Har Du förtroende för Arbetsförmedlingen?

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Fargo:

Nej, det du tänker på är platsbanker och eventuellt bemanningsföretag. Men inget företag har idag ams arbetsuppgifter.

Om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag inte skrev bara "AF", utan "AFs Platsbanken". Inte hela verksamheten alltså, utan själva jobbsökardatabasen som man kan lägga in sitt CV i och söka lediga platser i.

Skrivet av Fargo:

Jag talar om privata arbetsförmedlingar. Dvs inte platsbanker, eller bemanningsföretag i första hand.

Jag går ogärna in på AB, men har hört talas om hur det fungerar i vissa länder. En del tar ut en avgift för att hjälpa hitta ett jobb. Visst, låter bra med personlig hjälp, men om man skall betala för det så är det mycket högre krav på att man verkligen får ett jobb som passar. Vad händer om man inte får jobbet? Eller om man får kicken efter ett tag för att man inte platsar? Betala igen?

Bättre att man får jobb än att man fortsätter gå arbetslös eller?
Tanken är väl att det skulle fungera som med den "privata" delen av välfärden med friskolor m.m fungerar idag. Dvs att privata arbetsförmedlingar får pengar från staten.

Jag vet inte om det blev ett missförstånd där. När jag skrev AB avsåg jag Aftonbladet och jag menade att jag hade läst om det på andra ställen.

Sedan så är det givetsvis bättre att man får jobb än att gå hemma hela dagarna.

Ang "arbetsförmedlarna" så har vi redan jobbcoacher som gör ungefär det. Jag blev skickad till Eductus (tror jag det hette) där man fick gå i workshops för att lära sig skriva CV/PB och söka jobb, gick ut på jobbjakt (typ gick runt på stan, gick in i butiker och på företag och presenterade sig och frågade om dom behövde en anställd till) med mera. Dom höll också kontakten med jobbkonsulter och höll ögonen öppna för jobb som passar. Så mycket mer aktiva än så vet jag inte om man kan bli, kanske om dom hjälper till ännu mer och aktivt kollar efter lediga platser som passar just den som söker.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det räcker inte med jobbcoacher, som för övrigt är ganska värdelösa och ineffektiva. Men jag tror att privata arbetsförmedlare kan göra mer per skattekrona än arbetsförmedlingen kan.
Jag kan bara notera att AMS i dess nuvarande form är under all kritik, och finns inget som tyder på att det blir bättre. Dags att ge upp tanken om AMS helt och hållet och gå över till det som fungerar.

Medlem

Å ena sidan håller jag med, men å andra sidan vilket ramaskri det hade blivit.

Sedan har ju dom andra uppgifter också, som jag nämnde ovan, som t ex en kontrollfunktion. Vem skall ta över dessa? Jag tror nog inte att staten vill lägga över den kontrollfunktionen på privata aktörer. Även om det skulle vara så, så hade i så fall en kontrollapparat för att se om dom upplever alla krav inrättas och då är vi tillbaka till stora tympliga byråkratier som slukar en massa pengar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

En kontrollfunktion kan fortfarande styras centralt, eller lokalt genom någon form av myndighet.

Medlem

Kul när representanter för arbetsförmedlingen bara några veckor sedan trädde in i vårt klassrum och började berätta om vad de gör, hur det fungerar och vilken bra orginisation de har.

De berättade även att det första man skulle göra efter att ha kommit in i arbetslivet var att skriva in sig på arbetsförmedlingen.

Och nu sitter man å läser era hårda ord gentemot dem.

Vad ska man tro på....


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Blir själv arbetslös för första gång i mitt liv (27 år) när denna månaden är slut... Ser inte fram emot kontakten med Arbetsförmedlingen och har svårt att tänka mig att dom på något sätt behövs eller kan hjälp mig hitta ett jobb och anställning.

Finns enbart EN anledning jag kommer skriva in mig där, och det är för att kunna få en inkomst/bidrag för att täcka mina (standard) utgifter (hyra, el, bilen, mobilen, bredband, mat) utan att behöva underminera mitt sparkonto.

Hoppas det blir minimalt med slöseri av tid och energi hos dem...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av Apministern:

Kul när representanter för arbetsförmedlingen bara några veckor sedan trädde in i vårt klassrum och började berätta om vad de gör, hur det fungerar och vilken bra orginisation de har.

De berättade även att det första man skulle göra efter att ha kommit in i arbetslivet var att skriva in sig på arbetsförmedlingen.

Och nu sitter man å läser era hårda ord gentemot dem.

Vad ska man tro på....

Du kan tro på någon som befunnit sig i arbetslivet sedan 2005. Och som inte fått någon hjälp överhuvudtaget från ams. Ams gör självfallet vad man kan för att förbättra sitt rykte.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Apministern:

Kul när representanter för arbetsförmedlingen bara några veckor sedan trädde in i vårt klassrum och började berätta om vad de gör, hur det fungerar och vilken bra orginisation de har.

De berättade även att det första man skulle göra efter att ha kommit in i arbetslivet var att skriva in sig på arbetsförmedlingen.

Och nu sitter man å läser era hårda ord gentemot dem.

Vad ska man tro på....

Du kan tro på någon som befunnit sig i arbetslivet sedan 2005. Och som inte fått någon hjälp överhuvudtaget från ams. Ams gör självfallet vad man kan för att förbättra sitt rykte.

Men mamma säger att man inte ska tro på allt som sägs på internet


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Men mamma säger att man inte ska tro på allt som sägs på internet

TV säger: Tro inte på allt du läser.
Tidningarna säger: Tro inte på allt du hör.
Radio säger: Tro inte på allt du ser.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Stag:

Har du förtroende för att arbetsförmedlingen kan ge dig den hjälp du behöver?

Hahahahahaha!

HAHAHAHAHAHA!

Nej.

Inaktiv

på 70-talet kunde folk gå in på arbetsförmedlingen och ha ett jobb samma dag .. nu flamsar dom bara med sökajobbkurser .. jag har aldrig sökt ett jobb i hela mitt liv, och inte skrivit något cv .. ändå är jag inte arbetslös ..men funderar på att byta ..vill ha ett jobb som är socialt med snygga brudar

Medlem
Skrivet av Apministern:

Kul när representanter för arbetsförmedlingen bara några veckor sedan trädde in i vårt klassrum och började berätta om vad de gör, hur det fungerar och vilken bra orginisation de har.

De berättade även att det första man skulle göra efter att ha kommit in i arbetslivet var att skriva in sig på arbetsförmedlingen.

Och nu sitter man å läser era hårda ord gentemot dem.

Vad ska man tro på....

Jag skulle vilja säga att Arbetsförmedlingen är "OK", flera års erfarenhet ;), poängen är att Arbetsförmedlingen bara förmedlar arbete så man får ta egna initiativ för att försöka få ett arbete, samtidigt som man då kan ha Arbetsförmedlingen som stöd, det är så det funkar. Mitt bästa tips är dock att inte ta Arbetsförmedlingen och dom som jobbar där på största allvar, om man gör det så kan det bara ta tid och musten ur dig, jag har själv arbetat och har bevittnat många gånger hur stor distans det kan vara mellan en Arbetsgivare och en Arbetsförmedlare ute i det riktiga livet, så den rätta attityden en sökande kan ha är att visa sin handledare och dom som jobbar på AMS att du är arbetslös och vill få ett jobb så du kan börja jobba och inte behöver slösa tid eller gå runt och fibbla med deras skit.

Medlem

Tyvärr så tycks det inte fungera så bra det heller, som många här i tråden vittnar om.

Det blir mest slöseri med deras trams, hur man än gör, tycks det.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Den bittra, hårda sanningen är ju att det är väldigt svårt att få jobb idag. Vi blir fler och fler samtidigt som jobben blir färre och färre för att alla ska spara pengar och skära ned. Och så tror företagen att konsumenter ska spendera mer pengar, hur ska vi göra det när vi inte har jobb?

Arbetsförmedlingen kan inte göra ett skit, det är bara teater för att inge hopp. Jag har aldrig fått jobb via Arbetsförmedlingen, utan uteslutande via kontakter.

Inaktiv
Medlem

Glöm inte att Arbetsförmedlingen är regeringens verktyg för att styra den svenska arbetsmarknaden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar