PS4 utklassar Xbox One i installationstider

Medlem

..och argumentet "På konsol behöver man bara sätta in skivan och spela" är sedan länge bortblåst.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av KaptenKanel:

herregud.... nyhetstorka eller?

18 kommentarer så här långt säger att det finns ett läsarintresse. Och om jag själv stod i valet och kvalet mellan konsolerna skulle jag gärna vilja veta såna här saker innan köp.

17 - det vore dumt att räkna med min kommentar som bekräftelse av läsarintresse på nyheten

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Känns som att XBone installerar hela spelet medan PS4 bara installerar de viktigaste filerna. Vilket som så är det ännu en dålig nyhet för XBone som kommer mata alla PS-fanboys.

Nu råkar ert vara såhär att båda konsolerna installerar "hela spelet" och att vissa delar (game modes/hd texturer) inte finns tillgängliga förrän hela spelet installerats.
Tiden i testen är hur lång tid de måste installera innan man kan börja spela, xbone saknar fortfarande samma delar som ps4 när den kan starta spelet, i vissa fall saknas mer än på ps4 (se kotakus artikel).

Detta beror dels på att blu-Ray enheten i xbone är 4x medan ps4 har 6x, 1,5ggr högre läshastighet. Lägg till attbps4 över lag har bättre hårdvara och då är det inte konstigt om den är snabbare. En annan viktig skillnad är att du på ps4 har möjlighet att byta till en snabbare intern hårddisk.
Sist men inte minst så kan ps4 patcha spel medan den installerar dem, något xbone inte klarar i dagsläget (se kotakus artikel).

KoP
Medlem
Skrivet av Aresz:

Asch, du hann före mig.

Jadu.. som uppväxt med bl.a C64'a så fick man inte vara ett rastlöst barn till skillnad emot idag då allt helst ska gå så fort som möjligt. Tror dom flesta skulla spasma ur idag om dom tvingaded sitta och vänta 15 min på att något ska ladda. Sorgligt men sant.

Inaktiv

en kvart? WTF ! ORKA VÄNTa . Ps4 vinner

Inaktiv
Skrivet av KoP:
Skrivet av Aresz:

Asch, du hann före mig.

Jadu.. som uppväxt med bl.a C64'a så fick man inte vara ett rastlöst barn till skillnad emot idag då allt helst ska gå så fort som möjligt. Tror dom flesta skulla spasma ur idag om dom tvingaded sitta och vänta 15 min på att något ska ladda. Sorgligt men sant.

va bara orginalspelen på band som tog evigheter att ladda in .. med turbo 250 gick det på nolltid

Medlem
Skrivet av Jiddret:
Skrivet av Tassel:
Skrivet av Jiddret:

Som tobs säger ovanför är det att du kan spela på Ps4 medans den installerar, men då utan tex HD texturer. Så kommer det vara på CoD, sätter du igång att spela kommer det se ut som på ps3 och 45min in i spelandet kommer HD texturerna kicka in.

Det hade jag missat. Kan du länka till vart du läst det?

Verkar skumt eftersom det inte gäller för någon av dom titlar Kotaku testade med.

Från infinity wards twitter:
To our PS4 fans, #CODGhosts installs the high-res textures in the background once the disk is in your system. We estimate it takes about 10-15 minutes. And possibly 30+ if you’re playing while it’s still installing. Unfortunately, there’s no way to see the progress of when it’s complete. Once complete, you’ll see the high-res textures in-game.

Tack för det.
Bevisar att iw inte helt är med i racet så att säga.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:
Skrivet av Jiddret:
Skrivet av Tassel:
Skrivet av Jiddret:

Som tobs säger ovanför är det att du kan spela på Ps4 medans den installerar, men då utan tex HD texturer. Så kommer det vara på CoD, sätter du igång att spela kommer det se ut som på ps3 och 45min in i spelandet kommer HD texturerna kicka in.

Det hade jag missat. Kan du länka till vart du läst det?

Verkar skumt eftersom det inte gäller för någon av dom titlar Kotaku testade med.

Från infinity wards twitter:
To our PS4 fans, #CODGhosts installs the high-res textures in the background once the disk is in your system. We estimate it takes about 10-15 minutes. And possibly 30+ if you’re playing while it’s still installing. Unfortunately, there’s no way to see the progress of when it’s complete. Once complete, you’ll see the high-res textures in-game.

Tack för det.
Bevisar att iw inte helt är med i racet så att säga.

Trodde Ghosts överhuvudtaget visade att IW inte är "med i racet"...

Medlem
Skrivet av doom:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Aresz:

Asch, du hann före mig.

Jadu.. som uppväxt med bl.a C64'a så fick man inte vara ett rastlöst barn till skillnad emot idag då allt helst ska gå så fort som möjligt. Tror dom flesta skulla spasma ur idag om dom tvingaded sitta och vänta 15 min på att något ska ladda. Sorgligt men sant.

va bara orginalspelen på band som tog evigheter att ladda in .. med turbo 250 gick det på nolltid

Leta i bandboken, spola till rätt bandvarv...ladda robin hood turbo "->L" ojoj länge sedan...


signatur

Jag köpte den här eftersom jag bara kunde använda ethernet-kabel för att få wi-fi, efter jag köpte den så får jag väldigt bra wi-fi på min dator

Medlem

Inte som så att det bara är multiplatformstitlarna som går snabbare att börja spela på ps4an? Var ju likadant med 360 vs PS3, där man på 360n kunde börja spela direkt var man ju tvingad till att installera på ps3an.

Har för mig att det tog lite drygt 2 timmar för mig att installera The Last of Us efter att spelet laddats ner på 2 timmar på min ps3a med min 100/100 uppkoppling. Så det är ett rejält kliv framåt de tagit.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Tobs:

Är inte den titeln väldigt missvisande? Installationstiden är lika lång som den alltid varit. Skillnaden nu är att du kan spela under tiden den installerar, vilket Xbone också ska klara av för övrigt. http://www.polygon.com/2013/7/16/4527998/xbox-one-play-after-...

Varför videon inte presenterar det är oklart.

fast det är ju tid från det att man stoppar i skivan till spelet går att spela som de mäter. inte hur lång tid den totala installationen tar.

Inaktiv

Men instaleras det inte mer på Xboxen då?
På Gamestop snacka jag med dom om ps4 och Xbox hårddisk och han sa att det instalerades mer på flera spel på Xbox,

typ vissa spel la in 30 gig på ps4 och samma spel lade in 40 gig på Xbox.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Men instaleras det inte mer på Xboxen då?
På Gamestop snacka jag med dom om ps4 och Xbox hårddisk och han sa att det instalerades mer på flera spel på Xbox,

typ vissa spel la in 30 gig på ps4 och samma spel lade in 40 gig på Xbox.

nja... Det verkar som mer måste installeras innan spelet går spela. I slutändan installeras hela spelet ändå på båda konsolerna

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Dags att investera in en ny PC då.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av StraxDax:

Men instaleras det inte mer på Xboxen då?
På Gamestop snacka jag med dom om ps4 och Xbox hårddisk och han sa att det instalerades mer på flera spel på Xbox,

typ vissa spel la in 30 gig på ps4 och samma spel lade in 40 gig på Xbox.

nja... Det verkar som mer måste installeras innan spelet går spela. I slutändan installeras hela spelet ändå på båda konsolerna

Ja men de olika versionerna till konsolerna är inte lika stora.
Det var det han menade.
Att ett spel som är 40GB på Xbox One kan vara 30-35GB på PS4 och därför även av den anledningen ta längre tid att installera pga den totala storleken av spelet.

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Dags att investera in en ny PC då.

Den är dock relativt ny och det är 24x dvd läsare samt ssd disk, så svårt att få installationen att gå mycket snabbare, plus att jag sa ju att det inte var något problem.

Medlem

Vore intressant att veta varför!

Inaktiv

GRATTIS SONY:up:

KoP
Medlem
Skrivet av doom:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Aresz:

Asch, du hann före mig.

Jadu.. som uppväxt med bl.a C64'a så fick man inte vara ett rastlöst barn till skillnad emot idag då allt helst ska gå så fort som möjligt. Tror dom flesta skulla spasma ur idag om dom tvingaded sitta och vänta 15 min på att något ska ladda. Sorgligt men sant.

va bara orginalspelen på band som tog evigheter att ladda in .. med turbo 250 gick det på nolltid

Jojo, turbospelen var en grej. Men man köpte ju även ett och annat spel. Sista spelet jag köpte på kassett till 64'an var nog North and South och då var ju inte laddtiderna att leka med.

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Hade vart intressantare med varför det är så stor skillnad. På en teknisk nivå

Angtagligen beror det på att Sony inte har tre OS som Xbox One har, detta i sin tur innebär att datan kan läsas in och lagras snabbare.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Ja men de olika versionerna till konsolerna är inte lika stora.
Det var det han menade.
Att ett spel som är 40GB på Xbox One kan vara 30-35GB på PS4 och därför även av den anledningen ta längre tid att installera pga den totala storleken av spelet.

whoops sålly. ibland svarar man snabbare än man läser...

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dalthor-san:

Hade vart intressantare med varför det är så stor skillnad. På en teknisk nivå

Angtagligen beror det på minnet, PS4 verkar ha ett snabbare minne vilket gör att datan läses in och lagras snabbare.

Pratar RAM och HDD med varandra så mycket när data bara skrivs till disk?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dalthor-san:

Hade vart intressantare med varför det är så stor skillnad. På en teknisk nivå

Angtagligen beror det på minnet, PS4 verkar ha ett snabbare minne vilket gör att datan läses in och lagras snabbare.

Pratar RAM och HDD med varandra så mycket när data bara skrivs till disk?

Utan minne så kan en dator inte göra något, får man slut på minnet så kommer man även bli tvungen att starta om datorn. Allting man gör på en dator använder minnet och detta gäller även när man bara kopierar en fil.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Dalthor-san:

Hade vart intressantare med varför det är så stor skillnad. På en teknisk nivå

Angtagligen beror det på minnet, PS4 verkar ha ett snabbare minne vilket gör att datan läses in och lagras snabbare.

Pratar RAM och HDD med varandra så mycket när data bara skrivs till disk?

Utan minne så kan en dator inte göra något, får man slut på minnet så kommer man även bli tvungen att starta om datorn.

Jag vet. Men hur mycket pratar de med varandra när disken bara skriver data från optiskt media?

Medlem

PS4 ftw


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Next gen installing... please wait zzzzzz.

Medlem
Skrivet av boota:
Skrivet av Winzi:

Ja men de olika versionerna till konsolerna är inte lika stora.
Det var det han menade.
Att ett spel som är 40GB på Xbox One kan vara 30-35GB på PS4 och därför även av den anledningen ta längre tid att installera pga den totala storleken av spelet.

whoops sålly. ibland svarar man snabbare än man läser...

Vet inte om du menade mig eller ditt eget, men jag tänkte endast på denna delen han tog med:

"typ vissa spel la in 30 gig på ps4 och samma spel lade in 40 gig på Xbox."
Eftersom versionerna av spelen inte ens är lika stora i flera fall så måste ju det bidra till en ökad tid även om installations hastigheten var den samma så blir inte sluttiden det.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av boota:
Skrivet av Winzi:

Ja men de olika versionerna till konsolerna är inte lika stora.
Det var det han menade.
Att ett spel som är 40GB på Xbox One kan vara 30-35GB på PS4 och därför även av den anledningen ta längre tid att installera pga den totala storleken av spelet.

whoops sålly. ibland svarar man snabbare än man läser...

Vet inte om du menade mig eller ditt eget, men jag tänkte endast på denna delen han tog med:

"typ vissa spel la in 30 gig på ps4 och samma spel lade in 40 gig på Xbox."
Eftersom versionerna av spelen inte ens är lika stora i flera fall så måste ju det bidra till en ökad tid även om installations hastigheten var den samma så blir inte sluttiden det.

mitt eget

Medlem

Jag fick själv prov på detta på BF4. Efter 1 minut var jag inne i spelet, efter en tids kampanj spelande poppade en ruta upp som sa att allt hade installerats nu. Huuuuuuur smidigt som helst.

Medlem
Skrivet av KaptenKanel:

herregud.... nyhetstorka eller?

Herregud... Xbone fanboy eller?

Skrivet av gundemannen:

Installationstider har aldrig varit något problem för mig, plus att även om XboxOne tar längre tid på sig, så är den fortfarande snabbare än pc på att installera.

Inte varit sant de senaste 10 åren iallafall. Om du nu inte sitter med en skitdisk på 5200 RPM. Tar ungefär 4 minuter för mig att installera BF4 på SSD:n.
Några minuter mer på min HDD.

123
Skriv svar