Recension – No Man's Sky (del 1)
Vi har spelat de första timmarna av det gigantiska rymdäventyret. Här är våra första intryck.
#no-mans-sky, #recension, #minecraft, #terraria
Den naturliga jämförelsen bör nog i första hand vara starbound då de på pappret är mer eller mindre "identiska" spel i sin setting.
Extremt stor värld, sci-fi, 'craft-em-up', mm.
Nu ju mer jag tänker på det desto mer lika tycker jag de verkar, på pappret.
Nån annan som håller med eller har argument mot att de är lika?
disclaimer: Har inte själv spelat No Man's Sky.
Är jag blind eller har ni glömt att sätta ut betyget?
"Men mitt liv som rymdluffare har som sagt bara börjat, och jag återkommer med en längre recension och ett betyg på No Man's Sky nästa vecka. "
The Toys: PC I7 14700K - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini
No Man's Sky har fått en hel del negativ kritik, men man märker direkt att det är från folk som inte har följt utvecklingen utan bara byggt upp förhoppningar om vad det kan vara.
Jag såg t.ex. en recension på Youtube där recensenten tyckte att Hello Games inte hade varit tydliga med att det är ett survival-spel. Det är för fan vad Sean Murray har sagt de senaste 2 åren. Det står till och med klart och tydligt att en av spelets fyra pelare är survive. Så klart att man blir besviken om man tror att ett surival-spel av detta slag är som Star Citizen eller Elite.
Jag tror i alla fall stenhårt på det här spelet. Att bara glida runt och utforska nya världar som bara jag har sett låter mer lockande än att glida runt och skjuta ner horor på gatan.
No Man's Sky har fått en hel del negativ kritik, men man märker direkt att det är från folk som inte har följt utvecklingen utan bara byggt upp förhoppningar om vad det kan vara.
Detta x 2000. Massor med folk verkar ha byggt upp sitt drömspel i fantasin om hur detta skulle vara utan att för ett ögonblick försöka hitta information.
No Man's Sky har fått en hel del negativ kritik, men man märker direkt att det är från folk som inte har följt utvecklingen utan bara byggt upp förhoppningar om vad det kan vara.
Jag såg t.ex. en recension på Youtube där recensenten tyckte att Hello Games inte hade varit tydliga med att det är ett survival-spel. Det är för fan vad Sean Murray har sagt de senaste 2 åren. Det står till och med klart och tydligt att en av spelets fyra pelare är survive. Så klart att man blir besviken om man tror att ett surival-spel av detta slag är som Star Citizen eller Elite.
Jag tror i alla fall stenhårt på det här spelet. Att bara glida runt och utforska nya världar som bara jag har sett låter mer lockande än att glida runt och skjuta ner horor på gatan.
Delar inte den uppfattningen. Folk som ger spelet 10/10 på metacritic säger samma sak som du angående de som sågar spelet. Fanboys. Överlag så är kritiken stor över att det är fruktansvärt repetivt. Stort som ett hav men 1 cm djupt.
Kontrollen är för klumpig för hastiga vändningar och jag känner mig sällan särskilt pricksäker
Fotnot: vi har spelat PS4-versionen av No Man's Sky
Kanske skulle spela det på PC
"Allt blir bättre med Italo Disco"
Kontrollen är för klumpig för hastiga vändningar och jag känner mig sällan särskilt pricksäker
Fotnot: vi har spelat PS4-versionen av No Man's Sky
Kanske skulle spela det på PC
Det finns inte till pc än. Och klumpig kontroll sägs förstås mot bakgrund av att vi spelar med gamepad.
Vi återkommer med intryck från pc-versionen nästa vecka.
Läste nånstans att det var omöjligt att krasha ditt rymdskepp. Att nån sorts autopilot kopplades in så fort man närmade sig marken eller något föremål. Stämmer detta??? Sjukt avtändande isåfall, och börjar överväga att ta bort min förbokning. :/
Det är helt ok att dom dummat ner styrning och fysik när det gäller flygningen, men det där är ju bara löjligt. Har dom haft farfarsbilarna på Liseberg som inspiration?
Vad händer om man får slut på bensin mitt ute i rymden, är man fast där då för evigt?
Då skjuter du lite rymdsten som finns i överväldigande kvantitet överallt runt dig. Samma med dräkten och annat som behöver bränsle: Finns mycket gott om det överallt, men det är oerhört segt att stanna i ett för att med "muspekare" fylla på. Åtminstone i början är spelet väldigt lätt, samtidigt som det är väldigt obegripligt. Fans skulle säga att de inte håller dig i handen, men som ivrig "utforskare" tycker jag det är mest irriterande.
Gränssnittet med "muspekaren" är verkligen uruselt för konsol. Säkert toppen på PC. Upplever spelet - som väntat - som extremt grindy och planeterna - trots variationen - som tyvärr väldigt enformiga ändå. Lite som om de slänger på olika färger/textures, men det är ändå i stort sett same same.
Gillar att de vågar satsa på en egen "look", men rymdstationerna kunde ändå fått lite mer kärlek. Överhuvudtaget verkar rymd-delen mest vara en billig ursäkt för att ta sig till en ny planet där du samlar material för att göra något som gör att du kan samla mer material så att du kan åka till nästa planet och samla mer material.
Ska bli spännande att se om överlevnadsdelen blir svårare framöver, om de väldigt arkad-aktiga rymdstriderna/flygandet får större utrymme.
Folk som klagar på priset förstår jag dock inte, det är *inte* fullpris på spelet och du får något som ändå är annorlunda på flera sätt. Hypen har dock varit som en "major release", men det är ett "litet" spel av en liten studio. Jämförelsen med (tidig) minecraft är inte alls dum.
Jag misstänker, precis som innan köpet, att det inte riktigt är ett spel i min smak, inget jag kommer att nostalgiskt minnas framöver (Som gamla Elite --> Elite Dangerous), men jag ångrar ännu inte förköpet (men det du får i förköpsbonus är värt absolut *ingenting* utöver utseendet på bonusskeppet). Jag kom ungefär lika långt som recensenten igår och kände inte direkt intresse av att sätta mig några timmar till efter jobbet idag. Ser definitivt fram emot mer, men inte det där oemotståndliga suget. Skulle säga att en Steam-rea längre fram definitivt är värd pengarna, ett spel man bör prova men många kommer oavsett hur tydliga de varit(?) att bli väldigt besvikna, andra kommer att i lagom doser älska att åka runt tämligen planlöst och bara "vara" i den härliga scifi-poster-miljön de skapat. Någon autofuelgrej skulle inte skada så man kan vara mer "zen".
...och det ska bli jäkligt spännande att se vad de gör framöver, både med spelet och framtida titlar, och hur den här titeln eventuellt påverkar spelindustrin i övrigt. VR-stöd känns givet.
I övrigt blir jag väldigt sugen på att spela Homeworld efter ett tag i jymdään.
Folk som klagar på priset förstår jag dock inte, det är *inte* fullpris på spelet och du får något som ändå är annorlunda på flera sätt. Hypen har dock varit som en "major release", men det är ett "litet" spel av en liten studio. Jämförelsen med (tidig) minecraft är inte alls dum.
60 euro på PC får väl ändå räknas som fullpris?
Spelets sellingpoint är utforskandet. Men jag saknar den manuella handpåläggningen. Att generera världar utifrån algoritmer gör omgivningen tyvärr alltför repetitiv för att hålla intresset uppe.
Jag tycker ändå det är väldigt bra gjort med tanke på att det är slumpmässigt genererat. Kan inte komma på något spel som genererar fram en värld på ett så snyggt sätt som NMS gör.