Dota 2 slår Steam-rekord

Robot
Dota 2 slår Steam-rekord

Trots att Dota 2 fortfarande betatestas dominerar det Steam-topplistan.

#dota-2, #team-fortress-2


Medlem
Dota 2 slår Steam-rekord

Det är ju det bästa gratisspelet.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Dota 2 är ju det bästa!

Inaktiv

Bara lirat ett par ggr mot bots på passive/easy, å vad jag är dålig.

Men det är kul, typ. Hade dock önskat lite mer variation på creepsen.

Medlem

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Medlem

Och ändå så fortsätter de slänga fler och fler invites i ens ansikte ^^

Medlem
Skrivet av Aresz:

Hade dock önskat lite mer variation på creepsen.

Variationen kommer från de olika matchups av hjältar som spelas. Mitt tips till dig är att våga ta steget in i riktiga games mot andra spelare, ända sättet att bli bättre. Och det är givetvis 10000 gånger roligare

Medlem
Skrivet av aholman:

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Mellan LoL och de andra två är det ganska stor skillnad (svårt att tro/se för nån som inte spelar själv, men så är det). HoN och Dota2 skiljer sig mest i att S2 (företaget bakom HoN) till en början bara gjorde dota-hjältar men nu har börjat designa sina egna, så hero-poolen är väldigt annorlunda från den i dota, inte bara namnen. HoN är även lite "snabbare" då det mesta har högre movement/turnspeed.

Medlem

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Medlem
Skrivet av aholman:

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Det jag gillar med dota/dota2 är att alla har samma förutsättningar, dvs i LoL så levlar man inte bara i spelet, utan även i lobbyn och där kan man sätta ut talents o runor så att din hero ska bli bättre Ingame redan på lvl 1, i dota så spelar det ingen roll om du spelat 1000 timmar, för när spelet startar så är alla på lvl 1 och inga runor eller talents kan göra din Hero bättre från början, endast dina egna dataskills

Medlem
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av aholman:

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Det jag gillar med dota/dota2 är att alla har samma förutsättningar, dvs i LoL så levar man inte bara i spelet, utan även i lobbyn och där kan man sätta ut talents o runor så att din hero ska bli bättre Ingame redan på lvl 1, i dota så spelar det ingen roll om du spelat 1000 timmar, för när spelet startar så är alla på lvl 1 och inga runor eller talents kan göra din Hero bättre från början, endast dina egna dataskills

Har själv aldrig spelat LoL, utan bara HoN och nu DotA2, men stämmer det att man inte kan deniea creeps i LoL?

Medlem
Skrivet av björnkungen:
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av aholman:

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Det jag gillar med dota/dota2 är att alla har samma förutsättningar, dvs i LoL så levar man inte bara i spelet, utan även i lobbyn och där kan man sätta ut talents o runor så att din hero ska bli bättre Ingame redan på lvl 1, i dota så spelar det ingen roll om du spelat 1000 timmar, för när spelet startar så är alla på lvl 1 och inga runor eller talents kan göra din Hero bättre från början, endast dina egna dataskills

Har själv aldrig spelat LoL, utan bara HoN och nu DotA2, men stämmer det att man inte kan deniea creeps i LoL?

Det stämmer.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

LoL är i princip ett simplifierat Dota. Mycket mindre saker att hålla reda på osv.
Orkar inte gå in i detalj på allt som skiljer då det är för mycket.


signatur

Rwa?

Avstängd

LoL är mycket mer balanserat och snowballar inte lika grovt.
Hade LoL haft namnet Dota 2 så hade nog inte en jävel spelat det nuvarande Dota2

Medlem

Du Calle, det verkar som om du har glömt ett "vet" på slutet där?

Medlem

Tyckte att spelet var skit. DotA kändes mycket mer smooth..


signatur

Wai

Medlem
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av aholman:

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Det jag gillar med dota/dota2 är att alla har samma förutsättningar, dvs i LoL så levlar man inte bara i spelet, utan även i lobbyn och där kan man sätta ut talents o runor så att din hero ska bli bättre Ingame redan på lvl 1, i dota så spelar det ingen roll om du spelat 1000 timmar, för när spelet startar så är alla på lvl 1 och inga runor eller talents kan göra din Hero bättre från början, endast dina egna dataskills

Fast på level 1 går det inte. Man kan inte köpa till sig runes med riktiga pengar heller och på level 30 så har nog de flesta en aning om vad för typ av runes man vill ha.

Säger inte att rune-systemet är perfekt (hade hellre sett fler talents än runes), men det lägger till ett lager av customization som inte de andra moba har.

Medlem

Dota 2 har högre skillcap n LoL. LoL är mer för barn också tror jag. Ser ut som pokemon.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Cladrius:
Skrivet av aholman:

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Det jag gillar med dota/dota2 är att alla har samma förutsättningar, dvs i LoL så levlar man inte bara i spelet, utan även i lobbyn och där kan man sätta ut talents o runor så att din hero ska bli bättre Ingame redan på lvl 1, i dota så spelar det ingen roll om du spelat 1000 timmar, för när spelet startar så är alla på lvl 1 och inga runor eller talents kan göra din Hero bättre från början, endast dina egna dataskills

Men det spelar egentligen ingen roll då du alltid för spela med människor som är på samma nivå som dig själv, om du inte sitter i kö med någon som spelat spelat i 1000 timmar.

Vid level 30 (då man brukar anse man kan spela ordentligt så man är redo för rankade matcher) har man oftast så mycket IP så man ska kunna köpa runor så du inte ligger efter någon som spelat (som i ditt exempel) i 1000 timmar.

Människor gillar att ta upp det som en brist när det i mitt tycke inte är en sådan, men det är väl en smaksak antar jag.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Ingen deny, mer mana, mindre impact på skillsen, det är exempel på LoL.
I dota krävs det denies, mer planering av skillsen och att du är mer rädd för den andra spelarens skills..

Sen så har alla samma förutsättningar på första gamet som sitt 1000 på dota2, alla har alla hjältar upplåst, inge runesysrem som ger marginella överrag bara för att du spelat mer.
Dota är mer pure skills och rättvist än lol, det är sp jag ser spelet.
Tornen och creepsen skadar också mindre i lol har jag flr mig så du slipper oroa dig för sådant.
Nu kanske inte allt jag säger stämmer 100% men jag försöker så gott det går.

Medlem
Skrivet av Kuci:

...men det lägger till ett lager av customization som inte de andra moba har.

Är detta en bra sak dock? Personligen är jag väldigt emot att "out-of-game" påverkar ingame i den här sortens spel. Sen att spelet är balanserat först på summonerlevel 30 är en bieffekt av det här.

Medlem
Skrivet av aholman:

Är det någon skillnad på dota/dota2/LoL/HoN? Förutom att de döper hjältarna annorlunda och ytterst små skillnader i spelmekanik?

Stora skillnader måste jag säga, lol-spelare har mycket svårare att anpassa sig till DoTA än vice versa har jag märkt. Detta säger jag inte för att försöka "dissa" lol-spelare. Jag har prövat lol men gillar inte deras MMO stil där du måste grinda till max level på ditt konto innan det kan bli roligt. Sen hatar jag att inte få alla hjältar direkt.

Dessutom så ligger Valve bakom DoTA 2, Riot bakom lol och Riot är de största fittorna inom spelbranschen med tanke hur på dom beter sig. Jag tänker på hur de behandlar konkurrenten, försökte t.ex muta DH att BANNA DoTA 2 / HoN etc. Har gått på visa ställen men DH gick inte med på det. Skönt det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Ingen deny, mer mana, mindre impact på skillsen, det är exempel på LoL.
I dota krävs det denies, mer planering av skillsen och att du är mer rädd för den andra spelarens skills..

Sen så har alla samma förutsättningar på första gamet som sitt 1000 på dota2, alla har alla hjältar upplåst, inge runesysrem som ger marginella överrag bara för att du spelat mer.
Dota är mer pure skills och rättvist än lol, det är sp jag ser spelet.
Tornen och creepsen skadar också mindre i lol har jag flr mig så du slipper oroa dig för sådant.
Nu kanske inte allt jag säger stämmer 100% men jag försöker så gott det går.

Allting du säger stämmer ganska bra, över tid så har torn och creeps skada gått både upp och ner för att försöka balansera. Senast var towerdives så enkla så tornens skada ökades så man inte kan uppa 3v1 under ett torn på level 2-3


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Ingen deny, mer mana, mindre impact på skillsen, det är exempel på LoL.
I dota krävs det denies, mer planering av skillsen och att du är mer rädd för den andra spelarens skills..

Sen så har alla samma förutsättningar på första gamet som sitt 1000 på dota2, alla har alla hjältar upplåst, inge runesysrem som ger marginella överrag bara för att du spelat mer.
Dota är mer pure skills och rättvist än lol, det är sp jag ser spelet.
Tornen och creepsen skadar också mindre i lol har jag flr mig så du slipper oroa dig för sådant.
Nu kanske inte allt jag säger stämmer 100% men jag försöker så gott det går.

Vet faktiskt inte varför folk hänger upp sig på deny hela tiden? Det är olika spel, ja? Är lol mer simpelt än dota tex? Jag vet inte det faktiskt, bara för att man har mer items/skills i dota än i lol så behöver inte spelet bli svårare. Kolla på ett spel som quake 1 och jämnför det med cs. Quake 1 mycket mer simpelt, men eftersom spelet är extremet mycket snabbare och krävs mycket mer rörlighet så kräver nog spelet mer "skills".

Vad gäller mana så finns det champions som du knappt kan använda skillsen mer än 3 gånger innan du är oom.

Gällande runsystemet så tycker jag det är bra för det ger variation och du kan spela ett annan meta än vad din motsåndare tror att du ska spela.

Vad gäller skillsen kan jag nog inte kommentera då det är två olika spel. Och det är väl skönt och bra att det är just två olika spel? Hade lol varit för likt dota så hade nog folk gapat om att det är en rip off av dota istället.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av HerrB:
Skrivet av Kuci:

...men det lägger till ett lager av customization som inte de andra moba har.

Är detta en bra sak dock? Personligen är jag väldigt emot att "out-of-game" påverkar ingame i den här sortens spel. Sen att spelet är balanserat först på summonerlevel 30 är en bieffekt av det här.

Upp till var och en, jag tycker att det är både bra men samtidigt dåligt också. De som inte kan "bra combos" utav runes har det självklart lite sämre än andra. Men det är inte direkt nånting man inte hittar via alla champion videos på youtube av Riot t.ex.

Spelet är inte balanserat på level 30 i sig, spelet är balanserat när spelaren vet tillräckligt mycket om spelet och det tar mååånga matcher.
T.ex, när du blir level 30 har du inte spelat tillräckligt många matcher för att spela ranked tycker många och jag håller med.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Ingen deny, mer mana, mindre impact på skillsen, det är exempel på LoL.
I dota krävs det denies, mer planering av skillsen och att du är mer rädd för den andra spelarens skills..

Sen så har alla samma förutsättningar på första gamet som sitt 1000 på dota2, alla har alla hjältar upplåst, inge runesysrem som ger marginella överrag bara för att du spelat mer.
Dota är mer pure skills och rättvist än lol, det är sp jag ser spelet.
Tornen och creepsen skadar också mindre i lol har jag flr mig så du slipper oroa dig för sådant.
Nu kanske inte allt jag säger stämmer 100% men jag försöker så gott det går.

Vet faktiskt inte varför folk hänger upp sig på deny hela tiden? Det är olika spel, ja? Är lol mer simpelt än dota tex? Jag vet inte det faktiskt, bara för att man har mer items/skills i dota än i lol så behöver inte spelet bli svårare. Kolla på ett spel som quake 1 och jämnför det med cs. Quake 1 mycket mer simpelt, men eftersom spelet är extremet mycket snabbare och krävs mycket mer rörlighet så kräver nog spelet mer "skills".

Vad gäller mana så finns det champions som du knappt kan använda skillsen mer än 3 gånger innan du är oom.

Gällande runsystemet så tycker jag det är bra för det ger variation och du kan spela ett annan meta än vad din motsåndare tror att du ska spela.

Vad gäller skillsen kan jag nog inte kommentera då det är två olika spel. Och det är väl skönt och bra att det är just två olika spel? Hade lol varit för likt dota så hade nog folk gapat om att det är en rip off av dota istället.

För att tillägga så tycker jag att ability power är väldigt bra i LoL om man jämför med Dota-casters. Du kan ju också picka champions som kan gå antingen AD eller AP.

Inaktiv

Haha med tanke på att de bombar alla som har dota 2 med keys , man hinner inte bli av med alla innan man får en bunte nya.


signatur

Psn name:Demodemo222

Medlem

Trevligt att se att LoL-vs.-Dota-kriget inte börjat ännu

Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Man måste se på spelen som två olika spel, vilket många inte gör. Spelstilen är lite snabbare i LoL jämfört med Dota 2. Det är en mindre karta, man är död kortare tid osv,. LoL är (enligt mig) lite enklare än Dota; det finns inga denies, man förlorar inge guld när man dör osv. De sakerna gör att Riot träffar en större målgrupp, speciellt inom (tror jag) lite yngre samt casual spelare. Båda spelen kräver skill på olika sätt utan att säga att något av dem kräver mer. Så egentligen så har jag väl inte svarat på frågan ;D

Medlem
Skrivet av Sethernis:

Har hört att många tycker att Dota 2 har högre skillcap än LoL(men är svårare att komma in i), kommentarer på det ni som spelar dessa spel?

Dota/Dota 2 har både högre lärningskurva och skill cap, vilket gör som du hört att det är svårare att komma in i och bemästra än LoL (det är därför så många LoL-spelare som testat Dota 2 har svårt för det och går tillbaka till LoL innan dom lagt ner tillräckligt mycket tid på att "komma in" i spelet). Tutorialen som är på gång till Dota 2 lär nog hjälpa detta problemet med lärningskurvan.

http://www.dota2wiki.com/wiki/User:Pigbuster/Hero_Difficulty här har någon sammanställt en relativ lista över hur svåra karaktärer är att spela. Vissa är helt enkelt bättre för nybörjare än andra. Kan noteras att majoriteten inte är för "Beginners".

Skrivet av Sickness666:

LoL är mycket mer balanserat och snowballar inte lika grovt.

Det är inte helt sant, dock. Även om det snowballar mer tidigt iom kraftfulla skills så jämnas det ut mer i lategame än i LoL. Ifall man förlorar en fight late game i LoL så kan man förlora matchen fastän man haft ett övertag hela gamet för att det inte existerar Buyback. Det är helt enkelt mer "volatile". Och mer passivt, för den delen.

Skrivet av mrFluffy:

Vet faktiskt inte varför folk hänger upp sig på deny hela tiden? Det är olika spel, ja? Är lol mer simpelt än dota tex? Jag vet inte det faktiskt, bara för att man har mer items/skills i dota än i lol så behöver inte spelet bli svårare. Kolla på ett spel som quake 1 och jämnför det med cs. Quake 1 mycket mer simpelt, men eftersom spelet är extremet mycket snabbare och krävs mycket mer rörlighet så kräver nog spelet mer "skills".

Vad gäller mana så finns det champions som du knappt kan använda skillsen mer än 3 gånger innan du är oom.

Gällande runsystemet så tycker jag det är bra för det ger variation och du kan spela ett annan meta än vad din motsåndare tror att du ska spela.

Vad gäller skillsen kan jag nog inte kommentera då det är två olika spel. Och det är väl skönt och bra att det är just två olika spel? Hade lol varit för likt dota så hade nog folk gapat om att det är en rip off av dota istället.

LoL är mer simpelt än Dota 2, ja. LoL är inte snabbare än Dota 2 och kräver inte bättre rörlighet och positionering heller, så ditt hypotetiska argument faller platt.

Visst, det finns dyra skills i LoL, men mana regen i spelet är också mycket högre, så det är inte samma effekt.

Runor gör inte att du spelar ett annat meta. Karaktärer i LoL är tyvärr duvhålade in i roller i spelet iom att dom antingen är AP/AD och därför inte kan anpassa sig till andra roller. Därför är det lätt att förutse lanes och roller, och därmed är metan mycket mer simpel. I Dota 2 så kan en support lätt bygga sig som en carry (även om detta extrema exempelt inte är särskilt smart från ett tävlingsperspektiv), och en karaktär som Gyrocopter (eller "Corki") kan börja i en supportroll och sen late game gå över till en semi-carry när han fått tillräckligt med items pga Herons stora damage potential i team fights late game.

Skrivet av Kuci:

För att tillägga så tycker jag att ability power är väldigt bra i LoL om man jämför med Dota-casters. Du kan ju också picka champions som kan gå antingen AD eller AP.

Du kan ju inte bygga auto-attack som en AP-karaktär (hybrider som Jax är ett sällsynt undantag) dock, så din frihet att bygga hur du vill är mycket mindre. Jämförelsevis så är Dota 2 mycket mer öppet med hur karaktärer kan byggas iom tre olika primary stats (Intelligence, Agility och Strength) vilka ger Damage beroende på vilket stat som är Primary för din karaktär. En Int hero kan bygga damage genom att köpa Int gear och samtidigt få en stor mana pool så att han kan använda sina skills också.

Auto-attack i Dota 2 är mycket mer viktigt för damage output än i LoL då Magic Immunity (i form av Black King Bar — BKB,) existerar, särskilt late game. Det är då magic users faller av, men dom är oftast mer kraftfulla tidigt/mid game. Det är en av de större skillnaderna egentligen — i LoL så kan du vara AP carry till late game, i Dota 2 behöver du högerklick damage i Late game också (generellt sett, det finns undantag — exempelvis när folk inte har KBK, men magic damage är lättare att countra pga att ett sådant föremål existerar så det är mindre pålitligt).

Edit: Under denna veckan, och just nu, håller Eastern qualifiers (asiatiska lag) till en av de två sista platserna till The International 3 (största årliga Dota 2-turneringen, 2 miljoner dollar prispott för tillfället som ökar hela tiden — var 1.6 ursprungligen). Ifall det är någon som är nyfiken på hur högre level game av Dota 2 kan se ut så kan ni titta in på http://www.twitch.tv/beyondthesummit där gruppspel i form av GSL-formatet (för er bekanta med SC2) är på gång.

Förra veckan sändes Western qualifiers till samma turnering här http://www.twitch.tv/thegdstudio. Kan se alla matcher i Videos-fliken, och finalen mellan Mousesports och DD är överst. Avgörande gamet ( http://www.twitch.tv/thegdstudio/c/2307625 ) är seriens bästa och väldigt rekommenderat.

Medlem
Skrivet av Sickness666:

LoL är mycket mer balanserat och snowballar inte lika grovt.

Tvärtom. Comebacks är bra mycket vanligare i Dota 2.

123
Skriv svar