Recension – No Man's Sky (del 1)

Robot
Recension – No Man's Sky (del 1)

Vi har spelat de första timmarna av det gigantiska rymdäventyret. Här är våra första intryck.

#no-mans-sky, #recension, #minecraft, #terraria


Medlem
No Man's Sky

Kommer ni ge någon kommentar när PC versionen kommer ut?


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Medlem

Den naturliga jämförelsen bör nog i första hand vara starbound då de på pappret är mer eller mindre "identiska" spel i sin setting.
Extremt stor värld, sci-fi, 'craft-em-up', mm.

Nu ju mer jag tänker på det desto mer lika tycker jag de verkar, på pappret.

Nån annan som håller med eller har argument mot att de är lika?
disclaimer: Har inte själv spelat No Man's Sky.

MEG
Medlem

Är jag blind eller har ni glömt att sätta ut betyget?


signatur

Death is only the beginning

CTI
Medlem
Skrivet av MEG:

Är jag blind eller har ni glömt att sätta ut betyget?

"Men mitt liv som rymdluffare har som sagt bara börjat, och jag återkommer med en längre recension och ett betyg på No Man's Sky nästa vecka. "


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av MEG:

Är jag blind eller har ni glömt att sätta ut betyget?

Blind...

MEG
Medlem
Skrivet av Jkeg:
Skrivet av MEG:

Är jag blind eller har ni glömt att sätta ut betyget?

Blind...

Förbannade skit....jag missade det......glasögon nästa för min del


signatur

Death is only the beginning

Redaktör
Skrivet av Master_johan:

Kommer ni ge någon kommentar när PC versionen kommer ut?

Ja, på måndag om allt går väl.


signatur
Medlem

Misstänker vi kommer se div hotfixar för både kontroll o fov senare till ps4, är ju sånt som går att lösa..

Hoppas pc versionen känns mer pc än konsoll iaf


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Är man ensam och stöter på randoms eller kan man köra med vänner?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

No Man's Sky har fått en hel del negativ kritik, men man märker direkt att det är från folk som inte har följt utvecklingen utan bara byggt upp förhoppningar om vad det kan vara.

Jag såg t.ex. en recension på Youtube där recensenten tyckte att Hello Games inte hade varit tydliga med att det är ett survival-spel. Det är för fan vad Sean Murray har sagt de senaste 2 åren. Det står till och med klart och tydligt att en av spelets fyra pelare är survive. Så klart att man blir besviken om man tror att ett surival-spel av detta slag är som Star Citizen eller Elite.

Jag tror i alla fall stenhårt på det här spelet. Att bara glida runt och utforska nya världar som bara jag har sett låter mer lockande än att glida runt och skjuta ner horor på gatan.

Medlem

1/5 för fov 20.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

No Man's Sky har fått en hel del negativ kritik, men man märker direkt att det är från folk som inte har följt utvecklingen utan bara byggt upp förhoppningar om vad det kan vara.

Detta x 2000. Massor med folk verkar ha byggt upp sitt drömspel i fantasin om hur detta skulle vara utan att för ett ögonblick försöka hitta information.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

No Man's Sky har fått en hel del negativ kritik, men man märker direkt att det är från folk som inte har följt utvecklingen utan bara byggt upp förhoppningar om vad det kan vara.

Jag såg t.ex. en recension på Youtube där recensenten tyckte att Hello Games inte hade varit tydliga med att det är ett survival-spel. Det är för fan vad Sean Murray har sagt de senaste 2 åren. Det står till och med klart och tydligt att en av spelets fyra pelare är survive. Så klart att man blir besviken om man tror att ett surival-spel av detta slag är som Star Citizen eller Elite.

Jag tror i alla fall stenhårt på det här spelet. Att bara glida runt och utforska nya världar som bara jag har sett låter mer lockande än att glida runt och skjuta ner horor på gatan.

Delar inte den uppfattningen. Folk som ger spelet 10/10 på metacritic säger samma sak som du angående de som sågar spelet. Fanboys. Överlag så är kritiken stor över att det är fruktansvärt repetivt. Stort som ett hav men 1 cm djupt.

Medlem

Vad händer om man får slut på bensin mitt ute i rymden, är man fast där då för evigt?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker recensionen låter denna mini-rencension låter lockande.

Medlem
Skrivet av Marcus Grönskog:

Kontrollen är för klumpig för hastiga vändningar och jag känner mig sällan särskilt pricksäker

Skrivet av Marcus Grönskog:

Fotnot: vi har spelat PS4-versionen av No Man's Sky

Kanske skulle spela det på PC


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Redaktör
Skrivet av kallamamran:
Skrivet av Marcus Grönskog:

Kontrollen är för klumpig för hastiga vändningar och jag känner mig sällan särskilt pricksäker

Skrivet av Marcus Grönskog:

Fotnot: vi har spelat PS4-versionen av No Man's Sky

Kanske skulle spela det på PC

Det finns inte till pc än. Och klumpig kontroll sägs förstås mot bakgrund av att vi spelar med gamepad.

Vi återkommer med intryck från pc-versionen nästa vecka.


signatur
Medlem

Spelets sellingpoint är utforskandet. Men jag saknar den manuella handpåläggningen. Att generera världar utifrån algoritmer gör omgivningen tyvärr alltför repetitiv för att hålla intresset uppe.

Medlem

Grafiken säger mig att de inte pressar spelaren hårt nog. Inte rycker bort nog många mattor från under fötterna. Jag får intrycket att det är ett snällt spel.

phi
Medlem

Hittills av allt jag läst och sett om spelet så känns det väldigt "meh".

SoL
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad händer om man får slut på bensin mitt ute i rymden, är man fast där då för evigt?

Det kryllar av meteorer som seglar runt som du använder till bränsle. Så nej, du kommer aldrig bli fast pga soppatorsk.

Medlem

Ser fruktansvärt tråkigt ut.

Medlem

Läste nånstans att det var omöjligt att krasha ditt rymdskepp. Att nån sorts autopilot kopplades in så fort man närmade sig marken eller något föremål. Stämmer detta??? Sjukt avtändande isåfall, och börjar överväga att ta bort min förbokning. :/

Det är helt ok att dom dummat ner styrning och fysik när det gäller flygningen, men det där är ju bara löjligt. Har dom haft farfarsbilarna på Liseberg som inspiration?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad händer om man får slut på bensin mitt ute i rymden, är man fast där då för evigt?

Då skjuter du lite rymdsten som finns i överväldigande kvantitet överallt runt dig. Samma med dräkten och annat som behöver bränsle: Finns mycket gott om det överallt, men det är oerhört segt att stanna i ett för att med "muspekare" fylla på. Åtminstone i början är spelet väldigt lätt, samtidigt som det är väldigt obegripligt. Fans skulle säga att de inte håller dig i handen, men som ivrig "utforskare" tycker jag det är mest irriterande.

Gränssnittet med "muspekaren" är verkligen uruselt för konsol. Säkert toppen på PC. Upplever spelet - som väntat - som extremt grindy och planeterna - trots variationen - som tyvärr väldigt enformiga ändå. Lite som om de slänger på olika färger/textures, men det är ändå i stort sett same same.

Gillar att de vågar satsa på en egen "look", men rymdstationerna kunde ändå fått lite mer kärlek. Överhuvudtaget verkar rymd-delen mest vara en billig ursäkt för att ta sig till en ny planet där du samlar material för att göra något som gör att du kan samla mer material så att du kan åka till nästa planet och samla mer material.

Ska bli spännande att se om överlevnadsdelen blir svårare framöver, om de väldigt arkad-aktiga rymdstriderna/flygandet får större utrymme.

Folk som klagar på priset förstår jag dock inte, det är *inte* fullpris på spelet och du får något som ändå är annorlunda på flera sätt. Hypen har dock varit som en "major release", men det är ett "litet" spel av en liten studio. Jämförelsen med (tidig) minecraft är inte alls dum.

Jag misstänker, precis som innan köpet, att det inte riktigt är ett spel i min smak, inget jag kommer att nostalgiskt minnas framöver (Som gamla Elite --> Elite Dangerous), men jag ångrar ännu inte förköpet (men det du får i förköpsbonus är värt absolut *ingenting* utöver utseendet på bonusskeppet). Jag kom ungefär lika långt som recensenten igår och kände inte direkt intresse av att sätta mig några timmar till efter jobbet idag. Ser definitivt fram emot mer, men inte det där oemotståndliga suget. Skulle säga att en Steam-rea längre fram definitivt är värd pengarna, ett spel man bör prova men många kommer oavsett hur tydliga de varit(?) att bli väldigt besvikna, andra kommer att i lagom doser älska att åka runt tämligen planlöst och bara "vara" i den härliga scifi-poster-miljön de skapat. Någon autofuelgrej skulle inte skada så man kan vara mer "zen".

...och det ska bli jäkligt spännande att se vad de gör framöver, både med spelet och framtida titlar, och hur den här titeln eventuellt påverkar spelindustrin i övrigt. VR-stöd känns givet.

I övrigt blir jag väldigt sugen på att spela Homeworld efter ett tag i jymdään.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Är man ensam och stöter på randoms eller kan man köra med vänner?

Man är ensam.


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Folk som klagar på priset förstår jag dock inte, det är *inte* fullpris på spelet och du får något som ändå är annorlunda på flera sätt. Hypen har dock varit som en "major release", men det är ett "litet" spel av en liten studio. Jämförelsen med (tidig) minecraft är inte alls dum.

60 euro på PC får väl ändå räknas som fullpris?

Medlem

Kommer definitivt att köpa spelet, det är precis vad jag har förväntat mig. Det är dock inget jag kommer att sitta med jätteofta, den här typen av spel är alltid repetitiva till sin natur och spelas bäst periodvis.

Medlem

Finns för 499 på gog

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Spelets sellingpoint är utforskandet. Men jag saknar den manuella handpåläggningen. Att generera världar utifrån algoritmer gör omgivningen tyvärr alltför repetitiv för att hålla intresset uppe.

Jag tycker ändå det är väldigt bra gjort med tanke på att det är slumpmässigt genererat. Kan inte komma på något spel som genererar fram en värld på ett så snyggt sätt som NMS gör.

123
Skriv svar