Playstation 4 – 3,5GB RAM går till operativsystemet?

Inaktiv
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Ett operativ som kräver 3,5GB är helt ok att gnälla på. Slappt och ooptimerat är det helt enkelt.

Undrar hur många cores som är reserverade till operativet. Med tanke på den stora mängden statiska minne till operativet är det inte omöjligt att 2-4 cores är dedikerade till det också.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av sarg:
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

Så du menar att samma arkitektur arbetar med minne på olika sätt? Yeah, or not.

Din dator använder DDR som RAM och GDDR som VRAM på grafikkortet. PS4 använder GDDR som RAM och VRAM.

Och hur tror du att det gör någon skillnad när arkitekturen fortfarande är densamma? GDDR5 är baserat på DDR3, ifall du inte visste det.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Ett operativ som kräver 3,5GB är helt ok att gnälla på. Slappt och ooptimerat är det helt enkelt.

Undrar hur många cores som är reserverade till operativet. Med tanke på den stora mängden statiska minne till operativet är det inte omöjligt att 2-4 cores är dedikerade till det också.

det jag har läst är att 2 kärnor är reserverade till os på både xboxone ocxh ps4

Inaktiv
Skrivet av heviom:

det jag har läst är att 2 kärnor är reserverade till os på både xboxone ocxh ps4

Låter som det kan stämma.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Ett operativ som kräver 3,5GB är helt ok att gnälla på. Slappt och ooptimerat är det helt enkelt.

Undrar hur många cores som är reserverade till operativet. Med tanke på den stora mängden statiska minne till operativet är det inte omöjligt att 2-4 cores är dedikerade till det också.

Att använda mycket minne är inte fel på något sätt, det gör i regel bara att saker och ting går snabbare. Ett operativ system behöver inte vara dåligt optimerat för att dra mycket minne, det är ju bra en fråga om hur mycket man vill läsa in i minnet.

I detta fallet skulle jag tro att hela OSet är inläst i minnet för att göra så att konsollen laddar snabbare och att man kommer åt funktioner i systemet på ett bättre sätt och ett snabbt sätt till skillnad från hur det fungerar nu med PS3 när man går it ut XMB eller vad det nu heter.

Det kanske hade varit ett problem om maskinen hade mindre minne, men nu är ju allt designat för att göra just detta. 4,5GB ram är mycket mera än vad som behvös för att göra bra spel. Så varför låta massa minne ligga helt oanvänt när mna inte behöver?

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Dumlen:

typ bakåtkompatibilitet (antagligen för att kunna fortsätta sälja fler ps2or och inte för att det var en krånglig feature) .

Om du ska skriva så kan du ju faktiskt börja med att ta reda på fakta? Sony tog bort bakåtkompatibiliteten för att det blev alldeles för dyrt att tillverka och iom det så blev konsolen dyr.

Första PS3an kostade ju runt 8000 kr. Sen ärligt talat, bakåtkompatibilitet är viktigt det första halvåret sen använder man i princip bara nya spel.

Fakta? DET MJUKVARUEMULERADES PÅ DEN EUROPEISKA MARKNADEN.

8000kr? nu tar du allt siffror från röven. den kostade 6500kr på den svenska marknaden för att Sony valde Nordisk Film som distributör i Sverige. Och bakåtkompatibilitet är alltid viktigt, inte alla som vill sitta med 45 olika konsoller när de vill spela sina gamla spel.

Men gå och lägg dig kompis. Den första versionen av Ps3an kostade 8000. Och att du påstår att 360 inte har blit hackad som ps3an gör ju att man undrar om du är frisk i huvudet överhuvudtaget. Känner ingen som har hackat sin ps3a men jag känner däremot ett flertal som har chippat sina 360's.

Och att du drar till med 45 olika konsoler...Väx upp. Det handlar om 2(!!!) konsoler. Dessutom så ser ps2 spelen ut som skit på en modern tv så du måste ändå ha en tjock tv till ps2an. Sluta flänna nu.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Andyrew:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av thaiming:
Skrivet av blohm:

Sagt det redan från Början, PS4 kommer vara den sista konsollen Sony gör, de har inte på denna marknaden att göra! Bättre om alla köper XBone så blir det lite ordning på torpet, microsoft vet hur man bygger en konsol, kontra Sony vill säga. Är det inte dags att de släpper en ny firmware som gör att maskinerna går sönder? Börjar nalkas till PS4 och det gäller att tvinga kunderna att köpa nytt nytt nytt nytt.

Du menar det som hände xbox konsollerna? För till PS3 så fixades det med en hotfix efter ett par dagar till skillnad från xbox där det fortfarande finns folk som inte kan spela längre. Lär dig läsa innan du skriver dumma kommentarer.

Mja, en utav de senaste firmwares som släpptes till ps3an brickade en hel del konsoller och då kan man inte installera någon hotfix, du står helt enkelt där med en tegelsten du inte kan använda.

Nej, de släppte en fix till den. Du kan tanka ner den, lägga på usb-sticka och sedan starta PS3 i boot-mode. Gör om gör rätt.

Hade aldrig det problemet så har inte orkat bry mig, men att det ens existerade från början är rätt kasst. Sony är ena jävlar på att ta bort saker som fanns på konsollerna från början, typ bakåtkompatibilitet (antagligen för att kunna fortsätta sälja fler ps2or och inte för att det var en krånglig feature) och OtherOS som de patchade bort helt utan anledning. Det senare fick följden att konsollen knäcktes helt öppen utav flertalet hackare, något som fortfarande inte hänt med någon utav de andra konsollerna.

Emuleringen fanns på vissa konsoller i början och Sony var väldigt noga att tala om att de tagit bort den på de maskiner som släpptes i Europa och samtida maskiner. Så där gjorde inte Sony något fel alls, för de hade helt enklet inte råd att ha kvar priset på den nivå det låg på maskinen så något var tvunget att försvinna.

När det kommer till OtherOS så var det väldigt fel av Sony att ta bort det, men Linux på PS3 var tamligen oanvändbart dock. Det ursäktar dock inte att de tog bort OtherOS. Hade varit okej att ta bort på nya maskiner men inte på de som redan hade det.

Xbox 360, blev helt käckt och man kunde lägga in egna spel på HDD och man kunde köra homebrew med mera men MS patchade bort det. Så man blev åter tvungen att köra med modchip igen.

PS3 blev helt knäckt så sony blev tvungen att bygga om sin firmware en hel del för att man inte skulle kunna gå runt skydden, idag är inte PS3 knäckt med sina nyare firmwares. Det var i samma veva som OtherOS försvann, och det var en av de stora säkerhetshålen i PS3 eftersom det var möjligt att ta sig in och se hur allt fungerade den vägen. Därför var Sony enligt sitt sät att se på det hela tvungen att ta bort OtherOS. Vilket troligen enligt Sony inte vara något problem med tanke på hur få som använde sig av funktionen.

Medlem
Skrivet av Raklödder:
Skrivet av SID 6.7:

Och jag som trodde att Vista slukade minne...

Skrivet av Ztreek:

Jag skulle nog vilja rätta detta med "upp till 3,5GB" vid eventuell rendering av film, uppdateringat m.m
Verkar vettigare, inte ens Windows 7 använder sig av så mycket GB för att endast hålla uppe operativsystemet

När det kommer till Linux så talar vi om några få hundra megabyte, om ens det.

sisådära 95mb med Arch Linux

Inaktiv
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Ett operativ som kräver 3,5GB är helt ok att gnälla på. Slappt och ooptimerat är det helt enkelt.

Undrar hur många cores som är reserverade till operativet. Med tanke på den stora mängden statiska minne till operativet är det inte omöjligt att 2-4 cores är dedikerade till det också.

Att använda mycket minne är inte fel på något sätt, det gör i regel bara att saker och ting går snabbare. Ett operativ system behöver inte vara dåligt optimerat för att dra mycket minne, det är ju bra en fråga om hur mycket man vill läsa in i minnet.

I detta fallet skulle jag tro att hela OSet är inläst i minnet för att göra så att konsollen laddar snabbare och att man kommer åt funktioner i systemet på ett bättre sätt och ett snabbt sätt till skillnad från hur det fungerar nu med PS3 när man går it ut XMB eller vad det nu heter.

Det kanske hade varit ett problem om maskinen hade mindre minne, men nu är ju allt designat för att göra just detta. 4,5GB ram är mycket mera än vad som behvös för att göra bra spel. Så varför låta massa minne ligga helt oanvänt när mna inte behöver?

Det är en dedikerad spelkonsol där operativet tar cirka 45% av allt ledigt utrymme.

Nu är det bara snäppet mer än vad man har på PC när man spelar idag (de flesta spel kan accessa upp till 4GB på ett 64-bit OS även om många inte behöver det).

Moderator | Testpilot
Skrivet av speltomten:

Något off topic nu.
Hittade precis att man kan förboka Uncharted 4 till PS4 på Webhallen.
Kan detta vara a dream come true?

Finns 2st, en för 2013 och en för 2015. Ta det som du vill!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Det finns nästan inte ett ända Windows spel som är 64 bitar utan nästan alla är 32 bitar vilket låser spelet till maximalt 2GB ram. Så om PC spelen klarar sig på 2GB ram varför tror folk då att PS4 som är långsammare och inte klarar lika mycket tunga beräkningar som en PC skulle behöva mera?

4,5GB är mera än tillräckligt för alla spel, och kommer att vara så under hela PS4s framtid.

Så det finns inte någon som helst nackdel att operativet resarverar så mycket det gör, det är snarare än fördel efter som det kommer att göra konsollen i sig mycket snabbare när den inte behöver swappa med hårddisken så fort du går ut i konsollens interface.

bra sagt^^

Que? Nej, inte bra sagt.
Spelen görs inte för 64 eller 32bit, ett OS gör dock.
Nej, spelen blir inte låsta till 2Gb, och det var dessutom fel i felet för det du syftar på är ca 3,5 och inte 2.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Tror ni inte grabbarna på Microsoft och Sony vet vad dom sysslar med? Inte direkt så att någon användare kommer märka nån skillnad på varken det ena eller det andra på hur konsollerna använder minnet.

Kanske bättre att fråga spelutvecklare undertiden de håller på att utveckla ett spel till PS4 eller Xbone vad de tycker om hur konsollen hanterar deras kod för det är egentligen bara deras problem hur mycket minne de kan använda kan jag tycka.

Medlem

Nya rykten: http://gematsu.com/2013/07/rumor-update-ps4-5gb-ram-games

6GB till spel och 2GB till operativsystemet?

Medlem

Bättre att låta spelutvecklarna prata, läser man senaste om DICE BF4 så kommer Xbox One versionen vara bättre. Och det har att göra med kodningen, som är lättare på Xbox One tydligen.

Medlem
Skrivet av radiuz:

Bättre att låta spelutvecklarna prata, läser man senaste om DICE BF4 så kommer Xbox One versionen vara bättre. Och det har att göra med kodningen, som är lättare på Xbox One tydligen.

Posta en länk så vi andra får läsa.

Medlem
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

Eftersom du nu fattar hur det funkar så kan du förklara vad konsoller gör annorlunda jämfört mot andra platformer.

Väntar med spänning..

Medlem

oavsett vad så kommer PS4an bli bättre än den dära andra boxen.

Avstängd
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Killbom:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

På vilket sätt jobbar konsoler annorlunda med minnen än datorer?

Är inte en konsol ett datorsystem?

Jämför istället PC och konsol. På din dator vill du kunna köra flera program samtidigt. Alla program kan egentligen ta hur mycket minne som helst, både fysiskt och virtuellt. På konsollen finns det en hel drös minne dedikerat som operativsystemet inte får allokera, vilket innebär att utvecklarna kan själva placera saker exakt hur de vill.

Konsollen vs PC är alltså helt olika saker att utveckla mot, jämfört med din dator.

Skillnaden kan ju bli att på en PC kan minnet vara fullt exempelvis (användaren hade "bara 1 GB" grafikminne), då måste spelet, eller operativsystemet swappa data till ramminnet, stoppa in den nya etc. På en konsoll vet du att du sparat undan x GB, då finns det garanterat MAX - x GB kvar, och du kan skriva dina 512 MB texturer till där du vill, utan dröjsmål!

Om vi byter ut PC mot Windows så kanske diskussionen blir mindre flummig.

Jag är övertygad om att de nya konsolerna kör flera processer eller trådar samtidigt. Det skulle vara befängt om de inte gjorde det.

Konsoler "swappar" också data in och ut ur olika minnen.

Under windows kan inte processer ta hur mycket minne som helst.

Kan någon som vet vad de pratar om förklara detta på ett pedagogiskt sätt?

Är det helt enkelt inte så att de har ett delat minne för CPU och GPU i PS4'an? Ungefär som de gamla Motorolaprocessorerna "accessade" minne till skillnad från x86 arkitekturen? Är jag helt fel ute nu?

Givetvis så kör de flera processer och trådar samtidigt, jag har inte sagt något annat.. Jag menar att det är mycket mer styrt på en konsoll. Användaren kommer exempelvis inte ha flera spel igång eller rendera feta bilder i skype. Utvecklarna vet precis hur mycket processorkraft som kommer finnas över till spelet som körs. Jag försöker också förklara att om du säger till Windows, ge mig 3 GB minne så kommer du få det, men du vet inte om det är virtuellt eller fysiskt, på en konsoll kommer du alltid veta att du kommer få rätt mängd minne och du vet alltid hur mycket som finns kvar, det finns ingen annan process som kan kasta ut dig. Tar det 1 ms att läsa in texturerna vid ett tilfälle så gör det det nästa gång också. På en pc skulle tiden kunna fluktuera i princip hur mycket som helst, du kanske inte ens får skriva och får försöka igen.

Egentligen spelar det ingen roll om minnet är delat mellan grafikkortet och processorn eller om det är olika då minnet i en PS4 har både hög bandbredd och bra responstid.

I en vanlig PC vill man ha minne med snabb responstid till processorn, då den kommer läsa alla sina instrutkioner därifrån, till grafikkortet vill man ha minne med hög bandbredd då man kommer skriva stora mängder data dit på kort tid (kan vara shaders, texturer eller annat)

Medlem
Skrivet av Brahim113:

Vad folk ej förstår är att konsoller jobbar med minnen på andra sätt än vad en dator gör. Men folket drar ju direkt koppplingar till datorn. Jag kommer inte köpa ngn av dessa konsoller. Men fan t.om jag fattar att konsollerna bearbetar minnen på annat sätt. Denna artikel var i klass med aftonbladet. Vill skapa tjafs i kommentarsfältet

Vad du inte vekar förstå är att nästa generations konsoler är hårdvarumässigt x86/x64 PC-maskiner. Det är samma APU plattform som kommer/finns till bärbara datorer. Det finns inget "bearbetar minnen på ett annat sätt".

Visserligen kan spel anpassas till konsolerna på ett annat sätt än PC och på så sätt dra nytta av styrkor och släta över svagheter bättre men sådan optimering inte bara går till en viss gräns utan skulle även kunna appliceras på PC-spel om det fanns behov för det. Många på detta forum verkar tro att denna magiska optimering får hårdvaran att vara dubbelt så snabb. Istället talar vi kanske 50% på sin höjd. Resten kramar man ut genom att inaktivera det ödongodis som märks minst.

Med det sagt använder dagens spel sällan över 4gb minne på 1080p och konsolerna kommer endast sitta på i princip två program med ett begränsat antal processer.

Nästa generations konsoler är gjorda för att vara billiga och ge god marginal när de säljs till den breda massan.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Ett operativ som kräver 3,5GB är helt ok att gnälla på. Slappt och ooptimerat är det helt enkelt.

Undrar hur många cores som är reserverade till operativet. Med tanke på den stora mängden statiska minne till operativet är det inte omöjligt att 2-4 cores är dedikerade till det också.

Att använda mycket minne är inte fel på något sätt, det gör i regel bara att saker och ting går snabbare. Ett operativ system behöver inte vara dåligt optimerat för att dra mycket minne, det är ju bra en fråga om hur mycket man vill läsa in i minnet.

I detta fallet skulle jag tro att hela OSet är inläst i minnet för att göra så att konsollen laddar snabbare och att man kommer åt funktioner i systemet på ett bättre sätt och ett snabbt sätt till skillnad från hur det fungerar nu med PS3 när man går it ut XMB eller vad det nu heter.

Det kanske hade varit ett problem om maskinen hade mindre minne, men nu är ju allt designat för att göra just detta. 4,5GB ram är mycket mera än vad som behvös för att göra bra spel. Så varför låta massa minne ligga helt oanvänt när mna inte behöver?

Det är en dedikerad spelkonsol där operativet tar cirka 45% av allt ledigt utrymme.

Nu är det bara snäppet mer än vad man har på PC när man spelar idag (de flesta spel kan accessa upp till 4GB på ett 64-bit OS även om många inte behöver det).

De flesta spel kan köra med 2GB ram inte 4GB ram, eftersom majoriteten 99% av alla spel är 32bitars processer och då kan man inte adressera mera än 2GB ram. Varje process som är 32 bitar är begränsad till detta i Windows, sedan kan man ju ha 10 processer igång och alla dem kan ta 2GB ram stycket.

Men när det kommer till PS4 så finns det inte något mera behov utav minne är 4GB ram 1GB till texturer så täcker du in allt du behöver för texturer du behöver i ett spel som skall gå i 1080p. Sedan skulle det vara 3,5GB kvar till spelet i sig, och mera än så kommer aldrig att användas, det är mera troligt att användas. Så detta begränsar inte konsollen däremot kommer det att göra den snabbare eftersom det är mycket i bakgrunden som skall ligga igång på konsollen också, för att styra diverse olika funktioner.

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Det finns nästan inte ett ända Windows spel som är 64 bitar utan nästan alla är 32 bitar vilket låser spelet till maximalt 2GB ram. Så om PC spelen klarar sig på 2GB ram varför tror folk då att PS4 som är långsammare och inte klarar lika mycket tunga beräkningar som en PC skulle behöva mera?

4,5GB är mera än tillräckligt för alla spel, och kommer att vara så under hela PS4s framtid.

Så det finns inte någon som helst nackdel att operativet resarverar så mycket det gör, det är snarare än fördel efter som det kommer att göra konsollen i sig mycket snabbare när den inte behöver swappa med hårddisken så fort du går ut i konsollens interface.

bra sagt^^

Que? Nej, inte bra sagt.
Spelen görs inte för 64 eller 32bit, ett OS gör dock.
Nej, spelen blir inte låsta till 2Gb, och det var dessutom fel i felet för det du syftar på är ca 3,5 och inte 2.

Ehh QUE ? Alla exeverbara program kompileras i 8, 16, 32 eller 64 bitar, det är inte bara operativsystem som det är skilland på hur många bitar du har kompilerat dem i. Om du tillex kollar på din C disk så ser du att du har program files samt program files 32 bit eller vad katalogen nu heter. I den som heter program files ligger de program som är kompilerade i 64 bitar och i den andra ligger 32 bitars program.

Sedan en 32 bitar process i Windows kan inte allokera mera än 2GB ram från operativ systemet.

Medlem

Det låter sinnessjukt mycket med tanke på att det till PS3 körs på 256MB. Jäklar vad det nya OS'et måste vara bloated isf.

Medlem

Det bekräftades av Sony igår/förrgår att operativ tar runt 2gb, och utvecklarna har 6gb +eventuella reserver.

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Dumlen:

typ bakåtkompatibilitet (antagligen för att kunna fortsätta sälja fler ps2or och inte för att det var en krånglig feature) .

Om du ska skriva så kan du ju faktiskt börja med att ta reda på fakta? Sony tog bort bakåtkompatibiliteten för att det blev alldeles för dyrt att tillverka och iom det så blev konsolen dyr.

Fakta? DET MJUKVARUEMULERADES PÅ DEN EUROPEISKA MARKNADEN.

Lägger in en liten rättelse om än lite sent. Det finns många olika versioner av PS3:an, men alla med bakåtkompabilitet hade någon form av PS2-hårdvara i sig, att ta bort det sparade alltså visst pengar.

Den första, japanska versionen hade både en CPU och GPU från PS2, i den versionen (gen 2) vi fick emulerades PS2:an CPU men det satt fortfarande en GPU i den eftersom den inte gick att emulera. För att spara ännu mer pengar togs även GPU:n bort i senare versioner och eftersom den inte gick att emulera försvann PS2-stödet.

Det fanns aldrig någon PS3-version som emulerade en hel PS2:a.

Medlem

En dator och en konsoll är inte likadana, men ändå drivs dem av samma skit

Same shit different name, same bullshit!

Medlem

Och vad har detta för betydelse för mig? Inget! Nada! Noll!


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av dotque:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Det finns nästan inte ett ända Windows spel som är 64 bitar utan nästan alla är 32 bitar vilket låser spelet till maximalt 2GB ram. Så om PC spelen klarar sig på 2GB ram varför tror folk då att PS4 som är långsammare och inte klarar lika mycket tunga beräkningar som en PC skulle behöva mera?

4,5GB är mera än tillräckligt för alla spel, och kommer att vara så under hela PS4s framtid.

Så det finns inte någon som helst nackdel att operativet resarverar så mycket det gör, det är snarare än fördel efter som det kommer att göra konsollen i sig mycket snabbare när den inte behöver swappa med hårddisken så fort du går ut i konsollens interface.

bra sagt^^

Que? Nej, inte bra sagt.
Spelen görs inte för 64 eller 32bit, ett OS gör dock.
Nej, spelen blir inte låsta till 2Gb, och det var dessutom fel i felet för det du syftar på är ca 3,5 och inte 2.

I ett 32-bitars system så kan filer bara bli 2˄31-1 bytes med signed INT, d v s 2GiB.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Zappa:

Det låter sinnessjukt mycket ..

Tycker du? Jag hade 4 MB RAM i min 486:a.. och det dög då. Idag har mitt grafikkort ungefär 4 gånger mer minne än vad jag hade hårddiskutrymme i den datorn. Allting går framåt. Sinnessjukt eller inte.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av dotque:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Det finns nästan inte ett ända Windows spel som är 64 bitar utan nästan alla är 32 bitar vilket låser spelet till maximalt 2GB ram. Så om PC spelen klarar sig på 2GB ram varför tror folk då att PS4 som är långsammare och inte klarar lika mycket tunga beräkningar som en PC skulle behöva mera?

4,5GB är mera än tillräckligt för alla spel, och kommer att vara så under hela PS4s framtid.

Så det finns inte någon som helst nackdel att operativet resarverar så mycket det gör, det är snarare än fördel efter som det kommer att göra konsollen i sig mycket snabbare när den inte behöver swappa med hårddisken så fort du går ut i konsollens interface.

bra sagt^^

Que? Nej, inte bra sagt.
Spelen görs inte för 64 eller 32bit, ett OS gör dock.
Nej, spelen blir inte låsta till 2Gb, och det var dessutom fel i felet för det du syftar på är ca 3,5 och inte 2.

Ehh QUE ? Alla exeverbara program kompileras i 8, 16, 32 eller 64 bitar, det är inte bara operativsystem som det är skilland på hur många bitar du har kompilerat dem i. Om du tillex kollar på din C disk så ser du att du har program files samt program files 32 bit eller vad katalogen nu heter. I den som heter program files ligger de program som är kompilerade i 64 bitar och i den andra ligger 32 bitars program.

Sedan en 32 bitar process i Windows kan inte allokera mera än 2GB ram från operativ systemet.

En ganska värdelös diskussion då de flesta spel numera har antingen en 64-bitars fil och en 32-bitars eller bara en 32-bitars. T.ex drar de flesta MMO bra mer än 2gb och Skyrim fick en markant prestandaökning av att ställas in på att kunna få mer än 2gb ram. 32-bitars fasas ut ganska snabbt på spelmarknaden. När släpptes senast en processor utan 64-bitars stöd?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av dotque:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Gandir:

Kan inte folk helt enklet lär sig något innan de börjar gnälla på sådant de inte fattar något om.

Ett PS4 kommer inte behöva 4,5GB ram och definitivt inte mera än detså finns inget att gnälla på.

Det finns nästan inte ett ända Windows spel som är 64 bitar utan nästan alla är 32 bitar vilket låser spelet till maximalt 2GB ram. Så om PC spelen klarar sig på 2GB ram varför tror folk då att PS4 som är långsammare och inte klarar lika mycket tunga beräkningar som en PC skulle behöva mera?

4,5GB är mera än tillräckligt för alla spel, och kommer att vara så under hela PS4s framtid.

Så det finns inte någon som helst nackdel att operativet resarverar så mycket det gör, det är snarare än fördel efter som det kommer att göra konsollen i sig mycket snabbare när den inte behöver swappa med hårddisken så fort du går ut i konsollens interface.

bra sagt^^

Que? Nej, inte bra sagt.
Spelen görs inte för 64 eller 32bit, ett OS gör dock.
Nej, spelen blir inte låsta till 2Gb, och det var dessutom fel i felet för det du syftar på är ca 3,5 och inte 2.

Ehh QUE ? Alla exeverbara program kompileras i 8, 16, 32 eller 64 bitar, det är inte bara operativsystem som det är skilland på hur många bitar du har kompilerat dem i. Om du tillex kollar på din C disk så ser du att du har program files samt program files 32 bit eller vad katalogen nu heter. I den som heter program files ligger de program som är kompilerade i 64 bitar och i den andra ligger 32 bitars program.

Sedan en 32 bitar process i Windows kan inte allokera mera än 2GB ram från operativ systemet.

En ganska värdelös diskussion då de flesta spel numera har antingen en 64-bitars fil och en 32-bitars eller bara en 32-bitars. T.ex drar de flesta MMO bra mer än 2gb och Skyrim fick en markant prestandaökning av att ställas in på att kunna få mer än 2gb ram. 32-bitars fasas ut ganska snabbt på spelmarknaden. När släpptes senast en processor utan 64-bitars stöd?

De flesta spel även i dag är 32bitars väldigt få som är 64bitars, de senaste enbart x86 cpun släppes väll för en så där 8 år sedan eller något.

Skriv svar