En hjälpsam recension av PC versionen av COD MW2

Medlem
En hjälpsam recension av PC versionen av COD MW2

Jag vet inte riktigt hur jag skall börja. Men efter att ha klarat av CoD MW2 runt kl 16.00 igår (på svårighetsgraden Hardened, tog 6h.25min) så var det tänkt att jag skulle skriva en recension. Men så kom jag på att jag måste testa MP delen först innan. Det har ju varit världens uppror runt om i världen då IW släppte bomben att det inte skulle vara några dedikerade servrar utan P2P istället och en massa annat "smått och gott". Jag var väldigt förbannad och besviken på IW's beslut. Men lite fel hade jag.

En episk och filmisk kampanj

SP delen är fantastisk. Det är många gånger man fnittrar som en liten skolflicka (iallafall jag) och man bara älskar hur allting är. Känslan, inlevelsen och animationerna är topp klass. Speciellt Cliffhanger där man skall klättra slog mig hårt hur vackert det var och speciellt kontrollerna fungerade riktigt bra och kändes "roliga" att använda. Tempot är underbart och variationerna på miljöerna är oslagbart. Men jag saknar en riktig sniper banan som i MW1 där man skall smyga sig igenom en hel rysk mini "armé". Det finns inte riktigt här men en hel del smyga ändå. Och man får välja om man skall knäppa dom jävlarna eller inte. Jag valde att knäppa vissa och låta andra vara.

Den omtalade flygplatsterminal scenen är oerhört stark. Jag sköt ingen alls, eller okej, jag sköt en rysk vakt som hade en fjuttig pistol och ingen skyddsväst med mitt stora maskingevär. Man blev lite deprimerad. Men jag sköt inga civila utan lät dom andra fyra ryssarna skjuta ihjäl dom. Till en viss del att jag själv inte riktigt ville skjuta dom civila och dels för jag ville bara titta på som om det vore en film.

Slutet är fantastiskt och riktigt "filmiskt". Man sitter på helspänn och vill verkligen att den där jäveln skall dö. Det är en av dom härligaste och vackraste filmscener... ursäkta mig, spelscenerna jag någonsin varit med om. Jag vet inte om jag kan skriva något mer utan att avslöja för mycket. Men den är dubbelt så "tillfredställande" än slutet i första spelet (CoD MW1). Dock så slutar det lite tvärt men jag anar en CoD MW3 eller expansion av något slag.

Multiplayer delen då?

Samma dag (igår alltså) spelade jag MP också. Det gick riktigt bra faktiskt. Dock så senast jag gick in på multiplayer delen på Steam så har min skärm/dator "frysit" sig i ungefär 15-20 sekunder innan jag kan börja röra musen. Jag vet inte varför det är så men troligtvis så blir detta åtgärdat av en patch. Förhoppningsvis.

Pingen är riktigt bra. Jag har spelat många många matcher på många många olika servrar (kanske är samma varje gång?) och alltid haft grön ping tillsammans med alla andra. Jag tror det var en gång en spelare hade orange ping och kanske till och med jag men det försvann efter en stund.

Det är så att man kan låsa upp "game modes" och man kan inte välja allt från början. Jag är lvl 16 nu (tror jag) och kan spela allting förutom 1 sak. Det känns lite roligt att det är så. Inget fel med det iallafall. Sen så är det ju 9 vs.9 som är max antalet spelare. Och här är vi PC-spelare vana med matcher som 32 vs. 32 som i t ex Battlefield serien.

Men här måste jag säga att det är riktigt bra ändå, det är hela tiden krig, överallt på banan och man dör lätt att det kommer någon bakifrån. Jag blev faktiskt förvånad hur det "flöt på" ändå. Banorna är så små (dock måste tilläggas att dom är större än MW1 banorna, med fler olika vägar man kan gå) så fler spelare än 20 mot 20 eller kanske 15 mot 15 är rena slakten och granater som flyger överallt.

Nu börjar det bli en himla massa text och jag måste iväg om en liten stund så jag skriver + och - och slutomdöme.

Single Player delen
+Grafiken
+Känslan, inlevelsen, "filmiska"
+handlingen
-Lite för kort. Känns som dom kunde lagt till några timmar till. Speciellt hur vissa trådar lämnas obundna.

Multi Player delen
+Flyter på riktigt bra
+Bra tempo och banorna är fantastiskt roliga
+djuphet på spelet.
-Inga dedikerade servrar
-Avsaknanden av servrar med bara svenskar/engelsmän t ex
-Kan krångla lite ibland men detta åtgärdas nog snart

Slutomdöme
Ska du köpa PC versionen av MW2?? Ja, det tycker jag. Definitivt. Singleplayer kampanjen är ett av det bästa jag någonsin spelat. "Underbart är kort" som Magnus sjunger. Multiplayer delen är fantastisk och det är så fruktansvärt djupt nu. Create A Class har blivit ett spel i sig själv. Man kan lägga till olika titlar man får och "emblems" som man får genom vad man gör. Jag har fått Ghost ansikte och använder det just nu och sen "The Impaler" för jag slaktar så många med min sköld och/eller kniven. Sen ska vi inte glömma alla olika vapen med minst 7 st olika saker du kan ha på dom. Sen tror jag det finns 8 st olika kamoflauge till alla vapnen. Sen får man dessutom välja 3 st Killstreaks som gäller för alla klasser. Och Deathstreaks dessutom. Detta tillsammans med jävligt många titlar och emblems gör detta till en av dom bästa multiplayer upplevelserna jag någonsin upplevt.

Och om du tycker priset på runt 400kr är för dyrt, vänta tills det blir lite billigare då för detta spelet måste du köpa!

#blogg


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

1
Skriv svar