Me wants: Grand Theft Auto

Medlem
Me wants: Grand Theft Auto

Välkommen till en ny sektion här i bloggen. Den heter (i brist på bättre namn) Me wants, och behandlar mina önskemål gällande uppföljare till spel som släppts. GTA-serien får äran att inleda.

Skippa "arbeta uppåt"-storyn.
Alla GTA-spel hittills (minus några expansioner) har haft ungefär samma upplägg: man har börjat som en smågangster, och sedan arbetat sig uppåt för att så småningom göra upp med någon nemesis. Jag börjar tröttna på den formeln. Både The Lost & Damned och The Ballad of Gay Tony har visat att det går att göra intressanta berättelser utanför denna formel, så fortsätt på det spåret, Rockstar. Speciellt eftersom historierna i GTA börjar bli allt mer intressanta, så skulle det vara onödigt att kasta bort det hela på ett så generiskt upplägg.

Byt miljö.
Den amerikanska drömmen har jagats länge nog. Det är dags att börja drömma om andra saker nu. Skurkar och banditer finns ju inte bara i USA, hur det än verkar ibland. Omväxling förnöjer, vilket Vice City och San Andreas bevisade. Men den amerikanska variationen har börjat tunnas ute något, så ta en paus därifrån. Varför inte följa med Niko hem, till exempel?

En starkare berättelse.
Jag gillade Nikos äventyr, men på samma sätt som The Ballad of Gay Tony kändes lite splittrad för att Rockstar försökte blanda humor och allvar, så kändes det inte som att de tog tillvara på den fulla potentialen i Nikos berättelse heller. Både Tony och Niko var oerhört intressanta karaktärer som jag gärna hade velat fått följa ännu djupare, men vars berättelse båda "späddes ut" av seriens traditionella knasigheter. Det finns fortfarande plats för dessa i GTA, men inte i huvudstoryn. Detta för mig till nästa punkt.

Inför huvud- och sidouppdrag.
Ha en central handling som huvuduppdragen alltid cirklar kring, och placera ut övriga uppdrag som sidouppdrag som inte är nödvändiga för att föra handlingen framåt. Det skulle göra att handlingen blir både enklare att följa och mer engagerande. Låt de som vill fokusera på handlingen göra det. De som vill "sandboxa" får samma möjlighet till det som tidigare, genom att plocka sidouppdrag. Men det finns väldigt få saker som bryter illusionen av omedelbart hot i huvudstoryn så mycket, som att behöva göra en serie over-the-top-uppdrag åt en arabisk rikemansson innan man kan fortsätta med storyn och återgå till det omedelbara "hotet".

Jag kan se en hel del intressanta sätt att belöna spelare som tar på sig att göra alla sidouppdrag: att bygga upp vänskaper till sidokaraktärer skulle kunna få inverkan på huvudstoryn, i form av exempelvis hjälp vid vissa uppdrag. Det här är någonting som till viss del redan är implementerat i GTA 4, men skillnaden att uppbyggandet av dessa relationer hela tiden är knutet till huvuduppdraget. Ett striktare huvudnarrativ som i stället stödjs av relationsuppbyggande sidouppdrag skulle resultera i att spelare i större grad än nu får välja hur de vill spela. De skulle kunna välja att följa huvuduppdraget slaviskt, och strunta i sidouppdragen; att göra alla sidouppdrag jämte huvuduppdraget; eller att bara göra uppdrag åt de sidokaraktärer de gillar mest, för att ändå kunna fokusera på storyn. Ett linjärare huvudnarrativ skulle således, lite paradoxalt, kunna ledare till en mindre linjär spelupplevelse.

Vad tycker ni? Hur skulle GTA V uppfylla era drömmar?

#blogg

1
Skriv svar