Resident Evil a trip into the past

Medlem
Resident Evil a trip into the past

Resident Evil also known As BioHazard

Resident Evil är en av mina absoluta favoriter när det kommer till spel klassiker. Om det var något spel som verkligen slog igenom och satte standarden för Survival Horror så var det Resident Evil 1 som kom 1996 till Playstation 1.

Åtskilliga gånger var det nog ett av de mest omdiskuterade spelen i mina kretsar när jag var yngre, det var ofta Resident Evil som spelades och diskuterades på kvällarna tillsammans med en påse chips och några polare.

Resident Evil 2 som är det andra officiella spelet i serien släpptes 1998 och kom att sälja bäst av alla spelen som någonsin släppts i serien i o med över 5 miljoner sålda exemplar en riktig masterpiece från Capcom om du frågar mig.

Den personliga favoriten av spelen för min del var Resident Evil 3 : Nemesis "The Last Escape" som kom till Playstation konsolerna år 1999, ursprungligen utvecklat mer eller mindre som en expansion till 2an blev spelet slutligen en egen produkt då Capcom tyckte att spelet innehöll tillräckligt mycket nya förbättringar och innehåll för att bli en uppföljare.

Spelet lät dig återigen anta rollen som Jill Valentine (se ovan videon) en av de spelbara karaktärerna från RE 1 där hon försöker fly från T-virusets infekterade gator i Raccoon City. Nemesis som i 3an är en av de fruktade monstren är ett resultat av Umbrella Coroporations experiment, där "den" jagar S.T.A.R.S medlemmar för att undanröja alla vittnen. Nemesis var en av de stora förändringarna från Resident Evil 2, han var även den första fienden som kunde följa dig mellan två olika rum / loading screens. En annan grej var att fiender numera kunde gå i trappor med mera.

Serien har även haft åtskilliga remakes och portningar till diverse plattformar samt några side-story spel så som Code Veronica X, Resident Evil Zero och Resident Evil Outbreak #File 1, #File 2.

Resident Evil 4 som släpptes 2005 till GameCube påbörjade utvecklingen redan 1998 men flertalet tidiga versioner skräpades gång på gång. Det sägs att produkten som slutligen stog färdig i slutet av 2004 påbörjades 2002. I och med 4ran förändrades en hel del i Resident Evil serien ,även om karaktärerna fortfarande var de samma så slopades zombie delen helt , dessutom tog spelet steget ut från fasta kameravinklar och introducerade en mer interaktiv spel värld. Capcom har fått ta emot en hel del kritik för att ha gått ifrån den ursprungliga serien så mycket, en positiv sak är dock att allt fortfarande händer i Resident Evil världen så även om zombisarna inte finns kvar så finns där en förklaring till detta, dvs det är inte en helt ny blank storyline.

Ännu ett rykte till varför Capcom bestämde sig för att dumpa zombisarna är att de ville ha snabbare fiender som kunde springa och var kapabla att använda vissa sorters vapen.

Just nu knåpas det på Resident Evil 5 hos Capcom. Spelet kommer att ge en förklaring till vad dessa "infektera parasiter" (istället för zombisar) är och varifrån de kom, dessutom kommer spelet att knyta samman några av de tidigare titlarna så som Resident Evil 3 och 4.

Du spelar i 5an som Chris Redfield (spelbar i Re 1) bror till Claire Redfield (spelbar i Re 2), och vad han sysslat med mellan de andra spelen kommer att återberättas i och med flashback sekvenser i Resident Evil 5. Denna gång har även Coop lagts in, något som jag personligen anser förstör spelet ännu mer.
Spelet sägs även innehålla en stor twist då de visat en gravsten med Jill Valentine's namn inristat, i en trailer för Resident Evil 5.

Om du kollar andra videon ser du att de första 5-10 sekunderna är det en gravsten , det är den jag snackar om.. resten av videon involverar mest diverse klipp och sekvenser från tidigare spel där Jill Valentine är med.

#blogg

1
Skriv svar