Ryktet stämde – Microsoft köper Obsidian (och InXile)

Inaktiv

@Maysay: Mojang var ju bara för Minekraft, som f.ö. redan var ett färdigt spel vid köpet av studio, och jag vette tusiken om Meinkampf hade sett nå särskilt annorlunda ut idag om MS inte köpt upp dom men vad vet jag.

MEG
Medlem

De känns lite tråkigt att små utvecklare bli uppköpta av de stora jättarna, jag tror att de i många fall tappar sin självbestämmande, men jag antar att det är en oundviklig utveckling.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

@Mortaigne: Men vad jag vet så var inte Microsoft inblandad i Obsidians tidigare spel. Men rätta mig gärna om jag har fel på den punkten. Och jag sa inte att de inte har talangen. Tvärtom sa jag att Microsoft HAR arbetat med talanger under många år, men inte kunnat leverera oavsett. Behöver jag ens nämna Rare och Lionhead?

Och självklart visste jag att du skulle nämna Forza. Ungefär som att nämna att EA släpper FIFA spel vid det här laget; alltså inte speciellt intressant för de som inte redan är intresserade.

Medlem

Nu spelar jag jag själv mest PS4 det sista då dom har haft några riktigt bra spelsläpp iår.
Men tycker det är lite konstigt hur några skriver här att MS inte vågar satsa på något nytt, där tycker jag att Sunset Overdrive är ett bra exempel där dom faktiskt satsar, det blir både bra och interesant men säljer som skit, Sony köper tillbaka rättigheterna på nästa spel (Spiderman) som borde räknas som det säkraste kortet i lådan, vars hela gameplaykoncept baseras på en grunden i Sunset Overdrive.
Så jag tycker verkligen att Sony nästan ännu mer än MS kör säkra kort via gamla Spelserier och kända varumärken.
Jag har inte något emot det, älskade årets God Of War och menar att det var en än mer intense spelupplevelse än tex RDR2, men tycker det är mycket dubbelmoral i kommentarerna.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Sillgam:

@Mortaigne: Men vad jag vet så var inte Microsoft inblandad i Obsidians tidigare spel. Men rätta mig gärna om jag har fel på den punkten. Och jag sa inte att de inte har talangen. Tvärtom sa jag att Microsoft HAR arbetat med talanger under många år, men inte kunnat leverera oavsett. Behöver jag ens nämna Rare och Lionhead?

Och självklart visste jag att du skulle nämna Forza. Ungefär som att nämna att EA släpper FIFA spel vid det här laget; alltså inte speciellt intressant för de som inte redan är intresserade.

Eh nej, Microsoft var inte inblandade i Obsidians tidigare spel...Vad har det med deras talang att göra? Eller min tro på att de kommer att kunna göra högklassiga spel?

Rare verkar trivas nu under den nya MS-eran? Lionhead var fullt av precis det som MS vill undvika; tomma löften, visioner som inte gick att förverkliga och de levererade inte. De hade också oturen att hamna under yxan strax innan MS förnyade satsning på Xbox och gaming hade gett Spencer utrymme att behålla dem.
Ska jag rada upp alla "de talanger som Microsoft har jobbat med under många år" och allt de har levererat? Nu börjar det bli lite märkligt.

Du får gärna vifta bort Forza Horizon 4 och dess framgångar, men förvänta dig inte att bli tagen på allvar mer i den här diskussionen av mig.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Så jag tycker verkligen att Sony nästan ännu mer än MS kör säkra kort via gamla Spelserier och kända varumärken.

Lugna ner dig nu. Du vet ju själv att det du säger är ren nonsens.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Eh nej, Microsoft var inte inblandade i Obsidians tidigare spel...Vad har det med deras talang att göra? Eller min tro på att de kommer att kunna göra högklassiga spel?

Rare verkar trivas nu under den nya MS-eran? Lionhead var fullt av precis det som MS vill undvika; tomma löften, visioner som inte gick att förverkliga och de levererade inte. De hade också oturen att hamna under yxan strax innan MS förnyade satsning på Xbox och gaming hade gett Spencer utrymme att behålla dem.
Ska jag rada upp alla "de talanger som Microsoft har jobbat med under många år" och allt de har levererat? Nu börjar det bli lite märkligt.

Du får gärna vifta bort Forza Horizon 4 och dess framgångar, men förvänta dig inte att bli tagen på allvar mer i den här diskussionen av mig.

Jag förstår inte vad det är du argumenterar egentligen. Microsoft har historiskt sätt varit väldigt dåliga på att producera nya spel och således dåliga att ta vara på talangen de har haft till sitt förfogande. Du verkar påstå att de inte har kunnat producera spel p.g.a. att de inte haft någon talang.

Sen verkar du rätt defensiv. Sa aldrig att Forza var ett dåligt spel. Jag sa att det är ett spel som, likt sportspel, är intressanta för de som är intresserade. För folk likt mig som är ointresserade (av genren) spelar det ingen roll hur bra de är. Eller du kanske vill ge EA en eloge varje år för att de släpper det bästa fotbollsspelet?

Även din Obsidian kommentar är knasig. Det finns ju väldigt många exempel på spelutvecklare som släppt bra spel under många år, blir uppköpta och sen inte kan leverera av olika anledningar. Men i din värld behöver vi inte frukta detta eftersom Phil Spencer har sagt det. Så det är ju bra!

Ambassadör
Xbox

@Sillgam: Jag försöker svara på dina inlägg som tyvärr inte verkar förmedla det du vill att de ska förmedla, tro mig jag är lika förvirrad av det som du.

Microsoft har historiskt varit dåliga på att producera nya spel? Heh, ook.

Defensiv? Jag försöker svara på tokiga påståenden om att vissa spel tydligen inte räknas för att de inte passar in i ditt argument.

MIN Obsidian-kommentar är knasig? Haha, ok vi säger så.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Heh, ook.

Jag försöker svara på tokiga påståenden om att vissa spel tydligen inte räknas för att de inte passar in i ditt argument.

Haha, ok vi säger så.

Väldigt starka motargument.

Ambassadör
Xbox

@Sillgam: Motargumenten speglar kanske argumenten?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

@Sillgam: Motargumenten speglar kanske argumenten?

Ber dig gå tillbaka och svara på de argument jag redan har framfört om du vill fortsätta diskutera. Den pajkastningen du sysslar med nu är ju föga produktiv.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag förstår inte vad det är du argumenterar egentligen. Microsoft har historiskt sätt varit väldigt dåliga på att producera nya spel och således dåliga att ta vara på talangen de har haft till sitt förfogande. Du verkar påstå att de inte har kunnat producera spel p.g.a. att de inte haft någon talang.

Sen verkar du rätt defensiv. Sa aldrig att Forza var ett dåligt spel. Jag sa att det är ett spel som, likt sportspel, är intressanta för de som är intresserade. För folk likt mig som är ointresserade (av genren) spelar det ingen roll hur bra de är. Eller du kanske vill ge EA en eloge varje år för att de släpper det bästa fotbollsspelet?

Även din Obsidian kommentar är knasig. Det finns ju väldigt många exempel på spelutvecklare som släppt bra spel under många år, blir uppköpta och sen inte kan leverera av olika anledningar. Men i din värld behöver vi inte frukta detta eftersom Phil Spencer har sagt det. Så det är ju bra!

AOE får ändå ses som ett utmärkt exempel på Microsofts möjlighet att göra bra spel

Medlem

@Cenorida: Helt klart. Age of Empires 2 är en favorit hos mig och många andra. 18 år gammalt dock.

Ambassadör
Xbox

Jag kände att det var onödigt att ge sig i i en utförligare diskussion då jag kände att du förmodligen mest trollade runt. Någon pajkastning är det inte fråga om. Men jag ska vara trevlig och ge dig ordentliga svar då, du har ju rätt i att det inte blir bättre av att jag svarar med samma mynt trots allt.

Skrivet av Sillgam:

Jag förstår inte vad det är du argumenterar egentligen. Microsoft har historiskt sätt varit väldigt dåliga på att producera nya spel och således dåliga att ta vara på talangen de har haft till sitt förfogande. Du verkar påstå att de inte har kunnat producera spel p.g.a. att de inte haft någon talang.

Jag anser att Microsoft har producerat en mängd nya spel historiskt, det är fakta och inte så mycket att diskutera. Jag påstår definitivt inte "att de inte kunnat producera spel p.g.a att de inte haft någon talang", mycket märkligt påstående med noll koppling till vad jag sagt. Därav min förvirring.
Vad det gäller att ta tillvara på den talang de har och har haft till sitt förfogande så är det övervägande samma sak där. Om så inte hade varit fallet så hade de inte haft några framgångsrika spel alls eller hur? Har det alltid fungerat? -Nej kanske inte, men så är det för alla större företag. Att det skulle vara ett stort problem håller jag inte med om, det är en minoritet. Dessutom är det vanskligt att försöka applicera enskilda situationers specifika omständigheter, såsom de runt Lionhead, på helt andra studios med helt andra, unika förutsättningar. Generaliseringar är sällan bra, när de grundas på exceptionella omständigheter är de definitivt inte bra.
Jag tycker att de studios som Microsoft nu har plockat upp besitter stor talang som de har visat tidigare genom de spel som de har producerat. Jag ser fram emot att se vad de kan prestera nu med ordentlig budget och tillgång till all den kompetens inom olika områden som nu finns tillgänglig för dem inom Microsoft Studios alla olika studios och den struktur de byggt upp för att stödja varandra.

Skrivet av Sillgam:

Sen verkar du rätt defensiv. Sa aldrig att Forza var ett dåligt spel. Jag sa att det är ett spel som, likt sportspel, är intressanta för de som är intresserade. För folk likt mig som är ointresserade (av genren) spelar det ingen roll hur bra de är. Eller du kanske vill ge EA en eloge varje år för att de släpper det bästa fotbollsspelet?

Det är inte defensivt att bemöta argument med fakta. Jag påstod inte att du sa att Forza Horizon 4 var ett dåligt spel heller för den delen. Jag anser att det är fel att utesluta spel från diskussionen för att det inte passar in i ens personliga preferenser. Dels ger det en missvisande bild men framförallt så går det inte föra en diskussion om den förs med godtyckliga regler för vad som får räknas. Jag personligen tycker till exempel att Spiderman är sjukt töntigt och har noll intresse av Spiderman-spelet till PS4. Det betyder ju inte att jag kan ignorera spelets brutala framgång och det faktum att det är ett bra spel? Det fungerar ju liksom inte så.

Skrivet av Sillgam:

Även din Obsidian kommentar är knasig. Det finns ju väldigt många exempel på spelutvecklare som släppt bra spel under många år, blir uppköpta och sen inte kan leverera av olika anledningar. Men i din värld behöver vi inte frukta detta eftersom Phil Spencer har sagt det. Så det är ju bra!

Det är din åsikt att min kommentar är knasig, det kan jag inte bemöta.
Hur många exempel det än finns på uppköpta spelutvecklare som efter uppköp inte kan leverera, så finns det minst lika många (förmodligen fler) exempel på motsatsen. En sådan argumentation blir ju irrelevant då det inte går att exakt förutsäga hur det blir i de här specifika fallen. Det finns ju inget som tyder på att de inte kommer att kunna leverera eller hur? Jag ser en studio som Obsidian som kämpat i ekonomisk uppförsbacke länge helt plötsligt få det problemet löst och kan fokusera på att just... leverera.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Lugna ner dig nu. Du vet ju själv att det du säger är ren nonsens.

Vad är nonsens?
GoW, Spiderman, Last of Us, Uncharted, GT, Ff7 Remake, SotC Remake, Killzone etc etc, är inte dessa iterationer av gamla spelserier/varumärken?

Säger som sagt inte att MS inte har iterationer, dom har en hel drös dom också.

Men att säga att Sony inte kör på majoriteten säkra kort är också nonsens isf.

eld
Medlem
Skrivet av Cenorida:

AOE får ändå ses som ett utmärkt exempel på Microsofts möjlighet att göra bra spel

Skrivet av Sillgam:

@Cenorida: Helt klart. Age of Empires 2 är en favorit hos mig och många andra. 18 år gammalt dock.

Ensemble gjorde age of empires 1 & 2 innan de blev köpta av microsoft, som dessutom drog på dom halo wars då de bestämt sig att lämna pc-spel och fokusera på xbox.

De stängde sedan ner studion.

Inaktiv

"Age of Empires 2 är en favorit hos mig och många andra. 18 år gammalt dock"
Även märkligt att nämna när det är ett exempel på en utvecklare de köpte och sen stängde ner.

"Vad är nonsens?"
Sony producerar generellt mycket fler spel än vad Microsoft gör, så även om de också har sina stora varumärken gör de otroligt mycket saker vid sidan om det som breddar utbudet, både av det större och mindre slaget. Inte minst nya IP. Microsoft har mer fokuserat på patchar till sitt operativsystem än nya spel den här generationen.

123
Skriv svar