Skapa skärpa

Medlem
Skapa skärpa

Nej inlägget kommer inte ta upp något bildredigeringsprogram. För skärpa eller oskärpa skapas i sin grund långt innan en bild hamnar på datorn.

Vi har tidigare pratat om vikten av bra optik. Mitt Sigma 105/2.8 EX Macro anses vara ett av världens skarpaste macron, så vad gäller glas har vi alltså goda förutsättningar. Likaså kameran med sina 36 megapixlar borde kunna fånga en och annan detalj.

Vad är det då som kan göra sådan skillnad i skärpa tänker ni? Jo nämligen hur jag väljer att ta bilden.
Jag skulle gissa att nästan samtliga digitala systemkameror på marknaden idag har en funktion som heter "Spegeluppfällning". Många ägare har kanske inte reflekterat över detta men som ni ska se nedan är den funktionen ett fantastiskt verktyg för att skapa riktigt skarpa bilder.

Jag börjar med att ge er de tre bilderna på vanligt vis, utan att ha beskurit något. Kolla om ni ser någon skillnad.

Rätt svårt att avgöra vilken som skulle vara skarpast, eller?

Facit är som följer.

Bild 1; Stativ, spegeluppfällning, Fokuserat via Live-view, ISO 100.

Bild 2; Stativ, utan spegeluppfällning, Fokuserat via Live-view, ISO 100.

Bild 3; Handhållet, Fokuserat med autofokus, ISO 5000 (högt ISO gör också att man tappar detaljer).

Inte förrän man går in på en beskuren bild ser man riktigt tydlig skillnad. De kommer i samma ordning med skarpast först.

Man får också ta med i beräkningen att jag inte haft möjlighet till att använda trådutlösare idag. En mackapär som gör att man slipper trycka på avtryckaren på själva kameran, utan man håller en dosa i handen istället som styr avtryckaren. På så vis kan man verkligen eliminera alla risker för kameraskak.

Men ni ser ju hur stor skillnad det är bara med att använda funktionen spegeluppfällning och att inte göra det. Att sen jämföra med den handhållna bilden blir ju rätt tragiskt.

Det är många saker som spelar roll här, man kan naturligtvis inte kuta omkring med ett stativ dagarna i ända bara för att få skarpast möjliga bild. Men detta var ett rent tekniskt experiment för att leta efter bästa möjliga skärpa.

I bättre ljus då man inte behöver använda sig av ISO 5000 så kan man naturligtvis få skarpare bilder även handhållet, men just macro-foto när man kommer riktigt nära brukar må rätt bra av ett stativ och en trådutlösare. Det är väldigt svårt att fokusera rätt när skärpedjupet bara är någon eller några millimeter, att dessutom hålla kameran stilla med så pass stor förstoring är än värre. Det vet alla som fotograferat med ett långt tele, säg 4-500mm att skakningsoskärpan är värsta fienden, effekten är densamma för macro-foto.

Hoppas det är till någon glädje och att ni lär er något

Trevlig söndag på er alla!

#blogg

1
Skriv svar