Dark Souls-skaparen funderar på att göra spelet lättare
Ett av nutidens kanske svåraste spel kan kanske få en justerad svårighetsgrad. Det viktigaste är att spelet ska vara roligt, säger Hidetaka Miyazaki.
Visst är det svårt, men aldrig orättvist svårt. Det gäller bara att hålla tungan rätt i mun, lära sig fiendernas attackmönster och inte springa rätt in och hugga vilt omkring sig. Det är lite det här jag har saknat i spel. Samma sak som när man var liten och klarade Mega Man eller något, fantastisk känsla.
Redigerat 2010-05-23 13:37 av dig
Det första vettiga jag hört från Miyazaki-san. Man ska väl inte sikta på frustration?
Ser hellre att NG+ (osv.) blir svårare; fiender rör sig och anfaller annorlunda, andra drops/items tillgängliga så att det faktiskt inte bara är där för att grinda. Att fiender bara gör mer skada och har mer HP räcker inte jättelångt, och är inte en tillräckligt stor utmaning som motiverar att köra vidare genom NG+ (enligt mig iallafall).
Men med det sagt är jag ganska jäkla nöjd som det är nu! Längtar fruktansvärt mycket efter nästa spel av From Software!
Största problemet med Dark souls i allmänhet är kameran imo, skulle föredra en mer utzoomad vy i ett spel där man ändå måste planera sin approach mer eller mindre jämt. Dark Souls på PC har ju också vissa problem med kontrollen, väl svajig och jobbig. Får väl ta och skaffa mig en modern gamepad.
Dark Souls är underbart svårt till en början, men nu när jag är level 40 börjar jag tröttna på det Vissa ställen i spelet känns bara jävligt jobbiga i längden, t.ex. Blighttown.
Medans många av bossarna innan har varit en njutning att nöta i 2-3 timmar tills man klarar de.
Men en lättare svårighetsgrad.... ja. Men bara till ps3 nu; vänta med PC-versionen iaf ett par månader och sen gör det enklare för de som tröttnat på det svåra. Men att nerfa allt nu skulle göra att många inte vågar testa det svåra och därmed missar tjusningen med spelet.
Gör även det möjligt att ändra svårighetsgrad när man vill, dvs om man fastnar kan man sänka så det blir lite lättare och sen höja igen när tagit sig igenom det.
Alternativt tänk utanför ramarna och gör något helt nytt med svårighetsgraden. Kanske nåt i stil med en buff som gör dig mer stryktålig + starkare i 10 min men som bara går använda en gång varannan timme. Då kan man spara det till något där det verkligen behövs men samtidigt behålla svårigheten med resten av spelet.
Det fina med demon souls och dark souls är att när man väll har klarat något svårt så får man en sån skön känsla av belöning.
Det är svårt av en anledning och det är inte ett spel för alla.
Jag har spelat ganska mycket demon souls innan men klarade mig bara till första draken innan jag sten dog. Den absolut svåraste fighten tyckte jag var Ornstein and Smough som jag flera gånger tog hjälp online för att försöka klara, men de dog så jag fick ta de själv tillslut
För de nya spelarna kan jag rekommendera att läsa på lite om olika stats, särskilt hur sköldar fungerar. Sedan kan det vara en god idé att satsa på stats till ett speciellt vapen t.ex är olika enhandsspjut bra nybörjar vapen då man kan blocka och attackera samtidigt. Alla vapen i dark souls är bra på ett eller annat sätt, det har mycket med din spelstil att göra.
Dark Souls är svårt på rätt sätt. I inferno i diablo 3 så blir du 1-shottad helt random utan att du kunde göra något. Medan om du dör i dark souls så var det du som spelade dåligt
Mja, mjo, visst var det så förut, men inferno har blivit mycket mindre orättvist på sistone... Dock håller jag med om att det vart svårt på fel sätt.
Dark Souls är svårt på rätt sätt
Så sant.
Dödade precis The Four Kings i NG+ efter att ha gått igenom en hel ordeal. Slut på kortvariga förbannelser så jag kunde inte ta mig igenom New Londo. Var tvungen att springa ner till The Depths och få en förbannelse på mig för att sedan farma spöken för Transient Curse... (hade köpt upp alla hos snubben som sålde dem) Hur som helst, det var en helt obeskrivlig känsla när jag dödade bossen. Allt var svårt, till och med vägen TILL bossen. Man kan bli sjukt arg, men tillfredsställande är det verkligen.
Bästa spelet någonsin, enligt min mening.