Thronebreaker har inte sålt så bra som CD Projekt hoppades på

Medlem

Fyra nyanser av brunt.

Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Det är ett mycket trevligt spel med en klassisk Witcher story. Dum som jag var började dock spelade det på "medel" svårighetsgrad 2 av 3 om jag inte missminner mig, och spelet gick från att vara halvenkelt till busenkelt på några timmar. Det kan ha att göra med att jag ramlade på en obalanserat bra taktik, men har i princip klara alla striderna utan att motståndaren lyckats få ut en enda gubbe på planen. Så lite mer balansering kanske vore nyttigt men ett spel som totalt flugit under radarn och som helt klart förtjänar uppmärksamhet om man på något sätt uppskattar kortspel.

Tyvärr är det aldeles för enkelt på svåraste också.

Medlem

För mig är det nog mest att jag knappt sett någon marknadsföring för detta. Kanske är jag blind. Jag föredrar till och med Gog över steam, så det är ingen skillnad i hur mycket jag läser nyheter på varje plattform eller så...

Samtidigt är inte digitala kortspel min grej heller måste jag erkänna.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

@Barkbiten: Jag förstår det och jag visste att jag skulle få det svaret. Men 60x18+45 recensioner på gog mot ~130k på steam, antingen så funkar inte gogs system högre än ~1125 recensioner eller så är ~128k recensioner på steam fake.

Detta är bara baserat på antalet recensioner, men det säger ganska mycket, speciellt om skillnaden är så stor, jag flaggar igen för att gogs system kanske inte klarar att hantera de sjuka mängd recensioner som borde finnas där om det sålt flera miljoner av ett spel.

Men snälla, tror du själv att CD Project Red baserar försäljningssiffror på antalet recensioner? Det är de själva som sagt att det sålt bäst på GoG, inte jag. Jag förstår att det inte var det du sa men du väljer att medvetet ignorera vad jag säger att CD Project sagt och blanda in recensioner i discussionen.

Mafia 3 har bara 21 review på GoG t.ex och du behöver inte äga spelet på GoG för att skriva reviews vilket du måste på Steam (där du inte behöver starta spelet ens för att skriva en review) så det är opålitligt som tusan.

https://gamerant.com/the-witcher-3-gog-sales-410/
https://www.gamespot.com/articles/more-people-playing-witcher-3-on-gog-than-on-steam/1100-6428013/
https://www.gamezone.com/news/more-pc-gamers-playing-the-witcher-3-on-gog-than-steam-3417477/

Medlem

Men chilla manilla, jag vet att du gillar cd projekt och det var inget personligt påhopp. Fast du har helt rätt, jag ignorerade allt du skrev, tack för siffrorna, men jag vet inte om jag litar på dom. Se, folk tror att gog är större än vad dom är, jag gissar att vi får samma nyhet om alla AAA spel cdp kommer släppa framöver, samma sak kommer säkert hända med cyberpunk.

Jag lever i total förnekelse, men sedan äger jag inte gog heller.

(Dessutom, om man kan skriva recensioner på gog utan att ens äga spelet så kanske ingen har köpt spelet på gog, utan alla har köpt det på steam, sedan skriver dom recensioner på gog - nu blev det ännu färre sales.)


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men chilla manilla, jag vet att du gillar cd projekt och det var inget personligt påhopp. Fast du har helt rätt, jag ignorerade allt du skrev, tack för siffrorna, men jag vet inte om jag litar på dom. Se, folk tror att gog är större än vad dom är

Jag är ganska neutralt inställd till CD-Project och slickar inte deras röv bara för att Witcher serien är bra. Gillade inte hur de skötte Witcher 3 downgrade och gillar inte hur de skött Gwent så jag är väldigt medveten om att de inte är konsumenternas "vän". Om du inte litar på siffrorna är irrelevant. Vem har sagt det? Inte jag iaf för jag tror inte alls att GoG är större än Steam om det är det du menar? Hur stora de nu är är ju relativt och vad du definierar som "stora".

Skrivet av Hipshot:

jag gissar att vi får samma nyhet om alla AAA spel cdp kommer släppa framöver, samma sak kommer säkert hända med cyberpunk.

Jag lever i total förnekelse, men sedan äger jag inte gog heller.

Ja varför inte? Skulle det vara så konstigt tycker du? GoG växer ju och fler gillar att man faktiskt äger spelet. Alla copies som du köper DRM fritt är tekniskt sett en GoG version då de går att aktivera där. Jag köpte t.ex Witcher 3 fysisk kopia som jag kunde spela utan något alls men som jag sen aktiverade på GoG för att det var smidigt när jag ville uppdatera. Sen har ju detta bara hänt med Witcher 3 som jag förstått det. Vet inte varför det är så oerhört osannolikt att ett spel säljer bättre på en annan platform än Steam då det händer hela tiden.

Skrivet av Hipshot:

(Dessutom, om man kan skriva recensioner på gog utan att ens äga spelet så kanske ingen har köpt spelet på gog, utan alla har köpt det på steam, sedan skriver dom recensioner på gog - nu blev det ännu färre sales.)

Ja eller så kanske majoriteten köpt spelet där, går vända och vrida på det åt andra hållet med. Sen så kunde man skriva reviews på Steam utan att äga det innan med så vet inte hur det hjälper ditt argument. Om ett spel har 0 review innebär det att ingen köpt spelet då? Har bara 154,722 köpt spelet på Steam?

12
Skriv svar