Avellone: "Rädd att folk tröttnar på Kickstarter"

Medlem

Jaha, så nu har dom slutat tro på att folk vill ge pengar för spel som folk vill se förverkligade. Eller nej, så var det nog inte. Folk gav nog pengar för att det kändes som en poppig innegrej och då är det viktigt att inte för många sysslar med kickstarter, för annars tröttnar folk och söker sig till coolare utvecklare som börjat med punchstarter.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Själv hoppas jag mycket på Wasteland 2 och Defensegrid 2, lyckas dessa kan jag trycka in mer pengar såklart.

Men att vi skulle tröttna? Nja dom flesta av oss har väl mer eller mindre än vana av att betala för något som inte lever upp förväntningarna? Nu när vi betalar långt innan kanske det drar lite åt andra hållet.

Det är ju inte så att vi slutar köpa spel för att man har gått på en nit ett par gånger.

Medlem

Jag kan hålla med till viss del. Backade själv Project Eternity och enbart det. Har en känsla att långt ifrån alla bemödar sig att leta upp mindre projekt utan nöjer sig att stödja de coola nostalgi-förstärkta projekten. Är inte så mycket nya saker som får skjuts som nya saker baserat på äldre saker. Project Eternity, Double Fine Adventure, Wasteland 2, Planetary Annihilation, Leisure Suit Larry etc. Alla baserat på äldre spel.

Säger inte det är en dålig sak, många utav dem har vi saknat men ser en trend bland de mest framgångsrika projekten.

phi
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Loor Drops rollspel "Shaker" http://www.kickstarter.com/projects/lootdrop/an-old-school-rp...
verkar ha drabbats av pengautmattning... För många lovande spel på en gång.

Eller så tror inte folk på varken spelet eller personerna bakom spelet. Jag är i alla fall en av dom som inte backat spelet pga deras skitdåliga pitch. Jag fattade inte alls vad spelet skulle vara för typ av "old school RPG" förrän två veckor senare och då insåg jag att spelet aldrig kommer att nå sitt mål.

Som brorsan sa när han såg deras pitch: "Vet dom alls vad dom vill göra för något spel? Ska det vara fantasy eller sci-fi? Blir det TPS, FPS eller isometriskt? Real time- eller turn based-strider? Jag förstår inte riktigt vad för spel dom vill göra".

Jag kändes precis samma sak och beslöt alltså att inte backa spelet och så här i efterhand känns det ju som ett bra beslut.

Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag är redan trött på kickstarter, känns som att allt ska kickstartas nu förtiden, snart kommer EA och vill kickstarta sina spel....

Det är för de har visioner som ingen utgivare "köper" så dom får inte pengar till det, då är det väl bra de kan gå direkt till folket som eventuellt ska handla och fråga om de vill eller inte. Vill då tillräckligt många så funkar det. Är ju skitbra lösning.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:
Skrivet av Kuci:

Kickstartar inget projekt själv då jag inte har en bra inkomst men jag tycker definitivt att de spel som skapas är oftast mycket mer intressanta än vad stora spelutgivare gör.

Dock hoppas jag att företag håller sig borta från kickstarter, Uber Entertainment vill göra Planetary Annihilation (likt Total Annihilation, Supreme Commander-serien) och enligt mig har de råd att göra det utan fans pengar...

"Enligt mig har de råd" - kul att du har så mycket insikt i hur mycket det kostar att göra ett spel i en studio med fler än en person, *utöver* Ubers ekonomiska tillgångar.

Kickstarter är till för att ta idéer som kommit en bit på väg, in i mål. Eftersom pengarna går till initiativ man själv väljer (du betalar inte EA, som öser in pengar i annan skit trots att du kanske bara ville köpa ett enda spel från dem) och du stöttar i den mån du kan och vill - ser jag en konstant potential.

Så länge skepticismen inte växer (om flera stora projekt floppar eller kör rejäla bedrägerier) kommer det här att vara ett ypperligt verktyg till att få fram produkter som konsumenter faktiskt vill ha, trots att de inte är del av den enorma hjärndöda massa som bara konsumerar samma skit, hela tiden och vad det än kostar.

Det är just den där bedrägeri delen jag är orolig över och med mitt påstående så menar jag att jag ser på Uber Entertainment som att de vore DICE.

De flesta andra kickstarter projekten har jag inte sett har varit från stora studios, men jag kan ha fel.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av neonille:

Nja, att skänka pengar till kickstarter är som att förboka. Du riskerar att köpa grisen i säcken ja. Men Enda skillnaden är att spelet inte är påbörjat ännu...

I värsta fall kan man ju också förlora sin investering helt och hållet, och där är något som faktiskt kan göra så att folk tappar tilltro till kickstarters... att ett projekt går i konkurs eller att någon rent av stjäl alla pengarna som skänkts

Fast det är ju inte en investering, när man signar sig på sidan så framkommer det med all tydlighet att man donerar pengar, som tack för dessa får man en belöning om projektet lyckas.

Själv ser jag Kickstarter som ett sätt att få spel som aldrig annars hade skapats eftersom det inte finns en utgivare idag som är villig att stå bakom dessa då de inte inbringar lika mycket pengar som spelen med en betydligt större budget.

Personligen har jag inga problem med ifall det är en stor utgivare eller en liten utvecklare som begär pengar ifall det innebär att en "riktig" uppföljare hade gjorts på Syndicate eller Dungeon Keeper. Dock hade jag nog inte donerat mer än 10-15 dollar då jag saknar förtroende för många stora utgivare.

Skrivet av marcus8958:

Har lagt ner totalt 3000kr på 3 olika projekt.

Jag gillar kickstarter för jag får välja var mina pengar ska gå och till vilka utvecklare jag personligen tycker har bra idéer.

Jag med, har nog lagt mer pengar på Kickstarter än jag gjort på spel på väldigt länge.

Medlem

Har kickstartat två projekt änsålänge.
Tim schaefers nya äventyrsspel som startade trenden.
och Chris roberts Star citizen.
Själv drar jag mig ofta för att investera i något långsiktigt. Men om jag träffar på något bra som med ovan projekt som jag verkligen tror på. Då investerar man

Hade nog gått in på Occulus Rift och Ouya också om jag haft det bättre ekonomiskt ställt, men det får räcka med två kickstarters för i år

Medlem

Ja folk kommer nog tröttna på att få bra spel istället för konsollifierade skitspel.

Så blir det nog.

Inte.

12
Skriv svar