Fluorfri tandkräm?

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Barn som har fått sina mjölktänder ska använda såkallad Barntandkräm. Dessa tandkrämer innehåller en mindre mängd flour. Men man kan nog ge barn vanlig tandkräm också. Bara man ser till att inte barnet sväljer för mycket.

Oj, jag skrev fel. Tänkte på barntandkräm och inte fluorfri sådan. Men du råkade missförstå mig lite för jag talar inte om mjölktänder. Varför inte använda barntandkräm tills alla permanenta tänder kommit ut?

edit: Kan förtydliga det lite till:

D.v.s. att man kanske borde använda barntandkräm under åren mjölktänderna kommer, sedan när mjölktänderna är ute kan man våga sig på vanlig tandkräm om man vill, MEN (och så frågan) så fort man börjar tappa tänder bör man återgå till barntandkräm för att inte förstöra den nya uppsättningen av permanenta tänderna?
Bör man det enligt dig?

Medlem

Småbarn kan inte spotta, och det är nog främst därför man inte ska ge barn vanlig tandkräm, eftersom barnet sväljer ner allting. Men när barnet har blivit lite äldre, och har fått sina första hörntänder kan det vara lugnt att ge barnet din vanliga tandkräm också.

Man brukar säga att tandkrämsklicken ska vara ungefär som din lillfinger nagel. Och ett barns lillfinger nagel är inte särskilt stor, vilket gör klicken mindre också. Men mäter man ungefär så, så är det nog ingen större risk att barnet får missbildningar. Men det kanske är lika bra att köra på med barntandkräm tills dom permanenta tänderna är ute, det vet jag inte.

En annan anledning till att många använder barntandkräm är att smaken inte är lika stark, och att man använder godare smaker, tillexempel godissmak och lätt mint.

Några barntandkrämer blandar även i kalcium som i samband med flour ger ett extra bra skydd mot karies. Kalciumet stärker ju även skelettets hållbarhet, vilket också är bra för växande barn.

Medlem
Skrivet av nyhlin:

Småbarn kan inte spotta, och det är nog främst därför man inte ska ge barn vanlig tandkräm, eftersom barnet sväljer ner allting. Men när barnet har blivit lite äldre, och har fått sina första hörntänder kan det vara lugnt att ge barnet din vanliga tandkräm också.

Man brukar säga att tandkrämsklicken ska vara ungefär som din lillfinger nagel. Och ett barns lillfinger nagel är inte särskilt stor, vilket gör klicken mindre också. Men mäter man ungefär så, så är det nog ingen större risk att barnet får missbildningar. Men det kanske är lika bra att köra på med barntandkräm tills dom permanenta tänderna är ute, det vet jag inte.

En annan anledning till att många använder barntandkräm är att smaken inte är lika stark, och att man använder godare smaker, tillexempel godissmak och lätt mint.

Några barntandkrämer blandar även i kalcium som i samband med flour ger ett extra bra skydd mot karies. Kalciumet stärker ju även skelettets hållbarhet, vilket också är bra för växande barn.

Okej.

Det där med godissmak är rätt galet om man tänker efter.
Varför skall lille Olle spotta ut den jättegoda mumsiga jumjum tandkrämen? Särskilt om föräldrarna eller vuxna inte förklarar problemet.
En tub sägs kunna ta dö på ett barn. Borde man inte då leta efter säkrare preparat att ha i hemmet och munnen?

Lite statistik från en hemsida (kan inte intyga att det här är sant)
http://www.fluoridealert.org/health/accidents/lethal.html#too...

Intressant i sammanhanget kan vara att tester har gjorts på olika barntandkrämer bl.a. och detta är vad de kom fram till.

http://www.9manader.nu/artiklar/20041105

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/...
(rättelser för vissa produkter inkluderade)

Ett tandkrämsmärke, Urtekram (utan fluor och annat mojs) , ligger inte så illa till jämfört med övriga kända märken.

Medlem

Det finns igenting idag som inte är giftigt på något sätt.


signatur

"What do a PC and an air conditioner have in common?"
"They both stop working if you open Windows!"

Medlem
Skrivet av Neco246:

Det finns igenting idag som inte är giftigt på något sätt.

Ja, så kan det mycket väl vara. Men graden av giftighet varierar och det finns då ingen anledning till att inte ta reda på vad som är bra för en och vad som är mindre bra.
Jag har inte ambitionen att bli odödlig, jag vill bara leva ett friskt liv och dö av eventuellt hög ålder om inget annat händer, inte av sjukdomar orsakade av produkter jag använt utan att tänka mig för (eller för att jag aldrig blivit fullt informerad) och samtidigt fyllt samvetslösa(?) människors plånböcker.

Medlem

Flour motverkar altzheimers, parkinsons och hodgekins. Om du inte vill få i dig fluor så måste du dricka flask-vatten då vi i Sverige tillsätter fluor i kranvattnet. Testa borsta tänderna med bakpulver, aska eller salt (mycket sällan med salt annars sliter du ut emaljen på tänderna) ifall du vill undvika fluor. Helt idiotiskt påfund, men gör som du vill - det är dina tänder.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Har du källa på något av det?

Man kan enkelt hitta flera sidor som säger det motsatta om Alhzeimers.

Denna tar upp det också men i ett annat sammanhang.
http://www.newmediaexplorer.org/chris/2003/06/11/vitamin_b12_...

Medlem

Om ni inte visste det hade alla en massa djupa hål i varenda tand förr i tiden. En tandläkare fascinerades över en stad i USA där folk hade mycket, mycket bättre tandhälsa än i övriga världen. Han upptäckte snabbt att det var för att man använde flour i kranvattnet.

Jag får hellre i mig lite gift (om nu flour är det) än att jag går runt och har ont i tänderna hela tiden. När jag var mindre slarvade jag med tandborstningen och hade ofta hål, men nu borstar jag slaviskt regelbundet med flourtandkräm och jag har inte haft ett hål på mycket länge.

Att förkasta flour är dumt. Om vi inte hade flour skulle våra tänder värka kan jag tala om.

Medlem

Förr i tiden fanns det också människor med perfekta tänder och de enda skadorna man hittade på tänderna bland kvarlämningar var märken som tydde på att man använde tänderna som verktyg

Medlem

Att folk bara levde i 30 år i kombination med att det inte fanns *socker* tillgängligt i dagens utsträckning medförde att de helt enkelt inte hann får hål i tänderna då de dog innan det blev aktuellt.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Att det skulle röra sig om socker kan jag hålla med om, men att de bara levde till 30 stämmer inte om vi läser på den här sidan.

http://www.kostdoktorn.se/ingen-karies-pa-stenalderskost

En annan intressant sak jag hittade var:

Citat:

Here's another bit to consider. Think of all the jaws from antiquity that you have seen in museums. Sure, there might be a missing tooth or two. Sure they look aged and brown. But have you ever, even once, seen a skull from antiquity with crooked teeth? Some mummies from Egypt do have crooked teeth since they were a culture that lived on bread, which was much less nutritious than hunter-gatherer diets. But skulls that are more than 10,000 years old - yep, perfectly aligned teeth.

http://mednauseum.blogspot.com/2007/08/what-you-need-to-know-...

Våra "vanställda" ansikten säger man beror på vår näringsfattiga kosthållning.
Hade själv tandställning, har astigmatism och upplever att jag har förträngningar i näsan (har funderat på att ta upp det med en läkare).
*gödd på 100-procentig modern näringsfattig kost*

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Citat:

Here's another bit to consider. Think of all the jaws from antiquity that you have seen in museums. Sure, there might be a missing tooth or two. Sure they look aged and brown. But have you ever, even once, seen a skull from antiquity with crooked teeth? Some mummies from Egypt do have crooked teeth since they were a culture that lived on bread, which was much less nutritious than hunter-gatherer diets. But skulls that are more than 10,000 years old - yep, perfectly aligned teeth.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Den näst sista är tydligen en native american (california) enligt sidan bilden är tagen från. Men från vilken tid är oklart. Vore bra om du tog med historik bakom varje skalle.

http://www.francecasts.com/casts/humans/cranial/index.shtml

Den tredje sista har faktiskt rätt fina tänder.

edit: Den första kommer från "
BJ Winslow's Hollywood Horror Shop"

"Welcome to BJ Winslow.com, Holly wood's premiere source for death related props, scientific equipment, oddities, and Halloween decor. Rentals, sales and custom fabrication are only the beginnings at BJWinslow.com . Our in store shelves are always stocked with a wide selection of bodies, parts, fetuses, torture instruments, autopsy props, specimen jars and more. We've provided props to thousands of productions, including hit shows like Bones, Dexter, and Law & Order, as well as major motion pictures like Pirates of the Carribean II, 300, Saw, and National Treasures."

Medlem

Det var bara ett skämt, jag ville kolla så jag bildgooglade typ "museum cranium teeth"

Det fanns fina tänder också men hur kul vore det?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

hehe. Oki

Förresten

http://www.bbc.co.uk/history/ancient/egyptians/images/health_...

"Egyptians" står det i bildlänken för sista bilden. Det var lite roligt. för det var ju just de som hade så bra tandstatus

edit: Fast jämna var de i.a.f.

Medlem

Liten uppdatering om någon undrar. Så jag borstade mina tänder i (bara) 12 dagar med en annan en fluorfri tandkräm från Welede och kan säga att jag upplevde det som svårare att få tänderna rena. Krävde mer skrubbande vilket tar på tandköttet. Dock inga inflammationer eller så.
Men två andra saker märkte jag också. Min svåra munntorrhet försvann och man blev nästan helt av med den förbannade beläggningen man hade på tungan. Munnhälsan kändes bättre.
2 dagar in på med fluortandkrämen jag använder. Fet beläggning på tungan och jag vaknar av att munnen är så torr... hmm.
Tänker prova en annan flurotandkräm och se om det är något i Sensodynetandkrämen som gör att min munn blir torr som om jag sugit på strumpor i en vecka.

12
Skriv svar