED?. Hur skulle LCD skillja sig hade ni tänkt er?

Jag skriver Båt reply imorgon istället

Plasma > LED/LCD


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Serious Sam:

Vad var det som du var missnöjd med då, märkte du nåt lag när du spelade eller vad ?

Det jag iaf var mest impad av när man köpte 40 tummarn var just svärtan, och märker inte det minsta problem när jag spelar eller ser på blu-ray.

Vad är det för maskiner du har kopplat till din tv och är dom anslutna med någorlunda bra hdmi kablar ?

Orkar inte börja lista hela min setup men kör med Supra-kablar för det mesta, så det är ganska påkostade saker.

Vad jag var mest besviken på var just input lag. Spelar en hel del fightingspel såsom SF4 där vissa inputs måste tajmas ner till så lågt som 1 frame och har tvn ett input lag på +30ms så blir det snabbt frustrerande. Nu snackar vi alltså inte responstid på tvn, det är något helt annat.

Sen hade mitt ex av Samsungen en del clouding men så är det knappast på alla ex.

Skrivet av Shrudder:

Plasma > LED/LCD

Till viss del +1 på den. I alla fall när det gäller filmtittande. En polare har en Pioneer Kuro KRP-600A på väggen och än så länge har jag inte sett en bättre "platt-tv" med bättre svärta och bildkvalité. Men den kostar därefter också.

Medlem

Pengar! Här är en töntig musikvideo för att förklara det hela.

http://www.youtube.com/watch?v=-LPna6mgveg


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Greger:

Är det inte ganska självklart att någon som önskar sig pengar inte önskar sig något annat för att, du vet, han önskar sig pengar så att h*n kan köpa dom saker h*n vill?

Precis! Cash kan man förvandla till vad man vill när man vill.


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv
Skrivet av Greger:

Är det inte ganska självklart att någon som önskar sig pengar inte önskar sig något annat för att, du vet, han önskar sig pengar så att h*n kan köpa dom saker h*n vill?

Raketforkning för vissa självklarhet för andra. Men låt oss inte ser ner på Båtsman bara för att han inte är lika open minded som vi andra. Han har både svårare att fylla skallen med fakta men han har också svårare att ta in osanningar.

Citat:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

När jag sa att de skickar en faktura på 100 000 kr mer än väntat.

Länka gärna dit, har inget minne av det. Jag kommer ihåg att man fick ge 20 kronor om man så kände för det.

Det var egentligen inget viktigt. Bara varför man inte ska önska sig pengar när man inte själv har råd. Om det inte har något pris kan det dra iväg som tex byggarbeten

Citat:
Citat:

Det skulle ju vara att tigga pengar.

Istället för att tigga presenter, som tydligen är så mycket bättre...

Nu minns jag inte riktigt vad du syftar på.

Citat:

Många som önskar sig annat än pengar.

För övrigt alldeles för litet urval för att det ska vara intressant.

Men majoriteten har pengar plus få saker

Citat:
Citat:

Tre random google resultat och i varje tråd hittar man samma exempel.

Ja, i stort sett alla önskar sig annat än pengar, som bara är en punkt på deras lista. Vad vill du bevisa? Inget av det där säger emot vad jag har sagt.

Jo. Min hypotes var "de som gör det oftast har brist på lista idéer." dvs de har få andra punkter än pengar på listan.

Citat:
Citat:

Det är helt oundvikligt att se att en ger mer än en annan.

Samma sak med presenter, man ser nästan direkt vad som är dyrare än en annan.

Inte om alla håller sig i samma prisklass. Dessutom kan saker skapa sitt egna värde

Citat:
Citat:

Någon som skulle vara ännu jävligare var om samma person gav pengar till flera i samma julsällskap och sen olika mycket.

Ungefär som att ge presenter för olika kostnader. Det händer varje jul hemma hos oss och jag har aldrig reagerat på det, jag förväntar mig inte att min moster ska lägga ut lika mycket pengar på mig som mina föräldrar gör.

Du kan bara uppskata inom 100 radie

Citat:
Citat:

Ett uteliggare har inte råd att äta varje dag. Kanske den bara vill unna sig något den kanske inte har råd med.

Härligt att dra till med ett extremt exempel. Men ändå, vad är det för fel med att en uteliggare skulle vilja unna sig något? Är det fel på något sätt?

Det skulle vara att tigga pengar. Det är fel att tigga pengar

Citat:
Citat:

Det är fel att leva på andra

Jaså? Och du lever inte på dina föräldrar? Du har tjänat pengar hela ditt liv? Du lever inte av hela den svenska skattebetalande befolkningen?

Jag lever inte på skatte betalarna. Jag lånar. Jag kommer själv betala tillbaks alla barn bidrag när jag är färdig.

Citat:

Vidare är det önskningar det handlar om, inte krav.

Jag skulle kunna önska död åt allt och alla men jag gör det inte. Varför? För att vissa saker önskar man sig bara inte

Citat:
Citat:

Till räkligt ofta för att folk ska kunna tänka. Ja nu var det dags för han som alltid frågar efter pengar. Om det istället hade rört sig om 10 tals dagar skulle det bli svårare att se mönster

Det är en önskning, inte ett krav. Vill ingen ge pengar, då behöver ingen ge pengar.

Det skulle vara att testa relationerna. Ibland vill man inte vara så rak.

Citat:
Citat:

Eftersom du vet hur mycket du köpte för kan du inte undgå att göra den jämförelsen.

Du kan inte räkna värde på en sak, men inte på en annan.

Jag vet priset på en jag kan gissa mig till något ungefärligt på en annan

Citat:

Det kanske är du som ger pengar och får en present? Hur fungerar ditt exempel då?

Jag klagar inte på dem som ger pengar jag klagar på dem som önskar sig

Citat:
Citat:

Ett spel jag tex har betalt full pris för har ett större krav att underhålla än ett jag fått av någon. Vad jag försöker säga är att Sak och sak kan skillja sig

Ingen har sagt emot att sak och sak kan skilja sig. Det jag sagt emot är att det skiljer sig när halva är gåva i ena fallet, och hela är gåva i andra. Ergo, att det skulle vara fel att önska sig bidrag till något.

Ditt exempel är alltså felaktigt, som det ska vara är att i ena fallet har du kanske betalt halva själv och fått resten, och i det andra fått hela spelet.

Nu förstår jag inte vad du menar

Citat:
Citat:

Jul är för ofta

Det är vad du tycker, ska jag erkänna att du tycker det?

Nej jag vill att du inser sanningen


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Guys and Gals... Gör en ny tråd om erat lilla problem.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Raketforkning för vissa självklarhet för andra. Men låt oss inte ser ner på Båtsman bara för att han inte är lika open minded som vi andra. Han har både svårare att fylla skallen med fakta men han har också svårare att ta in osanningar.

Åh, personangrepp, yes!

Citat:

Istället för att tigga presenter, som tydligen är så mycket bättre...

Citat:

Nu minns jag inte riktigt vad du syftar på.

Precis vad som står där, inget mer.

Citat:

Men majoriteten har pengar plus få saker

Ja, vad är problemet?

Citat:

Jo. Min hypotes var "de som gör det oftast har brist på lista idéer."

Ja, jag har redan sagt att jag håller med om detta om man säger "ofta" istället för "oftast".

Citat:

Inte om alla håller sig i samma prisklass. Dessutom kan saker skapa sitt egna värde

Om alla håller sig till samma prisklass med pengar så får också alla lika mycket, alltså inget argument för att presenter skulle vara bättre.

Pengar kan också skapa sitt eget värde.

Citat:

Du kan bara uppskata inom 100 radie

Va?

Citat:

Det skulle vara att tigga pengar. Det är fel att tigga pengar

Det är bättre än att svälta ihjäl.

Om det inte är skillnad på att tigga och önska pengar, är det inte skillnad på att tigga och önska presenter.

Citat:

Jag lever inte på skatte betalarna.

Hört talas om skola, sjukvård, tandvård, vägar, etc.

Citat:

Jag lånar. Jag kommer själv betala tillbaks alla barn bidrag när jag är färdig.

Barnbidraget är en väldigt liten del av vad du får.

Citat:

Jag skulle kunna önska död åt allt och alla men jag gör det inte. Varför? För att vissa saker önskar man sig bara inte

Väldigt dålig jämförelse som inte har någonting med det vi diskuterar att göra.

Citat:

Det skulle vara att testa relationerna. Ibland vill man inte vara så rak.

Att önska kostar ingenting och är inte på något sätt ett krav. Vill givarna inte ge pengar, gör de inte det, svårare än så är det inte.

Citat:

Jag vet priset på en jag kan gissa mig till något ungefärligt på en annan

Då vet du värdet på båda. Det kvittar alltså om det är två saker, två summor, en summa och en sak.

Citat:

Jag klagar inte på dem som ger pengar jag klagar på dem som önskar sig

Men de som ger pengar uppmuntrar ju till mer pengaönskande, alltså borde det vara dåligt att ge också?

Citat:

Nu förstår jag inte vad du menar

Ditt exempel är inte giltigt eftersom det inte är någons ståndpunkt. Du utgår från en falsk dikotomi där det bara finns två sidor, antingen har man betalat allting själv, eller så har någon annan betalat allting för en. Det finns fall mellan dessa två punkter.

Citat:

Nej jag vill att du inser sanningen

Detta är en åsiktsfråga, inte någon sanningsfråga.

Medlem

För att återgå till topic, jag önskar mig GTA4 till PC. En Kaffebryggare och med lite tur ett nytt badkar till hemmet (a) Lill-syrran var gullig nog och har redan gett mig min julklapp, ett gåvokort från actionaid och en smörkniv i trä som hon gjort i träslöjden

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Raketforkning för vissa självklarhet för andra. Men låt oss inte ser ner på Båtsman bara för att han inte är lika open minded som vi andra. Han har både svårare att fylla skallen med fakta men han har också svårare att ta in osanningar.

Åh, personangrepp, yes!

Was sagst du? Jag rädde ju dig!

Citat:
Citat:

Istället för att tigga presenter, som tydligen är så mycket bättre...

Citat:

Nu minns jag inte riktigt vad du syftar på.

Precis vad som står där, inget mer.

Om jag har tolkat rätt så är svaret att presenter inte tiggs på samma sätt som pengar. Man överlever inte på saker man måste fortfarande jobba.

Citat:
Citat:

Men majoriteten har pengar plus få saker

Ja, vad är problemet?

Att du fortfarande inte håller med om oftast när det beviseriglen är oftast.

Citat:
Citat:

Inte om alla håller sig i samma prisklass. Dessutom kan saker skapa sitt egna värde

Om alla håller sig till samma prisklass med pengar så får också alla lika mycket, alltså inget argument för att presenter skulle vara bättre.

Pengar kan också skapa sitt eget värde.

Samma prisklass är inom 150kr radie. 150 kr gånger x antal motagare kan bli direkt avgörande

Citat:
Citat:

Du kan bara uppskata inom 100 radie

Va?

Du kan inte säga aha den här kostar 479,50 på webhallen eftersom du inte vet om den ens är köpt där.

Citat:
Citat:

Det skulle vara att tigga pengar. Det är fel att tigga pengar

Det är bättre än att svälta ihjäl.

Kanske det. Men man sväler inte i Sverige om man söker jobb.

Citat:
Citat:

Jag lever inte på skatte betalarna.

Hört talas om skola, sjukvård, tandvård, vägar, etc.

Har aldrig varit på sjukhus och inte haft några behandlade tänder så stryk dem. Jag skulle lugnt kunna ta mig fram på min BMX på skogstigar så stryk det. Jag har för mig att NV programmet bara kostar 60000 per termin och det lär jag väl betala igen
[qutote]

Citat:

Jag lånar. Jag kommer själv betala tillbaks alla barn bidrag när jag är färdig.

Barnbidraget är en väldigt liten del av vad du får.[/quote]Men jag kommer antagligen betala tillbaks allt. Hur kan Sverige fungera om vi gör av med mer än vad vi får in.

Citat:
Citat:

Det skulle vara att testa relationerna. Ibland vill man inte vara så rak.

Att önska kostar ingenting och är inte på något sätt ett krav. Vill givarna inte ge pengar, gör de inte det, svårare än så är det inte.

Lämna fram en vas när det står pengar på listan. Tror du önskaren blir glad? Kanske vill man göma julklappspengar men det går inte om man ger dem direkt.

Citat:
Citat:

Jag vet priset på en jag kan gissa mig till något ungefärligt på en annan

Då vet du värdet på båda. Det kvittar alltså om det är två saker, två summor, en summa och en sak.

Nej nej. Jag kan bara uppskata som bäst runt 100 kr. Det går inte att räkna plus minus på det.

Citat:
Citat:

Jag klagar inte på dem som ger pengar jag klagar på dem som önskar sig

Men de som ger pengar uppmuntrar ju till mer pengaönskande, alltså borde det vara dåligt att ge också?

Vad kan man göra om någon önskar sig pengar inte mycket.

Citat:
Citat:

Nu förstår jag inte vad du menar

Ditt exempel är inte giltigt eftersom det inte är någons ståndpunkt. Du utgår från en falsk dikotomi där det bara finns två sidor, antingen har man betalat allting själv, eller så har någon annan betalat allting för en. Det finns fall mellan dessa två punkter.

Ach so! Nu fattar jag.

Citat:
Citat:

Nej jag vill att du inser sanningen

Detta är en åsiktsfråga, inte någon sanningsfråga.

[Väl kämpat än så länge men det är det tyvärr inte. Det kan bara finnas ett svar på om det är fel att önska sig pengar som inte har ett speciellt mål. Svaret är ja, det är det.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Was sagst du? Jag rädde ju dig!

Genom att säga att jag är mindre vetande? Tack, jag klarar mig.

Citat:

Om jag har tolkat rätt så är svaret att presenter inte tiggs på samma sätt som pengar.

Då läser du inte vad som står, eftersom det som står är motsatsen.

Citat:

Att du fortfarande inte håller med om oftast när det beviseriglen är oftast.

Du har ungefär 10-20 exempel, det räcker inte på något sätt för att säga "oftast".

Citat:

Samma prisklass är inom 150kr radie. 150 kr gånger x antal motagare kan bli direkt avgörande

Nu utgår du återigen ifrån att alla ger pengar till alla.

Citat:

Du kan inte säga aha den här kostar 479,50 på webhallen eftersom du inte vet om den ens är köpt där.

Nej, men om du ger en 500-600 kronor och du får ett spel, så vet du att det ungefär är samma pris. Vad är då skillnaden?

Tacka istället för gåvan för att haka upp dig på prislappen.

Citat:

Kanske det. Men man sväler inte i Sverige om man söker jobb.

Jaså? Vad händer om man inte får ett jobb då?

Citat:

Har aldrig varit på sjukhus

Så du är aldrig vaccinerad? Du är inte född på sjukhus?

Citat:

och inte haft några behandlade tänder

Så du har aldrig varit hos tandläkaren? Det är inte billigt att undersöka tänderna.

Citat:

Jag skulle lugnt kunna ta mig fram på min BMX på skogstigar så stryk det.

Men nu har du ju inte gjort det, du har använt vägar. Alltså har du utnyttjat skattesystemet.

Det finns säkert fler exempel, men det är inte särskilt intressant för vad vi diskuterar.

Citat:

Men jag kommer antagligen betala tillbaks allt. Hur kan Sverige fungera om vi gör av med mer än vad vi får in.

Alla betalar inte lika mycket skatt.

Tänk på att inte flytta utomlands förrän du betalat tillbaka.

Citat:

Lämna fram en vas när det står pengar på listan. Tror du önskaren blir glad? Kanske vill man göma julklappspengar men det går inte om man ger dem direkt.

Jag får då aldrig allting som står på mina listor, och får ofta helt andra saker. Blir jag ledsen för det? Nej, verkligen inte. Det är en önskningslista, inte en inköpslista.

Citat:

Nej nej. Jag kan bara uppskata som bäst runt 100 kr. Det går inte att räkna plus minus på det.

Du har alltså ett ungefärligt värde som kan variera högst en 50-lapp hit eller dit. Gör det verkligen så stor skillnad för dig?

Citat:

Vad kan man göra om någon önskar sig pengar inte mycket.

Önska kostar ingenting, sen är det ingen som säger att man har någon rättighet att få vad som står på listan. Återigen, det är en önskningslista, inte en inköpslista. Vill man inte ge pengar, då ger man något annat.

Citat:

Väl kämpat än så länge men det är det tyvärr inte. Det kan bara finnas ett svar på om det är fel att önska sig pengar som inte har ett speciellt mål.

Det är i allra högsta grad en åsiktsfråga. Det kan finnas flera svar på huruvida det är rätt eller fel att önska sig pengar, allt efter personens tycke.

Citat:

Svaret är ja, det är det.

Det är din åsikt.

Inaktiv

Om jag får tyda ditt det du sa i tråden som blev låst gav du upp. 1 - 1 då. Allt jag säger är inte en skämt även om jag gillar att göra dig glad men jag har ett erkännande att göra. "Jag ser själv ner på jätte många men det är för att jag är bättre än dem. "från den här trådenkanske inte var på fullt allvar. Men ack så roligt det var.
"Det är tur att du bara är 16 år gammal så att lite livserfarenhet kanske kan få dig på bättre tankar. " HAHAHAHA! Måste sluta med det här innan jag blir bannad dock. Får skärpa till mig men det är så svårt när det är så roligt.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Om jag får tyda ditt det du sa i tråden som blev låst gav du upp.

Då har du tytt det fel.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Att önska sig pengar ungefär som att längta efter att en släkting ska dö som man får arvgods. Otroligt lågt!

Är det lågt att önska sig guld, rökelse eller myrra?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Was sagst du? Jag rädde ju dig!

Genom att säga att jag är mindre vetande? Tack, jag klarar mig.

Open mindet =! bildad

Citat:
Citat:

Om jag har tolkat rätt så är svaret att presenter inte tiggs på samma sätt som pengar.

Då läser du inte vad som står, eftersom det som står är motsatsen.

Eller så tar du bort vad som står och jag inte orkar gå tillbaks.

Citat:
Citat:

Att du fortfarande inte håller med om oftast när det beviseriglen är oftast.

Du har ungefär 10-20 exempel, det räcker inte på något sätt för att säga "oftast".

Jag tror ingen har gjort någon omfattande undersökning om att allmänheten tycker det är fel att döda. Ändå är det sant. Vi har 30 exempel som talar för och noll emot.

Citat:
Citat:

Samma prisklass är inom 150kr radie. 150 kr gånger x antal motagare kan bli direkt avgörande

Nu utgår du återigen ifrån att alla ger pengar till alla.

inköps värdet för presenten kan mottagaren bara uppskata inom 75kr radie. Om alla håller sig i samma pris klass exklusiva föräldrarna funkar allt.

Citat:
Citat:

Du kan inte säga aha den här kostar 479,50 på webhallen eftersom du inte vet om den ens är köpt där.

Nej, men om du ger en 500-600 kronor och du får ett spel, så vet du att det ungefär är samma pris. Vad är då skillnaden?

100 kr är cp mycket. Det finns nya PC spel som kostar 400 och 6 måndares spel för 300.

Citat:

Tacka istället för gåvan för att haka upp dig på prislappen.

Männsklig faktor.

Citat:
Citat:

Kanske det. Men man sväler inte i Sverige om man söker jobb.

Jaså? Vad händer om man inte får ett jobb då?

Så länge man är kvar på anskökning får man bidrag.

Citat:
Citat:

Har aldrig varit på sjukhus

Så du är aldrig vaccinerad? Du är inte född på sjukhus?

Det gills inte. Men det är off topic.

Citat:
Citat:

Jag skulle lugnt kunna ta mig fram på min BMX på skogstigar så stryk det.

Men nu har du ju inte gjort det, du har använt vägar. Alltså har du utnyttjat skattesystemet.

Kanske någon enstaka gång men det gör inte att jag lever på andra. Alla hjälps åt med vägar osv.

Citat:
Citat:

Lämna fram en vas när det står pengar på listan. Tror du önskaren blir glad? Kanske vill man göma julklappspengar men det går inte om man ger dem direkt.

Jag får då aldrig allting som står på mina listor, och får ofta helt andra saker. Blir jag ledsen för det? Nej, verkligen inte. Det är en önskningslista, inte en inköpslista.

Ingen vill vara ett arsle. Antagligen kommer de försöka följa det

Citat:
Citat:

Nej nej. Jag kan bara uppskata som bäst runt 100 kr. Det går inte att räkna plus minus på det.

Du har alltså ett ungefärligt värde som kan variera högst en 50-lapp hit eller dit. Gör det verkligen så stor skillnad för dig?[/quote]Det är typ 5% av mitt bidrag så ja.

Citat:
Citat:

Vad kan man göra om någon önskar sig pengar inte mycket.

Önska kostar ingenting, sen är det ingen som säger att man har någon rättighet att få vad som står på listan. Återigen, det är en önskningslista, inte en inköpslista. Vill man inte ge pengar, då ger man något annat.

Det är nog inte lika lätt som du tror. Inköper förstår att du inte vill något annat en pengar. Det kommer kännas osäkert att köpa något annat även om man är emot iden.

Citat:
Citat:

Väl kämpat än så länge men det är det tyvärr inte. Det kan bara finnas ett svar på om det är fel att önska sig pengar som inte har ett speciellt mål.

Det är i allra högsta grad en åsiktsfråga. Det kan finnas flera svar på huruvida det är rätt eller fel att önska sig pengar, allt efter personens tycke.

Det kommer alltid finnas de som tycker fel men vi snackar i majoriteter


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skriv svar