Min kväll med ILM

Medlem
Min kväll med ILM

----------------------------- Min kväll med ILM ----------------------------

För en månad sedan så var jag på seminariet AutoDesk arrangerat
med Joel Aron från ILM som dragplåster, men mest ville Autodesk
marknadsföra Maya 8.5, inte mig imot...

Kvällen började med att Autodesk körde en showreel från alla filmer,
tv program och spel där något av deras program varit med i produktion.
Detta varade i ca en halvtimme, sen steg en gubbe från Autodesk upp
och körde en lång tutorial i Maya 8.5, där koncentrationen låg på cloth
och realtids preview direkt i Maya, mycket lärorikt.

Det som var mest intressant var att använda cloth för att simulera
metall som böjs på en bil som krockade in i en sten, spännande...

Sedan var det äntligen tid för Joel, mannen som har varit inblandad i
100 tals filmer, så som Nightmare before christmas, pirates of the
caribbean ... och många fler imponerande titlar, han bjöd på sig och
levererade en mycket inspirerande föreläsning om hur ILM arbetar.

Joel Aron

Föreläsningen varade i ett flertal timmar och det var alldrig tråkigt eller
något onödigt marknadsförings snack, det var många filmer som dom
visade detaljer ifrån, men koncentrationen var runt pirates of the
caribbean, vilket nog var den mest intressanta produktionen ur åskådar
synpunkt, eftersom dom senaste teknikerna har används i denna film.
Vi gick igenom "Kraken", där jag blev förvånad över att "Kraken" var
ganska ofullständig och väldigt enkelt byggd, men med alla vattenpartikel
effekter och snabba rörelser så var den mer än tillräckligt detaljerad.

Mest imponerande var genomgången av Davy Jones, ni vet kaptenen
med alla tentakler i huvudet... Det visade sig att eftersom det var
ett omöjligt jobb att sitta och animera mini-tentaklernas rörelse
igenom hela filmen, så fanns det en ai i varje tentakel som reagerade
på vad dom andra tentaklerna gjorde, så dom slapp animera tentaklerna
i dom "vanliga" scenerna med Davy, istället så skötte dom sig automatiskt.

Scenen där Davy spelar piano var därimot animerat "för hand", vilket
tydligen tagit en väldig tid att få klart, jag själv förstod inte hur någon
skulle orkat göra en sån sak.

Intressanta fakta :
- ILM kör bara på linux.
- En rendrering på en bild till filmen P.O.t.C tar ca 6 timmar.
- ILM´s Maya är en egenbyggd version, utvecklad av deras egna tekniker.
- Lösningar för partiklar (vattnet m.m.) är också egenutvecklade program.

Slutord från mig
Det enda som saknas för att vi ska kunna spela i den grafiken som
vi ser i filmer, är råkraft från datorer, eller elegantare tekniska lösningar.
Maya 8.5 är "THE" programmet för film och modellering, men ska
du utveckla spel så är 3d studio max är det bästa valet.
Optimalt för mig själv är att modellera i Maya och göra övrig utveckling
i 3d studio (inklusive cloth och fysik och mycket mer).

ILM : ILM hemsida
Mina bilder från seminariet : Seminariebilder
Official site of Anders Printz : Anders Printz hemsida

#blogg

1
Skriv svar