1080p/60 fps i Uncharted 4 är "riktigt jävla svårt"

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Som sagt största problemet konsolerna har är dom vill hänga med pc marknaden och hålla riktigt billiga priser på sina konsoler, dags att vakna det går inte sa det innan.

kommer falla längre och längre bakåt, om inte ni vill höja konsolpriserna med 1000-2000 kr mer.

jag längtar själv tills konsoler dör ut.
kommer gynna alla så himla mycket.

och allt kommer finnas på en platform.
Nu är det ju faktist så jag inte vill konsoler och det ENKLA ska bort för det kan du faktist få i en PC det är inte alls svårt.

det är bara en ridå utav ursäkter och lathet, hell starta din dator och starta ett spel går 10 gånger snabbare än xbox one och ps4.

MYCKET Snabbare, sen är det bara att köpa och koppla in en kontroll.

och ja spelen är billigare med!

dagen då konsoler dör ut helt kommer aldrig komma, men att dom är mainstream för casuals kommer dö ut.

att kunna använda en dator är standard idag, och kostnaden är billigare,idag att lira pc än konsol, speciellt med tanke på hur seg utvecklingen med hårdvara jämnfört med för runt 6-8 år sedan då ett graffe kort höll kanske i max 1 år, sen kommer det spel med uber grafik där du vart tvungen att köpa nytt.

Var det inte du som satt på en sketen bärbar dator som presterade lika bra som en konsol?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Så dumt när folk säger "öhh konsolerna klarar inte ens 1080p eller 60fps".
Konsolerna klarar 4k, om spelet heter PAC-MAN.

Naughty Dog hade utan tvekan kunnat gjort ett Uncharted 4 som körs i 1080p och 60 fps men det hade inte varit i närheten av lika snyggt.

Samma sak med The Witcher 3, de rekommenderade inställningarna på PC ger ju bara 30 fps.

Medlem

Jag vill ha ett spel, inte en partikel/grafikfest! 60fps tack! Eller låt oss välja, Partikelfest 1920/30fps eller utan partikelfest 720p/60fps. Hur svårt kan det vara?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Var det 8-9 år sedan de släppte PS3 för 6000 eller något sådant.

Om vi räknar upp det med dagens krona/löner mot då skulle den vid launch kunnat kosta 8000 - samma pengar.

Bränner folk 5000-6000 på en telefon då är det ju inget ont om pengar direkt.

Då hade den också kunnat hänga med 8-10 år till.

Nu känns det mer som de borde komma ny hårdvara nästa år för nextgen för det hänger ju inte med nu ens - konsoll Vista typ - något som alla bara vill ska vara över och färdigt.

Sedan pratar man om alla dessa siffror - 4k - alltså digitalbioupplösning på din skärm hemma för att köra spel - va sjutton då för - om du inte kör ju på hemmabioduk?

60 fps, vet inte om jag kört något 60 så låter det vara osagt. Men förmodat 30 fps har då dugt åt mig så långt vad jag vet - på PS3 och xbox360 - skitsnyggt har det varit också. Kan tänka mig bilracing flyter på lite bättre om det är 60 - annars låter igen mer som siffra än något riktigt nödvändigt.. Jag sitter nog hellre och gapar över hissnande snygga vyer i 30 i Uncharted eller vad det nu kan bli.

Medlem

Är det bara jag som kan spela spel i både 30 och 60fps och inte springa gråtandes till forum? Snälla jävla nån!


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

60 fps, vet inte om jag kört något 60 så låter det vara osagt. Men förmodat 30 fps har då dugt åt mig så långt vad jag vet - på PS3 och xbox360 - skitsnyggt har det varit också. Kan tänka mig bilracing flyter på lite bättre om det är 60 - annars låter igen mer som siffra än något riktigt nödvändigt.. Jag sitter nog hellre och gapar över hissnande snygga vyer i 30 i Uncharted eller vad det nu kan bli.

Hälften av spelen till PS4 är 60 fps och rätt många spel till PS3 är i 60 fps.
Att du inte märkt att det inte är 60 fps beror nog på att en del spel har haft rätt stabil framerate och låst fps så den inte hoppar, Då märks det inte lika mycket.
Samt många spel behöver inte 60 fps och Uncharted serien är en av dom.

Tex. Uncharted 3 är låst till 30 fps för att det inte ska vara några större drops och så länge som spelen håller stabil framerate kommer den sämre prestandan inte kännas av.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

En settings meny likt pc så får spelaren själv välja... klart

Medlem

30 fps i single player kan jag köpa, vill däremot ha mina 60 när det kommer till MP.

Medlem
Skrivet av Brona:

Den som trodde vi skulle få 1080p@60fps på alla spel denna generation förstår inte hur spelutveckling på konsol fungerar.

Min uppfattning är att det är mest PC-spelare som är upprörda över detta. Och det kan jag förstå för dom är vana vid en enkel lösning som funkat där - vill du ha högre upplösning/framerate får du punga ut för ny hårdvara. Detta går såklart inte att göra till konsol.

Det är inte alls svårt att förstå hur det fungerar. Det är extremt enkelt att få 1080p & 60fps på nya konsolerna. Bara att sänka detaljnivån tills man når 1080p & 60fps. Men det vägrar de göra, för spelet måste se snyggt ut.

Det intressanta här är alltså att utvecklare hellre lägger in mer grafik i konsolspel och sänker uppdateringen till 30fps. Detta tyder faktiskt på att konsolspelare är mer grafikstinna än PC-spelare.

Du säger att man måste köpa en jättekraftig PC för att nå 60fps? Stämmer inte. På PC har man möjligheten att ställa ner grafiken och nå 60 fps med lägre inställningar.

Själv tycker jag att 60fps borde vara minimum. Jag har en 144Hz skärm till min PC och ser gärna att spel ligger på 120+ fps. Men ibland kompromissar jag med snyggare spel och lägre fps. Om jag vill alltså, det går att ställa in valfritt på PC.

Medlem

Bryr mig inte ett skit om ifall det "endast" är 30fps, finns värre bekymmer.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Samt många spel behöver inte 60 fps och Uncharted serien är en av dom.

Alla spel blir bättre av 60+ fps. Även Uncharted. Jag ser direkt panoreringshacken i 30 fps i alla spel.

Att säga att ett spel "inte behöver 60 fps" är lite konstigt. Det kan vara en accepterbar kompromiss för att behålla en hög grafisk detaljrikedom i spel, men det är fortfarande en kompromiss.

Medlem

Konsollerna är ett jävla skämt å jag mitt dumma spån köpte en PS4 som bara står...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Konsollerna är ett jävla skämt å jag mitt dumma spån köpte en PS4 som bara står...

skämt är la lite överdrivet Uncharted 4 och The Order 1886 som kommer snart har ju grafik som få många pc spel att bleknar i jämförelse


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Redstar:
Skrivet av Haziza:

Varför är det alltid hyst 60 eller 30 som det strävas efter, 40 och 50 är väl alltid bättre än 30?

Precis den frågan jag tänkte ställa, varför är det antingen 30 eller 60 fps som gäller? Satsa på 45,eller 50 om ni inte klarar av 60.

Såvitt jag förstår är det på grund av synkroniseringen av bildgenereringen i spelet till tevens/bildskärmens uppdateringsfrekvens. 60 Hz är standard uppdateringsfrekvens på TV. Siktar man på 60 fps (en frame varje bilduppdatering) har man hela tiden bara 16,6 ms på sig att generera en komplett bild. Missar man detta med aldrig så lite (och har vsync på för att undvika tearing) så hoppar frameraten tillfälligt ned till 30 fps effektivt sett. (En frame varannan bilduppdatering.) Därför är det för utvecklare ofta enklare att sikta på 30 fps redan från början för då har man ju 33,3 ms på sig att generera varje frame.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av JohnnyGreed:

Konsollerna är ett jävla skämt å jag mitt dumma spån köpte en PS4 som bara står...

skämt är la lite överdrivet Uncharted 4 och The Order 1886 som kommer snart har ju grafik som få många pc spel att bleknar i jämförelse

Meh, Crysis ser fortfarande bättre ut och Bioshock har snyggare artstyle, 2007 strikes again... thanks consoles/obama xD

Medlem

Ok, blir så jävla irriterad, så ska fan fråga och få det klarlagt nu.

Vad är det som är så jävla viktigt med just 60fps? Varför är det antingen 60 eller 30 som gäller? Varför kan man inte ha t.ex 40 eller 50?

Vad är problemet?

Medlem

Hade ps4 och xbox haft en pci-e slot där man kan slammra in valfritt kort, hade det varit lite mer "next-gen".. 64'an hade ju 3d-pack hehe. x)

Uncharted blir nog ett bra spel i övrigt.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Brona:

Den som trodde vi skulle få 1080p@60fps på alla spel denna generation förstår inte hur spelutveckling på konsol fungerar.

Min uppfattning är att det är mest PC-spelare som är upprörda över detta. Och det kan jag förstå för dom är vana vid en enkel lösning som funkat där - vill du ha högre upplösning/framerate får du punga ut för ny hårdvara. Detta går såklart inte att göra till konsol.

Det är inte alls svårt att förstå hur det fungerar. Det är extremt enkelt att få 1080p & 60fps på nya konsolerna. Bara att sänka detaljnivån tills man når 1080p & 60fps. Men det vägrar de göra, för spelet måste se snyggt ut.

Det intressanta här är alltså att utvecklare hellre lägger in mer grafik i konsolspel och sänker uppdateringen till 30fps. Detta tyder faktiskt på att konsolspelare är mer grafikstinna än PC-spelare.

Du säger att man måste köpa en jättekraftig PC för att nå 60fps? Stämmer inte. På PC har man möjligheten att ställa ner grafiken och nå 60 fps med lägre inställningar.

Själv tycker jag att 60fps borde vara minimum. Jag har en 144Hz skärm till min PC och ser gärna att spel ligger på 120+ fps. Men ibland kompromissar jag med snyggare spel och lägre fps. Om jag vill alltså, det går att ställa in valfritt på PC.

Kan du ge ett enda exempel där ett spel sålt bra för att det har 60 fps? Kan du minnas att någon har rekommenderat ett spel för att det har 60 fps? Om vi hade gått ut på stan och frågat vad folk ville ha till PS5 - snyggare grafik eller högre frame rate - vad tror du dom hade svarat då?

Jag förstår att du skriver som du gör eftersom du är PC-spelare. Men jag tror inte dom flesta konsol-spelare har en TV med 144 Hz och tycker 120 fps är viktigt.

Jag tycker att spelare borde få välja själva. Men hade jag varit utvecklare hade jag valt mer effekter och fetare set pieces över 60 fps alla dar i veckan.

Medlem

40+ fps i strider och sånt så räcker det. 60 är nice men inte ett måste. 30fps är fattigt dock.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av marcus8958:

Samt många spel behöver inte 60 fps och Uncharted serien är en av dom.

Alla spel blir bättre av 60+ fps. Även Uncharted. Jag ser direkt panoreringshacken i 30 fps i alla spel.

Att säga att ett spel "inte behöver 60 fps" är lite konstigt. Det kan vara en accepterbar kompromiss för att behålla en hög grafisk detaljrikedom i spel, men det är fortfarande en kompromiss.

Självklart blir spelen bättre med högre fps. Men för att få högre fps måste man dra in på andra områden.
Finns många som offrar bildkvalitet med att spela på en billig benq som får spelen att se ut som 5 år gamla konsolspel bara för att få över 120 fps.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det jävliga är ju om är van vid hög framerate när man oftast spelar en massa PC-spel och sen ska man helt plötsligt vänja sig vid 30 fps. Då blir det helt jävla olidligt. De få gånger jag får för mig att spela nåt framför Tv:n så känns det mest som rena stenåldern. Vid datorn är man ju van vid 120hz skärm, dubbla grafikkort etc...


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Inaktiv

.... är inte förvånad. Däremot tror jag att spelet kommer att vara precis lika bra i 1080P / 30fps

MEN jag håller med folk som börjar ifrågasätta hur PS4 kan verka maxa hårdvaran redan idag, jämfört med One som bara verkar förbättras för var dag som går.

Vad gör camp Sony egentligen för att effektivisera sina utvecklarverktyg?? eller stämmer det att One har bättre hådvara som vissa kretsar påstår?

Oavsett, detta är ett spel som INTE kommer lida om det är i 30 fps istället för 60 så sluta gnälla. (sen kan man ha synpunkter på hur svårt det skulle vara att göra ett begränsat korridorlir som detta med 1080P/60FPS egentligen)

Medlem

Nice med "next gen" konsoler! Klarar inte ens 60 fps i upplösningar man körde med i början av 2000-talet.

Köp en PC för 4000kr istället, då kan du köra 60 fps i 1080p garanterat

Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Det jävliga är ju om är van vid hög framerate när man oftast spelar en massa PC-spel och sen ska man helt plötsligt vänja sig vid 30 fps. Då blir det helt jävla olidligt. De få gånger jag får för mig att spela nåt framför Tv:n så känns det mest som rena stenåldern. Vid datorn är man ju van vid 120hz skärm, dubbla grafikkort etc...

Mm, huvudvärk & illamående direkt.

Medlem

"Men men, med 30fps så blir det ju en mer filmisk känsla!" Vad det nu var för tomte som sa det kommer jag inte ihåg.

Medlem
Skrivet av gr0ffer:

Nice med "next gen" konsoler! Klarar inte ens 60 fps i upplösningar man körde med i början av 2000-talet.

Köp en PC för 4000kr istället, då kan du köra 60 fps i 1080p garanterat

yes i minecraft!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av gr0ffer:

Mm, huvudvärk & illamående direkt.

Detta ser man ganska ofta i trådar både gällande låg upplösning och bilduppdatering.

Jag vet inte hur gamla de som har dessa problem är men man börjar ju undra hur de klarade av att spela överhuvudtaget förr i tiden när hårdvaran inte tillät några spel att köras på en nivå där de "mår bra"?

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av gr0ffer:

Mm, huvudvärk & illamående direkt.

Detta ser man ganska ofta i trådar både gällande låg upplösning och bilduppdatering.

Jag vet inte hur gamla de som har dessa problem är men man börjar ju undra hur de klarade av att spela överhuvudtaget förr i tiden när hårdvaran inte tillät några spel att köras på en nivå där de "mår bra"?

Det var fler spel på pc förr där hårdvaran tillät 60 fps än idag. Jag hade aldrig problem med 30 fps i unreal tournament, quake 1,2,3, half life eller de flesta 3d spel i huvudtaget, 2d spel därimot kördes ofta i lägre men det har inte med hårdvara och göra.

Medlem
Skrivet av Hannu:

"Men men, med 30fps så blir det ju en mer filmisk känsla!" Vad det nu var för tomte som sa det kommer jag inte ihåg.

Ubisoft om Assassins creed unity .

Medlem
Skrivet av matnojje:

Det var fler spel på pc förr där hårdvaran tillät 60 fps än idag. Jag hade aldrig problem med 30 fps i unreal tournament, quake 1,2,3, half life eller de flesta 3d spel i huvudtaget, 2d spel därimot kördes ofta i lägre men det har inte med hårdvara och göra.

Jag hade den en av de snabbaste processorerna som fanns när jag började spela Quake (200 MHz tror jag det var) och 3D-kort tror jag knappt existerade (jag hade dock ett grafikkort med hela 4 MB minne) Det gick inte i närheten av 60 fps i alla fall. Upplösningen var troligen 800*600 eller 640*480.

123
Skriv svar