Bra artikel av Herman Lindqvist

Medlem

Våldsutvecklingar och Islam är då alltså, kommunism?
Edit ; Jag kan också citera skådespelare som blev något inom politiken!

"Government's first duty and highest obligation is public safety." Arnold Schwarzenegger.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av klossen:

Denna tråd kommer det säkert börja bråkas i.

Nu var du lite dum.

Medlem

Guldlock:
"This porridge is too hot!" she exclaimed.
So, she tasted the porridge from the second bowl.
"This porridge is too cold," she said
So, she tasted the last bowl of porridge.
"Ahhh, this porridge is just right," she said happily and she ate it all up.

quantum satis = lagom

Vad har kommunism med saken att göra egentligen?
“Nationalism is power hunger tempered by self-deception.” George Orwell o hans djurfarm.

Medlem

Edit: Inlägget är tillägnat HollowMan.

Om vi först tar brottsutvecklingen. Jag är själv insatt i hur man tyder statistik, och speciellt statistik som behandlas över tid. Anmälda våldsbrott har gått upp, regionalt och i specifika områden. Största gruppen där våldsbrott händer är i kategorin "ungdomar", vilket täcker in 16-24 åringar. En sådan ökning beror främst på (enligt alla indikationer) både våldsbrott samt i vilken utsträckning man anmäler brott. Även alkoholkonsumtion samt segregation nämns som möjliga orsaker. Notera att det inte finns några indikationer på att den muslimska (ja, det heter muslimska och inte islamska) kulturen skulle bidra. Med det i bagaget är det intressant att se hur ungdomar uppfattar det själva, och det illustrerar jag med en bild:

*
Intressant att det har gått ner, under samma period som du anser att islam tar över mer och mer - vilket hör ihop med våldsutvecklingen (om jag förstått dig rätt?).
Och för din anknytning till Danmark kan jag flika in med:
"Även i Danmark och Finland visar självdeklarationsundersökningar att stöldbrottsligheten minskat bland ungdomar de senaste tio åren, samtidigt som erfarenheterna av våldsbrott är tämligen oförändrade."**

I senaste undersökningen som kom fram stod Vänsterpartiet på 5,9%, det är ganska långt ner till 4% därifrån, speciellt när de legat relativt stabilt runt 5,5% och 6,5% det senaste. SD's bundsförvalter KD ligger dock pyrt till, samt C.

Så enligt dig skulle drömsamhället vara Danmark?
Det leder mig in på två olika frågor:
1. Varför flyttar du inte till Danmark?
2. Den stora skillnaden i invandrarklimatet i Danmark är att det från maktelitens håll inte anser att invandrare är önskvärda, är det det du saknar i Sverige?

Jag finner det roande att du tar upp kommunism, eftersom att det är så offtopic som det kan bli. Och på det sättet också visa varför det inte hör hemma här genom:

"Facts are stupid things." - Ronald Reagan

Notera att källorna är från 2007, vilka är de senast sammanställda från BRÅ.
* Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007
Kapitel: Ungdomsbrottslighet
** Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av TobbeW:

"Nationalism is power hunger tempered by self-deception." George Orwell o hans djurfarm.

För att klargöra: Citatet är taget från ett artikelliknande verk av George Orwell som heter "Notes on Nationalism", alltså inte från "Animal Farm".
Intressant verk dessutom, och en mer ingående förklaring finns i ett av de första styckena:
"Nationalism ... is inseparable from the desire for power. The abiding purpose of every nationalist is to secure more power and more prestige, NOT for himself but for the nation or other unit in which he has chosen to sink his own individuality."


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Om vi först tar brottsutvecklingen. Jag är själv insatt i hur man tyder statistik, och speciellt statistik som behandlas över tid. Anmälda våldsbrott har gått upp, regionalt och i specifika områden. Största gruppen där våldsbrott händer är i kategorin "ungdomar", vilket täcker in 16-24 åringar. En sådan ökning beror främst på (enligt alla indikationer) både våldsbrott samt i vilken utsträckning man anmäler brott. Även alkoholkonsumtion samt segregation nämns som möjliga orsaker. Notera att det inte finns några indikationer på att den muslimska (ja, det heter muslimska och inte islamska) kulturen skulle bidra. Med det i bagaget är det intressant att se hur ungdomar uppfattar det själva, och det illustrerar jag med en bild:
http://www.fz.se/bilder/arkiv/p/pmwixqlzdj05kafcny247vbs6h93e...

*
Intressant att det har gått ner, under samma period som du anser att islam tar över mer och mer - vilket hör ihop med våldsutvecklingen (om jag förstått dig rätt?).
Och för din anknytning till Danmark kan jag flika in med:
"Även i Danmark och Finland visar självdeklarationsundersökningar att stöldbrottsligheten minskat bland ungdomar de senaste tio åren, samtidigt som erfarenheterna av våldsbrott är tämligen oförändrade."**

I senaste undersökningen som kom fram stod Vänsterpartiet på 5,9%, det är ganska långt ner till 4% därifrån, speciellt när de legat relativt stabilt runt 5,5% och 6,5% det senaste. SD's bundsförvalter KD ligger dock pyrt till, samt C.

Så enligt dig skulle drömsamhället vara Danmark?
Det leder mig in på två olika frågor:
1. Varför flyttar du inte till Danmark?
2. Den stora skillnaden i invandrarklimatet i Danmark är att det från maktelitens håll inte anser att invandrare är önskvärda, är det det du saknar i Sverige?

Jag finner det roande att du tar upp kommunism, eftersom att det är så offtopic som det kan bli. Och på det sättet också visa varför det inte hör hemma här genom:

"Facts are stupid things." - Ronald Reagan

Notera att källorna är från 2007, vilka är de senast sammanställda från BRÅ.
* Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007
Kapitel: Ungdomsbrottslighet
** Brottsutvecklingen i Sverige fram till år 2007

Problemet är att så här ser det inte ut i verkligheten.

"Killing is a good thing" -Joseph Stalin

Medlem

Edit: Scrolla ner till ett fint svar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Hizzi:

Det mest svenska är ju ordet lagom,
finns väl ingen motsvarighet till det nånstans ?

Det är en myt att det bara finns i Sverige. Finns i andra språk också, till exempel norskan om jag inte minns fel.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Problemet är att så här ser det inte ut i verkligheten.

Visa då hur det ser ut.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Klargör

Yes, själv brukar jag koppla honom till Animal Farm, därför blev det "o hans djurfarm"

Men tack för kuriosan o fördjupningen, Bjorsarn

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Problemet är att så här ser det inte ut i verkligheten.

Det var ditt svar på allt det jag skrev? Är det så det ska vara så tycker jag att du ska sluta trolla.

Citat:

"Killing is a good thing" -Joseph Stalin

Vart och när har han sagt det?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av HollowMan:

"Killing is a good thing" -Joseph Stalin

Du måste ha egentolkat hans citat om döden och förluster.

One death is a tragedy; one million is a statistic.

Death is the solution to all problems. No man - no problem.

...men inte har han sagt att det är bra att döda?

edit: Värst vad mycket citat som dyker upp på FZ i dessa tider 8)

Medlem

TobbeW: Måste tyvärr klargöra något för dig igen.
Att Stalin hade yttrat det nyss nämnda citatet "The death of one man is a tragedy, the death of millions is a statistic." är troligtvis en efterkonstruktion under kalla kriget och ingick i smuttskastningen från västs håll. Det finns nämligen inga historiska bevis att Stalin hade sagt så. Det troligaste är att det är en version av tysken Kurt Tucholsky's "Der Tod eines Menschen: das ist eine Katastrophe. Hunderttausend Tote: das ist eine Statistik!" (En människas död: det är en katastrof. Hundratusentals döda: det är statistik) från verket Französischer Witz från 1932.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

haha ok, det uppskattas som sagt Farligt att slänga ur sig citat...

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av HollowMan:

Problemet är att så här ser det inte ut i verkligheten.

Visa då hur det ser ut.

Hur kan man undgått att se hur det är ute i verkligheten,om man inte kanske lever i en koja eller grotta då förstås.Vet inte vart du bor,kanske på landet eller så måste du vara blind.Jag bor i en stor stad,och kan inte undgå att se hur samhället utvecklas negativt med accelererande brottslighet och samtidigt kraftigt ökande invandring(mest ifrån MÖ) Bilbränder och stenkastande mot Polis och brandkår är idag vardagsmat i min stad,sorgligt nog så är detta idag vanligt i nästan alla städer i Sverige.Och dom personer som gör detta heter oftast inte Pelle, Olle ,Karin..utan något mycket mer exotiskt och fräckt.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Hizzi:

Det mest svenska är ju ordet lagom,
finns väl ingen motsvarighet till det nånstans ?

Det är en myt att det bara finns i Sverige. Finns i andra språk också, till exempel norskan om jag inte minns fel.

Finns väl liknande ord (t.ex norskans 'passelig') men inget som fångar innebörden helt och hållet.

Edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lagom
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagom

Enligt svenska wiki så används ordet 'lagom' även i Norge.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Hur kan man undgått att se hur det är ute i verkligheten,om man inte kanske lever i en koja eller grotta då förstås.Vet inte vart du bor,kanske på landet eller så måste du vara blind.Jag bor i en stor stad,och kan inte undgå att se hur samhället utvecklas negativt med accelererande brottslighet och samtidigt kraftigt ökande invandring(mest ifrån MÖ) Bilbränder och stenkastande mot Polis och brandkår är idag vardagsmat i min stad,sorgligt nog så är detta idag vanligt i nästan alla städer i Sverige.Och dom personer som gör detta heter oftast inte Pelle, Olle ,Karin..utan något mycket mer exotiskt och fräckt.

Du har alltså ingenting att komma med. Anekdoter är inte värda någonting.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Finns väl liknande ord (t.ex norskans passelig) men inget som fångar innebörden helt och hållet.

Okej, var ett tag sen jag läste om det. Finns lite mer här: http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=lagom.html&m=2&...

Men det är ett ovanligt ord.

Medlem

Jantelagen är också ett danskt påhitt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Att Stalin hade yttrat det nyss nämnda citatet "The death of one man is a tragedy, the death of millions is a statistic." är troligtvis en efterkonstruktion under kalla kriget och ingick i smuttskastningen från västs håll.

Hur seriös framställer du dig själv genom att upphöja massmördaren Stalin till skyarna?

Anledningen till mitt korta svar på ditt copy&paste inlägg innan är att BRÅ gjort nya undersökningar inom ämnet med invandrare och brott som visar på en accelererande brottsutveckling,men den är mystiskt inte längre tillgänglig.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Hur seriös framställer du dig själv genom att upphöja massmördaren Stalin till skyarna?

Var höjer han Stalin till skyarna?

Citat:

Anledningen till mitt korta svar på ditt copy&paste inlägg innan är att BRÅ gjort nya undersökningar inom ämnet med invandrare och brott som visar på en accelererande brottsutveckling,men den är mystiskt inte längre tillgänglig.

Då får du försöka ta fram något annat.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Du har alltså ingenting att komma med. Anekdoter är inte värda någonting.

Jo det är det allt,kommer du inte ihåg den diskussionen för länge sedan?

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av bjosarn:

Att Stalin hade yttrat det nyss nämnda citatet "The death of one man is a tragedy, the death of millions is a statistic." är troligtvis en efterkonstruktion under kalla kriget och ingick i smuttskastningen från västs håll.

Hur seriös framställer du dig själv genom att upphöja massmördaren Stalin till skyarna?

Anledningen till mitt korta svar på ditt copy&paste inlägg innan är att BRÅ gjort nya undersökningar inom ämnet med invandrare och brott som visar på en accelererande brottsutveckling,men den är mystiskt inte längre tillgänglig.

Att påpeka faktafel är inte samma sak som att hylla.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Jo det är det allt,kommer du inte ihåg den diskussionen för länge sedan?

Nej, anekdoter är inte värda någonting i detta sammanhang. Nej, jag kommer inte ihåg "den diskussionen".

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av båtsman:

Du har alltså ingenting att komma med. Anekdoter är inte värda någonting.

Jo det är det allt,kommer du inte ihåg den diskussionen för länge sedan?

Ny diskussion kräver nya argument, om det inte är så så bör väl bjosarns statistik från 2007 räcka alldeles utmärkt? n_n


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av båtsman:

Då får du försöka ta fram något annat.

Varför då?Dom flesta vet vad jag menar.Om du inte gör det,så får du fråga någon annan.Orkar inte svara på en massa korkade motfrågor som går ut på att endast trötta ut motparten.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av båtsman:

Du har alltså ingenting att komma med. Anekdoter är inte värda någonting.

Jo det är det allt,kommer du inte ihåg den diskussionen för länge sedan?

Ny diskussion kräver nya argument, om det inte är så så bör väl bjosarns statistik från 2007 räcka alldeles utmärkt? n_n

Nej absolut inte.

Edit :
Skall snart jobba,så jag går och lägger mig nu...sov gott.

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Varför då?Dom flesta vet vad jag menar.Om du inte gör det,så får du fråga någon annan.Orkar inte svara på en massa korkade motfrågor som går ut på att endast trötta ut motparten.

Det är du som inte kan stödja din åsikt. Försök inte skylla det på någon annan.

Medlem

HollowMan hade inte mycket att komma med i denna diskussion.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Tybalt:

Är det inte så att en person från ett annat land har lättare att se vad som är typiskt svenskt?

Nej, det är det verkligen inte. Varför tror du att det finns ett stort forskningsområde kring ämnet om det vore så lätt för utomstående att se vad som är typiskt för en kultur? Sen gör han en väldigt bred generalisering, men är inte förvånad att en höger/royalist som herman skulle göra såna.

Jag har inte sagt att det är lätt, därför blir din fråga om forskningens storlek lite tokig.

Jag tänkte att det krävs en god kännedom om andra länder för att se vad som är typiskt svenskt. Då menar jag vad som särskiljer Sverige från andra länder.

Att ha levt i andra kulturer eller länder tycker jag borde göra det enklare att se det som utmärker Sverige.

Notera att jag generaliserar medvetet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar