Favoriter genom tiderna: StarCraft

Medlem
Favoriter genom tiderna: StarCraft

Jag hade egentligen tänkt gör en lista på favoriter, men så kände jag att StarCraft förtjänar ett eget inlägg. Jag är nästan säker på att det var det första spelet jag köpte efter att jag skaffat pc (köpte spel innan också, för säkerhets skull). Jag minns inte om jag läst någon recension men jag hade testa demot som följde med tidningen och föll direkt. Jag minns att jag kände mig alldeles darrig av förväntan när jag ringde och beställde det och hur glad jag blev när väntan visade sig bli kort.

Det var helt underbart! Svårighetsgraden var precis lagom (även om jag fastnade på en Protossbana och lade ner spelandet i flera månader), kontrollerna kändes helt rätt. Enheterna kändes också bra även om jag måste erkänna att det var några jag aldrig använde (vulture). Det var spelet som fick mig att tro att jag tyckte om RTS. Det visade sig att det inte stämde, inget annat RTS kunde leva upp till StarCraft. När jag så småningom fick spela Red Alert kändes allt bara tråkigt, larvigt och fel. Men mitt älskade StarCraft återvände jag till gång på gång. Expansioner inhandlades, Brood War naturligtvis och Insurrection.

Det händer fortfarande att jag installerar det och spelar igen. Om inte annat så för att kunna se på filmerna. Å, vad jag ångrar att jag inte köpte cd:n med filmerna som de sålde för nitton kronor på Tradition. Fast då skulle jag ju inte haft någon anledning att återvända till spelet och uppleva den underbara stämningen igen. För stämningen är totalt förtrollande och gör att det går att se förbi den faktiskt väldigt fula grafiken.

Det enda som jag hade lite svårt med var hjältarna. Jag måste erkänna att jag aldrig använde mig av dem om jag kunde undvika det. De brukade stoppas undan i något hörn för att vara ur vägen och inte komma till skada. Det tyckte jag förbättrades med WarCraft III men det är en annan historia.

Nu sitter jag och hoppas, hoppas på StarCraft II. Även om det visar sig bli jättebra lär det dröja innan jag får spela det. Min dator är ju inte så där jättepigg. Men jag kommer köpa det i alla fall, vissa spel får man inte missa.

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar