Nintendo Switch & dockan - undvika skärmrepor

Moderator | Testpilot
Skrivet av PrinceToadstool:

Aldrig ens tappat en mobil i backen.

Inte jag heller tills förra året. Fick ingen skada men ändå.

Ändå värt att göra det så säkert som möjligt. Så länge det inte stör upplevelsen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har haft skärmskydd sedan dag 1.
Köpte ett billigt 2-pack på Wish när det begav sig. Är sjukt nöjd med det då jag i princip aldrig använder touchen(kan tänka mig att känslan inte är lika bra som i t.ex. Copter Exoglass). Har endast släppt lite i ena hörnet utanför displayarean(fäste nog inte så bra från början då det va den ytan av skyddet jag kontaminerade med mitt finger när jag applicerade det).

Men utseendemässigt ser jag ingen skillnad med skärmskyddet på.
Jag har dock fått ett par goa repor på ena sidan(på blackoff'en, inte själva displayen) som jag kan tänka mig syns lätt på detta typ av skydd.

Personligen är jag väldigt försiktig vid in och uttag från dockan men min dotter är inte lika duktig på att göra detta rätt...

Så samtidigt som jag håller med vissa om att man ska vara varsam och försiktig med sin konsol känner jag att med tanke på den breda målgrupp Nintendo faktiskt vänder sig till, så borde en sådan här grej kunna räknas som designmiss.

Medlem

Tyvärr är det inte uteslutande medelålders nördar som spelar switch utan också (hör och häpna) barn.

Glinen drar fram som en storm kring alla ens dyra pinaler. Det kladdas kroppsvätskor, matrester och grus på allt i deras framfart. Den stackars switchen ser bedrövlig ut 😥

Avstängd
Skrivet av KonradA:

Hej! Switch-ägare, hur gör ni för att undvika och förebygga repor på skärmen? Jag har hört att det är lätt att dockan orsakar repor på skärmen när konsolen förs in och tas ut upprepade gånger. På nätet har jag sett lite olika lösningar och det finns en ”strumpa” som känns intressant men jag vet inte var jag kan få tag på en sådan i Sverige. Hur gör ni?

Har ingen än. Funderar på en. Hur stort är spelet mellan switchen och dockan? Föreställer mig möbeltassar i filt eller gummi på sidorna av dockan . Tassarna ska bara ha kontakt med ramen på switchen inte heller trycka på konsollen, bara stödja den. Vad tror du om detta? Ok? Och blir inte skiten väldigt varm för övrigt? Finns det inte en slimmad docka? En utan "väggar"? Kunde ju vara värt 300:- eller så om man får möjlighet för extern kylning och risken för åverkan minimeras ju. Skicka på en chassifläckt 120 mm där bak, 5 cms avstånd. Vad tycker ni? Kanske dra en från var sida, så luftströmmarna krockar med varandra, sedan sticker upp, mitt på switchen. Mega cold!

Möjligen att man lägger ett kryss (X) på insidan av dockan. Exempelvis med dekorband för sömnad. Går att köpa i sytillbehörsaffärer.

En tillklippt musmatta!

En pappskiva. Klipp ut en passande storlek och form från ett skivomslag (LP) som är plastat. Inte matt (textur, repande, slipande), utan blankt. Håll arket med blanka sidan mot skärmen när du för i swichen i dockan. Låt arket sitta kvar i dockan, håll arket mot switchen när du tar ut den. Rengör alltid arket från damm med en ren handduk innan du i för switchen i dockan. Eller fäst 2 ark (blanka insidor) omlott med häftapparat, som en tvåsidig tidning. Gärna med tilltagna "öron" nertill , då undviks risk för tryck på eller beröring av skärmen nämnvärt eftersom att kontaktytan då bör hamna på nedre kanterna av switchen. Trä över din switch försiktigt, sätt i, lyft ur.

Medlem

@PrinceToadstool: LoL,..har du inte köpt din första mobil ännu,eller vad menar du?inte tappat en mobil nånsin???, det finns ju inte på kartan😂 det r ju lixom ngt alla har gjort minst en gång per telefon man köpt..iaf i min ålder 35+
Det r ju lika självklart som typ pannkakor å ärtsoppa på torsdagar..

Avstängd
Skrivet av roftg:

@PrinceToadstool: LoL,..har du inte köpt din första mobil ännu,eller vad menar du?inte tappat en mobil nånsin???, det finns ju inte på kartan😂 det r ju lixom ngt alla har gjort minst en gång per telefon man köpt..iaf i min ålder 35+
Det r ju lika självklart som typ pannkakor å ärtsoppa på torsdagar..

En annan kör Wii U. Verkar fan så mycket bättre. The real deal!

Medlem

Jag missade att sätta gå till badrummet och sätta på glaset men är rätt nöjd med resultatet ändå. Det är ändå rätt pilligt jobb, framförallt att hålla sig till de tre stegen (våtservett, torr mikrofiberduk, klisterlapp) i hod anda. Efter ett antal gånger började klisterlappen att lämna kvar lite klister vilket reulterade i att jag fick börja om på det området. Även fettfläckar var tuffa att undvika. Det gick nog åt 20 minuter innan jag blev nöjd. Allt sitter på snyggt förutom att en litet dammhår ville vara kvar men nu tänker jag inte lika mycket på det.

När jag för ned Switchen i dockan blir det lite tightare längst ned vid kontakten. Det kanske också har sin fördel. I övrigt är jag nöjd än så länge. De flesta Youtube-klipp som jag tittade påpeka fördelar med ett glas framför möbeltassar eller liknande. Det kan hända att partiklar fastnar där som i sin tur gör hela processen kontraproduktiv och repar skärmen. Jag såg även att längst ned på dockan så sitter det också något gummi som kunde lämna fläckar på skärmen som inte går att ta bort.

Det finns andra lösningar att hitta med dockan, t.ex. tredjepartsdockor men de har påvisat varierade resultat där vissa även har ”brickat” Switchen.

Medlem

Inga repor på min, trots att jag har två barn som rycker den in och ut dagligen. Ser inte hur man ska kunna repa den om man inte vinklar den extremt mycket då man drar den in och ut.
Stör mig mer på den klena kontruktionen för att hålla fast kontrollerna. Att en 4 åring eller en 6 åring kan slita loss kontrollerna är inte ok. Bytte ut piggarna mot metall, som det borde varit från början och nu sitter dom som berget.

Avstängd

Har en Exoglass, dock upptäckte jag att mitt Switch (Super Mario Odyssey-versionen) inte verkar ha en så tät docka som jag trodde den skulle ha.

Jag tycker inte att den precis måste repas för att tryckas ned i dockan. Fast kanske bara är just denna Switch-version?

Avstängd
Skrivet av roftg:

@PrinceToadstool: LoL,..har du inte köpt din första mobil ännu,eller vad menar du?inte tappat en mobil nånsin???, det finns ju inte på kartan😂 det r ju lixom ngt alla har gjort minst en gång per telefon man köpt..iaf i min ålder 35+
Det r ju lika självklart som typ pannkakor å ärtsoppa på torsdagar..

Min första mobil använde NMT-nätet, så jo jag har haft ett gäng.
Menar att jag aldrig tappat nån smartphone i backen.
Telefonerna på 90- och 00-talen pajade inte om man tappade dom.

Medlem

@AplAy: Min docka är inte heller särskilt tight, det finns andrum bär Switchen sätts ned.

Medlem

Jag sydde en egen "strumpa" av en gammal T-Shirt. Tror egentligen att det är helt onödigt, men det var lite kul att testa. Jag ska köpa en snygg eller sy en bättre nån gång men skyddar bra gör den ju även om det inte är direkt vackert.

Medlem

Ja
JAaAAaaabadabababab Dooooo det. M hela dan!

12
Skriv svar