Våldsamma spel i kvällens Fragzone

Robot
Våldsamma spel i kvällens Fragzone

Avsnitt tre är här och vi snackar om snaskigt spelvåld - hur det påverkar oss, hur utvecklarna tänker och våra egna upplevelser.


Medlem
Våldsamma spel i kvällens Fragzone

Tycker alla borde få se denna.

Moderator | Testpilot

Gillar Spelidén runt minut 3, haha


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Fantastiskt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Starkt rekommenderat för alla som vill fördjupa sig i ämnet.

Habbibi sadiki, hambala...-la-la


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Minns ett tillfälle från mellanstadiet, hade fått gta till psx nyligen.

I skolan, längtande av att få komma hem och spela, så målade jag en teckning, en serie teckning till och med, som handlade om en man som körde ned ett helt fotbollslag med sin bil och stod och burnade på liken, som hämtat ur spelet.

Blev ett jävla liv, från föräldrar, lärare osv, som klandrade mig som en psyksjuk människa "kändes det som" att herregud hur kan du måla någonting sånt här och yada yada yada. En massa PK dravel, jag som barn förstod helt och hållet att detta var fiktion, att jag aldrig skulle drömma om att mörda folk i verkligheten, att det var ett spel, en lek, det är en teckning, whats the big deal.

Hade mor och far brytt sig om vad jag spelade, så skulle dom fattat att jag skildrat mitt favorit spels mer obskyra moment.

Ifall man nu verkligen är psyk-sjuk, så kanske man inte ska spela, och det är ju föräldrars/läkares ansvar att sätta upp en sådan regel, men spelar man inte kanske man kollar på film, eller helt enkelt utforskar våld i verkligheten så vem vet.

ZF
Medlem
Skrivet av Loltron:

I skolan, längtande av att få komma hem och spela, så målade jag en teckning, en serie teckning till och med, som handlade om en man som körde ned ett helt fotbollslag med sin bil och stod och burnade på liken, som hämtat ur spelet.

Ifall man nu verkligen är psyk-sjuk, så kanske man inte ska spela, och det är ju föräldrars/läkares ansvar att sätta upp en sådan regel, men spelar man inte kanske man kollar på film, eller helt enkelt utforskar våld i verkligheten så vem vet.

nu är ju just den där intressebeskrivningen frekvent förekommande i princip i vartenda fall där nån senare får diagnoser gällande varierad grad av psykopatiska drag, så skulle du då genomgå "en liten sinnes" efter, eller innan för den delen, du har gjort nått av nån anledning så.. ja.

ZF
Medlem

köper inte riktigt argumenterandet om att allt skjutande är mest eller enbart för poäng. hade det varit fallet så skulle ju spelen inte tjäna på att alltmer likna en realistisk miljö, med allt mer realistiska (eller särskilt orealistiskt uppskruvade) skador hela tiden. spelets regler, tydlighet och spelbarhet skulle vinna på att alla träffar markerades med en stor röd prick för en träff, utan kladd. precis som man i fotboll en gång slutade spela med kladdiga djurkadaver för att förenkla och tydliggöra spelet. det fanns inget egenvärde i att efterlikna vad det symboliserade.

sen har Sunni iof en poäng i att verkansskildringen skulle kunna avskräcka, men den biten sätter avtrubbningen snabbt stopp för för den som fortsätter spela, och för resten, ja där blir det ingen verkan, eller om man inte redan gillade stympandet så kanske det växer på en.

Medlem

Avtrubbad är ordet, kanske också ganska urtråkad av genren. Som vuxen uppskattar jag andra spel som Euro Truck Simulator.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Loltron:

I skolan, längtande av att få komma hem och spela, så målade jag en teckning, en serie teckning till och med, som handlade om en man som körde ned ett helt fotbollslag med sin bil och stod och burnade på liken, som hämtat ur spelet.

Ifall man nu verkligen är psyk-sjuk, så kanske man inte ska spela, och det är ju föräldrars/läkares ansvar att sätta upp en sådan regel, men spelar man inte kanske man kollar på film, eller helt enkelt utforskar våld i verkligheten så vem vet.

nu är ju just den där intressebeskrivningen frekvent förekommande i princip i vartenda fall där nån senare får diagnoser gällande varierad grad av psykopatiska drag, så skulle du då genomgå "en liten sinnes" efter, eller innan för den delen, du har gjort nått av nån anledning så.. ja.

Oj, mr freud har talat. "intresse" och "intresse" jag var utråkad på någon lektion i lågstadiet och målade en teckning, handlar inte om något speciellt "intresse" för våld, snarare ett intresse för tv-spel, och just detta spelet skildrade en hel del våld. Målade en hel del super mario och en uppsjö annat också.

ZF
Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av ZF:
Skrivet av Loltron:

I skolan, längtande av att få komma hem och spela, så målade jag en teckning, en serie teckning till och med, som handlade om en man som körde ned ett helt fotbollslag med sin bil och stod och burnade på liken, som hämtat ur spelet.

Ifall man nu verkligen är psyk-sjuk, så kanske man inte ska spela, och det är ju föräldrars/läkares ansvar att sätta upp en sådan regel, men spelar man inte kanske man kollar på film, eller helt enkelt utforskar våld i verkligheten så vem vet.

nu är ju just den där intressebeskrivningen frekvent förekommande i princip i vartenda fall där nån senare får diagnoser gällande varierad grad av psykopatiska drag, så skulle du då genomgå "en liten sinnes" efter, eller innan för den delen, du har gjort nått av nån anledning så.. ja.

Oj, mr freud har talat. "intresse" och "intresse" jag var utråkad på någon lektion i lågstadiet och målade en teckning, handlar inte om något speciellt "intresse" för våld, snarare ett intresse för tv-spel, och just detta spelet skildrade en hel del våld. Målade en hel del super mario och en uppsjö annat också.

nja, då hade jag antagligen hävdat att du försökte kompensera för otillräcklighet på planen med hjälp av bilen och att det överdrivna börnandet eftåråt berodde på att du fått bröstet för länge upp i åren och därmed utvecklat ett ohälsosamt självbefläckelsebehov som i sin tur inte kunde stimuleras naturligt pga NES-tumme.

Mario handlar ju också huvudsakligen om våld förresten. samt djurplågeri, vilket vi praktiskt nog redan gått igenom vad det brukar leda till i diagnosväg.

Medlem

Tycker personligen att film och spelvåld kan vara mycket underhållande. Jag har själv spelat spel som innehåller våld sen jag inte var särskilt gammal och inte är det något jag skulle tänka mig att utföra på riktigt.

Att spelvåldsmoment jag kommer väl ihåg är i det första Fable som jag spelade flitigt när jag inte var särskilt gammal. Man kunde hugga av huvudet på vissa fiender och dessutom avrätta dem genom att köra svärdet genom magen på dem.

PS. Hotline-Miami är ett spel som ingen borde missa!

Helt fantastiskt att få avnjuta detta avsnittet så här på kvällskvisten.

Inaktiv

När jag var mindre fick jag inte spela för våldsamma spel för mina föräldrar vilket gjorde att jag sprang över till kompisarna för att spela ex. GTA. Då tyckte jag det var bland de bästa spelen som fanns och blev mycket avundsjuk för att de fick spela våldsamma spel för deras föräldrar. Då var det spänningen av allt våld som gjorde spelet bra. När jag väl fick börja spela våldsamma spel blev jag, precis som ni, avtrubbad av allt våld ganska snabbt. Då började jag koppla ett headshot där huvudet flyger av med poäng istället. Om jag spelar ett FPS idag är det ett plus att det ser mer grafiskt verkligt ut, men det är endast för att inlevelsen blir starkare (d.v.s. illutionen av att det inte är ett spel blir starkare).
Jag tror och hoppas att spelmediet är påväg ut ifrån massmördarträsket. För jag tror spelutvecklare kommer inse att våld inte är lika viktigt som det var när spelvåldet fortfarande var något outforskat, spännande och nytt.
Våld i spel är inget fel i sig, bara det används på rätt sätt.

Inaktiv

Fantastiskt bra avsnitt. Det bästa av dom tre denna säsong än så länge. Väldigt intressant debat från två olika spelutvecklare och intresanta åsikter i soffan. Bra jobbat och tack för ett underbart avsnitt av Fragzone.

Medlem

Tråkigt att ni inte nämner DayZ som tar den här känslan: "Jag-har-makt-över-ditt liv" till en helt en ny nivå inom spel.

Intressant läsning kan hittas här http://tinyurl.com/owcb36x om just det!


signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se
Palworld Sverige https://palworld.se

Medlem

Bra som vanligt! Hade gärna sett programmet lite längre Det var kul att se mer av Calle och hans åsikter som hittils inte fått lika stor plats; i detta avsnitt tycker jag han gav det mest mest nyanserade perspektivet.

Ang spelvåld håller jag med Calle och that game company om att man bör begrunda hur spelvåldet påverkar oss. Jag menar inte att man nödvändigtvis per automatik tar våldet ut i verkligheten, men att man blir avtrubbad och kanske ändå lite skadad. Jag har då själv sett och spelat saker som jag mått dåligt av efteråt, och hade det hänt ett yngre mig i en otrygg situation hade det kanske fått riktiga konsekvenser.

Slutligen - som that game company också tog upp - är det verkligen vad vi behöver? It might be what we want, but not what we need..

Medlem

Tack! Mycket bra och stämningsfullt avsnitt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av JOnnegrym:

Bra som vanligt! Hade gärna sett programmet lite längre Det var kul att se mer av Calle och hans åsikter som hittils inte fått lika stor plats; i detta avsnitt tycker jag han gav det mest mest nyanserade perspektivet.

Ang spelvåld håller jag med Calle och that game company om att man bör begrunda hur spelvåldet påverkar oss. Jag menar inte att man nödvändigtvis per automatik tar våldet ut i verkligheten, men att man blir avtrubbad och kanske ändå lite skadad. Jag har då själv sett och spelat saker som jag mått dåligt av efteråt, och hade det hänt ett yngre mig i en otrygg situation hade det kanske fått riktiga konsekvenser.

Slutligen - som that game company också tog upp - är det verkligen vad vi behöver? It might be what we want, but not what we need..

Tack! I nästa avsnitt är det bara jag och en kamera. Mwuhahahaha!


signatur
Youtuber
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av JOnnegrym:

Bra som vanligt! Hade gärna sett programmet lite längre Det var kul att se mer av Calle och hans åsikter som hittils inte fått lika stor plats; i detta avsnitt tycker jag han gav det mest mest nyanserade perspektivet.

Ang spelvåld håller jag med Calle och that game company om att man bör begrunda hur spelvåldet påverkar oss. Jag menar inte att man nödvändigtvis per automatik tar våldet ut i verkligheten, men att man blir avtrubbad och kanske ändå lite skadad. Jag har då själv sett och spelat saker som jag mått dåligt av efteråt, och hade det hänt ett yngre mig i en otrygg situation hade det kanske fått riktiga konsekvenser.

Slutligen - som that game company också tog upp - är det verkligen vad vi behöver? It might be what we want, but not what we need..

Tack! I nästa avsnitt är det bara jag och en kamera. Mwuhahahaha!

Hmmm... får ta och styra en Calle-gif också tror jag...


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av JOnnegrym:

Bra som vanligt! Hade gärna sett programmet lite längre Det var kul att se mer av Calle och hans åsikter som hittils inte fått lika stor plats; i detta avsnitt tycker jag han gav det mest mest nyanserade perspektivet.

Ang spelvåld håller jag med Calle och that game company om att man bör begrunda hur spelvåldet påverkar oss. Jag menar inte att man nödvändigtvis per automatik tar våldet ut i verkligheten, men att man blir avtrubbad och kanske ändå lite skadad. Jag har då själv sett och spelat saker som jag mått dåligt av efteråt, och hade det hänt ett yngre mig i en otrygg situation hade det kanske fått riktiga konsekvenser.

Slutligen - som that game company också tog upp - är det verkligen vad vi behöver? It might be what we want, but not what we need..

Tack! I nästa avsnitt är det bara jag och en kamera. Mwuhahahaha!

http://i.imgur.com/wdreoY5.gif

Hmmm... får ta och styra en Calle-gif också tror jag...


signatur
Youtuber
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av figgehn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av JOnnegrym:

Bra som vanligt! Hade gärna sett programmet lite längre Det var kul att se mer av Calle och hans åsikter som hittils inte fått lika stor plats; i detta avsnitt tycker jag han gav det mest mest nyanserade perspektivet.

Ang spelvåld håller jag med Calle och that game company om att man bör begrunda hur spelvåldet påverkar oss. Jag menar inte att man nödvändigtvis per automatik tar våldet ut i verkligheten, men att man blir avtrubbad och kanske ändå lite skadad. Jag har då själv sett och spelat saker som jag mått dåligt av efteråt, och hade det hänt ett yngre mig i en otrygg situation hade det kanske fått riktiga konsekvenser.

Slutligen - som that game company också tog upp - är det verkligen vad vi behöver? It might be what we want, but not what we need..

Tack! I nästa avsnitt är det bara jag och en kamera. Mwuhahahaha!

http://i.imgur.com/wdreoY5.gif

Hmmm... får ta och styra en Calle-gif också tror jag...

http://img.photobucket.com/albums/v383/birger/mariokopp.gif

Jag hoppar över det projektet


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av JOnnegrym:

Bra som vanligt! Hade gärna sett programmet lite längre Det var kul att se mer av Calle och hans åsikter som hittils inte fått lika stor plats; i detta avsnitt tycker jag han gav det mest mest nyanserade perspektivet.

Ang spelvåld håller jag med Calle och that game company om att man bör begrunda hur spelvåldet påverkar oss. Jag menar inte att man nödvändigtvis per automatik tar våldet ut i verkligheten, men att man blir avtrubbad och kanske ändå lite skadad. Jag har då själv sett och spelat saker som jag mått dåligt av efteråt, och hade det hänt ett yngre mig i en otrygg situation hade det kanske fått riktiga konsekvenser.

Slutligen - som that game company också tog upp - är det verkligen vad vi behöver? It might be what we want, but not what we need..

Tack! I nästa avsnitt är det bara jag och en kamera. Mwuhahahaha!

Go nuts!

Medlem

Hm.

Mycket sammanträffande att ni släpper ett avsnitt med just detta ämne. Mina yngre halvbröder på 8 och 12 år har nyligen blivit väldigt sugna på att skaffa ett Xbox360 (de har varit det redan innan men det har blivit mer "aktuellt" att skaffa en nu) Och ett av spelen de verkligen vill ha är just GTA V. Jag har varnat min mor (som inte har något större intresse av TV-spel) att detta är ett väldigt våldsamt spel, även fast att de spelat de tidigare spelen i serien så känner jag en viss oro. Min mamma säger som försäkran och som försvar att hon brukar kolla på ibland när de spelar dessa spel och "se till" / "kolla efter" vad de gör när de spelar. Hon säger även att de har spelat GTA V hemma hos andra kompisar och att man därför inte kan "skölda" dem från spelet. Hon anser därför att det är bättre att skaffa det hemma så att man kan ha en viss kontroll över vad de gör medans de spelar, då man faktiskt inte vet vad de gör när de är hos kamrater. Jag tycker det låter ganska klokt, även om jag ändå känner en viss oro över att mina småsyskon på 8 och 12 kommer spela detta spel helst när jag är ganska säker på att min mamma inte är helt medveten om spelets fulla våldsamma "potential".


signatur

Everybody needs help.

Våld är roligt, men bara det är på låtsas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Apministern:

Hm.

Mycket sammanträffande att ni släpper ett avsnitt med just detta ämne. Mina yngre halvbröder på 8 och 12 år har nyligen blivit väldigt sugna på att skaffa ett Xbox360 (de har varit det redan innan men det har blivit mer "aktuellt" att skaffa en nu) Och ett av spelen de verkligen vill ha är just GTA V. Jag har varnat min mor (som inte har något större intresse av TV-spel) att detta är ett väldigt våldsamt spel, även fast att de spelat de tidigare spelen i serien så känner jag en viss oro. Min mamma säger som försäkran och som försvar att hon brukar kolla på ibland när de spelar dessa spel och "se till" / "kolla efter" vad de gör när de spelar. Hon säger även att de har spelat GTA V hemma hos andra kompisar och att man därför inte kan "skölda" dem från spelet. Hon anser därför att det är bättre att skaffa det hemma så att man kan ha en viss kontroll över vad de gör medans de spelar, då man faktiskt inte vet vad de gör när de är hos kamrater. Jag tycker det låter ganska klokt, även om jag ändå känner en viss oro över att mina småsyskon på 8 och 12 kommer spela detta spel helst när jag är ganska säker på att min mamma inte är helt medveten om spelets fulla våldsamma "potential".

Visa henne avsnittet


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Apministern:

Hm.

Mycket sammanträffande att ni släpper ett avsnitt med just detta ämne. Mina yngre halvbröder på 8 och 12 år har nyligen blivit väldigt sugna på att skaffa ett Xbox360 (de har varit det redan innan men det har blivit mer "aktuellt" att skaffa en nu) Och ett av spelen de verkligen vill ha är just GTA V. Jag har varnat min mor (som inte har något större intresse av TV-spel) att detta är ett väldigt våldsamt spel, även fast att de spelat de tidigare spelen i serien så känner jag en viss oro. Min mamma säger som försäkran och som försvar att hon brukar kolla på ibland när de spelar dessa spel och "se till" / "kolla efter" vad de gör när de spelar. Hon säger även att de har spelat GTA V hemma hos andra kompisar och att man därför inte kan "skölda" dem från spelet. Hon anser därför att det är bättre att skaffa det hemma så att man kan ha en viss kontroll över vad de gör medans de spelar, då man faktiskt inte vet vad de gör när de är hos kamrater. Jag tycker det låter ganska klokt, även om jag ändå känner en viss oro över att mina småsyskon på 8 och 12 kommer spela detta spel helst när jag är ganska säker på att min mamma inte är helt medveten om spelets fulla våldsamma "potential".

Visa henne avsnittet

Haha, jo kan ju försöka


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ok mycket har man fått se på nätet men detta var bland det tråkigaste jag sett och hört på mycket länge, tre personer sitter i fåtöljer och pratar massa våldsamma scener enligt dem själva... Hoppas framtida delar blir bättre än detta kakka...

Ok vet att många kommer bli upprörda över att jag säger såhär men detta var första avsnittet jag sett av Fragzone och jag snabbspolade igenom 90% av delen...

Medlem
Skrivet av Marsman:

Ok mycket har man fått se på nätet men detta var bland det tråkigaste jag sett och hört på mycket länge, tre personer sitter i fåtöljer och pratar massa våldsamma scener enligt dem själva... Hoppas framtida delar blir bättre än detta kakka...

Ok vet att många kommer bli upprörda över att jag säger såhär men detta var första avsnittet jag sett av Fragzone och jag snabbspolade igenom 90% av delen...

Så vad ska de förbättra på då? Tror knappast det blir någon förändring om du inte säger vad du vill ha. Är det ballongdjur? Clowner?


signatur

Everybody needs help.

12
Skriv svar