Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Mina barn ska alltid baka "negerbollar". Det är vad dom säger...

Jag vet inte, på den punkten har jag ändrat mig och jag stör mig verkligen på den lättkränkthet som finns idag.
Jag kan ta att min mor använder ordet eftersom att det var så när hon växte upp men själv skulle jag skämmas nu och jag skulle aldrig lära mina barn att använda det.
Det var inte så länge sedan svarta var tvungna att använda andra toaletter, pubar mm vilket är helt sjukt när man tänker på det nu.

Det vore ju trevligt om vi kunde bli bättre människor med tiden och inte sämre.

Medlem

Till de som inte ser problemen med att pewdiepie använder ett kränkande ord. Kolla på donationerna efteråt och folks svar. Dom i princip hyllar honom och normaliseringen fortsätter.

Medlem
Skrivet av Helene:

@Mjauv: Skulle mina barn vara rasister? 3 och respektive 6 år=) Jag säger alltid chokladboll. Även om jag är uppväxt med negerboll. Min sambo är nog som många andra, röstar SD och allt vad det innebär. Själv röstar jag alltid blankt, för jag gillar inte våra partier över huvud taget. Alla är lika goda kålsupare.

Det är nog ingen här som skulle påstå att dina barn är rasister, men om dom aldrig får höra historian bakom varför människor kallats nigger och varför det var ett nedlåtande ord så kommer dom aldrig att förstå varför folk blir griniga på dom när dom använder något som t.ex. negerboll. Bara för att din sambo säger det men inte du, så betyder det inte att du måste sopa det under mattan som om det inte vore nån stor grej.

Skägg.
10 Chambers

Kom ihåg, håll denna diskussion på en bra nivå.


signatur
Medlem

Snart måste våra ledare våga ta tag i frågan och fixa en typ av riktlinjer hur företag m.m. ska agera i frågan. Man kan inte låta företagen själva agera (t.ex Google m.m.) det kommer bara att sluta i kaos.

Medlem

En del av problemet är nog dels att svarta själva använder ordet och dels för att man ofta hör färgade säga kränkande ord om vita men knappt någon reagerar. Var är alla artiklar om rasism i förorterna? I svensk media nämns det inte alls. I förorterna bildas gäng utifrån deras etnicitet och det pågår gängkrig mellan kurder, syranier, latinos, afrikaner osv osv och så fort en vit kommer dit blir det stenkastning och brandbomber. Samma som det har varit i USA länge.

Kort sagt: rasism måste motarbetas från alla håll, på alla plan. Man kan inte ha en selektiv anti-rasism. Det skulle inte vara seriöst och är inte hållbart i längden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Avstängd

@johnssonhill: Vad ska jag göra? Slå honom i huvudet med stekpannan? Nej, skämt åsido. Alla tycker olika, för min del hade han gärna fått bry sig mer om miljön än att lägga energi på invandringsfrågan, men det är sådan han är. Mina barn får nog höra historien om bakgrunden till det ordet när tiden är inne, om inte annat i skolan.

Egentligen är det en fråga om globaliseringen, för femtio år sedan hade vi inte haft diskussionen, för det fanns inga svarta här. Eller kanske 60 år sedan om man ska vara mer noggrann. Ingen hade höjt ögonbrynen om Åsa-nisse hade sagt ordet i en film precis.

Skrivet av conthox:

En del av problemet är nog dels att svarta själva använder ordet och dels för att man ofta hör färgade säga kränkande ord om vita men knappt någon reagerar. Var är alla artiklar om rasism i förorterna? I svensk media nämns det inte alls. I förorterna bildas gäng utifrån deras etnicitet och det pågår gängkrig mellan kurder, syranier, latinos, afrikaner osv osv och så fort en vit kommer dit blir det stenkastning och brandbomber. Samma som det har varit i USA länge.

Kort sagt: rasism måste motarbetas från alla håll, på alla plan. Man kan inte ha en selektiv anti-rasism. Det skulle inte vara seriöst och är inte hållbart i längden.

Varför det har varit så få artiklar om förorternas gängvåld kan nog luta i att många journalister bor i mitten av storstäderna. Vi ser ju det här i Sverige och runt om i världen. http://journalisterna.mediestudier.se/?id=S%C3%B6dermalm

EDIT: Formulerade mig fel, ändrat.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av Robalicious:

Att folk drar likhet mellan kuk, fitta och helvete och neger tyder på en pinsam okunnighet. Tydligt fall av white privilage. Vem är ni och tro att ni äger ett ord och bestämmer över hur det ska användas? Kolla på lite historiska filmer, läs lite böcker så kanske ni börjar hänga med.

Det handlar om att inte normalisera. Klart det är ett stort problem när Pewdiepie med 50 miljoner följare använder det som skällsord, när det i själva verket är ett mycket mer kraftfullare ord än ett skällord. Och åter igen, vita människor har inte rätt att bestämma över hur det ordet ska användas.

Ja visst vi som "vita" kan inte komma och bestämma hur detta ord ska användas, men vad är det vi gör nu då?

Jag känner och har hört flertal mörkhyade personer använda order "negerboll", dem ser humor i ordet. Själv är jag uppväxt med det ordet men använder alltid "chokladboll" numer även om det bara är hemma. När en mörkhyad person kommer och säger att hans sätt att säga det är rasistiskt är det ett problem. Annars är det som vanligt här i världen när vi gör ett problem av något som egentligen inte är något problem.

Vi ska inte sitta och bestämma över vad andra ska bli kränkta av.
Som jag ser det, han gjorde en tabbe. En längre video med en ursäkt kommer säkert och sen kan vi bara gå vidare och glömma det hela.

Fragtjuv

@Carl Johansson-Sundelius: Kan inte mer än att hålla med. Att många kan slänga ur sig korkade saker när de spelar tycker inte jag betyder att vi bara ska sopa det under mattan. Det här klimat med att att slänga ur sig korkade saker i affekt borde ju vara något som vi ska jobba med att få bort. Det tror jag spelindustrin skulle må bra av.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

E låt karln vara inte fan skadar det något för att han säger något så dumt.
ja förutom PK folket då som har fått för sig att ord kan skada

Medlem

@conthox: Levt hela mitt liv i förort. Vet att det jobbas mycket med fördomar etc genom tex skolan. Också när det gäller fördomar mot de som inte räknas som invandrare samt olika grupper av invandrare.

Problemet är att som regel vill inte de som ropar om att "motarbeta rasism från alla håll" göra något mot rasism utan de spelar bara smarta och tror att de på något vis "sätter dit" oss antirasister och antifascister. Sorry boy, det funkar inte.

Inaktiv

@conthox: öh... Hittar du din info på Flashback och Avpixlat? Du kan åka till vilken hood du vill i Stockholm som vit utan att bli brandbombad, jag lovar.

Medlem
Skrivet av conthox:

En del av problemet är nog dels att svarta själva använder ordet och dels för att man ofta hör färgade säga kränkande ord om vita men knappt någon reagerar. Var är alla artiklar om rasism i förorterna? I svensk media nämns det inte alls. I förorterna bildas gäng utifrån deras etnicitet och det pågår gängkrig mellan kurder, syranier, latinos, afrikaner osv osv och så fort en vit kommer dit blir det stenkastning och brandbomber. Samma som det har varit i USA länge.

Kort sagt: rasism måste motarbetas från alla håll, på alla plan. Man kan inte ha en selektiv anti-rasism. Det skulle inte vara seriöst och är inte hållbart i längden.

Jovisst, men det beror ju lite på också. Det beror helt på vem man umgås med och om det sägs med affektion. Det beror på kontexten. Jag har inga tvivel på att svarta använder nigger som ett slagord mot andra svarta också.
Jag har t.ex. inga problem med att mina vänner kallar mig glasögonorm, för att jag vet att dom gör det på skoj och med affektion. Men om någon jag inte har någon personlig koppling till börjar kalla mig det för att nedvärdera eller på något sätt antyda att jag är mindre värd bara för att jag har glasögon så skulle jag bli rätt förbannad.
Det handlar inte alltid om fullfjädrad rasism. Det handlar även om att vi måste ha lite finess och känsla när man pratar om andra människor. Vi vita har ju inte direkt slaveri och tyranni kopplat till ett ord som typ "cracker" så därför reagerar vi inte på samma sätt. Vi bryr oss helt enkelt inte. Men nigger bl.a. är ett laddat ord som har mycket bagage när det används av någon som inte är svart.

Medlem
Skrivet av Robalicious:

Till de som inte ser problemen med att pewdiepie använder ett kränkande ord. Kolla på donationerna efteråt och folks svar. Dom i princip hyllar honom och normaliseringen fortsätter.

För att det är en trivial struntsak.

Vi kan inte ha ett samhälle där folk ska ligga och lura i buskarna och vänta på att någon ska råka säga ett "förbjudet" ord i stundens hetta - bara för att sedan hugga till och anmäla det till deras respektive chef, sponsor etc. Dom som klagar på detta är bara ute efter att se en jätte krascha och gå upp i lågor. Småsint och dåligt.

Det är en helt annan sak om han sitter lugnt och sansat och använder sånna ord gång på gång. Men du förstår väl själv att de inte är något han brukar göra? När 2 av mina svarta kompisar kvävdes av skratt när dom såg klippet medans kritvita svenskar som inte ens berörs av fenomenet blir hysteriska av ilska - då börjar man undra lite hur tungt svenskarnas white guilt complex är egentligen.

Jag vet att det är en blixtsnabb väg till en massa likes, ryggdunkningar och "gud va duktigt du är", men tänk efter lite, är det inte värre att hitta på massa problem där det inte finns, bara för att ha något att bekämpa så man ser duktig ut?

Medlem

FZ borde ju nästan tacka PewDiePie som ger ett sådant trafikflöde till er site xD

Medlem
Skrivet av anon_98854:

@conthox: öh... Hittar du din info på Flashback och Avpixlat? Du kan åka till vilken hood du vill i Stockholm som vit utan att bli brandbombad, jag lovar.

Räcker med att läsa svt-nyheterna


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

@Halvars90: Haha jofan, jävligt underhållande att läsa allt, många som gråter blod och många som skrattar ja jävlar!

Medlem
Skrivet av anon_98854:

@conthox: öh... Hittar du din info på Flashback och Avpixlat? Du kan åka till vilken hood du vill i Stockholm som vit utan att bli brandbombad, jag lovar.

Gör gärna det och filma när du åker dit så får vi se hur bra det fungerar. Kolla bara hur bra det har fungerat för journalister att åka till förorten i Sverige. Sen så undviker du hans påstående, att endast agera mot en sorts rasism hjälper ingen. Det är antingen OK för alla, eller ingen så enkelt är det. Antingen så får alla säga nigger, blatte, neger etc. eller så ska ingen få säga det. Att selektivt motverka rasism gör mer skada än nytta.

Avstängd

@Tomas Helenius: Han blev inte populär genom självcensur.

Avstängd

Helt allvarligt så tycker jag att det sorgligare att Hasse Alfredsson och Loffe Karlsson har gått bort. Det ger mig tårar på kinden...

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Vad ska jag göra? Slå honom i huvudet med stekpannan? Nej, skämt åsido. Alla tycker olika, för min del hade han gärna fått bry sig mer om miljön än att lägga energi på invandringsfrågan, men det är sådan han är. Mina barn får nog höra historien om bakgrunden till det ordet när tiden är inne, om inte annat i skolan.

Egentligen är det en fråga om globaliseringen, för femtio år sedan hade vi inte haft diskussionen, för det fanns inga svarta här. Eller kanske 60 år sedan om man ska vara mer noggrann. Ingen hade höjt ögonbrynen om Åsa-nisse hade sagt ordet i en film precis.

Nej, du behöver inte slå honom i huvudet med en stekpanna, men det går väl att ha en diskussion med honom? Man kan ju faktiskt sitta runt köksbordet och prata om vad man egentligen ska lära sina barn och hur det kan påverka dom att dom använder laddade ord. Det behöver inte alltid övergå i nån gigantisk diskussion om vilka man ska rösta på eller hur globaliserade vi är, men faktum är ju att vi är med globala idag så det är något som måste has i åtanke.

Medlem

@Esri: Bott i förorten hela mitt liv, aldrig varit något särskilt problem med det. (Förutom eftersatta lägenheter och slitna utearealer dvs.)

@watteface: Felformulerat av mig, ber om ursäkt.
Tänker mera på för något år sedan när det var väldigt få artiklar om det och vissa journalister/kändisar förnekade det även fast det redan då var ett problem. Nu när det verkligen inte går att dölja så hoppar tidningarna på.

Men det är en debatt för en annan tid i mina ögon.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Inte svenskt, internationellt!
Skrivet av Hymer:

Det är ett väldigt svenskt problem att bli kränkt över precis allt.

Har en nära vän som precis emigrerade från Mexico till Sverige och hon tycker att vi är dumma i huvudet som blir lipen på allt. Sättet hon pratar på och hennes smeknamn på sina vänner hade gett svenska pk folk kortslutning i hjärnan

Sluta ta allt så allvarligt hela tiden så blir världen mycket lättare att leva i

Hejsan!

Du talar som att detta är ett svenskt problem, nej det är det inte det är internationellt. Vi alla människor har använt oss utav rasistiska skämt, kränkt varandra men även på skoj. Jag förstår vad du menar om mexikaner då min kultur liknar deras att man säger till varandra väldigt grova ord. Men det är privat liv! inte offentligt!. Pewdiepie är inte en vem som helst människa som oss. Han har en public image, även om han är rasist eller inte spelar ingen roll i denna situation måste du att förstå. Detta förstår vem som helst med lite allmän bildning. En människa med 50 miljoner följare, med en majoritet utav mindre åriga får inte vräka sig ur kränkande ord. Det Pewdiepie gjorde nyss även om han inte är ''smygrasist' eller inte var att han gjorde N-ordet till ett skämt framför den yngre generationen. Jag har själv skojat om N-ordet och alla möjliga rasist skämt jag och mina kompisar har gjort mot varandra, men vi har aldrig i hela vårt liv gjort det public för att vi vill inte normalisera det. Pewdiepie borde inte bete sig längre som ett barn, utan som en professionell affärsman då hans verksamhet är väldigt stor. Oavsett om han är rasist, nazist, pedofil eller något annat borde han bete sig professionellt. Bästa exemplet på en professionellt rasist som inte vräker sig ur som sina kamrater är Jimmie Åkesson. Detta handlar inte om politiskt korrekt som jag ser väldigt mycket i FZ forum tala om, detta handlar om vad för uppfattning människor ska få utav dig som person. Att bete sig ''politiskt korrekt'' är inget fel på, det är civiliserat och retoriskt. Du övertalar fler med PK än utan PK, det är anledningen till att fler lyssnar på det ni kallar för ''Pk-maffina'' och inte på det andra som jag inte vet vad ni kallar för.


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Avstängd

Vilket spån. Att folk tittar på hans dynga är helt oförståeligt. Pinsam pajas.

Inaktiv

@WarpGuN: Svärje-Vänners Terapicirkel? Prova att åka till de här områdena och kolla läget
/Från en som själv både arbetar och bor i "no go-zone"

Medlem

@Helene: Hasse Alfredsson var anarkist och antifascist. Hade nog inte varit så stort fan av dina inlägg om vi säger så.

Avstängd

@johnssonhill: Går inte att diskutera med honom gällande den frågan. Han är stenhård. Men det är upp till honom=) Han tycker väl att hans åsikter är riktiga och mina är fel. Så är det bara. Och egentligen - en åsikt är en åsikt, och ingen sådan är fel, beror på ur vilket perspektiv man ser det hela ifrån. I hans värld så pk de värsta skurkarna, och pk tycker väl att han är skurken. Därför befinner jag mig mittemellan och bakar en äppelpaj istället=)

Medlem
Skrivet av duchovny:

För att det är en trivial struntsak.

Vi kan inte ha ett samhälle där folk ska ligga och lura i buskarna och vänta på att någon ska råka säga ett "förbjudet" ord i stundens hetta - bara för att sedan hugga till och anmäla det till deras respektive chef, sponsor etc. Dom som klagar på detta är bara ute efter att se en jätte krascha och gå upp i lågor. Småsint och dåligt.

Det är en helt annan sak om han sitter lugnt och sansat och använder sånna ord gång på gång. Men du förstår väl själv att de inte är något han brukar göra? När 2 av mina svarta kompisar kvävdes av skratt när dom såg klippet medans kritvita svenskar som inte ens berörs av fenomenet blir hysteriska av ilska - då börjar man undra lite hur tungt svenskarnas white guilt complex är egentligen.

Jag vet att det är en blixtsnabb väg till en massa likes, ryggdunkningar och "gud va duktigt du är", men tänk efter lite, är det inte värre att hitta på massa problem där det inte finns, bara för att ha något att bekämpa så man ser duktig ut?

Jag brukar ta upp reaktionen på när de i USA valde att ta bort Speedy Gonzales från TV p.g.a. de inte ville kränka Mexikaner. Vilka blev förbannade över det? Jo Mexikaner... de blev arga över att en karaktär togs bort bara p.g.a. att han var en mexikansk stereotyp, något de tyckte var roligt för att de kände igen sig i många av sterotyperna, men de var inte kränkta av det. När man gör ett ord till tabu så förstärker man det istället för att göra det ofarligt att använda. Mina kompisar som slänger ur sig neger eller annat när de spelar använder inte ordet för att beskriva folk av en viss hudfärg utan de använder det för att beskriva en personlighetstyp, precis som Chris Rock säger "I hate Niggaz, not black people but Niggaz".

Skriv svar