Pewdiepie i blåsväder – säger "N"-ordet i PUBG-stream

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Nu handlar det åter igen om perspektiv:) Åskådarna på Colosseum tyckte det givetvis var roligt. Folket på arenan tyckte förmodligen inte det. Allt är relativt. Beror på hur man betrakta sin omvärld. Jag är mer nihilistisk

Jovisst, men du tycker att det är rätt att människor dog för att åskådarna skulle ha lite fredagsnöje?
Visst, allt handlar om åsikter och perspektiv, men om man inte kan ta ställning till något bara för att "det är ju bara så det är", så förstår jag faktiskt inte hur man ska orka leva från första början. För mig är Nihilism bara ett världsåskådning människor använder för att frånsäga sig ansvar för sina handlingar och sitt liv.

Medlem

Alltså, tyckt att man överdrivit lite i drevet mot pewdiepie, jag pallaar inte kolla på mänskan men vem bryr sig. Men har han noll jävla självkontroll. Hur många år har han hållt på med streaming osv? Lite krav kan man fan sätta på en sån människa.

Avstängd

@watteface: Vadå ryggradslös? Är du på riktigt? Jag anser att man får ha vilken åsikt man vill, men enligt dina ord så är jag ryggradslös bara för att jag inte håller med dina åsikter? Rasism är en åsikt, och jag låter folk tycka så om de vill. Lika mycket som jag tillåter folk att tycka tvärtom.

Det har aldrig slagit dig att din motståndare kanske tycker att jag "förminskar anti-fascism". Det finns alltid två sidor av ett mynt. Glöm aldrig att din motståndare tycker att du har lika mycket fel som du anser att han/hon har!

Avstängd

@johnssonhill: En världsåskådning där moralen inte har någon innebörd.=) Allt är konstruerat, människan är onödig. En illusion.

Men ja. Mitt svar är: Jag låter folk tycka som de vill, det stör mig inte. Jag är ingen revolutionär eller politiskt djur, utan en mamma som jobbar, fostrar mina barn, tar hand om min karl och sköter hemmet. Jag bara är=)

Medlem

@Esri: kan checka av de i gbg. Går helt fint att hänga där.

Avstängd

@SenapsBread: Människor som utsätts dagligen för rasism, t.ex människor med afrikanskt ursprung. De bryr sig.

Avstängd

@Esri: Är där ofta. Inga problem

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: En världsåskådning där moralen inte har någon innebörd.=) Allt är konstruerat, människan är onödig. En illusion.

Men ja. Mitt svar är: Jag låter folk tycka som de vill, det stör mig inte. Jag är ingen revolutionär eller politiskt djur, utan en mamma som jobbar, fostrar mina barn, tar hand om min karl och sköter hemmet. Jag bara är=)

Varför gav du din in i den här diskussionen från första början om du ändå inte tycker att det är nödvändigt att prata om det här? Jag är inte speciellt politiskt intresserad heller, men jag tycker man kan jobba för att bli bättre än den man var igår. Men hey, det är väl struntsamma. Om 4 miljarder år så exploderar ju solen ändå.

Avstängd

@johnssonhill: Nödvändigt och nödvändigt. Tyckte att folk hetsar upp sig för ingenting idag. Japp, jag kan säga så här: Människan kommer inte att sluta hata, döda, håna sinsemellan förrän vi har skapat kolonier i rymden och träffat på andra raser som vi kan kriga emot. Ungefär som vid Independence day, då hela jorden sluter upp som en enda ras: människan mot aliens. Ända tills dess kommer vi behöva kriga och hata varandra.

Thats it...

Medlem

Hehe. Nu e de kokta fläsket stekt som man brukade säga way back when.

Medlem

Sånt hör man folk säga titt som tätt tyvärr, när man spelar samt andra svordomar. Gäller typ hela gamer communityn och inte helt ovanligt i skolor att ungdomar vräker ur sig.

Språkvård och besinning vore något för skolorna.

Medlem
Skrivet av Helene:

@johnssonhill: Nödvändigt och nödvändigt. Tyckte att folk hetsar upp sig för ingenting idag. Japp, jag kan säga så här: Människan kommer inte att sluta hata, döda, håna sinsemellan förrän vi har skapat kolonier i rymden och träffat på andra raser som vi kan kriga emot. Ungefär som vid Independence day, då hela jorden sluter upp som en enda ras: människan mot aliens. Ända tills dess kommer vi behöva kriga och hata varandra.

Thats it...

Det låter som en väldigt tråkig och sorglig livssyn. Om man tittar till historia så ser man väldigt snart att vi blivit väldigt mycket bättre på att ta hand om varandra och att vi vuxit enormt som civilisation. Vi har lång väg att gå fortfarande, men det är tveklöst bättre att leva idag än det var förr i tiden. Och det kommer bara bli bättre.

Medlem

Uppenbarligen ett misstag från Felix att säga så. Det vet han om, och jag tror att vi alla här vet till 100% att han inte är nån rasist. Han slängde ur sig ordet i stundens hetta. Så nu går vi vidare. Det är inte hela världen. Lyssna på en rapplåt från amerikatt så sjunger dom nigger o bitches o hoes osv så /care.

Avstängd

@Helene: Men Helene, nu handlar ju inte det här om dig eller vad du tycker. Om bilden är du så har du aldrig blivit kallad N-ordet. De människor som blir det, och som mår dåligt av det (i första hand mörkhyade människor) det är de som har tolkningsföreträde här.

Om du nu är mamma som du säger, och det försigår en diskussion om t.ex. Förlossning. Ena sidan säger att barnmorskan har rätt att ignorera den födande mammans önskemål vad gäller bemötande, bedövning osv, och den andra sidan tycker att kvinnan ska få bestämma själv. Om det trampar in en ung singel snubbe i den diskussionen och börjar uttrycka saker som att "ääh det spelar ingen roll" eller "vadå kvinnan ska inte få välja" visst hade det varit skevt, eftersom problemet aldrig kommer att beröra honom personligen?
Den jämförelsen gör jag så att folk ska fatta att sålänge det inte är de som tillhör den utsatta gruppen, så betyder inte deras åsikter särskilt mycket.
Jag är kritvit, och drabbas aldrig av rasism. I egenskap av vit så har jag dock fattat att mörka människor inte alls tycker om att bli kallad N-ordet. Det vore oerhört nonchalant av mig att då påstå att N-ordet inte är ett problem. På samma sätt som det vore nonchalant av den hypotetiska singelsnubben ovan att yttra sig hur kvinnan ska känna om hon inte blir bemött bra av barnmorskan.

Avstängd

@johnssonhill: Jag är charmigt cyniskt. För min del som kvinna har det väl blivit bättre. Men annars vet jag inte. Tycker allt är så opersonligt idag, ingen identitet eller något, utan alla ska vara världsmedborgare och könslösa. Åsa-nisses värld passar mig bättre. En mindre värld helt enkelt, inte en globalistisk. Nej... Men just den biten behåller jag för mig själv=)

Ha de gott

Medlem

Jag skriker som bara den framför datorn r jag lirar Battlefield. Men har hittills aldrig skränat nåt rasistiskt eller homofobiskt mot mima motspelare.

Kan jag, kan du.

Avstängd

@SenseMaker: Jag säger bara att alla får ha sin åsikt. Big deal!! Vad ska man göra? Tvinga dem att ändra sina åsikter? Det går inte. Så är det bara.

Medlem

@xverminator: just därför har ju en person som pewdiepie ett stort ansvar, med så många följare så måste man förstå att det man gör och säger får konsekvenser, spelindustrin/esportare/streamare vill ju tas på allvar, då måste man bete sig därefter också.

Medlem

@Helene: Är det då helt okej att din sambo använder sådant språk inför barnen tycker du?

Är man kändis så får man ett visst ansvar att föregå med gott exempel inför andra, då många kommer ta efter en. Det är inte bara streamers det gäller, det är ju samtliga kändisar. Har man dessutom sponsorer osv som man ska vara ett ansikte utåt ör så får man rätta sig efter deras policy.

Det är som vilket jobb som helst, tar man på sig en sorts uniform så får man också tänka på att det inte bara är sig själv man sabbar för om man gör bort sig så här.

Bara för att många beter sig illa/säger klantiga saker så är det inte okej, sedan så har det en annan effekt om en person säger något med 50+ miljoner följare än om din sambo sitter i bara kallingarna och skriker på tolvåringar över internet.

Medlem

Ojdå, vad farligt. Dog någon ? Nej, vi har yttrandefrihet, och med det så är även fula ord skyddade utav det. Även hat är tillåtet. Så hata ni på, svär och säg alla ord ni vill. För det är tillåtet. I sammanhanget så bryr jag mig inte ett skvatt om vad han sa.

Medlem
Skrivet av SenseMaker:

@duchovny: Du förstår inte business. Man kan ha affärsrelationer med människor man hatar. Man kan ingå avtal företag v företag där vissa av de anställda inte gillar varandra, etc.

Du uttrycker dig som en "gamer" dvs bara en konsument. Sean arbetar på ett företag.

Det är inte "hyckleri" (läs på definitionen) att göra businessdeals och sedan uttrycka sina personliga åsikter om de som (ens företag) gjorde business med.

Väldigt bra tweets av Sean. Fegt av folk inom spelbranschen att inte yttra sig mer angående denna genomslemmiga människa faktiskt.

Poängtera EXAKT var i min post där jag sa att man inte kan ha affärsrelationer med människor man hatar.

Jag kallar honom feg för att han utnyttjar folk, sedan bespottar dom när dom gjort sitt. Det går alldeles utmärkt att göra men han är fortfarande feg och kommer kvickt bränna sina broar inom branschen (där jag jobbar).

Medlem

@Cladrius: så för att det förekommer i hiphop så är det plötsligt ok att använda det? Sen finns det väl knappt rasister? Väldigt sällan folk erkänner det iaf, ofta argument som att man har en utländsk fru, polare osv, då kan man ju inte vara rasist, nu är det möjligt att just han inte är det (han är nog mest jävligt kass o klantig bara).

Medlem

Orsaken till att svennebanan blir kränkt är för att deras idoler blir kränkta, orsaken till att dom blir kränkta är för att det är en miljardindustri att vara mest kränkt/förtryckt och tala ut om det. Klart dom flockas som pirajor så fort någon säger något.

Medlem
Skrivet av laban005:

@xverminator: just därför har ju en person som pewdiepie ett stort ansvar, med så många följare så måste man förstå att det man gör och säger får konsekvenser, spelindustrin/esportare/streamare vill ju tas på allvar, då måste man bete sig därefter också.

Nä, han har inte ett ansvar överhuvudtaget. Han spelar spel på youtube, inte direkt nån person man går till för att se upp till.
Så om man har en följare har man lika stort ansvar som han då? Din logik är ursinne.

Avstängd

@Helene:
"Vad ska man göra?" Ja alltså du kan ju inte göra så mycket, det är det ingen som har sagt. Detta handlar inte om dig. Google t.ex, ja de och alla andra företag som gör business med pukedewpajas, de kan avbryta det. Folk kan sluta kolla på hans streams. Man kan förklara för folk som inte fattar, varför man inte ska kalla folk för N-ordet

Det var lite av de saker "man" kan göra.

I övrigt så går det absolut att ändra folks åsikter. Jag kommer ihåg apartheid i Sydafrika t.ex, var mycket på nyheterna när man var liten. När ANC tog över makten och de svarta fick sina rättigheter som de i sekler blivit rånade på av de vita där, då var det massor av vita som "inte alls förstod problemet", många av de förstår ju idag, att det sätt de levde på innan (apartheid) var helt fel. Så jo, det går att ändra på folks åsikter.

Medlem

@Greenz: internet är ingen frizon som många verkar tro, alla har ett ansvar, sen som offentlig person så ökar det ansvaret. Du får tycka jag är hur galen som helst.

Avstängd
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Tycker inte det är acceptabelt, för man ser hur unga "tuffa" killar tar efter streamers språk när de pratar. Man blir verkligen mörkrädd när man hör många unga prata idag och när de pratar om vilka streamers de kollar på, då förstår man vart de fått sitt språk ifrån.

Visst att de kunde lära sig fult språk innan streamers, men det är mycket mer tillgängligt nu.

Har några barn i min umgängeskrets som man vill ge en tattarnacke och hytta näven åt dem för de låter så äckliga när de pratar.

Det svenska språket håller på att gå under.

En del av problemet verkar också vara föräldrar som inte säger till sina barn när de slänger ur sig fitta hit och hora dit. Så jag tycker att en stor del av ansvaret borde ligga på föräldrarna också. Det är ju dom som ska uppfostra, inte nån streamer.


signatur

PSN: MrOakenborn

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kassler:

Orsaken till att svennebanan blir kränkt är för att deras idoler blir kränkta, orsaken till att dom blir kränkta är för att det är en miljardindustri att vara mest kränkt/förtryckt och tala ut om det. Klart dom flockas som pirajor så fort någon säger något.

Återigen, det är inte bara Sverige som reagerat på hans ordval.


signatur
Avstängd

@duchovny:
1. När "utnyttjade" han någon?

2. pukedewpajas spelade firewatch innan han sa N-ordet.

Varför skulle Sean inte kunna uttrycka sitt förakt mot pukedewpajas bara för att han streamade firewatch för nåt år sedan? Du tror att streama ett spel betyder att de signar ett BFF kontrakt eller vad?

Och vad är "fegt" menar du? Att uttrycka sitt förakt mot rasistiska uttryck? Nää du, det är folk som är motsatsen till fega som gör det. Fega är de som anser att N-ordet är okej.

Bättre så? Eller ska jag förenkla det ytterligare?

Skriv svar