Metro: Last Light

Robot
Metro: Last Light

Moskvas tunnelbanesystem som labyrintlik skyddsbunker; en myrstack utkristalliserad i små samhällen. Tryckande mörker, hotfulla tunnlar. Utanför, en ogästvänlig ödemark där mutanter kämpar för sin egen överlevnad bland urholkade, gapande skelett till byggnader.

#4a-games, #metro-2033, #metro-last-light, #half-life


Inaktiv
Metro: Last Light

Vilken version är testad? Pc? Hur är optimeringen? Förra spelen var ju fruktansvärt på den fronten

Medlem

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Medlem

Håller med! Hur är det optimerat till PC? Ettan kunde ju droppa till 20 fps hur bra dator man än hade!

Medlem
Skrivet av neonille:

Vilken version är testad? Pc? Hur är optimeringen? Förra spelen var ju fruktansvärt på den fronten

Undrar samma sak. En 4:a i betyg och det står inte ett jota om optimeringar.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Instämmer fullständigt. Nyheten kom upp förut, men det har inte hindrat spelet å få en 4:a betyg. Sånt här ska inte på något sätt uppmuntras.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

"Tyvärr händer det också vid upprepade tillfällen att man hamnar i onödiga "följa-John"-situationer, där någon sladdertacka ska leda Artyom framåt trots att han egentligen borde veta bäst själv. "Titta här, gör så, håll mig i handen". Utvecklarna är vissa gånger så måna om att spelaren ska göra rätt att de tappar bort både trovärdigheten i karaktärernas motiv och Artyoms framträdande roll i skeendet. Det är synd, för när Metro: Last Light är som bäst klarar man sig utmärkt utan Call of Duty-butlerfigurer som öppnar dörrarna åt en."

Det man var mest rädd för :/

Jag har läst recensionen 3 ggr och för mig låter det mer som att spelet förtjänar en 2:a eller 3:a max. Hur 4:an kunde hamna där är ett mysterium. Får väl prova spelet själv först hos en vän och bilda mig en egen uppfattning.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Instämmer fullständigt. Nyheten kom upp förut, men det har inte hindrat spelet å få en 4:a betyg. Sånt här ska inte på något sätt uppmuntras.

Mja. DLC:t må vara ett dumt drag av utgivaren, men det behöver inte påverka den faktiska upplevelsen av spelet i fråga.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av magma:
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Instämmer fullständigt. Nyheten kom upp förut, men det har inte hindrat spelet å få en 4:a betyg. Sånt här ska inte på något sätt uppmuntras.

Mja. DLC:t må vara ett dumt drag av utgivaren, men det behöver inte påverka den faktiska upplevelsen av spelet i fråga.

Delvis sant. Last light verkar också vara ett spel där man blir handhållen. Så synd då jag trodde man skulle få börja använda hjärnan :/


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hur kan det här spelet få mer en än trea. Man MÅSTE kunna ändra fov, annars är det ospelbart på pc. Struntar man i deras AA ska det tydligen vara väldigt bra optimerat. För gtx 680 sli och titaner iaf.

Medlem
Skrivet av Leijonhufvud:

mellan all krystat bruten engelska

Inget problem i mina ögon då spelet ska spelas på Ryska med engelsk undertext!

Medlem
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Jag förväntade mig att det skulle få sämre betyg pga detta, men icke.

Om en publisher/dev säger "The way it's ment to be played" och sen säger att denna svårighetsgrad -bara- finns om du förbokar, eller senare köper DLC för 5€, så är de ganska idiotiska samt penga-giriga.

Tacka vet jag när THQ patchade in (ni vet, gratis, sånt som nästan aldrig händer numera) Ranger-Mode i Metro 2033 .

Skrivet av 73mpl4R:

Mja. DLC:t må vara ett dumt drag av utgivaren, men det behöver inte påverka den faktiska upplevelsen av spelet i fråga.

Uppdaterar med en .GIF som jag slänger ihop för att illustrera en sak

*edit*

Medlem

http://www.fz.se/bilder/?id=757746

Satan vad jag kom i brallan, kolla den högupplösta kakelväggen! Ser ju galet ut!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

ok recension även om jag önskade den skulle "roa språkligt" lite mer vilket FZ recensioner brukar göra, men jag kanske är lite bortskämd bara...

Medlem

Låter som att det är en värdig uppföljare till 2033, ett spel som trots sin linjäritet, buggar och allt annat man kunde störa sig på gjorde ett enormt intryck på mig. Det är någonting med stämningen och känslan som enligt mig är unikt och fullkomligt fantastiskt.

Medlem

Skrattretande att de använder ett spelläge för att kränga förbokningar. Bojkott på sådan affärsmodell.

Medlem

För er bokmalar rekommenderar jag att läsa boken Metro 2033. Mkt läsvärd. Uppföljaren Metro 2034.. meh, inte lika läsvärd.

Medlem
Skrivet av Thane:
Skrivet av Leijonhufvud:

mellan all krystat bruten engelska

Inget problem i mina ögon då spelet ska spelas på Ryska med engelsk undertext!

Precis, det blir mer autencitet på det sättet, och mycket bättre.
Därför är kritiken mot rröstskådespeleriet obefogad.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Trodde alla spelade det med ryskt tal.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Trodde alla spelade det med ryskt tal.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av magma:
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

Instämmer fullständigt. Nyheten kom upp förut, men det har inte hindrat spelet å få en 4:a betyg. Sånt här ska inte på något sätt uppmuntras.

Mja. DLC:t må vara ett dumt drag av utgivaren, men det behöver inte påverka den faktiska upplevelsen av spelet i fråga.

Fast om du inte kan spela spelet "the way it's meant to be played" så borde det väl påverka upplevelsen ganska mycket? Oavsett vilket är det upp till recensenterna att påverka detta då metacritic i dagens klimat är fruktansvärt viktigt och skulle ett spel tappa 5-10% pga sånt här svineri skulle detta snabbt upphöra.

Medlem
Skrivet av Cane:

Önskade att speljournalister för en gång skull kunde ställa sig upp och säga "Nej, den här typen av DLC är ej okej och därför får ni sämre betyg" men vi har tydligen inte kommit så långt utan fortfarande ska man tillfredsställa utgivarna efter de är händerna som föder en...

They shawt kennedy !!!11!


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Tycker det är för högt betyg - och inte bara på grund av de hutlösa DLC-taktikerna de drar med.

Ett storydrivet spel som har "endimensionella karaktärer" låter inte som ett jättebra spel.
I ett spel där storyn inte marknadsförs så mycket, t.ex. ett spel som CoD som mest är multiplayer och inte så mycket kampanj(även om Activision vill ge sken av annat) borde bedömas mer på tekniska detaljer och saker som hur många kartor på MP får man, vapenbalans etc.

Men ett SP-spel med storydriven karaktär borde inte få så här högt betyg när karaktärerna i sig är dåligt genomförda.

Detta är nog mer ett fenomen inom spelbranschen där många journalister ännu inte riktigt ser spel som så seriösa som filmer och därför ger mer "slack" till dålig story(eller i detta fall väldigt dåliga protagonister) - även om de är storycentriska från början!

Inaktiv

They took our job... förlåt ranger mode!

Medlem

Förut marknadsförings blundern så verkar detta ju vara ett rätt trevligt spel.

Medlem

Fick spelet till mitt grafikkort som nyss inhandlades, uppskattat! Blir spännande att testa detta. (Tänkte aldrig köpa spelet för övrigt. Inte något som annars intresserat mig men gratis är gott.)

Medlem
Skrivet av magma:

"Tyvärr händer det också vid upprepade tillfällen att man hamnar i onödiga "följa-John"-situationer, där någon sladdertacka ska leda Artyom framåt trots att han egentligen borde veta bäst själv. "Titta här, gör så, håll mig i handen". Utvecklarna är vissa gånger så måna om att spelaren ska göra rätt att de tappar bort både trovärdigheten i karaktärernas motiv och Artyoms framträdande roll i skeendet. Det är synd, för när Metro: Last Light är som bäst klarar man sig utmärkt utan Call of Duty-butlerfigurer som öppnar dörrarna åt en."

Det man var mest rädd för :/

Jag har läst recensionen 3 ggr och för mig låter det mer som att spelet förtjänar en 2:a eller 3:a max. Hur 4:an kunde hamna där är ett mysterium. Får väl prova spelet själv först hos en vän och bilda mig en egen uppfattning.

Lägg ner nu.... jäklar vad du överdriver, väx upp!

Medlem

Jag väntar som vanligt tills TotalBiscuit gjort sin WTF om spelet. Då slipper man köpa kassa konsolportar med en framerate låst till 60 och en fov på 50. Och det här med att förbeställa så får man dessa extra grejer etc är rena skiten. Sånt ska sänka spelets betyg rejält. Hela idén är befängd.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av vuze2143:
Skrivet av magma:

"Tyvärr händer det också vid upprepade tillfällen att man hamnar i onödiga "följa-John"-situationer, där någon sladdertacka ska leda Artyom framåt trots att han egentligen borde veta bäst själv. "Titta här, gör så, håll mig i handen". Utvecklarna är vissa gånger så måna om att spelaren ska göra rätt att de tappar bort både trovärdigheten i karaktärernas motiv och Artyoms framträdande roll i skeendet. Det är synd, för när Metro: Last Light är som bäst klarar man sig utmärkt utan Call of Duty-butlerfigurer som öppnar dörrarna åt en."

Det man var mest rädd för :/

Jag har läst recensionen 3 ggr och för mig låter det mer som att spelet förtjänar en 2:a eller 3:a max. Hur 4:an kunde hamna där är ett mysterium. Får väl prova spelet själv först hos en vän och bilda mig en egen uppfattning.

Lägg ner nu.... jäklar vad du överdriver, väx upp!

Tråkigt att du uppfattar det så. Försöker bara framföra konstruktiv kritik. Hoppas du får en trevlig kväll i övrigt och unna dig något!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hur kan det vara negativt att man blir handhållen? Att kuta runt på centralen för att komma till rätt tåg tycker jag annars är nog frustrerande. Att tappa bort sig i Moskvas tågtunnlar, herregud vilken mardröm.

123
Skriv svar