Nvidia: "Nästa konsolgeneration blir den sista"

Medlem

Troligt, idag är ju problem bara att logga in för att spela single player på konsolerna.
Det var bättre förr då spelen bara sa poff och startade, utan login, savegames, uppdateringar, reklam, "acheivments" och annan skit som ska gå över nätet. Någon minuts laddningstid visst men du blev iaf inte sittandes med en konsol likvärdig en död tegelsten ifall internet inte fungerar.

Medlem

USA ligger i runda slängar 10 år efter Sverige på bredband, och Sverige har minst 5-10 år till att klara ett vettigt spel-cloud och de med dryga latenser borträknat. De är klart den cloud-anställda killen säger så här.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Hade varit skönt om det tagit slut för 7år sedan.

Medlem

Tyvärr är det väl framtiden. Men jag vill inte att det ska vara så.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag hoppas att det utvecklas och blir ett bra komplement till annan distribution men jag hoppas verkligen inte att det blir det enda alternativet. Min internetuppkoppling har den senaste veckan varit nere mer än uppe och då har det varit riktigt fint med ett gäng spel som inte är bundna till någon form av online-DRM.

Det verkar ju också som många spelutvecklare på Kickstarter väljer att släppa spelen DRM-fria efter spelarnas önskemål men vet inte om det är en bra indikation på vad spelare i allmänhet vill ha eller inte.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

KoP
Medlem

Så... har man strul med sin uppkoppling kan man inte spela? Kul.

Medlem

Jag sitter redan och spelar spel på on live det går helt okey för mig faktiskt jag har nog världen sämsta dator och därför jag använder tjänsten tyvärr är utbudet inte så bra. det är lätt framtiden för att det tar också bort Piratkopieringen, och där är det utvecklare gillar

phi
Medlem

Utan tekan så är cloud gaming framtiden och kommer att utgöra en väldigt stor del av vårat spelande. Men med framtiden menar i alla fall inte jag de närmaste 5 åren utan längre bort än så. Vi har tyvärr för dåliga uppkopplingar än så länge, bland annat.

Medlem

När alla samtidigt ledigt får 60fps 1920x1080p och pingtid på 20ms - så visst.

Nästa generation är nästa år - och alltså om 6-7 år skulle molnspelandet tagit över - tror inte det - om inte ens lokal maskin kan producera det.

Medlem
Skrivet av purjo:

Jag är enoooooooormt tveksam till cloud gaming, tror aldrig konsolmarknaded kommer dö, spela Fifa med polarna från soffan på en 60tums-tv och sänka några öl blir aldrig tråkigt. Sen så hatar jag när single-playerspel kräver konstant internetuppkoppling, det gör mig bara arg.

Vad är det som skulle hindra dig från att i framtiden spela Fifa på din 60-tummare via molntjänster menar du?

phi
Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Stör mig på den högre latency på lcd monitorer jämfört med crt monitorer så detta lär inte va nåt för mig Har själv 100/100 mbit Bahnhof, men hur många andra har det i Sverige? Lär dröja läääänge innan alla har tillgång till det.

Du måste ha testat dåliga LCD-skärmar i så fall. Finns många skärmar som klarar sig under en frame input lag. Högre hz i nivå med CRT-skärmar få gärna bli vanligare.

Är 100/100 mbit verkligen så ovanligt? Till och med mina föräldrar som bor ute i norrlandsskogarna i ett samhälle med knappt 2000 invånare har 100/100 mbit idagsläget via bredbandsbolaget.

Tyvärr räcker inte 100/100 mbit långt när det kommer till cloud gaming.

Inaktiv
Skrivet av Bojkott:

Runt 80% av den globala internettrafiken går idag åt till piratkopiering, snacka om slöseri.

Stämmer inte alls. Det ligger på 10-30% beroende på var man bor (om man antar att i princip all P2P eller Bittorrent är piratkopiering). På vissa platser är dock P2P uppåt 50% på upptrafiken.

Medlem
Skrivet av woho:

Troligt, idag är ju problem bara att logga in för att spela single player på konsolerna.
Det var bättre förr då spelen bara sa poff och startade, utan login, savegames, uppdateringar, reklam, "acheivments" och annan skit som ska gå över nätet. Någon minuts laddningstid visst men du blev iaf inte sittandes med en konsol likvärdig en död tegelsten ifall internet inte fungerar.

Nämn några konsolspel där man måste "logga in" för att börja spela.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Finns ju lite hinder dock, alla ska ha hastighet till att lösa problemet sen hur ställer sig företag/länder till detta? Ett land kan ju enkelt påverka vad man kan spela.
Makten finns inte längre hos konsumenterna utan staten kan ju enkelt förbjuda/stänga ner tjänster (iaf dom i öst) Sen hur funkar det med länder där dom har förbud för vissa spel?

Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Stör mig på den högre latency på lcd monitorer jämfört med crt monitorer så detta lär inte va nåt för mig Har själv 100/100 mbit Bahnhof, men hur många andra har det i Sverige? Lär dröja läääänge innan alla har tillgång till det.

Plasma är billigt så om det stör dig så mycket är det bara att köpa en plasma och köra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tror folk glömmer att Sverige (och skandinavien) ligger rätt långt framme när det gäller internethastigheter och telenät

Jag bor i Belgien sedan 4 år och när jag först annlände (bryssel) var det 50kb/s ner 10-20kb/s upp som gällde, detta levererades av deras statligt ägda bolag Belgacom (tänk gamla Telia). Kostade 50€ i månaden och du hade en trafikgräns på 500Mb-1Gb/månad. Därefter ströps linan till under 10kb/s för resten av perioden.

Flyttade nyss och bytte abonnemang nu har jag dryga 6Mb/s ner, 400kb/s upp och "Fair use download" (började komma för lite mer än ett år sedan) för blotta 54€/månad. Det näst snabbaste abonnemang man kan få.

Datatrafik i telefon har precis kommit iom smartphones, kostar skjortan och ger drygt 500Mb i månaden.

Ni glömmer hur bortskämda ni är där hemma med all teknik, snuskigt billiga telefoner, fria minuter (finns knappt här nere) och snabbt och billigt internet.

Men ja jaa ee inte bitter ja

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Bojkott:

Runt 80% av den globala internettrafiken går idag åt till piratkopiering, snacka om slöseri.

Stämmer inte alls. Det ligger på 10-30% beroende på var man bor (om man antar att i princip all P2P eller Bittorrent är piratkopiering). På vissa platser är dock P2P uppåt 50% på upptrafiken.

Stämmer, fel av mig. Det var Kinas totala internettrafik som bestod av skyhög piratkopiering.

Medlem

Nej, absolut inte. Horribelt med delays och likande.

Internet är dessutom alldeles för långsamt ens i Sverige i många fall för att ens använda klienter så som Steam för att digitalt köpa spel; för mig fungerar det inget vidare till exempel. Ett större spel ta ungefär 6 timmar att ladda ner, under vilket allt internet är fullkommligt oanvändbart.

Medlem
Skrivet av meat4u:

Tror folk glömmer att Sverige (och skandinavien) ligger rätt långt framme när det gäller internethastigheter och telenät

Jag bor i Belgien sedan 4 år och när jag först annlände (bryssel) var det 50kb/s ner 10-20kb/s upp som gällde, detta levererades av deras statligt ägda bolag Belgacom (tänk gamla Telia). Kostade 50€ i månaden och du hade en trafikgräns på 500Mb-1Gb/månad. Därefter ströps linan till under 10kb/s för resten av perioden.

Flyttade nyss och bytte abonnemang nu har jag dryga 6Mb/s ner, 400kb/s upp och "Fair use download" (började komma för lite mer än ett år sedan) för blotta 54€/månad. Det näst snabbaste abonnemang man kan få.

Datatrafik i telefon har precis kommit iom smartphones, kostar skjortan och ger drygt 500Mb i månaden.

Ni glömmer hur bortskämda ni är där hemma med all teknik, snuskigt billiga telefoner, fria minuter (finns knappt här nere) och snabbt och billigt internet.

Men ja jaa ee inte bitter ja

Spelar ingen roll om du kan föra över 9348923482349 324 gigabyte i nanosekunden eller inte. Det viktiga är inte bandbredden utan det är fördröjningen.

Tryck ner windows knappen+R och skriv CMD. Sedan skriver du "ping fz.se" och titta vad som står på time. I mitt fall är det omkring 19ms vilket skulle betyda att det är en JÄVLA stor fördröjning och det skulle inte vara möjligt att spela snabba spel över min 100mbit uppkoppling.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Att streaming, digital download och allt vad det heter skulle ta över helt kommer inte att hända förrän höghastighetsbredband blir tillgängligt för fler hushåll. I dagsläget verkar man endast fokusera på att göra tillgängligt så hög hastighet som möjligt inne i storstäderna. Jag som bor strax utanför Göteborg har å andra sidan en maxhastighet på 4 mbit/s (realistisk hastighet, utlovat 6-8 mbit/s kan man ju drömma om..). Tror knappast att det ser bättre ut i andra länder.

Inaktiv

Ska vara SKIVA! <3

Medlem

Ok, ni som är emot konsolerna men för "cloud-gaming"... ehm, motsägelsefulla.

Medlem

Jag tror att nästa steg i utvecklingen är att vi går ifrån fysiska media tex steam only. Men enbar dör har vi många.steg att klara av ett: det behövs fortfarande större spridning på höghastighets internet.Två: retail kommer slåss med näbbar och klor för att inte bli av med produkter att saluföra.

När vi komnit så långt tror jag man kan börja tänka på cloud gaming.

Men jag tycker absolut det är bra att det investeras och forskas på området. Kan de producera en tjänst som skulle kunna ersätta konsollen hemma vore det absolut interessant. Tänk er spotify fast man får spela vilka spel.man vill istället.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Det enda problemet med cloud-gaming är, som sagt, latensen. Upplösning är ett mindre problem: man kan rendera riktigt högt och skala ned och det kommer se utmärkt ut ändå.

Men latensen är problem. Samtidigt ska man komma ihåg att om man mäter den tiden det är från att man rör en spak på en xbox kontroll till något händer på skärmen så är det rätt så lång tid redan idag. Det är inte som att konsolen har 0 ms och det bara är skärmen. Med andra ord finns det saker man kan jobba bort på serversidan och klientsidan som inte har något med ping att göra. Om vi därtill adderar lite avancerad nätkod för att smootha ut allt så kan det nog fungera rätt så bra.

Jag kommer helt klart hata det och många "äldre" gamers med mig. Men precis som 9 av 10 idag spelar med uppåt (i realieten) 100 ms mer latens än vad vi som växte upp med 8bits spel på en CRT gjorde, så kommer folk vänja sig och tycka att det är OK.

Medlem

Själv har jag 8/? mbit (det högsta jag kan ha)och jag bor 6mil från stockholm........... Jag tror att det kan komma igång på riktigt först om 10-20 år men någon typ av konsol kommer vara kvar pc är ju så jävligt jobbigt att fixa å trixa med. Vill själv minimera tiden som går åt till annat en rent spelande. Spela spel är prio 1 för mej allt annat trixande ska bort

MFZ
Medlem

är väl inte helt otroligt, han pratar ju iaf om ca 6-7 år in i framtiden.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av meat4u:

Tror folk glömmer att Sverige (och skandinavien) ligger rätt långt framme när det gäller internethastigheter och telenät

Jag bor i Belgien sedan 4 år och när jag först annlände (bryssel) var det 50kb/s ner 10-20kb/s upp som gällde, detta levererades av deras statligt ägda bolag Belgacom (tänk gamla Telia). Kostade 50€ i månaden och du hade en trafikgräns på 500Mb-1Gb/månad. Därefter ströps linan till under 10kb/s för resten av perioden.

Flyttade nyss och bytte abonnemang nu har jag dryga 6Mb/s ner, 400kb/s upp och "Fair use download" (började komma för lite mer än ett år sedan) för blotta 54€/månad. Det näst snabbaste abonnemang man kan få.

Datatrafik i telefon har precis kommit iom smartphones, kostar skjortan och ger drygt 500Mb i månaden.

Ni glömmer hur bortskämda ni är där hemma med all teknik, snuskigt billiga telefoner, fria minuter (finns knappt här nere) och snabbt och billigt internet.

Men ja jaa ee inte bitter ja

Spelar ingen roll om du kan föra över 9348923482349 324 gigabyte i nanosekunden eller inte. Det viktiga är inte bandbredden utan det är fördröjningen.

Tryck ner windows knappen+R och skriv CMD. Sedan skriver du "ping fz.se" och titta vad som står på time. I mitt fall är det omkring 19ms vilket skulle betyda att det är en JÄVLA stor fördröjning och det skulle inte vara möjligt att spela snabba spel över min 100mbit uppkoppling.

Jag pingade 11ms mot fz.se, och jag känner inte av sån jätte hemsk input lag på t.ex. Gaikai. Den finns där men inte så det stör, speciellt inte om man lirar med handkontroll tack vare sin lägre sensitivity.

Sen ska det ju även vara värt att tänka på att han tror att nästa generation blir den sista, och får dom maskinerna en livslängd på ca: 10år så betyder ju det alltså att cloud-gaming måste ha blivit tillräckligt utbyggt runt år 2020. Är vi alltså inte redo för det 2020 så innebär det att det finns plats för en ännu en ny generation, och cloud-gaming skjuts upp till 2030.

För mig råder det inga tvivel om att detta är framtiden, men hur pass nära den framtiden är återstår att se. Kanske vi får se nån hybridlösning, vem vet?

Medlem
Skrivet av MachOne:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av meat4u:

Tror folk glömmer att Sverige (och skandinavien) ligger rätt långt framme när det gäller internethastigheter och telenät

Jag bor i Belgien sedan 4 år och när jag först annlände (bryssel) var det 50kb/s ner 10-20kb/s upp som gällde, detta levererades av deras statligt ägda bolag Belgacom (tänk gamla Telia). Kostade 50€ i månaden och du hade en trafikgräns på 500Mb-1Gb/månad. Därefter ströps linan till under 10kb/s för resten av perioden.

Flyttade nyss och bytte abonnemang nu har jag dryga 6Mb/s ner, 400kb/s upp och "Fair use download" (började komma för lite mer än ett år sedan) för blotta 54€/månad. Det näst snabbaste abonnemang man kan få.

Datatrafik i telefon har precis kommit iom smartphones, kostar skjortan och ger drygt 500Mb i månaden.

Ni glömmer hur bortskämda ni är där hemma med all teknik, snuskigt billiga telefoner, fria minuter (finns knappt här nere) och snabbt och billigt internet.

Men ja jaa ee inte bitter ja

Spelar ingen roll om du kan föra över 9348923482349 324 gigabyte i nanosekunden eller inte. Det viktiga är inte bandbredden utan det är fördröjningen.

Tryck ner windows knappen+R och skriv CMD. Sedan skriver du "ping fz.se" och titta vad som står på time. I mitt fall är det omkring 19ms vilket skulle betyda att det är en JÄVLA stor fördröjning och det skulle inte vara möjligt att spela snabba spel över min 100mbit uppkoppling.

Jag pingade 11ms mot fz.se, och jag känner inte av sån jätte hemsk input lag på t.ex. Gaikai. Den finns där men inte så det stör, speciellt inte om man lirar med handkontroll tack vare sin lägre sensitivity.

Sen ska det ju även vara värt att tänka på att han tror att nästa generation blir den sista, och får dom maskinerna en livslängd på ca: 10år så betyder ju det alltså att cloud-gaming måste ha blivit tillräckligt utbyggt runt år 2020. Är vi alltså inte redo för det 2020 så innebär det att det finns plats för en ännu en ny generation, och cloud-gaming skjuts upp till 2030.

För mig råder det inga tvivel om att detta är framtiden, men hur pass nära den framtiden är återstår att se. Kanske vi får se nån hybridlösning, vem vet?

Jag bor i norra Sverige så om fz nu ligger nära stockholm vilket jag tror så är det 100 mil dit. Du pingar 10ms så du bor nog inte högre norrut än Umeå.

Tänk dig nu om du kopplar upp mot en server central i Paris eller liknande som i WoW. Hur hög ping tror du att du skulle få?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Moderator | Testpilot
Skrivet av burkmopp:

Cloud gaming är säkert framtiden för konsoler, men fan inte PC. Vill inte att mina personliga bilder/filer/projekt etc ska finnas på någon server som jag inte har koll på.

För att inte tala om spel mods etc.

Du vill alltså säga att Steam inte är bra?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av MachOne:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av meat4u:

Tror folk glömmer att Sverige (och skandinavien) ligger rätt långt framme när det gäller internethastigheter och telenät

Jag bor i Belgien sedan 4 år och när jag först annlände (bryssel) var det 50kb/s ner 10-20kb/s upp som gällde, detta levererades av deras statligt ägda bolag Belgacom (tänk gamla Telia). Kostade 50€ i månaden och du hade en trafikgräns på 500Mb-1Gb/månad. Därefter ströps linan till under 10kb/s för resten av perioden.

Flyttade nyss och bytte abonnemang nu har jag dryga 6Mb/s ner, 400kb/s upp och "Fair use download" (började komma för lite mer än ett år sedan) för blotta 54€/månad. Det näst snabbaste abonnemang man kan få.

Datatrafik i telefon har precis kommit iom smartphones, kostar skjortan och ger drygt 500Mb i månaden.

Ni glömmer hur bortskämda ni är där hemma med all teknik, snuskigt billiga telefoner, fria minuter (finns knappt här nere) och snabbt och billigt internet.

Men ja jaa ee inte bitter ja

Spelar ingen roll om du kan föra över 9348923482349 324 gigabyte i nanosekunden eller inte. Det viktiga är inte bandbredden utan det är fördröjningen.

Tryck ner windows knappen+R och skriv CMD. Sedan skriver du "ping fz.se" och titta vad som står på time. I mitt fall är det omkring 19ms vilket skulle betyda att det är en JÄVLA stor fördröjning och det skulle inte vara möjligt att spela snabba spel över min 100mbit uppkoppling.

Jag pingade 11ms mot fz.se, och jag känner inte av sån jätte hemsk input lag på t.ex. Gaikai. Den finns där men inte så det stör, speciellt inte om man lirar med handkontroll tack vare sin lägre sensitivity.

Sen ska det ju även vara värt att tänka på att han tror att nästa generation blir den sista, och får dom maskinerna en livslängd på ca: 10år så betyder ju det alltså att cloud-gaming måste ha blivit tillräckligt utbyggt runt år 2020. Är vi alltså inte redo för det 2020 så innebär det att det finns plats för en ännu en ny generation, och cloud-gaming skjuts upp till 2030.

För mig råder det inga tvivel om att detta är framtiden, men hur pass nära den framtiden är återstår att se. Kanske vi får se nån hybridlösning, vem vet?

Jag bor i norra Sverige så om fz nu ligger nära stockholm vilket jag tror så är det 100 mil dit. Du pingar 10ms så du bor nog inte högre norrut än Umeå.

Tänk dig nu om du kopplar upp mot en server central i Paris eller liknande som i WoW. Hur hög ping tror du att du skulle få?

Som det ser ut idag så är ju cloud-gaming inget att hänga i granen för dom flesta. Men låt oss säga att det byggs cloud-servrar i Luleå, Stockholm och Malmö till en början, då har man nog löst problemet för större delen av Sverige i alla fall. Ett cloud-nät är ju inget som byggs på en dag, utan det kommer dröja bra många år innan det är tillräckligt utbrett för att kunna bli en standard, men för det så krävs det ju att någon tar initiativ och ser till att servrarna byggs. Så länge servrarna är utanför det svenska nätet så kommer det inte bli något hit, vare sig du bor i Kiruna eller Malmö. Möjligtvis att Malmöborna kan njuta av det om det byggs en server i norra Tyskland.

Skriv svar