Ninjas in Pyjamas i debattartikel: "Vi vill lyfta tre punkter för ett schysst spelklimat"

Inaktiv

Jag gillar pcw stilen i cs:go, men när tvätten är klar då måste jag ner och tömma.. får massa glåpord mot mig när jag kommer tillbaka.. folk borda sluta vara så engagerade i att vinna, det är väl rundorna som är roliga och inte slutresultatet, även kallat resan som är rolig snarare än destinationen


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

dmn
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Bra och konstruktivt att förlöjliga och minimalisera ett fenomen där människor bland annat utsätts för önskningar om att ta livet av sig, med mera.

Bryr man sig om när nån främmande människa i ett spel tycker att man ska ta livet av sig eller att de ska idka tidelag med ens morsa så ligger problemet hos individen.
En frisk och normal människa ignorerar sånt trams och lägger inte ner nån energi på att reagera.
Tar man åt sig av sånt är man inte bättre än IS som reagerar på teckningar.

Är det folk man känner som säger såna saker så kanske man ska ge fan i att spela spel med dom...

Det som däremot är ett problem är folk som för onödigt oväsen och är allmänt störiga i spels inbyggda VoIP.

Ironiskt nog tänkte jag direkt på en nyhetsartikel i DN som jag läste tidigare i dag: http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-flicka-ar-langt-mer-ansva...
Naturligtvis inte samma sak, men resonemanget känns bara så bekant. Det är offrets fel som tar åt sig liksom, inte människorna som beter sig mer som neandertalare.

Offer? Man är inget offer bara för att nån annan spyr ur sig otrevligheter i en spelchat. Ett offer blir man först när man väljer att ta det personligt istället för att ignorera.

Det är ju dessutom inte ens du som blir utsatt för glåporden, utan din avatar.

Försök ignorera en överfallsvåldtäkt.

dmn
Medlem
Skrivet av Ankapaplanka:

Jag gillar pcw stilen i cs:go, men när tvätten är klar då måste jag ner och tömma.. får massa glåpord mot mig när jag kommer tillbaka.. folk borda sluta vara så engagerade i att vinna, det är väl rundorna som är roliga och inte slutresultatet, även kallat resan som är rolig snarare än destinationen

Det är ju dock jävligt respektlöst mot resten av laget att gå AFK mitt i.

Inaktiv
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ankapaplanka:

Jag gillar pcw stilen i cs:go, men när tvätten är klar då måste jag ner och tömma.. får massa glåpord mot mig när jag kommer tillbaka.. folk borda sluta vara så engagerade i att vinna, det är väl rundorna som är roliga och inte slutresultatet, även kallat resan som är rolig snarare än destinationen

Det är ju dock jävligt respektlöst mot resten av laget att gå AFK mitt i.

Så är det! Man borde fixa paus funktion som i dota2, där är folk sjyssta!


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av RedEyeJoe:

Detta fenomen är inte nytt men ingen bryr sig. Om du inte kan hävda dig i ett spel så får man skylla sig själv. C Att det krävs NiP för att t.ex FZ ska uppmärksamma det är bara tragiskt. Kolla på Eve Online och andra spel. Att tracka och vara otrevlig är inte undantag utan regel verkar det som.
Ingen är utan skuld men vissa skulle bryta mot vissa lagar om det skulle anmälas.

Hur menar du med: "Att det krävs NiP för att t.ex FZ ska uppmärksamma det är bara tragiskt."? Har du inte läst någonting på FZ de senaste månaderna eller? Att folk som regel beter sig som svin i spel-chattar är knappast en nyhet för någon, och "nyheten" i det här fallet var att ett stort, Svenskt e-sport team sällar sig till skaran som offentligt står upp emot sådant beteende.

Inte om något där man tar upp denna sak. Så jag vet inte vad du här läst för artiklar...


signatur

ugga bugga über hauling lugga

Medlem

Jag tycker det är bra med alla sådana här initiativ. Har själv slutat spela LoL två gånger på grund av att folk är så innibasken otrevliga.

Rent generellt sett så kan man ju försöka att ha det beteendet gentemot andra online som man skulle ha mot människor i verkliga livet.

Det här med att det ofta inte finns några tydliga konsekvenser med att uppvisa ett beteende som ofta till och med är olagligt (eller skulle resulterat i att man fick leta efter sina tänder i rännstenen) får ju många att bete sig på ett väldigt dåligt sätt online. Det är kanske den här halvfega "kunden har alltid rätt"-mentaliteten från spelföretagens håll som gör att man inte vågar ta i med hårdhandskarna.

Till er som tycker att man "bara ska strunta i att ta åt sig": Varför? Varför ska jag strunta i att en människa behandlar mig respektlöst? Alla människor förtjänar att bli bemötta på ett värdigt sätt av sina medmänniskor, i alla situationer. Hela samhället bygger på att man försöker visa varandra respekt (sedan kan man visa massor av situationer där detta inte fungerar, men det är lite besides the point). Nätet har tills nu varit "fredat" från att man behöver bete sig som en normalt funtad människa. Alla initiativ som kan ändra på den saken är bra.

dmn
Medlem
Skrivet av Carl G:

Till er som tycker att man "bara ska strunta i att ta åt sig": Varför? Varför ska jag strunta i att en människa behandlar mig respektlöst?

Varför skulle du INTE strunta i det? Och vad skulle du göra istället?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Carl G:

Till er som tycker att man "bara ska strunta i att ta åt sig": Varför? Varför ska jag strunta i att en människa behandlar mig respektlöst?

Varför skulle du INTE strunta i det? Och vad skulle du göra istället?

Att det är så svårt att förstå. Det är ju inte den som blir utsatt för förtryck som ska göra något, det är förtryckaren som bör ändra beteendet. På samma sätt som att det inte är offrets fel att det blir utsatt av angriparen/förövaren.

Klart att man inte behöver dra saker till sin spets, men den här diskussionen har väl aldrig rört uttryck som "dumma dig!" eller "n00b!" heller? Har du ingen känsla för vad som är rätt eller fel alls?

dmn
Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Carl G:

Till er som tycker att man "bara ska strunta i att ta åt sig": Varför? Varför ska jag strunta i att en människa behandlar mig respektlöst?

Varför skulle du INTE strunta i det? Och vad skulle du göra istället?

Att det är så svårt att förstå. Det är ju inte den som blir utsatt för förtryck som ska göra något, det är förtryckaren som bör ändra beteendet. På samma sätt som att det inte är offrets fel att det blir utsatt av angriparen/förövaren. Inte heller är man ett offer när man ser/hör det hända.

Klart att man inte behöver dra saker till sin spets, men den här diskussionen har väl aldrig rört uttryck som "dumma dig!" eller "n00b!" heller? Har du ingen känsla för vad som är rätt eller fel alls?

Förtryck? Jag tror inte du vet vad det ordet betyder.

Man är då verkligen inte vettigt funtad om man tar åt sig av att en högljudd random P12 sitter och skriker obsceniteter åt ens ingame-namn.

Rör det sig om två för varandra kända personer är det en helt annan femma och då är det inte heller längre en fråga om spelklimat, utan om förolämpning/mobbing/ofredande/vad som nu kan passa in.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Bra och konstruktivt att förlöjliga och minimalisera ett fenomen där människor bland annat utsätts för önskningar om att ta livet av sig, med mera.

Bryr man sig om när nån främmande människa i ett spel tycker att man ska ta livet av sig eller att de ska idka tidelag med ens morsa så ligger problemet hos individen.
En frisk och normal människa ignorerar sånt trams och lägger inte ner nån energi på att reagera.
Tar man åt sig av sånt är man inte bättre än IS som reagerar på teckningar.

Är det folk man känner som säger såna saker så kanske man ska ge fan i att spela spel med dom...

Det som däremot är ett problem är folk som för onödigt oväsen och är allmänt störiga i spels inbyggda VoIP.

Jävligt lustiga resonemang du har.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ender:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Carl G:

Till er som tycker att man "bara ska strunta i att ta åt sig": Varför? Varför ska jag strunta i att en människa behandlar mig respektlöst?

Varför skulle du INTE strunta i det? Och vad skulle du göra istället?

Att det är så svårt att förstå. Det är ju inte den som blir utsatt för förtryck som ska göra något, det är förtryckaren som bör ändra beteendet. På samma sätt som att det inte är offrets fel att det blir utsatt av angriparen/förövaren. Inte heller är man ett offer när man ser/hör det hända.

Klart att man inte behöver dra saker till sin spets, men den här diskussionen har väl aldrig rört uttryck som "dumma dig!" eller "n00b!" heller? Har du ingen känsla för vad som är rätt eller fel alls?

Förtryck? Jag tror inte du vet vad det ordet betyder.

Man är då verkligen inte vettigt funtad om man tar åt sig av att en högljudd random P12 sitter och skriker obsceniteter åt ens ingame-namn.

Rör det sig om två för varandra kända personer är det en helt annan femma och då är det inte heller längre en fråga om spelklimat, utan om förolämpning/mobbing/ofredande/vad som nu kan passa in.

Men du tycker att det är ditt fel ifall du blir irriterad av denna "p12"? Eller du kanske helt enkelt föredrar ett spelklimat där folk inte kan kommunicera som människor utan förolämpningar, brölande, anklagelser och hot?
Jag försöker få dig att förstå med jämförelser, och du hakar upp dig på orden istället för innebörden. Ifall du fortfarande inte förstår vad jag menar så är det nog lika bra att vi släpper diskussionen och går vidare.

Jag tycker iallafall att det vore trevligare ifall folk kunde börja bete sig på nätet som man gör ansikte mot ansikte med andra personer, och börja behandla folk som man själv skulle vilja bli bemött.

Medlem
Skrivet av MiRV:

Jag tycker detta är bra och jag tror att trenden med nätmobbning är påväg åt rätt håll. Onlinespelandet är så pass nytt att det inte har funnits några förhållningsregler tidigare, vilket har gjort att ungdomar har skapat regler och förhållningssätt baserat på deras känslor.
När nu de lite äldre spelarna får egna barn tror jag att förståelsen för spel och den känsla man själv har haft kommer att förbättra klimatet.

Flummigt som fan men jag orkar inte skriva bättre på telefonen.

Jag förstod vad du menade, men kanske för att jag är inne på samma spår. Men tycker väl att det ska påskyndas.

Medlem
Skrivet av dmn:

Man är då verkligen inte vettigt funtad om man tar åt sig av att en högljudd random P12 sitter och skriker obsceniteter åt ens ingame-namn.

Rör det sig om två för varandra kända personer är det en helt annan femma och då är det inte heller längre en fråga om spelklimat, utan om förolämpning/mobbing/ofredande/vad som nu kan passa in.

Var går gränsen för till vem man får lov att vara otrevlig mot? får personalen på ICA önska din mamma död?

Om man möter en helt ny person på jobbet är det ok att säga att den "är ful och borde gå och dö" bara man inte träffat personen tidigare? hur många gånger måste man ha träffat en person för att man ska tvingas vara trevlig mot den?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Ender:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Carl G:

Till er som tycker att man "bara ska strunta i att ta åt sig": Varför? Varför ska jag strunta i att en människa behandlar mig respektlöst?

Varför skulle du INTE strunta i det? Och vad skulle du göra istället?

Att det är så svårt att förstå. Det är ju inte den som blir utsatt för förtryck som ska göra något, det är förtryckaren som bör ändra beteendet. På samma sätt som att det inte är offrets fel att det blir utsatt av angriparen/förövaren. Inte heller är man ett offer när man ser/hör det hända.

Klart att man inte behöver dra saker till sin spets, men den här diskussionen har väl aldrig rört uttryck som "dumma dig!" eller "n00b!" heller? Har du ingen känsla för vad som är rätt eller fel alls?

Förtryck? Jag tror inte du vet vad det ordet betyder.

Man är då verkligen inte vettigt funtad om man tar åt sig av att en högljudd random P12 sitter och skriker obsceniteter åt ens ingame-namn.

Rör det sig om två för varandra kända personer är det en helt annan femma och då är det inte heller längre en fråga om spelklimat, utan om förolämpning/mobbing/ofredande/vad som nu kan passa in.

De flesta människor tar in det andra människor säger. Det brukar kallas för kommunikation. Jag har en lärobok i kommunikation som visar med trevliga bilder hur det går till. Håll med den här sålänge tills jag rotat fram den och scannat in dem till dig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikation

EDIT:
Bättre exempel!:
http://en.wikipedia.org/wiki/Communication#mediaviewer/File:E...
Du vill att mottagande part ska stänga av det tredje steget, alltså avkodningen av sändarens information. Jag gissar att om man gör det i större utsträckning så kommer en individs kommunikation bli lidande. Inte tillräckligt bra "trade-off" i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av dmn:

Man är då verkligen inte vettigt funtad om man tar åt sig av att en högljudd random P12 sitter och skriker obsceniteter åt ens ingame-namn.

Rör det sig om två för varandra kända personer är det en helt annan femma och då är det inte heller längre en fråga om spelklimat, utan om förolämpning/mobbing/ofredande/vad som nu kan passa in.

Jag har försökt skriva typ fem inlägg där jag på olika sätt formulerar ungefär samma fråga men jag får inte riktigt till det. Men andemeningen är kanske så här:

Varför är det så viktigt för dig att ha rätt till att förolämpa och hota personer över internet?

Medlem

Jag trodde det som påverkade folk var när vänner och bekanta behandlar de dåligt online, låt säga att jag inte bjuder inte Niklas som går i min klass när vi spelar LoL för han är jobbig osv.

Men det här antyder att folk på riktigt tar illa upp av att någon okänd person skriker fula ord i ilska riktat mot deras alias, det känns fånigt i mina ögon och är helt klart en produkt av dagens otroligt lättkränkta generation om det ens är på riktigt.

Medlem
Skrivet av pezit:

...
Men det här antyder att folk på riktigt tar illa upp av att någon okänd person skriker fula ord i ilska riktat mot deras alias, det känns fånigt i mina ögon och är helt klart en produkt av dagens otroligt lättkränkta generation om det ens är på riktigt.

Jag tror snarare att det är en produkt av dålig uppfostran och brist på moral som gör att barn och ungdomar växer upp med en tro att det är helt naturligt att bete sig som ett svin mot andra, och dessutom skyller på "offret" för att hen är "lättkränkt" då hen tar åt sig. Låter mer som en mobbar-attityd i mina öron, där konfronterade förolämpningar avfärdas med ett: "men är du cp eller, jag skojade ju bara!".

Jag känner ju inte dig, jag adresserar ju tekniskt sätt "bara ditt alias", så du kanske tycker att personangrepp hör hemma här också? Som du märker så sitter jag inte och diskuterar ditt alias här, utan åsikter sm definierar dig som människa, såvida du inte trollar förstås. Det gör att jag, utan att veta vem du är, ändå riktar mig till dig som person.
Tro du på riktigt att du inte skulle kunna uppleva irritation om jag eller någon annan skulle bemöta dina åsikter och värderingar i samma typ av skrift som förekommer i spelchattar? Vill du ens ha ett onlineklimat där folk sitter och klankar ner på andra hela tiden? Du kan försöka bagatellisera det, och säga att folk är lättkränkta ifall dem börjar grina när de blir kallade "n00b" online, men ifall du vidgar dina vyer en smula så kommer du förstå att den attityden genomsyrar hela internet, inte bara spelchattar.

Du tror väl inte att den attityden stannar i spelchattar heller? Samma människor som tycker det är helt ok att behandla andra som svin, gömda bakom sin anonymitet, kommer knappast dra sig för att skriva kränkande kommentarer i t ex YouTube, Twitter etc. Varför skulle dem? Ingen vet ju vem dem är, så vem ska konfrontera dem?
Och det vara ju bara på skoj ändå, inte på riktigt, bara riktat till ett alias...lättkränkta jävlar!

Folk borde ta sig en rejäl tankeställare på vad dem sitter och försvarar egentligen.

dmn
Medlem
Skrivet av pezit:

Jag trodde det som påverkade folk var när vänner och bekanta behandlar de dåligt online, låt säga att jag inte bjuder inte Niklas som går i min klass när vi spelar LoL för han är jobbig osv.

Men det här antyder att folk på riktigt tar illa upp av att någon okänd person skriker fula ord i ilska riktat mot deras alias, det känns fånigt i mina ögon och är helt klart en produkt av dagens otroligt lättkränkta generation om det ens är på riktigt.

Du har helt rätt.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:

Jag blir så kränkt när nån kallar mig noob! Nån myndighet måste tillsätta en näthatsombudsman, som man kan vända sig till! Hur ska vi annars klara oss?!

Bra och konstruktivt att förlöjliga och minimalisera ett fenomen där människor bland annat utsätts för önskningar om att ta livet av sig, med mera.

Bryr man sig om när nån främmande människa i ett spel tycker att man ska ta livet av sig eller att de ska idka tidelag med ens morsa så ligger problemet hos individen.
En frisk och normal människa ignorerar sånt trams och lägger inte ner nån energi på att reagera.
Tar man åt sig av sånt är man inte bättre än IS som reagerar på teckningar.

Är det folk man känner som säger såna saker så kanske man ska ge fan i att spela spel med dom...

Det som däremot är ett problem är folk som för onödigt oväsen och är allmänt störiga i spels inbyggda VoIP.

Men va, läste du vad du skrev innan du postade?

Sedan när är det mottagarens fel, och inte avsändaren, för att det som förmedlas är vansinnigt och fel? Det är ju ganska identiskt med mobbning på skolor och till och med jobb - någon säger något grisigt. En person tar jävligt illa vid sig och blir ledsen och sårad, samtidigt som den andre på sin höjd skrattar åt det. Är det då okej, menar du?

Folk vräker ju ur sig fullständigt absurda saker i någon form av tävling i att vara "värst", det stannar inte riktigt vid "lol noob" längre utan folk önskar livet ur varandra med våldtäkt och/eller vapen. Fullständig idioti att stå vid sidan av och tycka att det är mest synd om mottagaren som tar åt sig. Varför acceptera att sådan skit ens yttras från första början, är det inte där problemet ligger?

Medlem
Skrivet av Sabel1:

Varför acceptera att sådan skit ens yttras från första början, är det inte där problemet ligger?

Ja det är en jäkligt konstig inställning med "allt är lugnt, man behöver ju bara inte ta åt sig", varför ska folk som vill spela online behöva att "inte ta åt sig"?

dmn
Medlem
Skrivet av hunden:
Skrivet av Sabel1:

Varför acceptera att sådan skit ens yttras från första början, är det inte där problemet ligger?

Ja det är en jäkligt konstig inställning med "allt är lugnt, man behöver ju bara inte ta åt sig", varför ska folk som vill spela online behöva att "inte ta åt sig"?

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av hunden:
Skrivet av Sabel1:

Varför acceptera att sådan skit ens yttras från första början, är det inte där problemet ligger?

Ja det är en jäkligt konstig inställning med "allt är lugnt, man behöver ju bara inte ta åt sig", varför ska folk som vill spela online behöva att "inte ta åt sig"?

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Men varför envisas du med att just spelens värld ska vara en fredad zon där du vill kunna kalla folk för vad som helst? Får du någon sorts tillfredsställelse av att exempelvis önska livet ur folk?

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av hunden:
Skrivet av Sabel1:

Varför acceptera att sådan skit ens yttras från första början, är det inte där problemet ligger?

Ja det är en jäkligt konstig inställning med "allt är lugnt, man behöver ju bara inte ta åt sig", varför ska folk som vill spela online behöva att "inte ta åt sig"?

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

För att det är ett problem. Personer blir ledsna och mår dåligt av det här.

Dessutom är ditt tidigare resonemang om avatarer helt felaktigt. Tänk så här: Om du hade blivit behandlad utifrån vilken avatar du har valt hade samtliga personer som valde kvinnliga avatarer i exempelvis WOW blivit behandlade som kvinnor. Alla som valde en kvinna som steamprofilbild hade blivit bemötta som kvinnor. Så är inte fallet. Det är först när du förstår att personen bakom skärmen faktiskt är kvinna som hon blir bemött som en kvinna. Att personen är från ryssland som hen blir bemött som en ryss. Att personen har gäll röst som hen blir bemött som ett barn. Det är först då som sexistiska påhopp och trakasserier sker, inte för att du valt en kvinnlig/rysk/barnslig avatar. Ett påhopp eller förolämpning är aldrig riktat mot avataren utan mot dig som sitter bakom skärmen.

Och varför skulle då någon bli ledsen av ett påhopp eller förolämpning? Jo, för att det är inte min avatar som precis misslyckats med ett 1v1 läge i CS:GO eller varit för långsam med en blink i LoL, det är jag. Det är inte min avatar som blir påhoppad utan det är jag som person utifrån min prestation eller mitt kön eller min etnicitet. Och tro fan att jag redan är besviken på mig själv för jag VET att det jag gjorde var dåligt och jag VET att jag sabbade för andra genom att misslyckas med det jag tänkte mig göra. Inte är det min avatar, det är jag. För jag tar ansvar för vem jag är och hur jag beter mig.

Vilket du tydligen tycker att jag inte bör göra för det gör inte du.

Medlem
Skrivet av dmn:

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Det känns som att du tycker att det är bättre att bekämpa symptomen istället för den underliggande sjukdomen?

dmn
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Det känns som att du tycker att det är bättre att bekämpa symptomen istället för den underliggande sjukdomen?

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Det känns som att du tycker att det är bättre att bekämpa symptomen istället för den underliggande sjukdomen?

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Och jisses, det är ju precis det artikeln från första början syftar till - att komma till rätta, eller få till stånds en situation som är avsevärt bättre än den är idag. Med olika hjälpmedel, som att implementera funktioner för att anmäla folk som harassar och beter sig jäkligt olämpligt. Är inte det bra, menar du? Eller varför känns det som att du värnar om folk som beter sig som kompletta ändtarmsmynningar?

Blir ett ärkepucko avstängd på grund av att folk rapporterat denne och admins undersökt saken och hittat fog för det - blir inte denne då lite mer mån om att i framtiden kanske fundera lite över sitt beteende?

Det känns lite som att du kissar i motvind här med dina argument och ovilliga inställning till ett bättre klimat.

dmn
Medlem
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Det känns som att du tycker att det är bättre att bekämpa symptomen istället för den underliggande sjukdomen?

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Och jisses, det är ju precis det artikeln från första början syftar till - att komma till rätta, eller få till stånds en situation som är avsevärt bättre än den är idag. Med olika hjälpmedel, som att implementera funktioner för att anmäla folk som harassar och beter sig jäkligt olämpligt. Är inte det bra, menar du? Eller varför känns det som att du värnar om folk som beter sig som kompletta ändtarmsmynningar?

Blir ett ärkepucko avstängd på grund av att folk rapporterat denne och admins undersökt saken och hittat fog för det - blir inte denne då lite mer mån om att i framtiden kanske fundera lite över sitt beteende?

Det känns lite som att du kissar i motvind här med dina argument och ovilliga inställning till ett bättre klimat.

Vet inte hur du har det ställt med fantasin, men till ett bättre klimat har jag aldrig ens antytt en motvilja. Det jag säger är att den som tar åt sig av opersonliga påhopp, istället för att ignorera dem, är delaktig.

Det går inte att jämföra med påhopp i den fysiska världen, då de inte går att ignorera på samma sätt.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Det känns som att du tycker att det är bättre att bekämpa symptomen istället för den underliggande sjukdomen?

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Och jisses, det är ju precis det artikeln från första början syftar till - att komma till rätta, eller få till stånds en situation som är avsevärt bättre än den är idag. Med olika hjälpmedel, som att implementera funktioner för att anmäla folk som harassar och beter sig jäkligt olämpligt. Är inte det bra, menar du? Eller varför känns det som att du värnar om folk som beter sig som kompletta ändtarmsmynningar?

Blir ett ärkepucko avstängd på grund av att folk rapporterat denne och admins undersökt saken och hittat fog för det - blir inte denne då lite mer mån om att i framtiden kanske fundera lite över sitt beteende?

Det känns lite som att du kissar i motvind här med dina argument och ovilliga inställning till ett bättre klimat.

Vet inte hur du har det ställt med fantasin, men till ett bättre klimat har jag aldrig ens antytt en motvilja. Det jag säger är att den som tar åt sig av opersonliga påhopp, istället för att ignorera dem, är delaktig.

Det går inte att jämföra med påhopp i den fysiska världen, då de inte går att ignorera på samma sätt.

Om vi släpper den otroligt osunda logiken att personen som blir attackerad är delaktig i att attacken sker och koncentrerar diskussionen kring klimatet som du också kan uppleva vara problematiskt istället: hur tänker du att vi ska kunna förändra klimatet utan att benämna det som problematiskt?

dmn
Medlem
Skrivet av vidde:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Sabel1:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Margy:
Skrivet av dmn:

Varför göra det till ett problem, när det inte är det? Det är enkelt att ignorera.

Det känns som att du tycker att det är bättre att bekämpa symptomen istället för den underliggande sjukdomen?

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Och jisses, det är ju precis det artikeln från första början syftar till - att komma till rätta, eller få till stånds en situation som är avsevärt bättre än den är idag. Med olika hjälpmedel, som att implementera funktioner för att anmäla folk som harassar och beter sig jäkligt olämpligt. Är inte det bra, menar du? Eller varför känns det som att du värnar om folk som beter sig som kompletta ändtarmsmynningar?

Blir ett ärkepucko avstängd på grund av att folk rapporterat denne och admins undersökt saken och hittat fog för det - blir inte denne då lite mer mån om att i framtiden kanske fundera lite över sitt beteende?

Det känns lite som att du kissar i motvind här med dina argument och ovilliga inställning till ett bättre klimat.

Vet inte hur du har det ställt med fantasin, men till ett bättre klimat har jag aldrig ens antytt en motvilja. Det jag säger är att den som tar åt sig av opersonliga påhopp, istället för att ignorera dem, är delaktig.

Det går inte att jämföra med påhopp i den fysiska världen, då de inte går att ignorera på samma sätt.

Om vi släpper den otroligt osunda logiken att personen som blir attackerad är delaktig i att attacken sker och koncentrerar diskussionen kring klimatet som du också kan uppleva vara problematiskt istället: hur tänker du att vi ska kunna förändra klimatet utan att benämna det som problematiskt?

Jag vet bättre än att tänka att vi ska kunna det.

Spela inte med randoms, gå med i seriösa communities. Spela där det inte finns såna individer.

Medlem
Skrivet av dmn:

Om man tror att det går att förändra varenda idiot, är man inte direkt verklighetsförankrad.
Det går däremot så gott som alltid bra att välja vilka man spelar med och i vilken miljö. I de få fall där det inte är möjligt är det lätt att ignorera dumskallarna.

Om idioterna inte får spela om de beter sig illa så är det väl större chans att de ändrar sig?

Du verkar heller inte tänka på att det faktiskt finns en hel del barn som spelar som kanske inte lika lätt kan ignorera och skaka av sig det som sägs som en vuxen person.

123
Skriv svar