Boktips; Sarahs Nyckel

Flakmonkey
Boktips; Sarahs Nyckel

"Över 100 veckor på NY Times bästsäljar-lista" står det på omslaget till Tatiana de Rosnays bok Sarahs nyckel och även om jag kanske inte tycker att den förtjänar det så förstår jag det. Boken berättar trots allt en fängslande historia om den Paris-boende amerikanska journalisten Julia som får i uppdrag att skriva om Vel d’hiv-räden på dess årsdag. Som så många andra, däribland jag, inser inte Julia till en början vikten av det hon ska skriva om. Räden är nämligen inte något som parisarna vill minnas då den innebar att tusentals av stadens judar tvingades att lämna sina hem och efter diverse stopp slussas vidar till nazisternas koncentrationsläger.

I takt med att Julia inser detta och hon dessutom upptäcker att lägenheten som hon renoverar tillsammans med sin man och dotter är ett resultat av räden nystas två fascinerande historier upp. Den ena handlar om den judiska flickan Sarah som bodde i den aktuella lägenheten. Om hennes familj, tid i nazisternas våld och svårigheterna kring att glömma och lägga hemska upplevelser bakom sig. I den andra är det Julias liv som står i centrum med ett äktenskap i limbo och det ena svåra valet efter det andra.

Det är intressanta historier som vävs samman på ett engagerande och enkelt sätt som jag tror att många uppskattar. Boken tar upp tunga ämnen men den är aldrig tung i sig vilket jag tror är en stark förklaring till dess popularitet. En annan anledning är förmodligen språket som är rakt och enkelt. Själv ser jag det som ett stort plus men jag kan tänka mig att det lite mer pretentiösa recensenterna tycker att den är lite väl lätt då man inte måste analysera det man läser för att förstå det.

Hursom så är det en bra bok som kanske inte förtjänar 100 veckor på bästsäljarlistan men som är väl värd att läsa. Ingen rolig bok direkt, men för den som gillar historia blandat med skönlitteratur är det ett säkert köp.

#blogg

1
Skriv svar