Medlem
En dröm

Om jag var rik skulle jag bygga min egen dator. Det kanske låter motsägelsefullt? Vore jag rik så skulle jag ju kunna köpa vilken dator jag ville och behövde inte spara pengar på ett hemmabygge. Saken är den att jag gillar att skruva. Jag tycker om att se hur saker hänger ihop och att lösa problem. När det går bra vill säga. Jag är fullständigt övertygad om att jag skulle kunna skruva ihop en dator, jag känner mig lite osäkrare på att få alla kablar rätt men vad det gäller att få den att starta... låt oss säga att jag inte ens vågar tänka tanken.

Det finns ju så mycket som kan gå fel. Dels kan jag faktiskt missa någon kabel, men okej, det går att lösa. Sedan kan jag vara så oändligt klumpig att jag lyckas ha sönder något. Tro mig, jag kan vara väldigt vårdslös ibland. Då blir det lite värre, särskilt om det inte är helt tydligt vad jag har haft sönder. Och slutligen har vi det som jag fruktar mest av allt: tänk om det faktiskt är fel på någon komponent redan från början!

Om jag köper ett färdigt datorpaket borde jag kunna räkna med att den skall fungera. Gör den inte det, vilket händer, så går jag tillbaka till säljaren och säger: Lös problemet! Jag vet att det inte alltid är så enkelt i sådana fall heller men jag vet i alla fall vart jag skall vända mig. Om min egenhändigt ihopskruvade dator inte skulle fungera så uppstår en situation där jag känner mig väldigt osäker på om jag skulle få rätt. För det första blir det mitt problem att ta reda på vad som inte fungerar. Sedan måste jag kanske kunna bevisa att det inte är jag som haft sönder komponenten genom felaktig hantering. Jag har ingen aning om hur det skulle kunna gå till.

Låter jag pessimistisk? Jag har aldrig påstått mig vara en särskilt positiv människa och jag har dessutom läst tillräckligt för att veta att allt inte alltid ordnar sig. Om jag var rik skulle jag trots det våga försöka för om projektet sket sig skulle jag helt enkelt gå och köpa en ny dator. Men det vore ju så roligt att bygga själv!

#blogg


signatur

Våga vägra smileys!

1
Skriv svar