Recension – Shadow of the Tomb Raider

Medlem

Jätte snyggt och bra optimerat för PC, men min 3,5 åriga dotter klarar vissa sekvenser av detta spelet. Allt går ju på autopilot, men samtidigt tycker jag det varit det bästa spelet i serien rent storymässigt. #Ryggsäck.

Medlem

Låter som ett trevligt spel! Gillade verkligen de föregående spelen, men men vet ju vad man får med dessa typer av spel, det är ju väldigt likt.
Tycker det är roligt att man fått följa Lara Croft från början och inte bara slängts in i världen. #Ryggsäck

Medlem

Spelade originalet på nittiotalet. Kanske inte riktigt vid release 1996, men som allra senast ett par år efter. Tyckte det var bra, men har inga speciella minnen av serien efter det. Jag hängde inte med alls förrän rebooten 2013 och dess uppföljare. De två spelen är riktigt bra. Personligen tycker jag de slår Uncharted, även om Drake som karaktär är en cool kille så vinner Tomb Raider på bättre gameplay. Shadow har jag inte spelat än. Plånboken tillåter inte ännu ett fullprisspel just nu, så det får bli i slutet av månaden när lönen trillar in på kontot. Mina förväntningar på tredje delen är nog på en rimlig nivå. Jag hade väntat mig betyget 3 från FZ. Kanske blir en medlemsrecension med mina egna tankar när jag klarat ut det.
#ryggsäck

Medlem
Medlem

Tomb Raider har ju alltid varit en schysst och ganska "unik" upplevelse, lite som att spela en film. De skulle ha gjort film av Uncharted istället för Tomb Raider med tanke på karaktärerna är mycket mer intressanta, speciellt Nathan Drake. #ryggsäck

Testpilot

Vad tror ni om framtida Tomb Raider spel? Är detta slutet på den här rebooten? Känns som att serien trampar vatten. #Ryggsäck

Medlem

De senaste spelen har haft sämre story än Uncharted men roligare gameplay så betyget var rätt väntat. Ska spelas! #ryggsäck

Medlem

@Mutumba: Tycker inte alls den trampar vatten.. och det är inte ett tydligt avslut.. dock har de flesta lösa trådar knutits ihop så detta skulle kunna vara avslutande delen i en trilogi.. ett nytt spel behöver avslöja nåt nytt om trinity eller introducera en annan antagonist..

Medlem

Jag kommer nog spela Shadow nån gång, tyckte de första spelen var bra och det här ser också bra och snyggt ut, så länge det är underhållande. #ryggsäck


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Testpilot
Skrivet av Purris:

@Mutumba: Tycker inte alls den trampar vatten.. och det är inte ett tydligt avslut.. dock har de flesta lösa trådar knutits ihop så detta skulle kunna vara avslutande delen i en trilogi.. ett nytt spel behöver avslöja nåt nytt om trinity eller introducera en annan antagonist..

Ok, tack för svar. Har bara spelat 2013 och Rise. Skulle gärna se mer av tombs och mindre av generiska gangsters.

Gen
Medlem

Förstår jag rätt att detta inte är sett spel man kan spela i 4K, ens med ett 1080Ti (såvida man inte vill spela i 30fps)?

Medlem

Är riktigt taggad på detta liret då jag lägger detta några steg före uncharted som jag tycker är liiite väl för mycket hyllat. Gillar gameplayet starkt i tomb raider och önskar att man kunde lira det nu, men där är så sjukt mycket spel nu så de får avvakta lite för stunden
Finns där mycket sådana sidogrejer i detta som i förra spelet ?

#ryggsäck

Medlem

Kanonbra läsning! Nu e re lara bara och lägga croft på ryggsäcken #ryggsäck

Skämt åsido, av vad jag har sett så tycker jag inte spelet verkar vara en besvikelse. Kanske beror på att jag kanske mer uppskattar utforskande än konstant action. Utan att ha spelat spelet så tycker jag ändå att betyget känns välbalanserat.

Medlem
Skrivet av Gen:

Förstår jag rätt att detta inte är sett spel man kan spela i 4K, ens med ett 1080Ti (såvida man inte vill spela i 30fps)?

Känns som det stämmer utifrån vad man sett och läst. Men det beror väl samtidigt på inställningarna. Om man inte trycker upp AA i den absoluta toppen så torde man kanske komma undan.

Medlem

Efter att ha spelat ca halva spelet (uppskattningsvis) måste jag säga att jag är riktigt nöjd, mindre fokus på skjutande o dödande, tycker än så länge spelvärlden är smartare uppbyggd än i de tidigare två spelen. På minussidan måste jag nog dock gnälla lite på polering eller vad man ska kalla det, har t ex upplevt att Lara öppnat en kista i cutscene utan att ens nudda locket med händerna, har även missat grepp vid klättrande vid fler tillfällen än i tidigare spel. Men att kunna ändra svårigheten på olika spelmoment är ett riktigt bra tillskott för den som vill ändra.

Gen
Medlem
Skrivet av Pyrox:

Känns som det stämmer utifrån vad man sett och läst. Men det beror väl samtidigt på inställningarna. Om man inte trycker upp AA i den absoluta toppen så torde man kanske komma undan.

Läst att just 4K skalar väldigt dåligt gällande inställningar osv, lägre upplösningar däremot gör det bättre. RotTR skalade bättre med inställningar och jag lyckades till sist få det att flyta nästan perfekt i 4K/60fps.

Medlem

Jag spelade precis klart spelet på det absolut svåraste i alla kategorier.
Och jag ger fan spelet 10/10.
Bästa jag spelat på länge.

Tomb Raider 2013 var riktigt nice.
Rise of the Tomb Raider var sisådär.
Shadow of the Tomb Raider var fan grymt.

Jag har lust att dra en spoiler men vill inte förstöra men det är just en scen i spelet som är väldigt speciell och man kände sig som ETT med Lara Croft

Skribent
Skrivet av Pyrox:

Kanonbra läsning! Nu e re lara bara och lägga croft på ryggsäcken #ryggsäck

Skämt åsido, av vad jag har sett så tycker jag inte spelet verkar vara en besvikelse. Kanske beror på att jag kanske mer uppskattar utforskande än konstant action. Utan att ha spelat spelet så tycker jag ändå att betyget känns välbalanserat.

Återkom gärna när du spelat Vill gärna veta vad folk tycker, särskilt om de inte håller med.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Återkom gärna när du spelat Vill gärna veta vad folk tycker, särskilt om de inte håller med.

Absolut! Det ligger först i backloggen efter Dragon Quest

Medlem

Nu har jag kört igenom storyn och gjort det mesta i spelet och får nog säga jag tycker det här är bland de bättre spelen jag kört iår. Det här kändes mer som de gamla tomb raider spelen där tyngd lagts mer på tombs igen.
Sure storyn var kanske inte så speciell men heller inte sämre än i andra spel. Varken mer eller mindre men jävlar vad roligt det var att spela det här spelet. Pusslen var också riktigt roliga att göra.
Gillade det här mer än förra helt klart.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

12
Skriv svar