Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Har absolut inte fattat vad folk ser i Midsommar. Filmen var ju sjukt tråkig och obvious. Kanske är jag bara för avtrubbad.

Kan bara prata för mig själv men filmen är visuellt och tekniskt snygg, bra atmosfär, den hedniska(paganism)-kulten var välgjord, filmen vågar ta tid på sig, fantastisk användning av ljud/musik. Själv blev jag aldrig uttråkad under filmens gång och då var den ändå runt 2h50m lång(director's cut). Nu kanske jag inte tycker den är lika bra som en del andra tycker den är, men det är inte en dålig film enligt mig.

Vet inte vad du menar med att den är uppenbar? Att saker kommer gå åt skogen är väl inget filmen försöker hymla med direkt hehe. Jag tror inte det har något med att vara "avtrubbad" att göra. Filmen tar tid på sig och är lite speciell, så kan förstå att en del blir uttråkade. Kan nog jämföras lite med The Witch.

Skrivet av Fulci:

Arrival
https://www.imdb.com/title/tt2543164/
Finns på Netflix. Högt betygsatt sci-fi film som enligt mig är kraftigt överskattad. En högst medioker och tråkig film med logiska luckor.

Får hålla med om att Arrival känns en aning överskattad. Jag ramla inte av stolen som många andra gjorde efter jag såg den. Dålig film? Nej. Men så fantastisk många säger att den är? Tycker jag inte.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Nightcrawler(2014) - https://www.imdb.com/title/tt2872718/

Väldigt bra rulle, många säger att det är en thriller, jag skulle nog kalla den för en väldigt mörk komedi, eller en blandning av båda möjligen då. Riktigt grym skådespelarinsats från Jake Gyllenhaal, det är han som lyfter filmen helt klart och passade perfekt för rollen. Han är enligt mig, en av dom bättre skådisarna i Hollywood.

Betyg: 8.5/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

NIghtcrawler gjorde mig bara uncomfortable, typ. Vilket inte är något dåligt egentligen, då saker sällan påverkar mig på något sätt. Håller med om J.G

Annihilation(2018) som jag kollade på idag(igen) är en till film som också gör mig lite obekväm, men tycker att den är väldigt intressant.

It's not a lake, it's an ocean

Once Upon a Time in Hollywood

Förväntade mig en riktigt bra och engagerande film. Fick ett sömnpiller med vissa bra scener, framför allt i slutet som var oväntat underhållande. Men det var 2,5 timme senare det.

2/5


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Enola Holmes

Netflix

En film som enklast beskrivs som en spinoff till Sherlock Holmes.

Sir Arthur Conan Doyle hade såklart ingenting med detta att göra, utan hela rasket är resultatet av en nutida författares (Nancy Springer) fantasi.

Henry Cavill har en biroll som Sherlock i den här filmen.
En helt okej matinérulle.

Tre detektiver av fem

Spoilervarning som vanligt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

The Kid Detective.
Filmen är lågmäld, smårolig och lite sorgsen och mörk emellanåt.
Gillade den.

Medlem

Luca

Bra familjefilm, långt ifrån Pixars bästa men fortfarande inte en dålig film.

3,5/5

Medlem

Vet inte varför men jag gillade Fear Street 1994, blir part 2 ikväll då part 3 kommer på fredag.

Medlem

Quiet place 2 - Helt ok men lite överskattad. Gillar man ettan så är den ändå sevärd, typ samma film igen. Inte alltför lång, vilket var ett plus i detta fallet. Svag 3a av 5.

"Unbroken" av Angelina Jolie. Hmm, den hade vissa bra partier, sedan var den väldigt seg stundvis, lite ofokuserad. Men visst, hon gör ändå ett bra jobb som regissör.

Ser annars alla Charlie Chaplins storfilmer på SVT-Play. Bra grejer även så här, drygt 100 år efter att de gjordes.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

FM-guru
F.d. Sisyr

The Tomorrow War (2021)

Visuellt rätt underhållande, om än med lite väl mycket CGI för min smak. Det kan jag dock leva med. Vad jag hade desto svårare för var manuset. Varför? Det är totalt, hopplöst, genomgående hjärndött. Filmen är så full av plot holes och logiska missar att man förundras över exakt hur pantad den genomsnittlige tittaren förväntas vara. Definitionen av en "just turn your brain off, dude"-rulle.

2/5. Eller en etta kanske. Kluven.

Medlem

Två knäppa skräckisar jag kan tipsa om är Ready Or Not och The Hunt.

Medlem

Plauge Doctor Var riktigt bra, finns på netflix


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Fear street del 3 , på netflix - Kul avslutning på trilogin som jag ändå tycker gav bra underhållning utan att vara fantastisk på något sätt. Men likable karaktärer, bra musik, hyffsat skådespeleri och lagom twistad handling med lite fräscha grepp räcker långt. 3,5 av 5 får serien som helhet där 1:an var svagast, 2:an bäst och 3:an mittemellan.

Medlem

Infinite med Mark Wahlberg & Tomorrow War med han guardians of the galaxy snubben, b men bättre än ingenting.

Sen https://www.imdb.com/title/tt8110640/?ref_=fn_al_tt_1 In the Shadow of the Moon (2019) - 1 till med tidsresor - b/c film den med men bättre än ingenting den med.

Väntar på Dune även om den kommer vara tusen gånger sämre än den från 80 talet så kommer den vara bra

Medlem
Skrivet av Sisyr:

The Tomorrow War (2021)

Visuellt rätt underhållande, om än med lite väl mycket CGI för min smak. Det kan jag dock leva med. Vad jag hade desto svårare för var manuset. Varför? Det är totalt, hopplöst, genomgående hjärndött. Filmen är så full av plot holes och logiska missar att man förundras över exakt hur pantad den genomsnittlige tittaren förväntas vara. Definitionen av en "just turn your brain off, dude"-rulle.

2/5. Eller en etta kanske. Kluven.

Jag vet att jag har sett den men jag minns fan ingenting av den.

Medlem

Tenet

För den som av någon anledning inte har hört talas om den, så är det en actionrulle med tidsrese-tema.

En film som i mina ögon trots att den är över två timmar lång hade mått bättre av att vara en miniserie, då filmen stundtals ger ett lätt förvirrat intryck. (Även om jag antar att det är med flit.)

med nöd och näppe: Tre av fem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Goosebumps(2015) - https://www.imdb.com/title/tt1051904/?ref_=nv_sr_srsg_3

Letade efter något att se som var chill/underhållande där man inte behövde tänka något, så det fick bli denna. Filmen uppnådde sitt syfte. En mellanmjölksfilm som uppenbart lutar sig åt en yngre publik, men som fortfarande är underhållande för alla.

Betyg: 5/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Såg ALIEN igen för 100'ade gången typ, men nu i 4K!
Vilken kanonrulle det är! Och ser bättre ut än någonsin förr!

Smått bisarrt hur bra den åldrats. Perfektion!

Medlem

Willy's Wonderland.
Jättekonstig.

Medlem

Bra grejer!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Blood Red Sky
Sänds: Netflix
Betyg: 2.5/5

Började bra, men föll i kvalitet efter halva filmen.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Blood Red Sky
Sänds: Netflix
Betyg: 2.5/5

Började bra, men föll i kvalitet efter halva filmen.

Hade tänkt kolla på den, har inte stora förväntningar, hah.

Kollade igenom dem 3 första Resident Evil filmerna igen. Dem är lika underhållande som vanligt, speciellt den första. (fattar dock varför folk inte gillar dem)

Medlem

Såg också Blood Red Sky. Ger den 3 av 5.
Plus för originalitet och bra skådespelare, minuspoäng för sämre andra halva och att filmen känns för lång. 1.5h hade räckt.

Medlem

A Quiet Place Part 2. Ger den 4/5. Bra stämning rakt igenom, fanns väl liiiite att önska av storyn, men känslans som sagt


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Avstängd

Jag ser mest serier men sista filmen var nog Warcraft då den kom till Netflix. Jag hade sett den förut men var ju då den gick på bio så var ett tag sedan.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Black Widow på Disney+

Not great, not terrible, a solid 4(out of 10).

Den hade sina stunder då den var charmig, rolig och rätt bra action. I helhet så kändes det som en av de sämre Marvel-filmerna. Kanske hade man för höga förväntningar pga det inte släppts någon ny på ett tag.

Medlem

Spelade den nya kampanjen till Sea of Thieves så kände mig tvungen att kolla om Pirates of the Caribbean-filmerna:

The Curse of the Black Pearl - 4/5
Något daterade specialeffekter när det kommer till vandrande skelett men annars håller den väldigt bra. Tror att grundmaterialet var tillräckligt sparsmakat för att bli den perfekta premissen för en riktigt underhållande äventyrsfilm.

Dead Man's Chest - 4/5
Är inte hundra på om varken regissör Gore Verbinski eller manusförfattare Ted Elliot och Terry Rossio visste att det skulle bli en trilogi från början men när man ser om första filmen är det tydligt att Disney var beredda på att låta filmen stå på egna ben om den skulle misslyckas finansiellt. Med Dead Man's Chest märks det att att man fyller på materialet från första filmen och lägger upp ett ramverk för den tredje, det är en del av trilogin snarare än en egen film. Med det sagt tycker jag dock att den har åldrats bra och blivit bättre med tiden. Tror att filmen generellt hade haft ett bättre rykte utan den usla ö-sekvensen i början av filmen då denna sätter en (för serien) barnslig nivå och dessutom inte har någonting med resten av handlingen att göra. Filmens brister kompenseras av fantastiska specialeffekter (använda på "rätt" sätt) och Bill Nighy som gör en briljant tolkning av en fantastisk antagonist i Davy Jones.

At World's End - 4/5
Filmen som jag knappt ville se om efter hur mycket jag ogillade den vid release är också filmen som har åldrats bäst. Med en speltid på nästan 3 timmar gör den ett utmärkt jobb på att avsluta originaltrilogin utan att sopa viktiga karaktärer under mattan. Tyckte att man fyllde speltiden på ett sätt där den aldrig blev trist, mycket tack vare en mer komplicerad handling med flera vändningar och lager. Allianser skapas och bryts flera gånger under filmens gång och tittaren är alltid fullt insatt i vilka personliga agendor som driver varje karaktär, gillade hur spelet porträtterades och tror att det är vad som gör att filmen åldrats väl.

On Starnger Tides - 2/5
Seriens svarta får. Står helt på stabilt skådespel från Geoffrey Rush (Barbossa), Ian McShane (Blackbeard) och (något oväntat) Penélope Cruz (Angelica). Johhny Depps tolkning av Jack Sparrow lider inte så mycket av bristande skådespel så mycket som karaktären är skriven helt annorlunda mot tidigare filmer. Största bristen är dock varken handling, skådespel, regi eller ruttna 3D-effekter från höjden av dåtidens "3DTV är framtiden"-tjafs. Istället är det att man tagit äventyrskonceptet av Pirates of the Caribbean och försökt göra Indiana Jones. Större delen av filmen är en skattjakt på land vilket helt enkelt inte är särskilt intressant.

Dead Men Tell No Tales - 3/5
Kraftigt inspirerad av första filmen i sin handling och hade därmed ganska bra förutsättningar att i alla fall bli helt ok även utan Gore Verbinski eller en övergripande trilogi som mål för berättelsen. Javier Bardem gör en bra antagonist, Geoffrey Rush gör en fortsatt bra tolkning av Barbossa, större delen av filmen utspelas ute på vatten och ett genuint försök görs att knyta an filmen till originaltrilogin. Delarna finns där, trots en Dead Man's Chest-liknande bristande inledning så är även stora delar av filmen underhållande. Problemet är att Jack Sparrow är skriven som en karikatyr på piratkarikatyren han redan är från början; Det är som en TV-serie vars femte säsong har karaktärer helt skrivna på attributen som publiken älskade i de tidiga säsongerna, tänk hur JD går från en halvseriös drömmare i säsong 1 av Scrubs till att bli ett vuxet barn ett par säsonger senare. Johnny Depps prestation är fortfarande bra nog för att lyfta filmen en aning men annars är Jack Sparrow som karaktär det största problemet med filmen.

Serien som helhet:
Det var uppfriskande och gå tillbaks till vad jag ändå får anse vara något av en höjdpunkt för Disney (originaltrilogin). Karaktärer dör (i många fall brutalt), man var inte rädda för att tappa barnpubliken eller uttråka vuxenpubliken med dialogen eller handlingen, CGI-effekterna användes med precision och eftertanke (och såg utmärkta ut) och även om temat har "polerats upp" för barnpubliken så känns det fortfarande inte som att man har gjort någon sagovärld i stil med Peter Pan för att skydda barnen från våldsam TV. I jämförelse med dagens serietidningstrams där effekterna är lata, död som koncept existerar inte och odödliga, ointressanta hjältar slåss utan syfte (men är livrädda för att råka använda fel personligt pronomen) så känns det trist att filmer som originaltrilogin (med Disneys oändliga plånbok) troligen inte kommer göras igen.

Avstängd
Skrivet av Arkaith:

Har absolut inte fattat vad folk ser i Midsommar. Filmen var ju sjukt tråkig och obvious. Kanske är jag bara för avtrubbad.

The Conjuring - The Devil Made Me Do It var helt okay. Conjuring filmerna har ju varit helt klart sevärda. (utom The Nun)

”Sjukt obvious” ? Såg du hela storyn komma innan det kom alltså? Ganska strongt! Vad är en film du kan rekommendera som man inte uppenbart kunde förutspå?

Såg star wars I-III nyligen. Senaste gången jag såg dem var när de hade premiär.
Kom inte ihåg någonting förutom Darth Maul, Jar Jar Binks och podracing-tävlingen i princip.

Helt okej rullar trots Jar Jar… 7/10!

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

”Sjukt obvious” ? Såg du hela storyn komma innan det kom alltså? Ganska strongt! Vad är en film du kan rekommendera som man inte uppenbart kunde förutspå?

Såg star wars I-III nyligen. Senaste gången jag såg dem var när de hade premiär.
Kom inte ihåg någonting förutom Darth Maul, Jar Jar Binks och podracing-tävlingen i princip.

Helt okej rullar trots Jar Jar… 7/10!

Din kommentar känns mest sarkastisk. Men så är det ofta för mig när det gäller saker som har en story. Har svårt att tänka mig något för tillfället som jag inte kunna lista ut halvvägs igenom.

Jar Jar är ju bästa karaktären, damn.

Kollade faktiskt på Solo - A Star Wars story idag igen. Gillar verkligen inte Star Wars, men I-III och Mandalorian och Solo är mina favoriter av dessa.

Skriv svar