Ubisoft: "93 till 95 procent av våra pc-spel är piratkopior"

Medlem

Det är ju bara siffror tagna ur luften. Sen att det piratkopieras en del till Xbox är det aldrig nån som nämner.

Jag ogillar verkligen att så mycket är på väg till f2p.
Visst, om det är multiplayer spel där man antingen kan låsa upp vad man vill själv genom att spela eller köpa det och det inte är pay2win så kan jag gärna gå med på, till exempel om dom säljer saker för att ändra sitt utseende. Gratis är gott.

Men frågan är om det kommer bli färre och färre singleplayer spel i takt med att fler och fler spel blir f2p.

Att köpa saker till ett f2p låter fel för mig också, har aldrig köpt nå hattar till TF2, map packs eller liknande, så att spela ett spel och sen köpa saker i spelet känns väldigt fel. Men det är väl bara nånting man måste lära sig att nu köper man inte spelet längre utan köper ett stort pack för att låsa upp allt i spelet. Vilket inte känns speciellt kul/bra om det är ett spel där man låser upp saker via leveling eller liknande.

Sen känns f2p också som nånting som är av sämre standard, men det är väl också en åsikt som kommer ändras när det många bra spel kommer som blir f2p.

Medlem

Har slutat köpa deras spel sen dom förstört splinter cell & M&M spel serierna.

Medlem

93 till 95 procent? Haha, i helskotta heller.

Medlem

Gör vad ni vill Ubi bara jag får se röken av Rainbow six Patriots nån gång!

Medlem
Medlem

tror det är påhittade skräcksiffror. Men givetvis är det många som laddar ner deras spel.
Det finns ju andra företag som det går bra för ändå. De som gjorde the witcher tex.
Gör man bra spel kommer folk betala för dem.

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Medlem

93 till 95 procent av statistik är påhittad, verkar det som.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

känns som rent skit snack

Medlem
Skrivet av conthox:

F2P är väl bra eller dåligt beroende på vilket spel det är. Framför allt vilken speltyp det är. MMORPG så passar det t ex riktigt bra. Men FPS, speciellt FPS med MP, så passar det mindre bra. Det beror lite på hur det görs också, så det är inte helt svart eller vitt.

Ta bara de flesta appar som exempel, där är de flesta "F2P" där man sedan låser upp saker, eller betalar för att slippa reklam och där fungerar den modellen riktigt bra. (Och ingen har klagat.)

rättare sakt spel med mp funkar det till om det görs rätt såvare i sp spel.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Ubisoft, ni kan spara på krutet, vi PC-spelare är inte intresserade av eran skit ändå. Ni kan sluta porta era dåliga spel och sen gnälla över att dom blir tankade. Lägg ner alltihop bara.

Medlem

Deras DRM skydd är en av orsakern folk inte köper deras spel.

Dem får skylla sig själva.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Och det argumentet är så dåligt Sebastian. Jag hör det varje gång och detta kommer upp och det håller inte. Det går att sälja spel till PC. Man måste göra bra spel bara, vissa klarar av det, andra inte. Ubisoft har genom olika åtgärder, inte bara DRM, utan även dåliga portar och försenade släpp, förolämpat PC-communityn massor av gånger.
Nu kommer dom och påstår att vi är för snåla för riktiga spel och förtjänar nåt slags mobil-apps alternativ. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, lägg ner hela skiten i stället. Jag känner ingen som skulle bry sig.
Ta inte detta personligt nu Sebastian, i grund och botten tycker jag du har många vettiga åsikter när du yttrar dig här, men ibland undrar jag om ni på FZ är lite väl skrajja för att säga ifrån angående stora speltillverkare.

Medlem

Yves Guillemot, den girigaste dumfan som någonsin gått i ett par skor?

Men klart, han vill väl ha extra pengar att torka sig i röven med han också, men detta är fel väg att gå.

Producera bättre spel så ska vi nog fan köpa dem också.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Sebastian Lind:

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Och det argumentet är så dåligt Sebastian. Jag hör det varje gång och detta kommer upp och det håller inte. Det går att sälja spel till PC. Man måste göra bra spel bara, vissa klarar av det, andra inte. Ubisoft har genom olika åtgärder, inte bara DRM, utan även dåliga portar och försenade släpp, förolämpat PC-communityn massor av gånger.
Nu kommer dom och påstår att vi är för snåla för riktiga spel och förtjänar nåt slags mobil-apps alternativ. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, lägg ner hela skiten i stället. Jag känner ingen som skulle bry sig.
Ta inte detta personligt nu Sebastian, i grund och botten tycker jag du har många vettiga åsikter när du yttrar dig här, men ibland undrar jag om ni på FZ är lite väl skrajja för att säga ifrån angående stora speltillverkare.

Det finns ingen här som hindrar dig att inte köpa spelet. Om ni inte gillar spelen, köp dem inte! Det jag inte förstår är varför så många laddar ner spelen olagligt istället? Till er som piratkopierar säger jag; Köp det lagligt eller spela det inte alls.

Medlem

Dumaste jag hört, och om detta nu är sant så får Ubisoft skylla sig själva. Dom har aldrig brytt sig om PC spelet, det är dåliga portar nerdränkt med väldigt aggressiv DRM. Sen släpper dom ju spelen en månad efter konsollerna och dom förväntar sig monstersales på PC? PC spelarna behandlas ju som andra klass konsumenter för fasen. Usch Ubisoft, att ni ens har mage att säga så här när ni själva begår så många fel!

Skrivet av AHTF:
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av StrongBad:

Som vanligt så skyller pirater ifrån sig. Det är aldrig deras fel att de stjäl, det är spelutvecklarna som tvingar dem!

Det gör dem ju.

Att välja att inte köpa produkten för att man tycker den är kass är något helt annat en att välja att piratkopiera den.

I det första fallet är man principfast i det andra fallet är man bortskämd.

Men kunder som köper deras spel kan ju inte spela, men pirater kan spela spelet. Det betyder att även om man köpt skiten så måste man cracka sönder skiten också? Låter ganska ovettigt eller hur?

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av StrongBad:

Som vanligt så skyller pirater ifrån sig. Det är aldrig deras fel att de stjäl, det är spelutvecklarna som tvingar dem!

Det gör dem ju.

Att välja att inte köpa produkten för att man tycker den är kass är något helt annat en att välja att piratkopiera den.

I det första fallet är man principfast i det andra fallet är man bortskämd.

Men kunder som köper deras spel kan ju inte spela, men pirater kan spela spelet. Det betyder att även om man köpt skiten så måste man cracka sönder skiten också? Låter ganska ovettigt eller hur?

Om man anser att man inte kan spela spelen utan att göra något olagligt, då är det så enkelt att man inte köper spelet alls och skiter i att spela det för att visa sitt missnöje.

Inaktiv

Ubisoft är full av skit. Ska se till att inte spendera en krona på spel ifrån deras illegala marknadsföring.

Skrivet av jiwn:

1. Siffran är taget är luften!
2. De borde reflekterat över hur mycket de mjölkar ut varje titel och kör på samma.
3 del 1: Vem fan vill köra UPlay
3 del 2: UbiDRM...

Summa summarum. När jag ser någonting som är släppt från Ubisoft nu, så är det inte ett spel jag känner att jag tittar på utan ett DRM paketerad kostym för någonting som kallades spel för 5-10 år sedan (beroende på vilken titel ).

Om Ubisoft siffror stämmer, så har de enbart sig själva att skylla på då jag menar att DRM och meningslös mjukvara för att ens få tillgång till spelet inte är för framtiden. Tycker de är sorgligt när att allt fler multimiljard företag växer sig större - och slutar lyssna på sina spelare.

Kolla hur bra det går för Valve (Steam):
- Utvecklarverktyg
- Stor community
- Tar del av all feedback

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av AHTF:
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av StrongBad:

Som vanligt så skyller pirater ifrån sig. Det är aldrig deras fel att de stjäl, det är spelutvecklarna som tvingar dem!

Det gör dem ju.

Att välja att inte köpa produkten för att man tycker den är kass är något helt annat en att välja att piratkopiera den.

I det första fallet är man principfast i det andra fallet är man bortskämd.

Men kunder som köper deras spel kan ju inte spela, men pirater kan spela spelet. Det betyder att även om man köpt skiten så måste man cracka sönder skiten också? Låter ganska ovettigt eller hur?

Det fula är även att du kan använda din cd key 10 ggr..

Medlem

Med tanke på vilket jävla skit DRM man får stå ut med om man köper deras spel så är det väl inte så konstigt?

Dock så tvivlar jag starkt på att så mycket som 95% av deras spel piratkopieras. Assassins Creed Revelations har t.ex. sålt 7 miljoner exemplar. Menar dom alltså att 140 miljoner har piratkopierat spelet? Tror inte det va?

Medlem

skippa eran förbannade DRM så skulle nog siffran ändras.


signatur

God is dead

Medlem

Det är synd att äkta journalistik knappt existerar längre. Någon skulle behöva granska sådana här uttalanden närmare och ställa de som gör dem mot väggen. Som det är nu kan pajasar som Yves vräka ur sig vad dynga som helst utan att bli ifrågasatta av den som intervjuar.

Medlem

Gå och gräv ner er Ubisoft, sluta leva i eran lilla bubbla.

Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Sebastian Lind:

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Och det argumentet är så dåligt Sebastian. Jag hör det varje gång och detta kommer upp och det håller inte. Det går att sälja spel till PC. Man måste göra bra spel bara, vissa klarar av det, andra inte. Ubisoft har genom olika åtgärder, inte bara DRM, utan även dåliga portar och försenade släpp, förolämpat PC-communityn massor av gånger.
Nu kommer dom och påstår att vi är för snåla för riktiga spel och förtjänar nåt slags mobil-apps alternativ. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, lägg ner hela skiten i stället. Jag känner ingen som skulle bry sig.
Ta inte detta personligt nu Sebastian, i grund och botten tycker jag du har många vettiga åsikter när du yttrar dig här, men ibland undrar jag om ni på FZ är lite väl skrajja för att säga ifrån angående stora speltillverkare.

Fast vänta nu. Man måste göra bra spel för att sälja på pc? Okej, så du menar att pc-spelare tankar hem dåliga spel illegalt för att spela dem? Varför skulle någon tanka hem ett spel om personen inte anser att det är värt ens tid? Anser man att ett spel är värt att spelas får man vackert slanta upp eller strunta i det, det är verkligen inte svårare än så. Att spela pc-spel är ingen rättighet. Om någon inte vill köpa t ex en Ubi-produkt för att de ogillar deras DRM-skydd så ger det inte personen rätt att tanka hem spelet illegalt – personen får helt enkelt överleva utan produkten. Pc-spelare är fantastiskt uppfinningsrika med att komma på undanflykter som "hade det varit bra skulle jag betalat för det/tankade för att testa, fanns inget demo/gillade inte ettan så ville testa tvåan före köp" osv osv osv... Det går att hitta på ursäkter in i oändligheten, men faktum är att det fortfarande inte gör det OK att ladda hem spel.

Dina insinuationer om att vi på FZ inte vågar trycka till de stora spelutvecklarna är befängda. Jag publicerar ett antal nyhetsartiklar dagligen, och det händer ofta att de porträtterar stora spelutvecklare i mindre smickrande dager. Vår nyhetsrapportering kan ibland vara väldigt kritisk och materialet skrivs för er läsares skull, ingen annans.

Medlem

Det är fantastiskt roligt att folk fortfarande försöker argumentera pirater till att inte vara pirater. Har visats i åratal nu att det inte funkar. Har visats i åratal att DRM inte fungerar.
CD Projekt kom ut med liknande siffror till Witcher 1. Deras lösning var att desarmera piraternas argument och ursäkter. Det är enda sättet att få en positiv syn från PC-communityn. En positiv syn från nämnd community gör givetvis inte att all piratering försvinner men de stöter inte bort de lojala fansen och om något så skapar de fler. Piratering kommer existera oavsett vad egentligen, men jag tycker det är en förbannat dålig anledning att lägga hinder för de som faktiskt inte piratar.
Lär av CDPR, Ubisoft.

Medlem

Tycker det låter som en väldigt hög siffra, men det kanske beror på att man måste cracka deras spel för att kunna spela dem överhuvudtaget?
Tycker det är trist att så många företag tror att F2P är vägen att gå även om just Ubisoft inte spelar någon som helst roll, vägrar att röra ett enda Ubisoft spel efter Might and Magic: Heroes VI.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Sebastian Lind:

Med tanke på hur utbredd piratkopieringen till pc är så kanske pc-spelare borde fundera lite över hur de själva beter sig innan de börjar jaga Ubisoft-chefen med fackla och högaffel. Jag säger inte att frågan är så enkel att varken Ubi-bossen eller "pc-spelarna" har 100 procent rätt. Men det är lätt att bara peka finger på andra istället för att vara självkritisk. Som man bäddar får man ligga.

Och det argumentet är så dåligt Sebastian. Jag hör det varje gång och detta kommer upp och det håller inte. Det går att sälja spel till PC. Man måste göra bra spel bara, vissa klarar av det, andra inte. Ubisoft har genom olika åtgärder, inte bara DRM, utan även dåliga portar och försenade släpp, förolämpat PC-communityn massor av gånger.
Nu kommer dom och påstår att vi är för snåla för riktiga spel och förtjänar nåt slags mobil-apps alternativ. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, lägg ner hela skiten i stället. Jag känner ingen som skulle bry sig.
Ta inte detta personligt nu Sebastian, i grund och botten tycker jag du har många vettiga åsikter när du yttrar dig här, men ibland undrar jag om ni på FZ är lite väl skrajja för att säga ifrån angående stora speltillverkare.

Jaha, uppenbarligen så är ju spelen tillräckligt bra för att vara värda att spela, men inte nog bra att betala för?
Intressant att folk alltid bara menar på att det är dom fulländade spelen man ska betala för, resten ska man spela gratis?

Och gällande er som gnäller över att siffror är tagna i luften, så är det många spel som 'ringer hem', vilket kanske inte alltid lyckas crackas bort/spärras. Grejen är ju att ubisoft knappast skulle våga erkänna om det är så dom får in sin statistik

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Med tanke på vilket jävla skit DRM man får stå ut med om man köper deras spel så är det väl inte så konstigt?

Dock så tvivlar jag starkt på att så mycket som 95% av deras spel piratkopieras. Assassins Creed Revelations har t.ex. sålt 7 miljoner exemplar. Menar dom alltså att 140 miljoner har piratkopierat spelet? Tror inte det va?

Assassins Creed: Revelations har inte sålt i 7 miljoner exemplar på bara PC. De räknar förmodligen alla plattformar. Det är svårt att veta när du inte anger din källa.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Tycker UBI tänker lite fel här. Varje nedladdat spel är inte en potentiell kund.
Många som laddar ner hade inte köpt ett spel i vanliga fall heller.

Skriv svar