Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

The Way of the Househusband på Netflix. En lättsam liten komedi om en f.d. Yakuzaboss som kliver av brottets bana och blir husman.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Först,
Om du inte klarar av en och annan "Tjock TV/skärm" och äldre mobiler är denna serie inget för dig, den gick i 3 säsonger 2004-2006 (3x8 avsnitt). Dessutom så är det en Isländsk/Dansk "lätt Hamilton".

Med det ur världen,
Men om du nu klarar av "Tjock TV/skärm" och äldre mobiler ge den en chans.
Riktigt bra story där allt flyter i ett och där de sedvanliga dramainslagen hos de inblandade brottslingarna och poliserna är bra.
Sträck-tittade 2 säsonger och väntar lite med sista säsongen, serien har 7,5 på imdb men rankar den själv något högre än så, som sagt bra historier och bra skådespelare. Tycker inte att årtalet för produktionen stör.

Alla tre säsongerna går just nu att se på Cmore.

IMDB,
https://www.imdb.com/title/tt0383164/

Hallgrim Ørn Hallgrimsson, Örnen kallad, är en isländsk inspektör hos den danska polisen. Han utses till ledare av en ny arbetsgrupp som ska hjälpa till att lösa den internationella brottsligheten. Tillsammans med ett team av duktiga och mångsidiga utredare hanterar han explosiva och komplicerade fall - med alla tillgängliga medel. Dansk kriminalserie i tre säsonger.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Time (2021).

Miniserie om en plit (spelad av Stephen Graham) och en fånge (Sean Bean) på samma anstalt som båda går igenom prövande tider. Väldigt välspelad, men tre avsnitt är för lite för att nysta ordentligt i de olika narrativa trådarna - antagligen borde man ha fokuserat helt och hållet på en av de två huvudkaraktärerna istället. Inte minst då deras olika vägar och öden knappt har med varandra att göra över huvud taget. Ändå en rätt givande serie. Don't drink and drive, kids!

3/5

Medlem

Varit lite sjuk så har tagit mig tiden att avverka lite serier.

The Devil’s Hour - riktigt bra skit, mini serie på sex avsnitt gör det hela ännu bättre.

For All Mankind s03 - riktigt bra skit här med.

The Outlaws - helt okej när man inte har nå vettigare att göra med sitt liv


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Fortsätter avverka serier:

Såg Night Sky, helt okej och tillhör inte sånt jag brukar se.

The Wheel of Time, har inte läst en enda bok och hade inte heller sett en enda trailer, gick in helt blind men uppskattade denna serie massor och ser fram emot nästa säsong

Nu har jag påbörjat The Expanse och är inne på säsong två…

Backloggen av spel bara växer men har noll sug efter att spela…


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities

7/10

Det kändes nästan som en julkalender fast för skräck över halloween! Det borde bli en ny grej.
Om alla avsnitt höll samma kvalité som avsnitt 3 - The Autopsy (mitt favorit avsnitt) så hade jag gett det högre betyg.
Hoppas helt klart på en ny säsong!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av zevile:

Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities

7/10

Det kändes nästan som en julkalender fast för skräck över halloween! Det borde bli en ny grej.
Om alla avsnitt höll samma kvalité som avsnitt 3 - The Autopsy (mitt favorit avsnitt) så hade jag gett det högre betyg.
Hoppas helt klart på en ny säsong!

The Autopsy var kalas! David Prior har visat att han vet vad han håller på med (=han gör rullar jag gillar) då jag tyckte The Empty Man var två tummar upp, så ser fram emot vad han nu dyker upp med härnäst.

Medlem

My Dress-Up Darling

En av de bästa anime-serierna jag har sett på bra länge. 8/10.

Medlem

The English.

Juste westernserie som började starkt men dalade mot slutet av säsongen, det kändes som om de fick väldigt bråttom att avsluta och de två sista avsnitten tyckte jag var pajjiga.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Squid Game - Bra, skruvat, sjukt, deprimerande, galet. Förväntat från Korea.
4,5/5.

Medlem
Skrivet av ryeshack:

Squid Game - Bra, skruvat, sjukt, deprimerande, galet. Förväntat från Korea.
4,5/5.

Vet inte om det var fanbild eller äkta, men såg på Facebook att de hintade om "Season 2 soon" så är peppad!

Medlem

The Watcher.
Spännande, mystisk, lite spökig, underhållande. Lagom lång också.

SPOILER

Tyvärr så kommer det en säsong 2, så dom pajar väl allt. Det slutade perfekt.

Medlem

1899 säsong 1, åtta avsnitt - https://www.imdb.com/title/tt9319668/?ref_=tt_urv

Hmm, blandade känslor efter sista avsnittet. Första halvan var helt klart den starkaste. Blev inte i närheten lika hänförd som jag blev av Dark säsong 1.

Den kändes lite ojämn med en del plotholes(som var lite för svåra att förbise), stundtals lite klyschig och förutsägbar, karaktärer som betedde sig underligt/onaturligt, framförallt när dom pratade olika språk med varandra. En del à la Netflix-moment jag rullade ögonen åt, karaktärer man inte riktigt brydde sig om(framförallt efter sista avsnittet kan man väl säga). En karaktär kändes även som en överdriven karikatyr. Stundtals bra skriven dialog, men ibland även sisådär.

Med det sagt tyckte jag ändå den var överlag var bra(framförallt första halvan), riktigt välproducerad, bra skådespeleri, musik(dock lyckades som bättre i Dark med rätt låt till rätt tillfälle) och atmosfär var top notch. Även om jag hoppades på att den skulle vara lite mörkare och mer melankolisk som Dark. Jag hade nog även velat att den gått en annan väg än den gjorde, men vem vet, den kanske gör det.

Jag hoppas verkligen vi får en fortsättning då det är många frågor man vill få svar på samt om dom lyckas knyta ihop saker likt Dark.

Svårt att sätta betyg, å ena sidan gillade jag den skarpt men samtidigt en del saker man störde sig på och hur det slutade: 8/10 låter rimligt, men slutet(eller när man förstod var serien var på väg) gjorde att den sjönk en del, kanske 7/10. Allt beror på hur det hela kommer utspela sig, måste få veta mer. Får den fler säsonger och man får se helheten kanske man ändrar uppfattning.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Såg äntligen färdigt det sista avsnittet av Ozark idag och ja, det var väl en okej avslutning. Något "open ended" för min smak, men inte precis något dåligt sätt att avsluta serien på.

Medlem

Förra veckan kollade jag och min partner färdigt på Cabinet of Curiosities och ja, sju av de åtta avsnitten var någonstans mellan okej och bra. Ett - avsnitt #7 - var skräp och vi båda zonade ut helt och hållet.

Igår kollade jag sedan färdigt på dokumentärserien The Vow på HBO Max. Andra säsongen har precis avslutats och man har därmed kommit till punkt med hela NXIVM-skräpet. Var verkligen en emotionell resa, även intressant att följa sagda resan.

Medlem

Star Wars Andor - Efter alla hyllningar så var förväntningarna skyhöga, tyvärr är jag grymt besviken. Helt otroligt tråkig serie, ingenting vettigt händer.

Wednesday - Den här var faktiskt bra.

Medlem

Nu har jag också sett färdigt 1899

Kan bara konstatera att det är lustigt hur olika man kan uppfatta saker och ting. Det som Fezk såg som svagheter i serien finns måhända där, men jag uppfattar det snarare som att serien växer pga dessa underligheter/onaturligheter som han kallar dem. Särskilt efter att man begripit vad det verkligen handlar om. Och jag tyckte serien bara blev bättre och bättre. Olika synsätt som sagt.

Jag förmodar att det till viss del handlar om vad man förväntar sig och vilket kulturellt bagage man har med sig. (Upprepar mig lite här, jag vet.)

Dessutom så gillade jag verkligen slutet.

Men ja, jag hoppas också på en säsong två

Fyra atlantångare av fem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Nu har jag också sett färdigt 1899

Kan bara konstatera att det är lustigt hur olika man kan uppfatta saker och ting. Det som Fezk såg som svagheter i serien finns måhända där, men jag uppfattar det snarare som att serien växer pga dessa underligheter/onaturligheter som han kallar dem. Särskilt efter att man begripit vad det verkligen handlar om. Och jag tyckte serien bara blev bättre och bättre. Olika synsätt som sagt.

Jag förmodar att det till viss del handlar om vad man förväntar sig och vilket kulturellt bagage man har med sig. (Upprepar mig lite här, jag vet.)

Dessutom så gillade jag verkligen slutet.

Men ja, jag hoppas också på en säsong två

Fyra atlantångare av fem.

Älskar obskyra/mystiska/onaturliga saker/teman i serier och filmer som är välgjorda, just därför är Twin Peaks och David Lynch en favorit.

Men just i 1899 när man väl får handligen bekräftad vad det handlar om är det inte speciellt obskyrt eller mystiskt längre, hade hoppats på en ytterligare twist eller att storyn gick en annan väg(vilket kanske kommer, vem vet). Vad som främst gör serien sämre är att alla karaktärers handlingar och även dramat omintetgörs, mer eller mindre. Megaspoiler

För att allt just är en simulering.

Men även lite annat som jag skrev som störde, ett stort plothole bland annat som jag kan förbise, men ändå inte hehe.

Förhoppningarna var skyhöga eftersom Dark är fenomenal, tyvärr levde säsong 1 inte upp till dom förhoppningarna. Hoppas på att jag blir mer hänförd efter säsong 2.

Men kul att du gilla den, det gör även jag men kanske inte lika mycket, smaken är som sagt delad, och läser man runt lite är det väldigt blandade åsikter kring serien.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Älskar obskyra/mystiska/onaturliga saker/teman i serier och filmer som är välgjorda, just därför är Twin Peaks och David Lynch en favorit.

Men just i 1899 när man väl får handligen bekräftad vad det handlar om är det inte speciellt obskyrt eller mystiskt längre, hade hoppats på en ytterligare twist eller att storyn gick en annan väg(vilket kanske kommer, vem vet). Vad som främst gör serien sämre är att alla karaktärers handlingar och även dramat omintetgörs, mer eller mindre. Megaspoiler

För att allt just är en simulering.

Men även lite annat som jag skrev som störde, ett stort plothole bland annat som jag kan förbise, men ändå inte hehe.

Förhoppningarna var skyhöga eftersom Dark är fenomenal, tyvärr levde säsong 1 inte upp till dom förhoppningarna. Hoppas på att jag blir mer hänförd efter säsong 2.

Men kul att du gilla den, det gör även jag men kanske inte lika mycket, smaken är som sagt delad, och läser man runt lite är det väldigt blandade åsikter kring serien.

Tja, Jag förstår kritiken, och måste medge att den är befogad. Men, jag antar att det inte är lika viktigt med den obskyra aspekten för mig.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Releasehästryttare

@Fezk har du sett From?

1899 - älskade den. Lite slött tempo, surrealistisk, tankeväckande. Nästa på listan blir "Dark" som många hyllat.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kulneff:

Såg äntligen färdigt det sista avsnittet av Ozark idag och ja, det var väl en okej avslutning. Något "open ended" för min smak, men inte precis något dåligt sätt att avsluta serien på.

Är hela serien värd att se, tycker du? Styrkor, svagheter?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Game of Thrones. Det är dock inte första gången.

Serien faller som en sten (i kvalitet) vid g= 9.82m/s^2 (luftens friktion kan försummas), från s06. s08 är knappt sevärd.

Jag har också kikat färdigt Saga om Ringen-serien. Reagera på att första säsongen endast har åtta avsnitt? E07-E08 repade en del betyget för helheten. Från dåligt till okej, trots allt skapade slutet på denna säsong, en del hype inför nästa säsong.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Fezk har du sett From?

Har jag icke, men den är på min milslånga "vill möjligen spana in tittar-lista". Har läst väldigt blandat om den, en dag kanske man tar sig en titt. Rekommenderar du den?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Releasehästryttare
Skrivet av Fezk:

Har jag icke, men den är på min milslånga "vill möjligen spana in tittar-lista". Har läst väldigt blandat om den, en dag kanske man tar sig en titt. Rekommenderar du den?

Den har intressanta idéer, och jag gillade den fram till slutet, skulle rekommendera att vänta till säsong 2 kommer ut tills att se den.

Medlem

Såg klart andra och sista säsongen av live-action versionen av Alice in Borderland. Har varken läst mangan eller sett animen men tyckte den här var riktigt bra. Gillade att det strukturellt fanns många likheter med dator/tv-spel.

Medlem

The Patient

Nagelbitande serie med Steve Carell i huvudrollen. Det kanske kan vara svårt att se honom i en roll som inte berör komedi, men jag tyckte det fungerade alldeles utmärkt och att han gjorde en väldigt bra insats.

1 säsong á 10 avsnitt. Avsnitten är mellan 20-40 minuter långa, så det går ganska snabbt att bränna igenom dem om man vill.

Rekommenderas 😊👍

Inaktiv

Tog äntligen tag i och avslutade HBO's Vinyl.
Jäkligt bra, om än lite slö i mitten innan kokainet börjar flöda ordentligt.

Medlem

Babylon Berlin

Var lite tveksam till att kolla på en serie på tyska, speciellt en med flera säsonger och en typ av serie som jag vanligtvis inte kollar på. Men... jag är så glad att jag gav det en chans. Fantastisk serie som kan rekommenderas tusen gånger om! Handlingen, som äger rum på slutet av 1920-talet och början av 1930-talet, innan nazisterna tar över Tyskland, är fantastisk och är baserad på en serie med böcker om Gereon Rath, en polis i Berlin. Väldigt mycket politiskt, som man kan förvänta sig, och väldigt mycket drama och kriminell aktivitet. Men alla karaktärer känns väldigt bra "fleshed out" (vad det nu skulle bli på svenska, kan inte komma på det såhär på nyårsdagens morgon) och realistiska. Staden är härlig att se, som det var på den tiden. Och alla avsnitt känns bra mycket kortare än vad de egentligen är, så blir gärna att man kollar på två stycken på raken.

Finns på HBO Max!

Medlem
Skrivet av Kulneff:

Babylon Berlin

Var lite tveksam till att kolla på en serie på tyska, speciellt en med flera säsonger och en typ av serie som jag vanligtvis inte kollar på. Men... jag är så glad att jag gav det en chans. Fantastisk serie som kan rekommenderas tusen gånger om! Handlingen, som äger rum på slutet av 1920-talet och början av 1930-talet, innan nazisterna tar över Tyskland, är fantastisk och är baserad på en serie med böcker om Gereon Rath, en polis i Berlin. Väldigt mycket politiskt, som man kan förvänta sig, och väldigt mycket drama och kriminell aktivitet. Men alla karaktärer känns väldigt bra "fleshed out" (vad det nu skulle bli på svenska, kan inte komma på det såhär på nyårsdagens morgon) och realistiska. Staden är härlig att se, som det var på den tiden. Och alla avsnitt känns bra mycket kortare än vad de egentligen är, så blir gärna att man kollar på två stycken på raken.

Finns på HBO Max!

Jag håller med dig, men den fjärde säsongen finns dock inte på HBO än.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Skriv svar