Assassin's Creed III-patchen dräper hundra buggar

Medlem
Skrivet av abflex:
Skrivet av Idono:

Ligger ingen sanning i det. Stort spel betyder inte alls många problem. Många problem uppkommer pga dålig planering, tid och arrogans.

Teamet bakom AssCreed samt Ubisoft har blivit för bekväma och arroganta för sitt eget bästa, så nu gör dom sjukt många misstag och det går ut över deras kunder. Dom börjar sakta men säkert gå i spåren av EA där dom stressar sina utvecklare, sätter oresonabla utvecklings tider och fokuserar sig mer på att göra mycket och dåligt än lagom och otroligt bra.

Det ligger faktiskt en del sanning i det. För det första det går inte att bevisa att en mjukvara saknar buggar som så trevligt visades av Gödel i början av 1900-talet. Så vi kan aldrig vara säkra på att ett program inte innehåller buggar. Läs gärna lite om proof of correctness det är väldigt intressant.

Då det inte finns något sätt att verifiera om ett program har buggar så behöver all kod granskas för hand. I ett litet projekt är detta inte något problem exempelvis det här programmet:

int main(void) { return 0; }

I ett stort projekt är det omöjligt att granska all kod ordentligt och därför finns det alltid en sannolikhet att det existerar bugger och sannolikheten är växande med projektets storlek.

Jag tror då att Gödel bara är en misslyckad tempelriddare därav hans fixering av logik och matematik

Medlem
Skrivet av abflex:
Skrivet av Idono:

Ligger ingen sanning i det. Stort spel betyder inte alls många problem. Många problem uppkommer pga dålig planering, tid och arrogans.

Teamet bakom AssCreed samt Ubisoft har blivit för bekväma och arroganta för sitt eget bästa, så nu gör dom sjukt många misstag och det går ut över deras kunder. Dom börjar sakta men säkert gå i spåren av EA där dom stressar sina utvecklare, sätter oresonabla utvecklings tider och fokuserar sig mer på att göra mycket och dåligt än lagom och otroligt bra.

Det ligger faktiskt en del sanning i det. För det första det går inte att bevisa att en mjukvara saknar buggar som så trevligt visades av Gödel i början av 1900-talet. Så vi kan aldrig vara säkra på att ett program inte innehåller buggar. Läs gärna lite om proof of correctness det är väldigt intressant.

Då det inte finns något sätt att verifiera om ett program har buggar så behöver all kod granskas för hand. I ett litet projekt är detta inte något problem exempelvis det här programmet:

int main(void) { return 0; }

I ett stort projekt är det omöjligt att granska all kod ordentligt och därför finns det alltid en sannolikhet att det existerar bugger och sannolikheten är växande med projektets storlek.

Vilket dåligt vinklat svar. Sa jag något om att det aldrig finns buggar i någon mjukvara???? Ne jag ser inget i vad jag skrev som antyder på det. Det är ingen som sanning i att ett stort projekt leder till många problem i mjukvaran. Bra design, lagom med tid och erfarenhet leder till bra mjukvara. Inte buggfritt men bra mjukvara. Man måste vara sjukt dålig ifall man misslyckas på så stor magnitud. Speciellt när kvaliteten var suverän fram till Brotherhood.

Allt vi behöver veta för spel är "Partiall Correctness" då en algorithm aldrig avslutas korrekt utan bara returnerar ett värde.
Det bästa man kan göra och det mest effektiva är att programmera med vissa regler i hänsyn
1. Testa och bevisa att loopar avslutas, att inga type missmatches uppstår, att inga NULL parametrar skickas in, osv.
2.Se till att algorithmerna inte viker från dokumentationen. Dvs. Korrekta parametrar skickas in och korrekta retur värden kommer ut. Vilket tar oss tillbaks till regel 1.
3.Testa sin kod med egen utvecklade test verktyg som säkerställer kvaliteten av sin egna kod.

Det kräver inte att man manuellt kollar all kod. Utan koden själv ser till att rätt parametrar kommer in och ser till att rätt värde kommer ut. Inte svårare än så. Testande sker också automatiskt och kräver inte mycket tid. Det är hur simpelt so helst att se till att koden är rätt. Det är bara folk som är för dåliga för att förstå konceptet eller helt enkelt vägrar använd sig av denna sortens programmerings teknik.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Ja AC3 dimper ju ner lite senare i veckan för oss PC spelare som förbokat, hoppas patchen är färdig tills dess annars kommer jag att vänta med att köra igång spelet tills patchen är ute.

Edit: Såg nu att de ska vara fixade på pc versionen redan. Toppen!!

Medlem

Dom släpper PC versionen 1 månad efter konsolerna, då tror man fan dom kan ta sin jävla tid att ta bort många buggar!
Har spelet sen det kom igår, har haft under 8 timmars spel, 2 crashar, 4 frysningar och 2 loopar som man inte kom ut ur som gjorde att man var tvungen att starta om spelet...
Ubisoft, WTF?

Medlem

Har kört i fyra timmar än så länge. Inte en enda bugg iaf, håller tummarna att jag slipper

Medlem

TL;DR men den patchen behövdes, allt flöt på mycket bättre efter den tyckte jag!


signatur

"Ungefär lika användarvänligt som en ihoprullad skallerorm"

12
Skriv svar