Euro Truck Simulator 2

Medlem
Skrivet av toastmeister:

Man drar in oförskämt lite pengar på en anställd chaufför.

Som i verkligheten då alltså.

Medlem

Kollade på videon lite och det verkar ju ascoolt

Alltså, då måste ni förstå att jag nog är en av de få som faktistk spelar Need For Speed: Hot Pursuit i freeroam. Det finns inget att göra i freeroam. "Bara" åka omkring med sin läckra bil och kolla in miljöer. Som att åka tåg och se landskapet passera. Men det är ju det som är skön känsla ibland och köra fet truck gör man ju inte direkt i verkliga livet så det verkar skitfräckt!


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Usch va många torrbollar det finns här :S Jag uppskattade artikeln, hade aldrig läst den om det inte varit för den lite humoristiska vinklingen, då spelet i sig verkade totalt ointressant från första början.
Nu fick jag dock lite goa vibbar från den gamla GTA tiden när jag brukade sno en buss och glida runt i stan "lagligt" och leka busschaffis! Det var ett ganska roligt ombyta från den ordinära actionen.

Medlem
Skrivet av Leffe-Bengan:

"och kortare stunder njuter jag faktiskt av styra 18 meter rullande livsfara över hela det centraleuropeiska vägnätet."

Det här fick mig att skratt högt! Väl skriven recension Tomas!

Och nu kom jag på att man kan knäcka ett par bärs hemma samtidigt och köra rattfull också

Och spela musik samtidigt. Det lär ju truckers göra.

Spela musik, dricka öl, ta det lugnt, spela truck simulator 2

I LIKE IT Haha fyfan vilken grej!
Edit: Och nu kom jag på att min Logitech DFP har 900graders rattutslag. Det luktar inköp det här.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Man måste ha ratt & pedal för sånt här!


signatur
Medlem
Skrivet av polaczek:

Varför har man ens en gamepad kopplad till PC:n?

För att spela Blur och Alien Breed med snyggare grafik

Skrivet av Bojkott:

Det borde vara
1 = Värdelöst
2 = Dåligt
3 = Tveksamt
4 = Bra
5 = Väldigt bra

Tre grader av icke-rekommendation och två för rekommendation? Nej du, FZs graderingsystem är genomtänkt som det är.

Skrivet av Huskisson:

Ha ha, vi får väl i alla fall konstatera att FZ underskattade det genuina intresset för den här sortens simulator!

Ja verkligen


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv

Spelar fan hellre detta än uttjatade shooters

Medlem

Kan tänka mig en jävla massa andra skitspel som fötjänar sämre betyg än detta, alla jävla utomjodingar/övernaturligt skit.

Jävla tur att jag inte följer FZs betyg, då hade jag aldrig fått köpa något spel

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Bojkott:

Det borde vara
1 = Värdelöst
2 = Dåligt
3 = Tveksamt
4 = Bra
5 = Väldigt bra

Tre grader av icke-rekommendation och två för rekommendation? Nej du, FZs graderingsystem är genomtänkt som det är.

Två icke-rekommendationer, en neutral och två rekommendationer, plus en extraordinär utmärkelse för spel som är perfekta. Som det ser ut med dagens betygssystem så är 3/5 ett bra spel, när det i själva verket är ett medelbetyg, dvs medelmåttigt, varken bra eller dåligt. Jag kan inte tala för alla men för mig är ett medelmåttig spel inte detsamma som ett bra spel, utan ett medelmåttigt spel är något som man kan lira när man inte har något bättre för sig.

Redaktör
Skrivet av Eageleye:

Primitiv teknik ... Ja det märks att FZ´s testpiloter inte varit med i svängarna, Dom har lagt ut rätt mycket tid o pengar på dettta och fått det en låååångt steg från vad alla andra lastbilssimulatorer varit i närheten av och sen är det nog inget spel för den som inte gillar lastbilar och köra dessa, Jag kör timmerbil i IRL och ja vet hur en lastbil funkar visst inte är det perfekt men ett stort kliv i rätt riktning när det gäller denna typ av simulator.

Jag förstår inte varför det här spelets dåliga sidor blir mindre dåliga av att andra lastbilsspel är sämre.

Skrivet av aesdana:

Det här är lite som att en person som jag, som inte gillar mobiler eller mobilspel, skulle sätta 2/5 på Angry Birds med liknande argument. Lite tveksam recension. Strunta hellre i att recensera än att såga ett (för den lastbils-intresserade) alldeles utmärkt spel.

Jag har faktiskt kört åtskilliga fordonsspel och simulatorer genom åren, och jag gillar båda genrerna skarpt. Jag valde en lätt raljerande ton i recensionen av flera skäl. Dels det jag skriver, att man gör spel av nåt som går ut på att uppnå så få spänningsmoment som möjligt, men även alla de gapflabbs-stunder det bjussar på. Ett par exempel: det tog 45 ingame-minuter att få grönt ljus i en korsning. Jag manglade två stillastående bilar i 90 km/h, de körde vidare utan skador som om inget hänt. Släpet "hoppar på" draget när man kopplar på det från fågelvyn. Osv. Men jag hade tagit upp samma saker även utan raljerande ton, och givetvis satt samma betyg. Det är charmigt och kul i korta stunder, men har för många brister och är för händelsefattigt.

Skrivet av kebbe:

På vilket sätt är detta en "bisarr sim"? Väldigt tråkigt att läsa en oseriös recension när man är intresserad av spelet i fråga. Sådant får FZ att framställas som en spelblogg snarare än seriös speljournalistik.

Hade gärna velat veta mer om hur det fungerar att driva eget åkeri - Tar man hänsyn utgifter som vägtullar, skatter, försäkringar och liknande? Hur fungerar lagen i spelet? Skribenten skriver som att spelet gick ut på att köra gasen i botten konstant, men finns polis i spelet och hur fungerar det? Ni nämner inte ens någonting om hur uppdragen fungerar, skapas exempelvis utmaning genom tidspress?

Väldigt många enkla frågor som inte besvarats i recensionen. Som ett skämt hade den kanske passat bättre i bloggform? Föredrar själv att kryssa amerikanska landsvägar men kan mycket väl tänka mig att ge Euro Truck en chans, mycket av det FZ gör sig roliga över låter positivt imo.

Jag testade som sagt en annan stil på recensionen, men jag tror ändå det framgår vad som är bra och dåligt med det. Man försöker förstås berätta så mcyket som möjligt i en recension, men att mata upp fakta på fakta gör den förjäkla tråkiga att läsa (och skriva). Nå, företagaren pröjsar bilar, tullar, böter, reparationer, osv, och allt sköts automatiskt. Ai-förarna likaså, man väljer bara vem som anställs och uppgraderar deras skills. Väldigt grundläggande. Inga poliser, bara böteslappar. Uppdragen väljer du själv utifrån betalning mm, och de körs under en väldigt mild tidspress som kan ökas genom rastkrav (som dock kan stängas av närhelst man vill). Jag blev lite förvånad när jag just hade gästpat och hörde en till gäspning från skärmen - det var rastdags, tydligen.

Skrivet av Bojkott:

Att man valde en helt oinsatt recensent för jobbet (no offense Tomas) känns lite fel. Nu inleds till och med recensionen som ett skämt, och man har en dålig inställning redan från början. Ni lär väl inte sätta en strategi-älskare som hatar shooters på att recensera Halo 4?

Utrpäglade lastbilssimulator-recensenter kan jag tänka mig finns i Tyskland, men tyvärr inte i FZ-staben. Skämt åsido, jag gillar som sagt både fordonsspel och simulatorer och ser mig själv som kapabel att recensera detta. Bortsett från att du inte uppskattar recensionens ton, är det något i min kritik du inte håller med om?

Betygsdiskussionen: våra definitoner är glasklara, de ska inte behöva missförstås.


signatur
Redaktör
Skrivet av toastmeister:

Till exempel, levlandet. Hur kan du gnälla på någon sådan sak?
Väldigt många spel belönar spelaren med bättre saker och uppgraderingar iom högre level, till exempel BF3.
Vad är det som gör att detta system inte passar i en lastbils-sim? Visst, det är smidigare för otåliga recensenter och annat ointresserat folk om allt fanns tillgängligt, men det ger oss intresserade något att sträva mot.

Det jag stör mig på är att levlandet bromsar upp ett redan rätt tidskrävande spel, du tvingas grinda (alltså köra, utan någon mer dramatik än så) bara för att uppgradera bilen. Det finns ju redan ett pengasystem, och fler hinder mot köp än så hade inte behövts. Nu står man ibland där med full plånbok och slö lastbil men kan inte göra nåt åt det utan ett par timmars ytterligare odramatisk körning.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Bojkott:

Att man valde en helt oinsatt recensent för jobbet (no offense Tomas) känns lite fel. Nu inleds till och med recensionen som ett skämt, och man har en dålig inställning redan från början. Ni lär väl inte sätta en strategi-älskare som hatar shooters på att recensera Halo 4?

Utrpäglade lastbilssimulator-recensenter kan jag tänka mig finns i Tyskland, men tyvärr inte i FZ-staben. Skämt åsido, jag gillar som sagt både fordonsspel och simulatorer och ser mig själv som kapabel att recensera detta. Bortsett från att du inte uppskattar recensionens ton, är det något i min kritik du inte håller med om?

Betygsdiskussionen: våra definitoner är glasklara, de ska inte behöva missförstås.

Se till att visa att det finns ett betyg för "Värdelöst!". Man ska som läsare inte behöva gissa att det finns ännu ett betyg och att man måste läsa betygskriterierna för att få reda på det. Ni har ett sex-skaligt betygssystem, men framhäver det inte på något sätt när betyget sätts, utan det ögat ser är ett fem-skaligt system. Vill ni inte ha sex rutor i stället för fem så länka åtminstone till betygsskalan, som BTW inte var lätt att hitta på egen hand, i samma veva som ni sätter betyget. Allt ni behöver förklara i länken är "Så här tyder ni vår betygsskala" eller liknande.

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Se till att visa att det finns ett betyg för "Värdelöst!". Man ska som läsare inte behöva gissa att det finns ännu ett betyg och att man måste läsa betygskriterierna för att få reda på det. Ni har ett sex-skaligt betygssystem, men framhäver det inte på något sätt när betyget sätts, utan det ögat ser är ett fem-skaligt system. Vill ni inte ha sex rutor i stället för fem så länka åtminstone till betygsskalan, som BTW inte var lätt att hitta på egen hand, i samma veva som ni sätter betyget. Allt ni behöver förklara i länken är "Så här tyder ni vår betygsskala" eller liknande.

I praktiken används 1-5, nollan är en gammal kvarleva som vi sparar för genuint trasiga spel. Medhåll om länk till betygssystemet, jag hade för mig att själva betyget var länkat men det tycks inte (längre) vara fallet. Vi kollar på det!


signatur
Medlem

Jag älskade recensionen, humor lyfter ofta upp en text .

Medlem
Skrivet av Eageleye:

Primitiv teknik ... Ja det märks att FZ´s testpiloter inte varit med i svängarna, Dom har lagt ut rätt mycket tid o pengar på dettta och fått det en låååångt steg från vad alla andra lastbilssimulatorer varit i närheten av och sen är det nog inget spel för den som inte gillar lastbilar och köra dessa, Jag kör timmerbil i IRL och ja vet hur en lastbil funkar visst inte är det perfekt men ett stort kliv i rätt riktning när det gäller denna typ av simulator.

Bara för att något är bättre än liknande produkter, och mycket pengar har spenderats, behöver det inte att det är ett bra spel/simulator. Man kan ju t.ex. tycka att en lastbilssimulator borde kunna simulera bilar någorlunda eftersom det är nogot som spelaren ser 95% av tiden han kör... xD

Medlem
Skrivet av Hellpower:

Av filmklippet att döma så tar föraren inte ut svängarna tillräckligt. I verkligheten hade det tagit i, så simulator kan man nog inte kalla det.

Ja, det tänkte jag också på. Han hade ju lätt klippt muren när han svängde in på parkeringen


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Givet köp, kommer passa perfekt in i min samling med Truck,Train,Farming Simulators.

Men 2/5 var väl lite snålt?


signatur

Nämen!

phi
Medlem

Fy fan grabbar och tjejer, på med truckerkepsen så kör vi. Lastbilar is the shit.

Medlem

Ett riktigt roligt spel! Satt faktiskt o spelade det en vecka. Det ända negativa med spelet är att det tar riktigt långtid att komma upp i level 20 så man kan köpa sin fina scania

4/5 för mig!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Jävligt roligt spel, faktiskt den bästa lastbilssimulatorn på länge! Men synd att skribenten inte förstår hur det är

Medlem

uppenbarligen många lastbilsfantaster på FZ...

Medlem

Brukar inte bry mig så mycket om sim spel men det här såg skoj ut.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

"Inget multiplayer alls"

Varför man skulle vilja ha multiplayer i ett simulatorspel som detta förstår jag inte alls.

Medlem

Häftigt att ett så udda spel som en lastbilssimulator får så här många kommentarer. Det trodde nog ingen.

Medlem

De här spelet upprörde känslor, då måste de va ett bra spel!

Medlem
Skrivet av rysssen:

uppenbarligen många lastbilsfantaster på FZ...

Medlem

Att köra lastbil är ju trevligt. Är några som jobbar på en multiplayer-mod till detta också, samt det finns en hel del moddar för det redan, mest texturer och fysik-ändringar.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

Häftigt att ett så udda spel som en lastbilssimulator får så här många kommentarer. Det trodde nog ingen.

Det har du rätt i! Imponerande många faktiskt.

Medlem

kul att sånna här å liknade spel görs, buss simulator osv..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Frostbite motorn?

123
Skriv svar