City of Heroes stängs ner i november

Robot
City of Heroes stängs ner i november

NCsoft uppger att det snart är slut för den sju år gamla superhjälte-sagan och nuvarande studion Paragon Studios.

#city-of-heroes, #cryptic-studios, #ncsoft, #paragon-studios


City of Heroes stängs ner i november

Det har visst varit ganska långlivat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Säg vad man vill om MMOs, men det känns alltid vemodigt att läsa sånt här.

Medlem

Alla goda ting kommer till sitt slut. Eller hur var det nu?

Skrivet av Jonlissla:

Säg vad man vill om MMOs, men det känns alltid vemodigt att läsa sånt här.

Ja, håller med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Väldigt dåligt hanterat av NCSoft, nu har jag lirat CoX sporadiskt till och från sen release, har VIP sub pre-paid till november, utvecklarna gick nyligen ut med information om nästa stora patch, massa nyheter, vad som ligger i pipen osv, det här kom totalt oväntat både för dom och spelarna.

Medlem

Jag är inte så inne i MMO-världen. Jag har bara en fråga... Nu vet jag inte om hur City Of Heroes fungerar, om det är en månadskostnad som i WoW. Men rent hypotetiskt om man betalar månadsvis så lägger man ju ner väldigt mycket pengar på spelet. Då måste det kännas förjävligt när dom stänger ner servrarna? Eller kan man fortfarande spela på något sätt efter?


signatur

I want to play a game.

Medlem
Skrivet av zunkenrunken:

Jag är inte så inne i MMO-världen. Jag har bara en fråga... Nu vet jag inte om hur City Of Heroes fungerar, om det är en månadskostnad som i WoW. Men rent hypotetiskt om man betalar månadsvis så lägger man ju ner väldigt mycket pengar på spelet. Då måste det kännas förjävligt när dom stänger ner servrarna? Eller kan man fortfarande spela på något sätt efter?

Just City of Heroes har både gratis och månadsvis, betalar man månadsvis får man mer, båda har tillgång till en ingame butik där man kan köpa saker också.

Och ja det stämmer det är väldigt många som plöjt ner väldigt mycket pengar och tid i det här spelet det är väldigt surt för dom som gjort det och fortfarande spelar.

CoX går/gick för övrigt i vinst också men tydligen inte tillräckligt mycket för att NCSoft som utgivare skulle vara nöjda.

Medlem

CoX är Free to Play sedan förra året men det finns en hel del folk som fortfarande betalar månadsavgift för extra content.

Ändå är det lite udda att CoX fick på foten. Det var fortfarande lönsamt enligt uppgift. Ekonomiskt så har NCsoft har haft problem med flera av sina projekt. Bland annat Aion blev inte den braksucce som de hade hoppats så det är ju fullt möjligt att de försöker strama upp företaget genom att dra ner på antalet titlar.

Andra rykten gör gällande att det handlar om att Cryptic äger "motorn" till spelet och att lease-tiden har gått ut. Men om det är sant så borde det här ju inte komma som en blixt från klar himmel. Nyheten verkar ju ha nått Paragon Studios samtidigt som spelarna.

Har själv aldrig spelat spelet. Men jag säger som @Jonlissla: det är alltid tråkigt att läsa sådant här. Främst med tanke på alla sociala nät som bara bryter ihop när ett spel läggs ner. En vän till mig har spelat sedan dag I och har berättat en hel del goda historier om hur skoj han har haft tillsammans med andra spelare både i och utanför CoX.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Synd, finns inget annat superhjälte spel som ens kommer i närheten. Champions Online och DC Online var stora besvikelser.


signatur

I drank what?

Medlem

Hade många roliga och långa nätter med mina vänner på andra sidan Atlanten. Dock inte spelat spelet särskilt mycket dom senaste åren, och vi har mer eller mindre gått skilda vägar vad gäller MMO spelandet.

Det är trist när ett MMO stängs ner, särskilt när det fortfarande är relativt aktivt och har en del spelare. Min förhoppning, är att devsen från Paragon Studios snabbt hittar nya jobb, eventuellt för att återgå till att jobba för Cryptic, och förbättra deras spel. Vad gäller City of Heroes spelarna, så finner jag det troligt att många antingen slutar spela MMO helt, eller kommer migrera till något annat superhjälte MMO (Champions eller DCUO).


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Men det var väl bra? Var på tiden att dom lade ner det där gamla b-spelet.
Det tackar jag gudarna för!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Men det var väl bra? Var på tiden att dom lade ner det där gamla b-spelet.
Det tackar jag gudarna för!

Om du gläds över det måste spelet påverkat din vardag till den milda grad att du blev glad nu när det försvann. Ganska sorgligt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av ivanhoe68:

Men det var väl bra? Var på tiden att dom lade ner det där gamla b-spelet.
Det tackar jag gudarna för!

Om du gläds över det måste spelet påverkat din vardag till den milda grad att du blev glad nu när det försvann. Ganska sorgligt.

Har inte spelat B-spelet, men kollat när en polare lirat det, och det var ett riktigt B-spel.
Sorgligt säger du? Nä inte alls, sorgligt är det när folk svälter i världen.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Jag tyckte spelet var kul i några veckor när det var nytt men bristen på variation var det som fick mig att tröttna. Samma typer av mobs ifrån lvl 1 till 30. Såg liknande problem i Champions Online och DC Online. Gillade dock character creation i alla tre spelen. Hade tex en flygande pundare i CoH hehe. Förvånad att skulle ta mer än 7 år innan dom drog pluggen.

Medlem

lol finns den kvar ännu?... :/


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Medlem

Sorligt asså, verkligen sorgligt. Hade sjukt mycket skoj på det spelet, det spelet hade en av de bästa rollspels communities som skådats i MMOs.

1
Skriv svar