FZ utser – Årets spel 2017!

Medlem
Medlem

Ok, If you say so. Har bara spelat Wolfenstein av dessa spel, nästa på listan av spel att köra för mig är Divinity 2... Battlegrounds lockar inte ett dugg, men visst tycker ni det är kul så goty på bara.

FM-guru
F.d. Sisyr

Min lista, efter lite betänketid, över årets 10 bästa spel, men då ska det sägas att jag spelar uteslutande på PC (vid sidan om FIFA hos polare...)

1. Hollow Knight
2. What Remains of Edith Finch
3. Heat Signature
4. NieR: Automata
5. Wolfenstein II: The New Colossus
6. Thimbleweed Park
7. Cuphead
8. Playerunknown's Battlegrounds
9. Hellblade: Senua's Sacrifice
10. Paradigm

Skippar motivering eftersom ingen bryr sig ändå. Kan dock säga att de fyra första spelen står i särklass.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Verkligen awsome, trodde det skulle stagnera efter showen.

altså nu när det är efter showen har det ju defacto stagneat pga att det är slut. #factman

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vi utser årets spel utifrån vad vi spelar och gillar, inte vad Metacritics användare röstar på. Många har starka åsikter om PUBG, både positiva och negativa. Vi resonerade oss fram till att PUBG är det vi kört överlägset mest i år, och spelet som väckt överlägset mest reaktioner och högst engagemang på redaktionen. Därför tycker vi det var bäst.

Känns ju mer som att det är er själva ni ger priset till. För att ni har känt en gemenskap på redaktionen som ni inte har känt på länge. Typ som att se en skitfilm som Sharknado med polarna kan vara en roligare upplevelse än att sitta ensam och titta på en hyllad oskarsvinnande film i tre timmar.

Det är så klart eran lista, och ni har all rätt att välja era bästa spel hur ni vill. Andra spel blir inte sämre för det. Men GOTY ska enligt mig tilldelas ett spel som man kan stå för för resten av livet. Kommer ni kunna stå för att PUBG var år 2017 bästa spel om, låt oss säga 10 år? Eller kommer det vara lika bortglömt då som 5/5 superspelet Operation Flashpoint 2 är idag, 8 år senare? Jag vet att en recension är en recensents subjektiva åsikt, men ni förstå förmodligen min poäng. Jag tvivlar på att han som gav OFP2 5/5 sitter och tänker idag på hur mycket det spelet betydde för spelindustrin, även om han kanske hade skoj för stunden, och kanske, bara kanske, var lite överambitiös den dagen

Kudos för att ni vågar sticka ut från mängden i alla fall

Medlem

@B-itta: Känns som det i alla fall. Är ju bara att kika på top 10 listan verkar vara ganska vanligt med magi o skit. Spel 2 3 och 4 är ju det i alla fall. 5 Mario är ju ett påhitt (som jag däremot kan uppskatta) Nr 6 ingen aning om vad det är. 7 wolfenstein inte spelat just detta men de jag spelat har ju haft magiska krafter. 8 vet ej vad det är. 9 Warhammer säger ju allt. 10 vet ej vad det är men ser ut att innehålla något sorts magi.

Edit Jag har väl inget emot det men finns inget som drar mig till det heller. Och är medveten om att det finns story spel utan magi. Några ex på spel jag uppskattat singelplayer i. Mafia 1 och 2. Gta serien. Cod upp till och med waw. Colin mcrae serien. Forza serien. Total war serien tom empire. Civ 5. Making history 1 och 2. Ruse.

Medlem
Skrivet av Quiz:

altså nu när det är efter showen har det ju defacto stagneat pga att det är slut. #factman

Såg det nu att streamen var bra mycket längre än jag trodde. Skulle käka efter GOTY utnämdes. Trodde det var slut där så tittade inte mer. Fast kom på att det hette uppesittarkväll också Får kika på resten.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Kunde inte sagt det bättre!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Vercadi:

Att pugb blir 1an visar ju klart och tydligt vad era prioriteringar är någonstans, vad är det ens som gör spelet till 1 utöver det är populärt? Kan ju ge dayz standalone 2an lika gärna.

Vart ligger de, i din mening?

Battlegrounds har bjudit på helt fantastiska spelupplevelsen i år, trots sitt tillstånd.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-itta:

Jag skall förklara varför jag personligen ogillar PUGB som bästa spelet 2017!
Den bekräftar vad EA tror: att multiplayer går före singleplayer: ingen story, inga karaktärer, inga dialoger...

Nej till en sådan framtid inom spelbranchen.

Haha, i en lista där majoriteten är grymma singleplayerspel och Mass Effect: Andromeda inte är med?


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Luffan:

Ska man utse Goty i spelade timmar nu mera? Fan, då vinner Wow varje år i min egna lista =/

När sa vi det?

Skrivet av Quiz:

@Joakim Bennet: jättekul när jag fick chans på en tjej medans jag spela King Oddball. ÅRETS SPEL. *

*storyn är fikterad

Argumentet är lika fiktivt.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Sisyr:

Min lista, efter lite betänketid, över årets 10 bästa spel, men då ska det sägas att jag spelar uteslutande på PC (vid sidan om FIFA hos polare...)

1. Hollow Knight
2. What Remains of Edith Finch
3. Heat Signature
4. NieR: Automata
5. Wolfenstein II: The New Colossus
6. Thimbleweed Park
7. Cuphead
8. Playerunknown's Battlegrounds
9. Hellblade: Senua's Sacrifice
10. Paradigm

Skippar motivering eftersom ingen bryr sig ändå. Kan dock säga att de fyra första spelen står i särklass.

Gillade Heat Signature, fast blev mest sugen att lira Hotline Miami.


signatur
Medlem

Årets spel för er ja, inga av de där är på min lista förutom Horizon och Thimbleweed Park. Har varit ett rätt tråkigt spelår. :/

Medlem

Horizon borde vart etta och pubg tvåa resten skiter jag i.

Medlem

Hipsternivån är sprängd bland kommentarerna.

Redaktör

@Bojkott: vi har skitkul med PUBG och har spelat det galet mycket år 2017. Det är två starka argument för att ett spel ska vinna. OFP2-recensionen är inte vårt stoltaste ögonblick, men det blev ju verkligen inte årets spel och känns därför irrelevant här.


signatur
Medlem

Rolig läsning och bra motiveringar, efter att ha läst vad ni skrivit så tycker jag att jag fick en bra bild av varför ni valde just dessa spelen till ERA GOTY nomineringar jag önskar att fler tog sig tiden att läsa hela artikeln istället för att stirra sig blinda på ordningen i vilka spelen faller

Jag är jätteglad att ni hade med Hellblade på listan! Ett så vuxet och moget spel visar hur långt "datorspel" som ett media har kommit på senare år. I en tid då grafiken inte längre slår högst känner jag att detta har varit ett år för berättelser, starka sådana...

... varpå jag ärligt kan säga att jag förstår erat val av GOTY, även fast jag aldrig spelat det själv, ni måste ha fantastiskt roliga upplevelser och berättelser ni fått ut av och kan dela i PUBG!

Well played

// Sten Sture den Store!

Medlem

Synd att XCOM inte kan kvalificera sig pga expansion.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Tråkigt och förutsägbart val.

Medlem

Att ge första platsen till PUBG känns lite som att ge långfingret åt de utvecklare som faktiskt har gett oss fantastiska och välpolerade spel. Tråkigt att se...

Medlem

Kan inte påstå att jag skulle ge PUBG första plats som GOTY (möjligtvis om man hade en egen lista för mp-spel och en annan för sp). Visst är det ett roligt spel men för min del krävs det mer för att få titeln GOTY från mig. Jag har kul i dom flesta spel så något mer måste ju sticka ut för min del.

@Bojkott Jo, men så här var det ju också när assasins creed Unity blev recenserat. Dom testade ett ex som var mer eller mindre problemfritt. Hade dom fått ett dåligt ex så hade nog betyget sett betydligt värre ut.

Vad beträffar Horizon zero dawn är det absolut snyggt, ett tekniskt mästervärk men tyvärr slutar fördelarna där. Gameplay är ganska primitivt, de flesta karaktärer träiga och dialogen är inte direkt något oskarsmaterial, men är det kul? Jo, i mindre doser. Men skulle inte ha med det på listan. Zelda däremot, förtjänar absolut en 2 eller 3:e plats på den listan.

Min lista:
1) Zelda - breath of the wind
2) Cuphead
3) Hollow Knight
4) Persona 5
5) Wolfenstein 2
6) DUSK
7) Metroid - samus returns
8) Resident evil 7
9) Hellblade
10) Möjligen Zero horizon

PUBG är ett spel precis som quake champions, att det bara spelas då och då för kul skull.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Senast jag kan minnas ett spelår var så här bra var nog någon gång på 90-talet. Det har varit ena grymma titeln efter den andra. Min top 3 blir nog:

1:Horizon
2:LoZ:BotW
3:Xenoblade Chronicles 2

Dessutom är jag så lycklig att Capcom i princip gjorde en Metroid Prime med Resident Evil 7 och faktiskt lyckades långt över förväntan.

Medlem

Varför jag tycker rätt spel blev ÅS,
(från annan tråd)

Efter flera år av meh i fps svängen så återinförde pubg riktiga adrenalin pumpade tillställningar igen, och spel sessioner istället för några timmar till kvällar och nätter och skoj som jag får leta mig ända bort till bf1942/bf2 tiden och organiserade turneringar med div. moddar för att hitta åt.

Och detta har hållt i sig sedan april, den organiska tillväxten på ett ea spel som inte varit på rea en enda gång visar att de kommit spelglädje och spelsjälen rätt nära med sin 25.000.000 miljoner märk väl PC kopior och i stort runt 3.000.000 miljoner spelare on-line dagligen.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Topp tre för mig: Zelda Botw. Har aldrig funnits ett mer självklart goty.
Mario Odyssey
Resident Evil 7

Medlem

Till alla som klagar på att PUBG ligger 1a så känner jag igen mig....

Jag var den som brukade klaga på att World of Warcraft fick väldigt mycket uppmärksamhet för många år sedan, att det toppade överallt och var oerhört populärt, men kan lätt säga i efterhand att jag vuxit upp och insett att det var många som spelade det, och därför var det populärt, det styrdes av den stora massa och det är inget fel i det utan rätt uppenbart att det tog stor plats överallt.

Jag spelar PUBG ibland, det är ett kul spel, är det värt Game of the year? Jag vet inte, men jag blir inte arg över att det spel jag spelar mest eller gillar bäst inte får nån award, det är juh trots allt underhållning och just nu tilltalar PUBG många fler så kör i vind! Då är det väll värt en award?

Medlem

Vänta vänta! Inget Prey?

Medlem

Personlig observation: , PUBG intresserar mig ungefär lika mycket som ett sex veckor gammalt mjölkpaket.
Horizon zero dawn står högt upp på min "vill ha-lista"

Att redaktionen tycker att PUBG är GOTY i år ser jag mer som en fingervisning om redaktionens spelsmak än någonting annat.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Hahah battlegrounds årets spel??? Vilket skämt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Alltså nu får väl folk ändå ge sig? Ska man inte tilldela bästa spel för spelet man tycker är roligast eller vad är problemet? Uppenbarligen är PUBG året spel för väldigt många människor, och det råder väl inga tvivel på att folk har jävligt kul trots att det har buggar osv. Många med sjuk dubbelmoral här också, om ni har rätt att tycka att ett spel är årets spel så har väl redaktionen också rätt att tycka som de vill?

Frilansare
Skrivet av Makkapakka:

Pubg är kul, men knappast GOTY.

Nope, men det är ÅS!

Skriv svar