Hur svårt kan det vara?

Medlem
Hur svårt kan det vara?

Jag sitter och är lite ledsen på #Dice, #Blue Byte och alla andra spelutvecklare som inte lyckas göra färdigt spelet innan det släpper det. #Dice är jag ledsen på för att de alltid lyckas med att göra spelens gameplay bra men sen misslyckas rätt grovt med allt annat. Så som serverbläddrare, chatt och menysystem överlag – de krånglar till det genom att göra det snyggt och fint att titta på, men glömmer bort att man egentligen inte bryr sig om hur det ser ut. Huvudsaken är att det fungerar smärtfritt och att det ska gå snabbt att använda för att lättare ta sig in i spelet.

Nej, inför #Battlefield 3 hoppas jag att #Dice tänker till och inser att de inte kan göra ett vettigt menysystem. Varför inte bara sno rakt av från exempelvis #Team Fortress 2 eller något att Steam-spel med samma serverbläddrare (som fungerar och inte innehåller en massa häftiga(läs: animerade) bakgrunder)? Uppfinna hjulet två gånger är inte smart.

#Blue Byte då, varför gör de mig ledsen? Jag köpte #The Settlers 7: Paths to a Kingdom trots att det skulle ha ett besvärligt piratskydd – sak samma om jag måste ha internet för att kunna spela tänkte jag och skrattade för mig själv åt alla de som bojkottade spelet på grund av detta. Spelade spelet i två dagar utan några som helst problem och tycker att själva spelet är mycket trevligt och har någon slags Settlers känsla i sig som de två senaste spelen har missat. Dag tre börjar lika bra och spelet fungerar fortfarande bra, bryr mig inte om att de har byggt in Facebook och annat småplock i spelet då det är singleplayer som intresserar mig. Men plötsligt fryser sig spelet och jag får ”connection lost” – tappar anslutningen i ett singleplayerspel känns mindre stablit. Får endast möjligheten att spara och avsluta spelet – inte kan jag spela offline eller försöka ansluta igen utan det är tack och hej som gäller. Spotify klarar av offlineläge och det är ändå en musiktjänst som bygger på streaming – att då de ska krångla till det och inte ha en sådan möjlighet i ett spel gör mig förvånad.

Nej, utvecklare – sluta tänk så mycket. Gör bra spel och fixa allt annat enkelt.
Men säger ni utvecklare, slutar du vara ledsen då? Nej, antagligen inte – men jag skulle bli glad över att behöva vara ledsen för att själva spelet krånglar eller buggar – inte för att jag inte kan starta det eller för att jag inte kan hitta någon server att spela på.

Gör det enkelt.

#blogg

1
Skriv svar