The Witcher 3 har sålt extremt bra

Robot
Medlem
The Witcher 3 har sålt extremt bra

Mycket välförtjänt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Köper det imorron, ska bli en härlig helg

Medlem

Glad att riktigt bra sp-spel fortfarande säljer. Även utan drm.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Länge sedan man var fanboy men fan...CD projekt <3

Medlem

Blir ett köp, så fort jag får tummen ir arslet pch kör igenom 1an igen (körde näsyan ut det när det kom), och sedan spela igenom 2an

Medlem

Heh. Sorry, men kunde inte låta bli.

Men kul att det går bra för dom


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hoppas på några miljoner till! väldigt bra spel

Medlem

Inte förvånad. Och väldigt välförtjänt.

Medlem
Skrivet av redruM:

Glad att riktigt bra sp-spel fortfarande säljer. Även utan drm.

Bra spel säljer, oberoende av vad stora publishers säger. Hoppas snart det urvattnade argumentet kring att det behövs väldigt påträngande DRM och att pirater bidrar till sämre försäljningssiffror dör ut.

Fast kommer ta ett tag, finns ju massa företag som gnäller och skriker om steams refund policy. När det är faktiskt lagstiftning i Europa och Australien som i princip kräver det.

Medlem

Men, men...det kan väl inte vara möjligt?
Ingen skulle ju köpa spel längre om vi inte hade DRM....och AAA-spel skulle definitivt vara en förlustaffär utan DRM...?

Medlem

Välförtjänt av ett ganska transparent företag som VILL bry sig om sin fanbase. Kanske inte når hela vägen fram alltid, men de försöker.

Asbra spel för övrigt.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av conthox:

http://cdn.artige.no/image/artige/040615/48d4f46591d8f4633eb5...

Heh. Sorry, men kunde inte låta bli.

Men kul att det går bra för dom

Han ser dock mer ut som en yngre vesemir xp

Medlem

Har spelat det i typ 3 minuter får se om jag kommer till skott att lira det en dag.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Håller på att lira igenom 2:an.. har redan fixat 3:an via GOG. Spänningen är olidlig!

Medlem

Inte förvånad alls, jag har riktigt roligt med det!


signatur

"Assumption is the mother of all fuckups..."

Medlem

som Digu21 säger så är han ruskigt lik vesemir

Medlem

Ser fram emot att köpa det så fort lönen kommer.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Klarade spelet nyligen efter 77 h... Invätar NG+ och expansioner..

Medlem

Ett helt fantastiskt spel, ett av de bästa jag spelat.
Är drygt 60 timmar in (långt ifrån slutet dock) och njuter av varenda minut.
Hände sig dock att jag inte haft tid att spela på några dagar så nu ser jag verkligen fram emot helgen då jag ska återuppta mitt monsterdräpande!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kul att höra! Ett riktigt toppenspel enligt mig och borde provas av alla. Läste en nyhet här på FZ för ett bra tag sedan att Witcher 2 var det mest piratkopierade spelet någonsin(?). Riktigt skoj att CD project får ut många exemplar med tanke på den energi de lagt ner på hela spelet och den underbara atmosfären!

Medlem

så glad att se att folk köper deras spel å visar att är skiten bra dom säljer så är vi så goda att slänga pengar på det också

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av redruM:

Glad att riktigt bra sp-spel fortfarande säljer. Även utan drm.

Bra spel säljer, oberoende av vad stora publishers säger. Hoppas snart det urvattnade argumentet kring att det behövs väldigt påträngande DRM och att pirater bidrar till sämre försäljningssiffror dör ut.

Fast kommer ta ett tag, finns ju massa företag som gnäller och skriker om steams refund policy. När det är faktiskt lagstiftning i Europa och Australien som i princip kräver det.

Vi vänder på det litegrann och ser att piraterna belönar detta grymt bra spel genom att det ligger på topplistan över mest piratade spel.

Pirater belönar inte bara bra spel, utan på pirattopplistan hittar vi också flera riktigt bra filmer.

Men det är ok att de får hållas, pirater är väl ändå lite gulliga ilandsanarkister?

"Bra spel säljer", vad baserar du det på? Ett enda spel som detta? Jag har ett flertal bra spel som sålt skit och inte får någon uppföljare.

Medlem

Finns det siffror på hur mycket den sålt till respektive plattform?


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Finns det siffror på hur mycket den sålt till respektive plattform?

För Steam finns det en tredjepartstjänst som är hyfsat korrekt. Ligger strax under 600k ägare på Steam. Sen ska man tänka på att många köpt på GOG, i affär och på andra ställen. Min gissning är att det ligger över 1 mljon totalt på PC.
http://steamspy.com/

Medlem
Skrivet av Buio:

Men det är ok att de får hållas, pirater är väl ändå lite gulliga ilandsanarkister?

"Bra spel säljer", vad baserar du det på? Ett enda spel som detta? Jag har ett flertal bra spel som sålt skit och inte får någon uppföljare.

Påverkar pirater försäljningssiffror? Uppenbarligen inte när en DRM-free titel som denna säljer så bra.

Lust att ge exempel på bra spel som sålt jätte dåligt? Nu menar vi inte fantasisiffror som publishers drömt upp utan genuint dåliga försäljningssiffror. Du kommer ha svårt att hitta dom, problemet är just fantasisiffror när det kommer till hur mycket ett spel kommer sälja.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av redruM:

Glad att riktigt bra sp-spel fortfarande säljer. Även utan drm.

Bra spel säljer, oberoende av vad stora publishers säger. Hoppas snart det urvattnade argumentet kring att det behövs väldigt påträngande DRM och att pirater bidrar till sämre försäljningssiffror dör ut.

Fast kommer ta ett tag, finns ju massa företag som gnäller och skriker om steams refund policy. När det är faktiskt lagstiftning i Europa och Australien som i princip kräver det.

Vi vänder på det litegrann och ser att piraterna belönar detta grymt bra spel genom att det ligger på topplistan över mest piratade spel.

Pirater belönar inte bara bra spel, utan på pirattopplistan hittar vi också flera riktigt bra filmer.

Men det är ok att de får hållas, pirater är väl ändå lite gulliga ilandsanarkister?

"Bra spel säljer", vad baserar du det på? Ett enda spel som detta? Jag har ett flertal bra spel som sålt skit och inte får någon uppföljare.

Det finns såklart otaliga exempel på spel som är bra och inte säljer.
Vad jag ser som CDPR har varit duktiga på är att marknadsföra mervärden som kunderna får efter att ha köpt spelet; ett stort antal gratis dlc (vissa små, men ändå), två större dlc's till ett rätt bra pris i jämförelse med många AAA-konkurrenter, i grunden ett väldigt stort och hyfsat polerat spel till ett bra pris (även här jämfört med andra AAA-konkurrenter).
Det tillsammans med en bra attityd mot kunderna, som visats för tidigare spel; ingen drm, patcher långt efter att spelet släppts och gratis dlc (igen, kom till tidigare spel också) ger en goodwill som lockar kunder. De första veckorna har dom dessutom spätt på sin goodwill genom att få ut fler patchar snabbare än tidigare titlar.

Om nu "pirater" belönar just det här spelet som du påstår, så är väl det ett utmärkt betyg för företaget och spelet? Som har fått en grupp som du antyder inte betalar för sig, att lägga pengar på W3.

Jag tror att många av de äldre stora studiorna och förläggarna har en del att lära från CDPR, dom har gett dom några knäpp på näsan nu. En viktig lärdom är att den bästa marknadsföringen kommer från kunderna, genom över tid uppbyggd goodwill.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av Buio:

Men det är ok att de får hållas, pirater är väl ändå lite gulliga ilandsanarkister?

"Bra spel säljer", vad baserar du det på? Ett enda spel som detta? Jag har ett flertal bra spel som sålt skit och inte får någon uppföljare.

Påverkar pirater försäljningssiffror? Uppenbarligen inte när en DRM-free titel som denna säljer så bra.

Lust att ge exempel på bra spel som sålt jätte dåligt? Nu menar vi inte fantasisiffror som publishers drömt upp utan genuint dåliga försäljningssiffror. Du kommer ha svårt att hitta dom, problemet är just fantasisiffror när det kommer till hur mycket ett spel kommer sälja.

Du har nog inte läst mitt inlägg ordenligt. Jag skrev först att pirater visar sin fina moral genom att piratkopiera ett riktigt bra och dessutom tillgängligt DRM-fritt spel extra mycket.

Sen skrev jag också att det finns många exempel på bra spel som sålt dåligt, så den ur luften tagna klyschan "bra spel säljer" är felaktig.

Edit: Jag skulle snarare säja "bra marknadsförda spel säljer bra" som är något mer korrekt, men kan förstås inte tas som en generell regel. Witcher 3 fick en bra marknadsförningsbudget och har dessutom två tidigare bra spel att bygga vidare på.

Historik betyder mycket, det kan man t.ex. se på GTA V. Marknadsföring och historik från tidigare spel gjorde att det sålt enormt mycket. Personligen tycker jag inte det levde upp till all hype. Det är bra, men inte riktigt så bra som alla recensioner och hype runt om det. Värt pengarna i alla fall.

Medlem

Witcher 3 må kanske vara det mest piratade spelet just nu men många av dessa pirater har nog köpt spelet också och sen dom som inte har till avsikt att alls köpa det.
Om dom spelar hela spelet eller inte är inget att bry sig om utan bara att acceptera.
Det berättigar inte DRM handikappade spel som bara drabbar betalande kunder.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Döbringer:

Finns det siffror på hur mycket den sålt till respektive plattform?

För Steam finns det en tredjepartstjänst som är hyfsat korrekt. Ligger strax under 600k ägare på Steam. Sen ska man tänka på att många köpt på GOG, i affär och på andra ställen. Min gissning är att det ligger över 1 mljon totalt på PC.
http://steamspy.com/

Så 600 000 + max ett par hundra tusen till (egen, generös uppskattning)? En femtedel av antalet sålda spel m a o.
Där ser man hur litet PC-marknaden är i förhållande till konsol.
Det är bara att glädja över sig portningarna, annars hade det knappt kommit några spel alls...


signatur

yolo

12
Skriv svar