Helgdiskussion – Vad spelade du ... 1988?!

Medlem

Var 13 bast då, spelade mest Defender of the Crown hos en polare och League Soccer hemma.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Då hade jag just köpt en Spectrum 48K.
Köpte sen en Atari 1040 STFM, senare en STe.
Har fortfarande kvar en 520, med originalmusen.

Dungeon Master, Elite, Bubble Bobble, Outrun, och många andra klassiska spel på den tiden.


signatur

autograph

Avstängd
Skrivet av Ariath:

PC-versionen på spel som även fanns på Amiga på den tiden kändes sämre. Kan vara tycke och smak. Min första PC köpte jag 1998 när jag såg Might & Magic VI - Mandate of heaven hos en kompis. Fram tills dess höll jag mig med mina gamla prylar

Att ha missat Doom när det kom 1993 är en dödssynd

Medlem

Det kom 374 spel bara till Amiga 1988. Här finns en förteckning med screenshots. http://www.lemonamiga.com/games/list.php?&list_year=1988&list....

Spelade en hel del från den listan.

Några exempel:

Medlem

Gunship, Dungeon Master.....skyfox.....virus.
Fan vad sjukt mycket spel man glömt bort man lirade.
Flesta ligger i källaren på disk.
Glömde ju för tusan Bards Tale II...epic

Medlem

1988 såg jag Metroid för första gången. Samma ögonblick som min bror satte igång det spelet visste jag vad ville göra resten av mitt liv. Jag spelar igenom det minst en gång om året fortfarande.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mirage:

@D01tY: Satan vad svårt det var. Klarade det aldrig.

Inte jag heller Har gjort det i vuxen ålder dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Metroid:

1988 såg jag Metroid för första gången. Samma ögonblick som min bror satte igång det spelet visste jag vad ville göra resten av mitt liv. Jag spelar igenom det minst en gång om året fortfarande.

000000 000020
000000 000020

Medlem

Oj, vad spelade man INTE 1988 liksom.

Phantasy Star, Ys, Wonder Boy (Master System), Zak McKraken, Defender of the Crown, Marble Madness (Amiga), Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards, King's Quest 1-4 (PC), Ghost n'Goblins (C64), Super Mario, Zelda (NES)...


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Ariath:

PC-versionen på spel som även fanns på Amiga på den tiden kändes sämre. Kan vara tycke och smak. Min första PC köpte jag 1998 när jag såg Might & Magic VI - Mandate of heaven hos en kompis. Fram tills dess höll jag mig med mina gamla prylar

Inte bara kändes de var märkbart sämre under lång tid innan soundblaster och vodoo kort och allt vad de hette började komma in under huven på pc datorerna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

000000 000020
000000 000020

JUSTIN BAILEY
- - - - - - - - - - - -

NARPAS SWORD0
000000 000000

ZETRO IDNINTE
NDOC19 87????

CONTIN UE_MY_
GAMEMI NIBOSS


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Superfly74: Champions/Death Knights of Krynn var fan helt underbara! De två + Buck Rogers var fan det bästa från SSI.


signatur

I drank what?

Medlem

1988 fick jag mitt NES med Mario / Duck hunt kasett. Har fortfarande kvar mitt NES men har bara kvar två spel. Turtles 1 och Little Nemo.


signatur

IDKFA

Medlem

Antingen var det C64 eller Atari ST.
C64 från 1985, Atari från 1988.
Om det var Atari, då lirade med en kompis Wizball, StarWars, och annat. Mycket programmering, lärde mig C och Pascal på den tiden.
Outch.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Inte bara kändes de var märkbart sämre under lång tid innan soundblaster och vodoo kort och allt vad de hette började komma in under huven på pc datorerna.

Då var minnet inte helt borta


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

Att ha missat Doom när det kom 1993 är en dödssynd

Jag tar dödssynderna med ro. Jag har nog brutit mot fler hahahaha


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Phantasy Star 1 på Master System (SEGA)

Men spelade man verkligen C64 typ Loadrunner, när man hade lirat mario på NES? Känns som Nintendo var bra långt före.

Själv var jag 6 år och har ingen aning om vad jag hade för konsol hemma just då, Hade C64, NES och Amiga 600 men vet inte vilka år


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Jag körde sprint spelet och jag förlorade mot mina 2 syrror ända fram till 1992 när jag äntligen vann.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men spelade man verkligen C64 typ Loadrunner, när man hade lirat mario på NES? Känns som Nintendo var bra långt före.

Väldigt, väldigt många kunde inte bara köpa nytt.
Vi hade C64 hemma (efter att ha lånat flera olika "hemdatorer" under några dagar från vänner och föräldrars arbetskamrater, för att se vilken som passade oss bäst). Sen lånade vi ett NES en stund ett(?) år senare kanske, men vi kunde inte köpa ett förrens flera år efter det. För väldigt många var det inte riktigt ett val att spela något på en viss plattform för att det fanns en annan.

Men, C64 var å andra sidan min första erfarenhet i programmering. Där jag gjorde mina egna text spel. Det hade inte NES gett mig om vi hade valt lite senare och tagit ett NES direkt

Medlem

Missade halva spelåret 1988 pga utveckling i min mors livmoder men den 16e juni detta året påbörjade jag det spel som kallas livet 😎

Medlem

Kommer nästa helgs diskution vara vad man spelade 1998?
Blir lite lättare att vara med och diskutera vad man spelade på den tiden eftersom 90-talet blev mer mitt årtionde.
Jag var lite för liten under 80-talet och visste inte ens vad tv-spel var för något.
Men det har ändå varit kul att se vad andra har skrivit att de spelade under det ljuva 80-talet.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Förmodligen en hel del. Men två jag kommer ihåg är Police Quest II och D&D Pool of Radiance,

Medlem
Skrivet av Mirage:

@Superfly74: Champions/Death Knights of Krynn var fan helt underbara! De två + Buck Rogers var fan det bästa från SSI.

Det var nog min highlight när det kommer till RPG. Just, det, Death Knight, också, det har hade jag glömt. Bra sagt.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

123
Skriv svar