Recension – Call of Cthulhu

Robot
Recension – Call of Cthulhu

Men skräm skiten ur mig då!

#cthulhu, #recension


Medlem

Aj då, jag som såg fram emot detta...

Frilansare
Skrivet av sebrock:

Aj då, jag som såg fram emot detta...

Det gjorde jag också!

Redaktör
Ponny

Låt oss spela Dark Corners of the Earth igen, med andra ord.


signatur

En Bamseponny av folket

Tråddemonen
Testpilot

Usch vad trist, jag som älskar H.P. Lovecrafts verk. Många gånger man läser hans böcker så får man en krypande känsla i ryggraden, synd att spelet inte levererade.

Releasehästryttare

Mmm verkar tyvärr svårt att göra ett bra spel runt Cthulhu universumet...

Hoppas utvecklarna av The sinking city som släpps om ett halvår vet vad de gör så det spelet inte går samma öde till mötes som detta.

Till er som inte sett den mysiga trailern för det än:

Medlem

Shit. Har läst lite folk har skrivit runtomkring på nätet och detta visar att allt verkar befogat. Jag som precis hade börjat få upp ögonen för spelet.

Medlem

Spelade 6h igår, vet dock inte hur långt jag har kvar.

Det är rätt klumpigt, fult och spelmekaniken är väldigt grundläggande. De färdigheter man använder känns ytliga men det är iaf ett försök att åkalla rollspelsrötterna. Betyget är nog rättvist så som det är satt.

Samtidigt kändes det ändå som att jag sögs in i Lovecrafts värld med uråldriga böcker och en tryckande skräck. En del miljöer är väldigt skräck-mysiga att långsamt gå runt i och studera. Det glädjer mig också att det inte är så mycket smygande sekvenser och att dialogen med karaktärer spelar en viktig roll. Som mythosfan så uppskattar jag försöket och ser fram emot att spela mer ikväll, men vågar inte rekommendera det.

Medlem

Verkar som problemen som kantat utvecklingen av det här spelet har gjort sitt. Men ser ändå fram emot att få hem det idag, om inte PostNord havererar som vanligt, och iaf köra igenom det en gång. Har redan tröttnat på Read Dead 2 haha så behöver bryta det mot något annat en stund.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Men skit också. Såg verkligen fram emot detta...dubbel typiskt.

Medlem

wow snacka om skitspel då

FM-guru
F.d. Sisyr

Föga förvånande. Har sett ut som ett väldigt mediokert spel ända sedan det utannonserades. Förstår inte att folk var taggade på detta.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Föga förvånande. Har sett ut som ett väldigt mediokert spel ända sedan det utannonserades. Förstår inte att folk var taggade på detta.

Folk är taggade på att få en riktigt bra Lovecraft spelupplevelse! Så man hoppas och önskar men jag håller med dig, från start har spelet känts rätt risigt och jag är inte förvånad att det nu får den kritik det får.

Men verkligen synd :/


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Soulless:

Folk är taggade på att få en riktigt bra Lovecraft spelupplevelse! Så man hoppas och önskar men jag håller med dig, från start har spelet känts rätt risigt och jag är inte förvånad att det nu får den kritik det får.

Men verkligen synd :/

Jo, jag hade också gärna sett ett habilt Lovecraft-inspirerat spel, men jag kände att Call of Cthulu (tyvärr) inte skulle bli det spelet långt innan release.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Föga förvånande. Har sett ut som ett väldigt mediokert spel ända sedan det utannonserades. Förstår inte att folk var taggade på detta.

Helt sant. Men de valde ett namn som får igång förhoppningarna.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Vet inte om jag nånsin sett ett mer protagonistiskt utseende. Om det här är någon annan i spelet och inte huvudkaraktären så ska jag äta upp min hatt, på min ära.

Frilansare
Skrivet av Witchfinder:

https://cdn.fz.se/artikel/bild/1410068?l=eyJyZXNvdXJjZSI6Ilwv...

Vet inte om jag nånsin sett ett mer protagonistiskt utseende. Om det här är någon annan i spelet och inte huvudkaraktären så ska jag äta upp min hatt, på min ära.

Du behöver inte äta någon hatt. Det ÄR herr protagonist. :9

Medlem

Haft ögonen på det här liret ett tag. Synd att det blev så dåligt.

Medlem

Attans oxo. Läste "vilket är tidernas läskigaste spel" och tyckte kommentaren om Cthulu var lite märklig. Halvskummade igenom artikeln å tyckte det såg mkt snyggare ut än jag kom ihåg. Sen när jag, ve och fasa, läste kommentarerna här så förstod jag att det var det nya spelet. Noooooooooooooooooooooooooooooo

Medlem

Körde igenom de fem första kapitlen igår. Gillar man Lovecraft -mytologin är spelet rätt kul faktiskt. Jag fick nästan lite känsla av att spela ett Chock-äventyr från 80-talet. Visst finns det utrymme för förbättringar men som sagt gillar man Lovecraft är det kul spel. Annars finns det bättre spel att lägga pengarna på.

Frilansare
Skrivet av damageinc:

Körde igenom de fem första kapitlen igår. Gillar man Lovecraft -mytologin är spelet rätt kul faktiskt. Jag fick nästan lite känsla av att spela ett Chock-äventyr från 80-talet. Visst finns det utrymme för förbättringar men som sagt gillar man Lovecraft är det kul spel. Annars finns det bättre spel att lägga pengarna på.

Konstigt nog blev jag räddare av att spela just Chock på 80-talet än av spelet. Kan bero på att vi satt i en mörk källare med tända ljus, mitt i natten.
Men Chock var bra, riktigt bra.

Det blir nog ett spel man plockar upp för max 99:-


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kolla på trailern och det såg inget vidare ut alltså dålig grafik, dålig spel kontrol, fattig AI osv... Tur som det då allt ser ju värdelöst just nu mot RDR2 som jag fortfarande lirar hel vilt. Lär ta mig 3månader a spela ut lagom tills RE2 kommer i slutet på januari, sen Metro i feb och slutligen Days Gone i april så 4 feta spel inom 6månader. Det är inte enkelt o va en gamer just nu men inte ska man klaga

Är sinking City och det här samma spel eller två helt olika ?

Frilansare
Skrivet av submariner:

Kolla på trailern och det såg inget vidare ut alltså dålig grafik, dålig spel kontrol, fattig AI osv... Tur som det då allt ser ju värdelöst just nu mot RDR2 som jag fortfarande lirar hel vilt. Lär ta mig 3månader a spela ut lagom tills RE2 kommer i slutet på januari, sen Metro i feb och slutligen Days Gone i april så 4 feta spel inom 6månader. Det är inte enkelt o va en gamer just nu men inte ska man klaga

Är sinking City och det här samma spel eller två helt olika ?

Ett annat spel, från en annan fransk studio.
https://www.fz.se/nyhet/277570-lovecraft-skrackisen-the-sinki...

Medlem

Nu har jag kört igenom spelet och det var inte så dåligt tycker jag. Inte det bästa jag kört heller men typ 3.5 av 5 ger jag det lätt. Hade inga problem med varken kontrollen eller grafiken och röstskådisarna gjorde ett bra jobb.
Största nackdelen för mig var att spelet kändes lite kort och det var rätt bra laddningstider mellan kapitlen.

Nu blir det väl att återgå till Cowboy simulatorn Red Dead 2 som jag inte riktigt kommit in i än. Klumpiga kontroller och att allt är så j-a segt gör det spelet till rätt rejält överhypat men snyggt är det iaf haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tycker att spelet än så länge är roligt. Kul med ett dialogsystem. Gillar dock inte att smyga men vad jag har stött på än så länge så är det minimalt. Gillar verkligen att leta ledtrådar lite varstans. 3,5 eller kanske 4 av mig i alla fall. Smaken är som baken.

1
Skriv svar